mojojojo13 pisze:
Ps. U mnie nie ma dyszy regulacyjnej biegu jałowego i nie było.
Napewno nie było czegoś takiego:
Zdjęcia 1-2 pokazują śrubę do zgrubnej regulacji obrotów biegu jałowego. Znajduje się ona przy dźwigni cięgna pedału gazu i pełni rolę prostego stopera.
Zdjęcie 3 przedstawia dyszę (powietrzną) biegu jałowego. Za jej pomocą dokonuje się szczegółowej regulacji.
Schemat zasady działania regulacji biegu jałowego przedstawia poniższy rysunek. Regulacja za pomocą dyszy, polega na określeniu dawki powietrza:
Najważniejsze na tym rysunku są:
38 - Elektrozawór odcinający dopływ powietrza na biegu jałowym (gdy się zamknie - brak napięcia, silnik gaśnie)
147 - Dysza regulacyjna biegu jałowego
149 - Śruba regulacyjna ilości powietrza kanałem bocznikowym - w nowszej wersji gaźnika
musi być wkręcona do oporu.
152 - Wkręt regulacyjny składu mieszanki - znajduje się w dolnej części komory pływakowej. Jego obracanie powoduje przesuwanie się dyszy głównej wzdłuż stożkowatej iglicy = mieszanka bogatsza lub uboższa.
Wkręt (152)
Śruba (149) - ma być całkowicie wkręcona.
Patrz Karta A.
mojojojo13 pisze:
Czy odległość wynosi 17 mm - nie wiem - robił mi to gaźnikowiec - spróbuje w środe samemu to rozkręcić - ale jestem trochę zileony - jakieś wskazówki ?
1. Otwórz kartę R - czyszczenie i regulacja gaźnika.
2. Przejdź do rysunku ze strony 4.
Aby wykonać regulację poziomu paliwa w komorze pływakowej należy:
1. Wykręcić wkręty (76) mocujące komorę pływakową (50)
2. Wyjąć uszczelkę komory pływakowej (49) - warto mieć nową na wymianę
3. Elementy (37, 36, 80, 35, 81) zostają w dopiero co zdjętej komorze pływakowej. Uwaga nie zgubić sprężynki 37.
4. Pływak (45) i jego elementy mocowania (41, 42, 43, 44) orqaz zaworek iglicowy wraz z uszczelką (39, 40) zostają w górnej podstaiwe gaźnika.
5. Mamy już zdjętą komorę pływakową, przechodzimy do strony 1 karty R. Interesująca będzie w tej chwili część z cyklu Adam Skłodowy poleca, czyli "Self made tool". Wykonujemy narzędzie zgodnie z podanymi wymiiarami.
6. Przechodzimy do strony 7 karty R.
7. Przesuwamy pływak w kierunku górnej podstawy tak, by zawór iglicowy był całkowicie zamknięty.
8. Przykładamy dopiero co wykonany przyrząd pomiarowy zgodnie z rysunkiem pierwszym na stronie 7 karty R. (przy bystrym oku można obejść się bez przyrządu pomiarowego, posługując się suwmiarką). Przyrząd powinien się opierać krótszymi końcami o górną podstawę gażnika. Pozioma długa krawędź powinna idealnie przylegać do powierzchni pływaka. Regulacji położenia pływaka dokonuje się podginając w odpowiednim kierunku tą część dźwigienki pływaka, która naciska kuleczkę iglicy zaworu.
9. Najważniejszy jest dla nas wymiar (17mm) własnoręcznie wykonanego przyrządu. Zwiększając go do np. 18mm, zmniejszymy poziom paliwa w komorze pływakowej, zmniejszenie wymiaru spowoduje zwiększenie paliwa w komorze. Równie dobrze można zamiast przyrządu użyć suwmiarki.
mojojojo13 pisze:
Silnik pracuje nie równo zarówno na zimnym jak i na gorącym
Jeżeli tak jest, to zacząłbym od sprawdzenia regulacji wkrętem regulacyjnym składu mieszanki. Tak jak wcześniej wspomniałem, odchylenie o ponad pół obrotu, w stosunku do ustawień "książkowych" daje takie właśnie objawy. Można spróbować wkręcić do do oporu (nie na siłę, by nie zniszczyć o-ringa), a następnie wykręcić go o dokładnie pięć obrotów.
Tak czy owak, warto sprawdzić, czy poprzedni gażnikowiec wykonał swą robotę starannie (patrz rys. strona 4 karta R):
1. Sprawdzić czystość gażnika, wraz ze sprawdzeniem drożności wszystkich kanałów.
2. Sprawdzić stan membranki tłoka powietrznego (48) oraz iglicę dyszy głównej (51).
3. Sprawdzić stan sprężyny (53) - niestety nie pamiętam jaka powinna być jej długość. W książce Cassedorfa jest ona podana, ale nie mam jej w tej chwili. Sprężyna musi trzymać "prostą linię".
4. Sprawdzić mechanizm ssania (grzałka elektryczna, działanie wszystkich dżwigni, automat bimetaliczny, drożność wszystkich zaworków). Napewno przyda się do tego Karta I
5. Sprawdzić szczelność zaworu odcinającego dopływ paliwa przy zdjęciu nogi z gazu (zamknięciu przepustnicy), zwrócić uwagę na stan membranki (29) i wężyka doprowadzającego podciśnienie.
6. Sprawdzić szczelność zaworka iglicowego w komorze pływakowej (39)
7. Sprawdzić stan pływaka (czy jest szczelny) - (45).
8. Sprawdzić, czy na oci przepustnicy nie ma luzów
Mając rozebrany gaźnik warto wymienić:
1. komplet uszczelek,
2. membranę tłoka powietrznego,
3. membrankę w zaworku odcinającym paliwo,
4. zaworek iglicowy,
5. dyszę główną wraz z iglicą
Wszystkie części (może oprócz 5) wchodzą w skład typowego zestawu naprawczego.
mojojojo13 pisze:
Można na oko ocenić zuzycie dyszy?
Można jeżeli ma duże wżery, lub gdy jej iglica nie trzyma linii prostej. Na etapie regulacji, o których mówiłem nie jest to niestety możliwe. Podobno istnieje możliwość sprawdzenia takiej dyszy w warsztacie. Polega to na pomiarze ilości przepływającej przez dyszę cieczy w określonym czasie. Podobno istnieje również jakiś katalog, który te wartości określa. Jeżeli nawet jest to prawdą, to wątpię, że ktoś w Polsce tym się zajmuje, a gdyby nawet, to o kosztach takiej zabawy nie chcę mi się myśleć.
Dodam, że dysza Puchatej wyglądała na idealną, konieczne jednak było obniżenie poziomu paliwa w komorze pływakowej.
Powodzenia