MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt mar 29, 2024 11:41 am

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: czw mar 12, 2009 2:58 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 04, 2005 11:31 am
Posty: 1777
Lokalizacja: Łobez [ZŁO] [GLE] - rezydent
Obrazek

Mercedes Benz model 319 1956 - 1968

Wstęp
1955 rok – mistrzem Niemiec jest drużyna Rot–Weiss Essen, Kanclerz Niemiec jeździ autem nazwanym od jego nazwiska a cały kraj przeżywa „wirtschaftswunder” (cud gospodarczy).
Właśnie przez ów „cud” w kraju Goethego znacznie wzrosło zapotrzebowanie handlu, usług czy przemysłu na lekkie auta dostawcze.
Dlatego też koncern Daimler-Benz mobilizując swój potencjał prezentuje we wrześniu tego roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie pierwszy furgon z prawdziwego zdarzenia czyli model 319.

Początki produkcji
Do seryjnej produkcji model ten wchodzi w 1956 roku i szybko staje się hitem i wieloletnim prekursorem stylu w tym segmencie aut.
Zastosowane rozwiązanie techniczne to m.in.
- podłużnicowa rama nośna zarówno w wersji o podwoziu niezależnym jak i w wersji osobowo-ciężarowej
- sztywne osie przednia i tylna o zawieszeniu opartym na resorze piórowym
- podwójne opony na kołach tylnej osi na dużych16-calowych obręczach kół.

Design
Wygląd zewnętrzny zaadoptowano z aut ciężarowych(np. LP31 czy LP333). i autobusów (O321H) z silnikami pod kabiną które to również zaczęto produkować w tych latach Wygląd ten osobiście bardzo mi odpowiada i przypomina mi czaszkę a zdarzyło mi się słyszeć opinie że 319 jest tak brzydkie, że aż piękne.

Silniki
Na początku produkcji jedyną jednostką napędową był górnozaworowy dieslowski motor o pojemności 1,8l i mocy 43KM zaadoptowany z osobowego modelu 180D. Wkrótce dołożono benzynowy silnik z osobowego modelu 190 który z pojemności 1,9l generował 65KM i pozwalał na poruszanie się z prędkością nawet 95km/h (przy 80km/h z diesla). Jednakże w tego typu autach chodzi o moc a nie o prędkość. Auto napędzane jest na oś tylną za pomocą czterobiegowej skrzyni biegów z dźwignią umieszczoną w kolumnie kierownicy.
Szerzej gamę silników montowanych w późniejszych okresach produkcji opisuję niżej.

Rodzina
Mercedes 319 był ogólnie dość mocno spokrewniony z pojazdami osobowymi koncernu nie tylko poprzez technologię czy podzespoły. Pierwsza broszura reklamowa wskazywała dość ciekawe połączenie między pojazdami użytkowymi a pasażerskimi – było to zaaranżowane spotkanie przed sklepem warzywnym 319, Pontona i sportowego 300SL’a.

Dieselek
Jeśli chodzi o start ówczesnego silnika diesla z L319 różni się znacznie od współczesnych standardów wtrysku paliwa. Wstępna komora wymagała klasycznej ”minuty ciszy dla Pana Diesla” w której kierowca trzymając wyciągnięty specjalny hebel a przez co następowało grzanie świec przed odpaleniem zimnego silnika. W tych czasach żaden z kierowców nie narzekał gdy musiał przejrzeć swoje auto po każdym tysiącu przejechanych kilometrów aby posprawdzać i uzupełnić płyny eksploatacyjne i nasmarować wymagające tego punkty.
Instrukcja obsługi obejmowała szczegółowo sposób regulowania luzów zaworowych, regulację pompy wtryskowej czy czyszczenie filtrów oleju i paliwa. W tamtych czasach kierowcy wyręczali mechaników we wszystkich prostszych pracach przy aucie.

