Mercedes-Benz Vision Grand Sports Tourer
DaimlerChrysler przedstawił MB Vision Grand Sports Tourer - mającego wejść do sprzedaży w tym roku.
Vision Grand Sports Tourer wyposażony jest w napęd hybrydowy, na który składa się silnik wysokoprężny i elektryczny. Ośmiocylindrowy diesel ma moc 184 kW / 250KM, zaś jednostka elektryczna zaledwie 50 kW.
O ile w większości aut hybrydowych obie jednostki pracują zamiennie, a ich współistnienie podyktowane jest względami ekologicznymi: w momentach wzmożonej pracy pracuje silniejszy silnik spalinowy, potem zaś elektryczny. W Vision Grand Sports Tourer jest tak samo, ale prócz podziału jest też tryb współpracy. Otóż w momentach, w których moc jest szczególnie pożądana, pracują oba silniki. Dzięki takiemu rozwiązaniu pozwalającemu intensyfikować moc, to wielkie auto udaje się rozpędzać od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,6 sekundy.
Seryjnie produkowane modele Grand Sports Tourer napędzać będą silniki sześcio- lub ośmiocylindrowe, z którymi współpracować będzie siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów. Auto ma łączyć zalety limuzyny, kombi i suv. Szczególna uwagę przywiązują konstruktorzy do zapewnienia wszystkim sześciu pasażerom komfortu, jaki mają pasażerowie tylnej kanapy w najelegantszych limuzynach. Owe sześć osób siedzieć będzie w trzech rzędach foteli rozdzielonych na całej długości samochodu środkowym panelem mieszczącym sprzęt multimedialny i barek. Bardzo wysoki komfort podróżowania i bezpieczeństwo wynikające z lepszych właściwości jezdnych będzie zapewnione dzięki zawieszeniu pneumatycznemu.
Grand Sports Tourer: połączenie limuzyny, vana, kombi i pojazdu sportowo - rekreacyjnego SUV
Koncepcja pojazdu Grand Sports Tourer, który Mercedes-Benz zaprezentował po raz pierwszy w 2002 roku, łączy cechy kilku odmiennych pojazdów, takich jak limuzyna, van, kombi oraz pojazd sportowo-rekreacyjny w jeden, samodzielny model. Dzięki temu samochód studyjny Mercedesa wyróżnia się z jednej strony wielkością, przestronnością i funkcjonalnością, odpowiada wysokim oczekiwaniom pod względem mocy i dynamiki jazdy, a równocześnie oferuje wzorowy komfort podróży na długich dystansach. Innymi słowy, to "samochód turystyczny" w nowej interpretacji.
Marka Mercedes-Benz urzeczywistnia tym samym życzenia nowoczesnych kierowców związane z posiadaniem uniwersalnego samochodu rodzinnego, przeznaczonego do podróżowania w czasie wolnym, a także użytkowania w ramach pracy, który równocześnie odznaczać się będzie elegancją i typową dla marki najnowocześniejszą techniką. Koncepcja pojazdu Grand Sports Tourer jest wynikiem intensywnego dialogu prowadzonego przez producenta samochodów ze Stuttgartu z klientami na całym świecie. Dialog ten tworzy podstawy nowoczesnych, fascynujących koncepcji pojazdów, takich jak Vision Grand Sports Tourer lub zaprezentowany niedawno Vision CLS.
Design: perfekcyjna harmonia elegancji, dynamiki i niezależności
Zaprezentowana koncepcja pojazdu odzwierciedla rozwój Grand Sports Tourer począwszy od pojazdu studyjnego aż do samochodu seryjnego i ze względu na dużą ilość interesujących detali wzbudza niemałe zainteresowanie. Dynamiczny design zdominowany jest przede wszystkim przez łukowate sklepienie dachu, które piękną, lekką linią łączy słupki A i C, wzbudzając świadomie skojarzenia z coupé. Dzięki takiej linii nadwozia pojazd mimo pokaźnych rozmiarów charakteryzuje się eleganckim, sportowym wyglądem.
Zewnętrznym wyrazem innych cech charakteru Grand Sports Tourer, takich jak oryginalność i moc jest na przykład ukształtowanie atrapy chłodnicy z szerokimi aluminiowymi lamelami, odpowiednio wyprofilowana pokrywa komory silnika i wyraziste zderzaki. Mocny profil przodu w kształcie strzały wzmacnia dodatkowo te akcenty stylistyczne.
Wnętrze: komfort dla sześciu pasażerów
Duży, szklany dach panoramiczny, zajmujący prawie całą powierzchnię dachu, zapewnia dużo światła we wnętrzu. W pojeździe może swobodnie podróżować sześć osób. Mają oni do dyspozycji wygodne, pojedyncze fotele. Odstęp 920 mm między pierwszym i drugim rzędem siedzeń sprawia, że ilość miejsca we wnętrzu odpowiada wymiarom "pierwszej klasy". Środkowe konsole znajdujące się między pojedynczymi siedzeniami z tyłu mieszczą dodatkowe schowki na drobiazgi i zapewniają możliwość bezpiecznego i wygodnego przewozu pojemników z napojami.
Dzięki oddzielnym odtwarzaczom DVD/CD oraz słuchawkom dla drugiego i trzeciego rzędu siedzeń, pasażerowie z tyłu mają możliwość indywidualnego wyboru programu uprzyjemniającego im podróż. Kolorowe monitory są wmontowane w tył zagłówków przednich siedzeń oraz w tylną środkową konsolę.
