Idzik pisze:
Stawros pisze:
Chodzi tu głównie o serwisy i naprawy gwarancyjne. Musisz mieć wybór między częścią z logo producenta twojego auta a zamiennikiem.
Tak to rozumiem.
O to dokładnie chodzi
![[oczko]](./images/smilies/oczko.gif)
A dziś myślałem żeby o tym napisać
![[zlosnik]](./images/smilies/zlosnik.gif)
.
Stawros ma rację.
Jednak zastanawiam się jak mocno będzie odstawiana lewizna z tego powodu. Poza tym nie od dziś wiadomo, że samochody składają się z wielu części i każda marka korzysta z podwykonawców narzucając pewne normy. Każdemu producentowi samochodów dostarczane są części od firm specjalizujących się w danej branży. Jednak, aby część została przyjęta na montaż fabryczny musi spełniać normy ustalone przez odbiorcę, czyli dany koncern motoryzacyjny. Np. Hella od lat robi lampy dla MB, ale również dla VW

. Przykłady jest wiele i różnic też. Producenci mają różne wymogi jakościowe, które są najczęściej uwarunkowane ceną. Przecież koszt wyprodukowanych części, które są wkładane do danego pojazdu wpływają na jego cenę. Im droższe części tym droższy samochód. Kiedy w TVN Turbo wypowiadał się jakiś Pan (rzekomo ekspert

), że kiedy przyjdzie czas na wymianę części, która jest zamontowana w aucie fabrycznie ma logo producenta auta i logo producenta części, będziemy mieli wybór między częścią oryginalną (taką jaka była pierwotnie w aucie, czyli z dwoma logami), a częścią która ma tylko logo producenta części. Ów Pan twierdzi, że są to identyczne części o tej samej jakości. Cóż trudno, aby te części były inne - muszą (przynajmniej powinny) mieć ten sam kształt, rozmiar, itd. Ale jakość to już osobny rozdział. W teorii rzeczywiście powinny legitymować się tą sama jakością, ale w rzeczywistości bywa różnie, z wyraźnym wskazaniem na brak legitymacji
![[zlosnik]](./images/smilies/zlosnik.gif)
.
My użytkownicy leciwych już aut, do których dostępne są części oryginalne jak i zamienniki mamy tu pewne doświadczenia. Np. klocki hamulcowe - firma Textar robi klocki dla MB, ale robi również klocki tylko pod własnym logiem. Wiadomo, że jakośc jednych i drugich (tych drugich tylko z reguły) jest wysoka, ale z wyraźnym wskazaniem na te z gwiazdką. Przykłady można tutaj mnożyć. Oczywiście są pewne firmy ikony jak Lamforder (choć od niedawna kuleje), ale są również firmy które tylko konfekcjonują części, tak jak Febi. Tzn. do swoich opakowań wkładają przeróżne części (z gwiazdą też się trafiają), a więc to już jest loteria. Nie wiem jak Wy, ale ja uważam że jednak część oryginalna zawsze pozostanie częścią oryginalną. Raczej żadna inna nie będzie w stanie jej zawsze i w 100% przypadków zastąpić. Dlatego bok mnie boli ze śmiechu gdy słyszę takie opinie ekspertów, któzy twierdzą, że część bez loga producenta auta, ale firmy produkującej na montaż fabryczny, zawsze i wszędzie w pełni zastąpi część oryginalną
![[hehe4]](./images/smilies/hehe4.gif)
. Przecież nie na darmo płacimy więcej za gwiazdkę
![[ok]](./images/smilies/ok.gif)
. Oczywiście uważam, że pomysł wprowadzenia list z częsciami "nieoryginalnymi" (z samym tylko logiem producenta części), które zostaną zaaprobowane przez koncerny samochodowe do montażu w trakcie gwarancji i w autoryzowanych serwisach, jest bardzo dobry. W naszej sytuacji niewiele to zmieni, ale prawdopodobnie taka konkurencja przyczyni się do spadku cen, a zamienniki spoza listy i te o najgorszej jakości (lub z jej brakiem
![[hehe]](./images/smilies/hehe.gif)
) znikną z rynku na zawsze

. Co o tym myślicie?