Od 2005 roku Niemcy wprowadzają płatne autostrady tzw.Maut (myto)ale tylko dla ciężarówek .
0,12 centów za 1 km ( uogólniając , bo jest to zróżnicowane w zależności od tego jaką normę ekologiczną spełnia silnik ) .
Myto będzie można uiszczać na kilka sposobów min.płacąc gotówką lub kartą za wybraną trasę lub automatycznie należność będzie ściągana z konta .
Automatyczny system opłat oparty jest na gps'ach zamontowanych w autach,gdzie do urządzenia wkłada się kartę użytkownika .
Są też specjalne bramki kontrolne nad autostradą .
Więcej informacji ( także po polsku ) na
www.toll-collect.de
Toll-Collect to konsorcjum , które odpowiada za wprowadzenie systemu .
P.S. System miał obowiązywać od 2003 roku ale zawiodła elektronika .
Od 1 stycznia ma już funkcjonować ale dobrze byłoby aby nie .
Pisze to jako przewoźnik ,który od stycznia będzie musiał miesięcznie zapłacić ca. 6 tysięcy euro za jazdę po autostradach .
Pojawią się głosy , że cenę frachtu trzeba przesunąć na odbiorcę usługi .
Tak ale przy tak wielkiej konkurecji nie zawsze będzie to możliwe .
P.S. 2 . Mam tylko nadzieję,że niemieckie firmy nie będą miały refundacji opłaty ,choć wcale nie jest to wykluczone .