Sorry za opóźnienie. Wrzucam temat osobno, będzie bardziej czytelny.
Testowano rozmiar 195/65/R 15 T, a więc z indeksem prędkości do 190 km/h, Jak już pisałem wyniki są aktualne dla wszystkich 15tek i można przyjąć, że orientacyjnie także dla innych rozmiarów, pod warunkiem, że jest to dokładnie ten sam produtkt.
Test na suchej & mokrej nawierzchni przeprowadzono na Contidromie w Hanowerze należącym do firmy Continenetal. Warunki śniegowe i lód to już północna Szwecja.
Oceny jak w niemieckiej szkole, czyli odwrotne. Minus uniemożliwia zwycięstwo w teście, stąd taka sytuacja na pierwszych dwóch miejscach.
Producent/model/: śnieg/mokra nawierzchnia/sucha nawierzchnia
Bridgestone Blizzak LM-18 2 / 2 / 2 Zwycięzca testu
- wyważone parametry i najkrótsza droga hamowania we wszystkich warunkach pogodowych, najlepsze prowadzenie, najbardziej uniwersalna.
- tylko przeciętna rezerwa bezpieczeństwa przy aquaplaningu
Pirelli Winter 190 Snowcontrol 1 / 2 / 2- Godna polecenia
- najlepsza na śniegu spośród wszystkich w teście. Krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni i cicha jazda.
- lekka podsterowność auta przy mokrej nawierzchni
Vredestein Snowtrac 2 1- / 2+ / 3+ Godna polecenia
- bardzo dobre prowadzenie na śniegu, duża rezerwa przy aquaplaningu, bardzo dobra przyczepnosć do mokrej powierzchni
- wyraźnie gorsze zachowanie na suchej powierzchni
Continental ContiWinterContact TS 790 2+ / 2 / 2- Godna polecenia
- pierwszorzędne zachowanie na ośnieżonej nawierzchni, harmoniczne prowadzenie na mokrej, wysoki komfort jazdy, mały opór toczenia.
- silna podsterowność i za długa droga hamowania na suchym
Goodyear Ultra Grip 6 2 / 2- / 2 Godna polecenia
- pewna i dynamiczna jazda po śniegu, precyzyjne sterowanie na suchym, cicha
- tylko przeciętne zachowanie przy aquaplaningu
Michelin Alpin (A2) 2 / 2- / 2 Godna polecenia
- dobre zachowanie i krótka droga hamowania na ośnieżonej nawierzchni, dobre zachowanie na mokrym i podczas aquaplaningu
- słabe prowadzenie na ubitym śniegu
Dunlop SP Winter Sport M3 2 / 2- / 2- Godna polecenia
- przekonująca jakość w warunkach zimowych z perfekcyjnym zachowaniem się na śniegu, duze rezerwy przy aquaplaningu, cicha
- podsterownosć auta na mokrej i suchej nawierzchni
Pneumant PN 150 Wintec 2- / 2- / 2 Godna polecenia
- dobre własciwosci jezdne i hamowanie na ubitym śniegu, duże rezerwy bezpieczeństwa przy aquaplaningu, małe opory toczenia
- mała przyczepność i wyrażna podsterownosć na mokrej nawierzchni
Semperit Sport-Grip 2 / 3 / 2+ Warunkowo godna polecenia
- przekonująca jakość na śniegu, małe opory toczenia
- mniej precyzyjny skręt i prowadzenie na śniegu, za długa droga hamowania na mokrej nawierzchni
Nokian WR All Weather Plus 2- / 3+ / 2 Warunkowo godna polecenia
- dobre prowadzenie na ubitym śniegu, cicha, małe opory toczenia
- najgorsza przyczepność przy ruszaniu na śniegu w teście, mała przyczepność i nieprecyzyjne zachowanie na mokrej powierzchni
Hankook W400 2- / 3 / 2 Warunkowo godna polecenia
- dobre zachowanie na ubitym śniegu i suchej nawierzchni
- słabe na ośnieżonej nawierzchni, małe rezerwy bezpieczeństwa podczas aquaplaningu
Fulda Kristall Montero 2- / 3 / 3 Warunkowo godna polecenia
- krótka droga hamowania na śniegu, wystarczające rezerwa bezpieczeństawa podczas aquaplaningu, cicha
- mała przyczepność i słabe hamowanie na mokrej nawierzchni, najdłuższa droga hamowaia w teście.
Jak widzicie decyzja co do opony zimowej, to dziś pójście na kompromis i ważne jest, aby w maksymalnym stopniu uwzględnić warunki pogodowe i terenowe w swoim miejscu zamieszkania. Nowoczesna opona zimowa bardzo różni się od swych poprzedniczek sprzed kilku lat. Najważniejsze różnice to, wyraźnie niższe opory toczenia, niski poziom hałasu i przede wszystkim rozbudowany system lameli (ok. 2000 na jednej oponie) przyjmujących śnieg i tworzących klejące się do siebie powierzchnie: śnieg/śnieg.
Testowe BMW 316 wyposażono też w letnie opony. Wartości wzrosły w niektórych przypadkach o 100% już przy 50 km/h !!!
Trafnych wyborów i bezpiecznej jazdy w zimie!
Żródło & zdjęcia: AutoBild
