MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://forum.w114-115.org.pl/

Mercedes Benz model 319 (1956-1968)
https://forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=56&t=39762
Strona 1 z 2

Autor:  filippo [ czw mar 12, 2009 2:58 pm ]
Tytuł:  Mercedes Benz model 319 (1956-1968)

Obrazek

Mercedes Benz model 319 1956 - 1968

Wstęp
1955 rok – mistrzem Niemiec jest drużyna Rot–Weiss Essen, Kanclerz Niemiec jeździ autem nazwanym od jego nazwiska a cały kraj przeżywa „wirtschaftswunder” (cud gospodarczy).
Właśnie przez ów „cud” w kraju Goethego znacznie wzrosło zapotrzebowanie handlu, usług czy przemysłu na lekkie auta dostawcze.
Dlatego też koncern Daimler-Benz mobilizując swój potencjał prezentuje we wrześniu tego roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie pierwszy furgon z prawdziwego zdarzenia czyli model 319.

Początki produkcji
Do seryjnej produkcji model ten wchodzi w 1956 roku i szybko staje się hitem i wieloletnim prekursorem stylu w tym segmencie aut.
Zastosowane rozwiązanie techniczne to m.in.
- podłużnicowa rama nośna zarówno w wersji o podwoziu niezależnym jak i w wersji osobowo-ciężarowej
- sztywne osie przednia i tylna o zawieszeniu opartym na resorze piórowym
- podwójne opony na kołach tylnej osi na dużych16-calowych obręczach kół.

Design
Wygląd zewnętrzny zaadoptowano z aut ciężarowych(np. LP31 czy LP333). i autobusów (O321H) z silnikami pod kabiną które to również zaczęto produkować w tych latach Wygląd ten osobiście bardzo mi odpowiada i przypomina mi czaszkę a zdarzyło mi się słyszeć opinie że 319 jest tak brzydkie, że aż piękne.

Silniki
Na początku produkcji jedyną jednostką napędową był górnozaworowy dieslowski motor o pojemności 1,8l i mocy 43KM zaadoptowany z osobowego modelu 180D. Wkrótce dołożono benzynowy silnik z osobowego modelu 190 który z pojemności 1,9l generował 65KM i pozwalał na poruszanie się z prędkością nawet 95km/h (przy 80km/h z diesla). Jednakże w tego typu autach chodzi o moc a nie o prędkość. Auto napędzane jest na oś tylną za pomocą czterobiegowej skrzyni biegów z dźwignią umieszczoną w kolumnie kierownicy.
Szerzej gamę silników montowanych w późniejszych okresach produkcji opisuję niżej.

Rodzina
Mercedes 319 był ogólnie dość mocno spokrewniony z pojazdami osobowymi koncernu nie tylko poprzez technologię czy podzespoły. Pierwsza broszura reklamowa wskazywała dość ciekawe połączenie między pojazdami użytkowymi a pasażerskimi – było to zaaranżowane spotkanie przed sklepem warzywnym 319, Pontona i sportowego 300SL’a.

Dieselek
Jeśli chodzi o start ówczesnego silnika diesla z L319 różni się znacznie od współczesnych standardów wtrysku paliwa. Wstępna komora wymagała klasycznej ”minuty ciszy dla Pana Diesla” w której kierowca trzymając wyciągnięty specjalny hebel a przez co następowało grzanie świec przed odpaleniem zimnego silnika. W tych czasach żaden z kierowców nie narzekał gdy musiał przejrzeć swoje auto po każdym tysiącu przejechanych kilometrów aby posprawdzać i uzupełnić płyny eksploatacyjne i nasmarować wymagające tego punkty.
Instrukcja obsługi obejmowała szczegółowo sposób regulowania luzów zaworowych, regulację pompy wtryskowej czy czyszczenie filtrów oleju i paliwa. W tamtych czasach kierowcy wyręczali mechaników we wszystkich prostszych pracach przy aucie.

Wnętrze
Wnętrze auta było proste i ubogo wyposażone. Tablica wskaźników wyposażona była tylko w prędkościomierz i wskaźnik temperatury płynu chłodzącego. Wskaźnika poziomu paliwa nie uwzględniono przez co kierowca musiał sam orientacyjnie wiedzieć kiedy jego 60-cio litrowy zbiornik paliwa robi się pusty.