Nowy pojazd studyjny w typowy dla Mercedesa sposób spełnia również oczekiwania rodzin uprawiających sport i lubiących wspólnie spędzać wolny czas, by możliwe szybko i bez trudu dopasować samochód do różnych zadań transportowych: cztery siedzenia z tyłu można pojedynczo składać i dzięki temu zwiększyć pojemność ładunkową maksymalnie do 2030 litrów (zgodnie z metodą pomiarową VDA) - to dużo więcej niż w zwykłej limuzynie kombi. Załadunek i rozładunek ułatwia płaska podłoga przestrzeni ładunkowej oraz szeroka tylna klapa.
Deska rozdzielcza ma atrakcyjny nowoczesny kształt i bogate wyposażenie. Aluminium i szlachetne drewno nadają jej ekskluzywny charakter. Dzięki pionowym profilom aluminiowym okalającym wyświetlacz COMAND oraz panel obsługi klimatyzacji, środkowa konsola stanowi kolejny element wnętrza pojazdu Vision Grand Sports Tourer, który szczególnie przyciąga wzrok.
Dzięki zastosowaniu najnowszej elektroniki inżynierowie Mercedesa mogli zrezygnować z dźwigni biegów powszechnie stosowanej przy automatycznej skrzyni. Jej zadania przejmują dźwignia na kolumnie kierownicy oraz przyciski na kierownicy. Kierowca może zmieniać bieg tak, jak w samochodach wyścigowych - ręcznie, wykorzystując w każdej chwili optymalną moc silnika.
Następną zaletą tej nowoczesnej techniki zwanej "shift-by-wire" jest to, że ręce kierowcy pozostają zawsze tam, gdzie powinny być - na kierownicy.
Hybrydowy napęd: od 0 do 100 km/godz. w 6,6 sekundy
Mocny napęd hybrydowy działający w oparciu o silnik wysokoprężny, to przykład kolejnego innowacyjnego rozwiązania w Vision Grand Sports Tourer. Dla modeli takich jak Grand Sports Tourer taka technologia napędu może rozwinąć się w niedalekiej przyszłości jako sensowne uzupełnienie silnika Diesla, przyczyniając się do zmniejszania zużycia paliwa oraz dalszego zmniejszenia emisji spalin - bez uszczerbku dla dynamiki, komfortu i przyjemności jazdy.
Mocna jednostka napędowa składa się z nowoczesnego silnika wysokoprężnego V8 stosowanego w Klasie S (184 kW/250 KM) oraz silnika elektrycznego o mocy 50 kW. W ten sposób do dyspozycji jest łącznie 234 kW mocy i 860 niutonometrów momentu obrotowego. Są to nowe maksymalne wartości dla tego typu techniki napędowej, gwarantujące dynamiczną jazdę. Vision Grand Sports Tourer zapewnia przyspieszenie samochodu sportowego: potrzebuje tylko 6,6 sekundy, by przyspieszyć od 0 do 100 km/godz.; maksymalna prędkość ograniczona jest elektronicznie do 250 km/godz.
Równie wzorowe jest zużycie paliwa wysokoprężnego systemu hybrydowego, umożliwiające zgodnie z amerykańską procedurą pomiarową przejechanie 30 mil na galonie paliwa (mpg*). Przy zastosowaniu przyszłych generacji silników koncepcja napędowa Vision Grand Sports Tourer daje możliwość osiągnięcia jeszcze korzystniejszych wartości zużycia paliwa rzędu 33 mpg. Vision Grand Sports Tourer z napędem hybrydowym zużywa w europejskim cyklu jazdy około 20 procent mniej paliwa od porównywalnego modelu z silnikiem wysokoprężnym.
Elektronicznie sterowany podział pracy między silnikiem wysokoprężnym a elektrycznym umożliwia najlepsze z możliwych wykorzystywanie obydwu napędów.
Podczas ruszania, parkowania, przy wolnej jeździe oraz jeździe w korku ("stop-and-go"), gdy samochód porusza się w ruchu ulicznym bez dużego zapotrzebowania na moc, pracę przejmuje silnik elektryczny, umożliwiający jazdę bez wydzielania szkodliwych substancji. Dopiero gdy konieczna jest większa moc, załącza się ośmiocylindrowa jednostka CDI, zapewniająca duże przyspieszenie. Podczas hamowania silnik elektryczny pracuje jako generator, wytwarzając prąd ładujący akumulatory napędowe.
Na pokładzie Vision Grand Sports Tourer napęd hybrydowy po raz pierwszy współpracuje ze stałym napędem na wszystkie koła, tym samym został udowodniony przyszłościowy potencjał tej kombinacji.
Koła o średnicy 21 cali, duże perforowane tarcze hamulcowe, zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC i zaawansowana konstrukcja osi to dalsze interesujące rozwiązania techniczne, zapewniające w studyjnym pojeździe Grand Sports Tourer perfekcyjny długodystansowy komfort podróży i najwyższe bezpieczeństwo.
(materiał - internet)
Cena - około 60,000 USD, dla wersji AMG od 85,000do 105,000 USD.
Co o nim myślicie?
Pozdrawiam

- S1