Wnętrze
Wnętrze auta było proste i ubogo wyposażone. Tablica wskaźników wyposażona była tylko w prędkościomierz i wskaźnik temperatury płynu chłodzącego. Wskaźnika poziomu paliwa nie uwzględniono przez co kierowca musiał sam orientacyjnie wiedzieć kiedy jego 60-cio litrowy zbiornik paliwa robi się pusty.

Obrazek



Od wyboru do koloru
Mimo długości zaledwie 4,8 metra pojemność auta była imponująca gdyż wynosiła 8,6 metra sześciennego a możliwość konfiguracji nadwozia przyprawia o zawrót głowy. Oto kilka z nich:

Furgon:
Obrazek

Furgon z drzwiami przesuwanymi:
Obrazek

Wóz serwisowy:
Obrazek
Obrazek


Skrzyniowy z niską podłogą i burtami blaszanymi:
Obrazek

Skrzyniowy z podłogą i burtami drewnianymi:
Obrazek

Skrzyniowy kryty opończą z podłogą i burtami drewnianymi:
Obrazek

Skrzyniowy z podwójną kabiną:
Obrazek

Samochód sklep:
Obrazek

Karetka
Obrazek

Wóz strażacki:
Obrazek

Meblowóz:
Obrazek

Specjalistyczny wóz służb miejskich:
Obrazek

Wóz do przewozu napojów w skrzynkach:
Obrazek

Wóz kampingowy (przeróbka z pocztowego)
Obrazek

Wóz z zabudową o zwiększonej pojemności:
Obrazek

Laweta:
Obrazek

Rama pod dowolną zabudowę:
Obrazek

Obrazek



Fabryki

Podczas swej historii auto produkowano w czterech zakładach - Sindelfingen, Düsseldorf, Vitoria i Mannheim. Produkcja tego modelu trwała przez dwanaście lat, od 1956 do 1968 roku. Produkcja rozpoczęła się w Sindelfingen by w 1962 roku przenieść się całkowicie do Düsseldorfu do kupionych w 1958 roku zakładów Auto Union gdzie auta dostawcze są produkowane po dziś dzień. Zakład w hiszpańskiej Vitorii zajmował się od 1960 roku składaniem aut z części produkowanych w Dusseldorfie i robił to jeszcze dwa lata po oficjalnym zakończeniu produkcji modelu czyli do 1970 roku. W Mannheim finalnie ulokowano zakład produkujący busy.

Zakłady w Sindelfingen
Obrazek

Zakłady w Mannheim
Obrazek

Zakłady w Dusseldorfie
Obrazek


Zmiana oznaczenia
W 1963 roku auto otrzymały nowe oznaczenia L408 i L406 symbolizujące zaokrąglone wartości masy całkowitej i mocy silnika czyli 4000kg i 80/60KM które to obowiązują po dziś dzień w autach koncernu.

Kompaktowy bus O319
Wspomniana fabryka w Mannheim odegrała znaczącą rolę w karierze rodziny modeli 319 poprzez produkcję pasażerskiej wersji oznaczonej symbolem O319 który to był dostępny już od 1956 roku w dwóch wersjach 18-sto osobowej i 10-cio osobowej bardziej ekskluzywnej z wygodniejszymi fotelami, szyberdachem i przeszklonymi pozostałymi częściami dachu. Trzy rzędy welurowych pojedynczych foteli z podłokietnikami i regulacją oparcia, chromowane popielniczki tworzyły niespotykaną dotąd atmosferę i czyniły to auto luksusowym pojazdem dla hoteli, klubów golfowych itp.

O319 – osiemnastoosobowy
Obrazek

O319 – dziesięcioosobowy
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek

Podsumowanie
Nie da się ukryć, że auto to odegrało znacząca rolę i w pewien sposób wyznaczyło trendy w tym segmencie aut a każdy jeden jego następca okazywał się hitem na rynku. Auto to należy poza W114-115 do najbardziej lubianych przeze mnie modeli Mercedesa. Skądinąd wiem, że być może jeden z naszych klubowiczów stanie się niedługo posiadaczem właśnie takiego auta.