Obrazek



Od wyboru do koloru
Mimo długości zaledwie 4,8 metra pojemność auta była imponująca gdyż wynosiła 8,6 metra sześciennego a możliwość konfiguracji nadwozia przyprawia o zawrót głowy. Oto kilka z nich:

Furgon:
Obrazek

Furgon z drzwiami przesuwanymi:
Obrazek

Wóz serwisowy:
Obrazek
Obrazek


Skrzyniowy z niską podłogą i burtami blaszanymi:
Obrazek

Skrzyniowy z podłogą i burtami drewnianymi:
Obrazek

Skrzyniowy kryty opończą z podłogą i burtami drewnianymi:
Obrazek

Skrzyniowy z podwójną kabiną:
Obrazek

Samochód sklep:
Obrazek

Karetka
Obrazek

Wóz strażacki:
Obrazek

Meblowóz:
Obrazek

Specjalistyczny wóz służb miejskich:
Obrazek

Wóz do przewozu napojów w skrzynkach:
Obrazek

Wóz kampingowy (przeróbka z pocztowego)
Obrazek

Wóz z zabudową o zwiększonej pojemności:
Obrazek

Laweta:
Obrazek

Rama pod dowolną zabudowę:
Obrazek

Obrazek



Fabryki

Podczas swej historii auto produkowano w czterech zakładach - Sindelfingen, Düsseldorf, Vitoria i Mannheim. Produkcja tego modelu trwała przez dwanaście lat, od 1956 do 1968 roku. Produkcja rozpoczęła się w Sindelfingen by w 1962 roku przenieść się całkowicie do Düsseldorfu do kupionych w 1958 roku zakładów Auto Union gdzie auta dostawcze są produkowane po dziś dzień. Zakład w hiszpańskiej Vitorii zajmował się od 1960 roku składaniem aut z części produkowanych w Dusseldorfie i robił to jeszcze dwa lata po oficjalnym zakończeniu produkcji modelu czyli do 1970 roku. W Mannheim finalnie ulokowano zakład produkujący busy.

Zakłady w Sindelfingen
Obrazek

Zakłady w Mannheim
Obrazek

Zakłady w Dusseldorfie
Obrazek


Zmiana oznaczenia
W 1963 roku auto otrzymały nowe oznaczenia L408 i L406 symbolizujące zaokrąglone wartości masy całkowitej i mocy silnika czyli 4000kg i 80/60KM które to obowiązują po dziś dzień w autach koncernu.

Kompaktowy bus O319
Wspomniana fabryka w Mannheim odegrała znaczącą rolę w karierze rodziny modeli 319 poprzez produkcję pasażerskiej wersji oznaczonej symbolem O319 który to był dostępny już od 1956 roku w dwóch wersjach 18-sto osobowej i 10-cio osobowej bardziej ekskluzywnej z wygodniejszymi fotelami, szyberdachem i przeszklonymi pozostałymi częściami dachu. Trzy rzędy welurowych pojedynczych foteli z podłokietnikami i regulacją oparcia, chromowane popielniczki tworzyły niespotykaną dotąd atmosferę i czyniły to auto luksusowym pojazdem dla hoteli, klubów golfowych itp.

O319 – osiemnastoosobowy
Obrazek

O319 – dziesięcioosobowy
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek

Podsumowanie
Nie da się ukryć, że auto to odegrało znacząca rolę i w pewien sposób wyznaczyło trendy w tym segmencie aut a każdy jeden jego następca okazywał się hitem na rynku. Auto to należy poza W114-115 do najbardziej lubianych przeze mnie modeli Mercedesa. Skądinąd wiem, że być może jeden z naszych klubowiczów stanie się niedługo posiadaczem właśnie takiego auta.


Źródła:
Zasadniczo wszystko co napisałem jest swobodnym przetłumaczeniem powstałym na podstawie angielskiego artykułu „The Mercedes-Benz L 319 Makes World Premier In 1955” ze strony www.emercedes.com autorstwa T.Philips’a.
Zdjęcia zaś pochodzą głównie ze strony www.319er-club.de czyli niemieckiego klubu miłośników tego modelu.
- www.mbzponton.org
- www.ozbenz.net

Autor:  Janfocus [ czw mar 12, 2009 5:01 pm ]
Tytuł: 

piękne [zlosnikz] -fajnie mieć taki autobusik albo lawetkę [zlosnik]
Tylko te prędkości max takie nie dzisiejsze...

A wiadomo coś o konstrukcji tego 2 suwowego diesla?

Autor:  filippo [ czw mar 12, 2009 6:49 pm ]
Tytuł: 

Janfocus pisze:
A wiadomo coś o konstrukcji tego 2 suwowego diesla?


Przy tłumaczeniu na początku posiłkowałem się tłumaczeniem angielskiego tekstu z pewnej polskiej strony internetowej ale zrezygnowałem z niego przez to że było okrojone i z błędami. Ten fragment o dwusuwie jest właśnie jednym z nich - chodziło o silnik górnozaworowy a nie dwusuwowy. Wybaczcie.

Autor:  Stomek [ wt maja 26, 2009 1:25 am ]
Tytuł:  Re: Mercedes Benz model 319 (1956-1968)

filippo pisze:
Skądinąd wiem...

Ciekaw jestem skad??

Stalo sie, a raczej stalem sie posiadaczem takiego wlasnie 319 Postbusa. Niestety auto wciaz nie dotarlo do mnie, poniewaz na miejscu okazalo sie za wysokie, zeby zmiescic sie jako drugie na ciezarowke. Trafilo wiec spod Neu Ulm do Kolonii,gdzie musialo ustapic miejsca innemu autu, a potem nastepnym kursem trafi do mnie. Jak tylko sie pojawi nie omieszkam sie pochwalic na forum.
Generalnie samochod jest do calkowitej odbudowy. Wiekszosc swego zywota spedzil sluzac Niemieckiej Poczcie do momentu, gdy silnik wystawil kopyto. Odstawiony mniej wiecej jako 25-latek przestal do tej pory. A wyglada mniej wiecej tak:

Obrazek

Autor:  kielbik [ wt maja 26, 2009 2:16 am ]
Tytuł: 

Stomek pisze:
filippo pisze:
Skądinąd wiem...
Ciekaw jestem skad??
Ode mnie napewno nie :P
Stomek pisze:
A wyglada mniej wiecej tak:
Obrazek

A ja bym powiedzial, ze raczej tak:
Obrazek

Autor:  Stomek [ wt maja 26, 2009 2:42 am ]
Tytuł: 

Nie moge teraz znalezc zdjec, ale kojarzy mi sie nie pelna listwa ozdobna na boku, wiec drzwi przesuwne na zewnatrz, identycznie jak w nastepcy. Nie mozna liczyc na ludzka pamiec (na nie pamiec niestety tez nie [oczko] ), okaze sie na miejscu.

Autor:  kielbik [ wt maja 26, 2009 4:16 am ]
Tytuł: 

Bym zapomnial... Przy kazdej okazji trabia na lewo i prawo jak to odbudowali swoj kraj ciezka praca z ruin i jaki to w ogole zajebisty Wirtschaftswunder spowodowali. Ale o tym kto za to wszystko zaplacil to juz nie wspominaja. A sprobuj tylko przypomniec... ;)
filippo pisze:
a cały kraj przeżywa „wirtschaftswunder” (cud gospodarczy)

Autor:  Stomek [ sob maja 30, 2009 7:47 pm ]
Tytuł: 

Wlasnie sie dowiedzialem, ze Postbus dojechal do Szczecina :) Stoi i czeka na mnie na parkingu strzezonym na Pomorzanach za zajezdnia tramwajowa, wiec jesli ktos mialby ochote i czas to moze odwiedzic paskude, cyknac pare fotek i wrzucic tu.

Autor:  Stomek [ śr cze 10, 2009 7:37 pm ]
Tytuł: 

kielbik pisze:
A ja bym powiedzial, ze raczej tak:

Auto napewno wyglada tak:
Obrazek

Autor:  kielbik [ śr cze 10, 2009 9:57 pm ]
Tytuł: 

Na pierwszy rzut oka to bomba!! Spodziewalem sie czegos znacznie gorszego :lol:.

Autor:  marian234 [ wt sie 18, 2009 5:06 pm ]
Tytuł: 

fajna maszynka jak na muzealny eksponat

Autor:  kielbik [ sob paź 24, 2009 4:19 am ]
Tytuł: 

Czyli okazuje sie, ze w odniesieniu do wersji drzwi to jednak Stomek mial racje.

Podczas tegorocznego zlotu VdH w Ornbau spotkalem taki egzemplarz...
Obrazek

... a na tegorocznej Veteramie taki:
Obrazek

Autor:  ROBHEN [ sob paź 24, 2009 12:09 pm ]
Tytuł: 

Witam a to moja 319-ka czekająca na remont.
Obrazek

Autor:  chio [ ndz sty 23, 2011 4:37 pm ]
Tytuł:  Re: Mercedes Benz model 319 (1956-1968)

Znalazłem fajną 319 w całkiem fajnym stanie zobaczcie ;) http://cgi.ebay.de/Mercedes-319-Feuerwe ... 1c18ba6b31

Autor:  SKOWRON [ czw mar 17, 2011 1:39 pm ]
Tytuł:  Re: Mercedes Benz model 319 (1956-1968)

Nie zaglądam tu za często, ale żebym przez 2 lata nie widział tego tematu...?


filippo pisze:
Mercedes Benz model 319 1956 - 1968

Filip, świetna robota!

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/