Źródła:
Zasadniczo wszystko co napisałem jest swobodnym przetłumaczeniem powstałym na podstawie angielskiego artykułu „The Mercedes-Benz L 319 Makes World Premier In 1955” ze strony www.emercedes.com autorstwa T.Philips’a.
Zdjęcia zaś pochodzą głównie ze strony www.319er-club.de czyli niemieckiego klubu miłośników tego modelu.
- www.mbzponton.org
- www.ozbenz.net

_________________
Mercedes Benz S124 220TE 1993r.
Volvo FH13 500 2016r. - służbówka
ex: Mercedes Benz W115 200D 1968
ex: Mercedes Benz W115 200D 1973
ex: Mercedes Benz S123 300TD 1983
ex: Mercedes Benz Actros MPII 1844 2007r.


Ostatnio zmieniony sob mar 28, 2009 11:09 am przez filippo, łącznie zmieniany 6 razy.

Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 12, 2009 5:01 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 14, 2005 8:08 pm
Posty: 2975
Lokalizacja: W-Wa
piękne [zlosnikz] -fajnie mieć taki autobusik albo lawetkę [zlosnik]
Tylko te prędkości max takie nie dzisiejsze...

A wiadomo coś o konstrukcji tego 2 suwowego diesla?

_________________
W126'89 300SE "Piękniak"
ex W202'99 C200 KOMPRESSOR Sport
ex W126'89 500SE "eSa" -jak Smok -znaczy Smoczyca :)
ex W110'64 200D "Kaczuszka"
ex W123'81 240D "Niszczyciel" -obecnie tatowóz
ex 353W'87


Na górę
 Tytuł:
Post: czw mar 12, 2009 6:49 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 04, 2005 11:31 am
Posty: 1777
Lokalizacja: Łobez [ZŁO] [GLE] - rezydent
Janfocus pisze:
A wiadomo coś o konstrukcji tego 2 suwowego diesla?


Przy tłumaczeniu na początku posiłkowałem się tłumaczeniem angielskiego tekstu z pewnej polskiej strony internetowej ale zrezygnowałem z niego przez to że było okrojone i z błędami. Ten fragment o dwusuwie jest właśnie jednym z nich - chodziło o silnik górnozaworowy a nie dwusuwowy. Wybaczcie.

_________________
Mercedes Benz S124 220TE 1993r.
Volvo FH13 500 2016r. - służbówka
ex: Mercedes Benz W115 200D 1968
ex: Mercedes Benz W115 200D 1973
ex: Mercedes Benz S123 300TD 1983
ex: Mercedes Benz Actros MPII 1844 2007r.


Na górę
Post: wt maja 26, 2009 1:25 am 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
filippo pisze:
Skądinąd wiem...

Ciekaw jestem skad??

Stalo sie, a raczej stalem sie posiadaczem takiego wlasnie 319 Postbusa. Niestety auto wciaz nie dotarlo do mnie, poniewaz na miejscu okazalo sie za wysokie, zeby zmiescic sie jako drugie na ciezarowke. Trafilo wiec spod Neu Ulm do Kolonii,gdzie musialo ustapic miejsca innemu autu, a potem nastepnym kursem trafi do mnie. Jak tylko sie pojawi nie omieszkam sie pochwalic na forum.
Generalnie samochod jest do calkowitej odbudowy. Wiekszosc swego zywota spedzil sluzac Niemieckiej Poczcie do momentu, gdy silnik wystawil kopyto. Odstawiony mniej wiecej jako 25-latek przestal do tej pory. A wyglada mniej wiecej tak:

Obrazek

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349


Na górę
 Tytuł:
Post: wt maja 26, 2009 2:16 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Stomek pisze:
filippo pisze:
Skądinąd wiem...
Ciekaw jestem skad??
Ode mnie napewno nie :P
Stomek pisze:
A wyglada mniej wiecej tak:
Obrazek

A ja bym powiedzial, ze raczej tak:
Obrazek

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
 Tytuł:
Post: wt maja 26, 2009 2:42 am 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
Nie moge teraz znalezc zdjec, ale kojarzy mi sie nie pelna listwa ozdobna na boku, wiec drzwi przesuwne na zewnatrz, identycznie jak w nastepcy. Nie mozna liczyc na ludzka pamiec (na nie pamiec niestety tez nie [oczko] ), okaze sie na miejscu.

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349


Na górę
 Tytuł:
Post: wt maja 26, 2009 4:16 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Bym zapomnial... Przy kazdej okazji trabia na lewo i prawo jak to odbudowali swoj kraj ciezka praca z ruin i jaki to w ogole zajebisty Wirtschaftswunder spowodowali. Ale o tym kto za to wszystko zaplacil to juz nie wspominaja. A sprobuj tylko przypomniec... ;)
filippo pisze:
a cały kraj przeżywa „wirtschaftswunder” (cud gospodarczy)

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
 Tytuł:
Post: sob maja 30, 2009 7:47 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
Wlasnie sie dowiedzialem, ze Postbus dojechal do Szczecina :) Stoi i czeka na mnie na parkingu strzezonym na Pomorzanach za zajezdnia tramwajowa, wiec jesli ktos mialby ochote i czas to moze odwiedzic paskude, cyknac pare fotek i wrzucic tu.

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349


Na górę
 Tytuł:
Post: śr cze 10, 2009 7:37 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: pn sty 27, 2003 1:24 am
Posty: 1447
Lokalizacja: Gryfino
kielbik pisze:
A ja bym powiedzial, ze raczej tak:

Auto napewno wyglada tak:
Obrazek

_________________
https://www.facebook.com/pages/Old-Merc-Garage/618806288213349


Na górę
 Tytuł:
Post: śr cze 10, 2009 9:57 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Na pierwszy rzut oka to bomba!! Spodziewalem sie czegos znacznie gorszego :lol:.

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
 Tytuł:
Post: wt sie 18, 2009 5:06 pm 
Offline
nowy

Rejestracja: wt sie 18, 2009 3:12 pm
Posty: 4
fajna maszynka jak na muzealny eksponat


Na górę
 Tytuł:
Post: sob paź 24, 2009 4:19 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Czyli okazuje sie, ze w odniesieniu do wersji drzwi to jednak Stomek mial racje.

Podczas tegorocznego zlotu VdH w Ornbau spotkalem taki egzemplarz...
Obrazek

... a na tegorocznej Veteramie taki:
Obrazek

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Ostatnio zmieniony ndz paź 25, 2009 2:31 am przez kielbik, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: sob paź 24, 2009 12:09 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 03, 2009 10:30 pm
Posty: 577
Witam a to moja 319-ka czekająca na remont.
Obrazek


Na górę
Post: ndz sty 23, 2011 4:37 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 22, 2009 11:32 am
Posty: 119
Lokalizacja: Strzelin
Znalazłem fajną 319 w całkiem fajnym stanie zobaczcie ;) http://cgi.ebay.de/Mercedes-319-Feuerwe ... 1c18ba6b31


Na górę
Post: czw mar 17, 2011 1:39 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 27, 2005 12:43 pm
Posty: 1646
Lokalizacja: wawa / okolice
Nie zaglądam tu za często, ale żebym przez 2 lata nie widział tego tematu...?


filippo pisze:
Mercedes Benz model 319 1956 - 1968

Filip, świetna robota!

_________________
[b]116 280S / 673 + 303[/b]
Turchese Farfalla - 126 '77
miejski cruiser na pedały - UNION '80


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl