Offline |
wiarus junior |
 |
Rejestracja: ndz cze 15, 2003 8:25 pm Posty: 681
Lokalizacja: ze Wsi <Katowice>
|
[/b]to i ja cos od siebie dam ![[zlosnikz]](./images/smilies/icon_biggrin.gif) znaczy przeczytalem taki artykul
Za kierownicą do Unii Europejskiej
Jeśli dobrze pójdzie, to już za niecały rok (1 maja 2004 r.) staniemy się kierowcami z takimi samymi prawami, jak wszyscy zmotoryzowani w krajach obecnie stowarzyszonych z Unią Europejską. Nie pociągnie to za sobą żadnych dodatkowych kosztów, natomiast w niektórych, jak to się mówi, obszarach, możemy zyskać. Większość zmotoryzowanych najbardziej zapewne interesuje, jakie w Polsce – kraju już unijnym, mogą być ceny nowych i używanych samochodów?
Auta nowe i używane
Kwestia cen należy otóż do kategorii absolutnie rynkowych, więc w przypadku poszczególnych marek i typów aut kształtowane one będą, tak jak i dzisiaj, przede wszystkim przez ich producentów. Ale jednym z istotnych składników cen nowych aut są cła, akcyza i podatek VAT. Jak z tym będzie za rok?
Cła
Znikną zupełnie cła na samochody produkowane w krajach Unii Europejskiej.
Stawki celne na samochody produkowane w krajach nienależących do Unii wynoszą obecnie w Polsce 35 proc. Z chwilą naszego stowarzyszenia zostaną one dostosowane do unijnych, czyli obniżone do 10 proc. Powinni więc zyskać między innymi zwolennicy aut japońskich i amerykańskich. Ale czy ceny aut tych koncernów w Polsce spadną automatycznie o 25 proc. jest rzeczą względną i zależną jedynie od polityki cenowej producentów. Honda na przykład, której najnowszy accord jest produkowany w Japonii, dała na ten samochód bardzo atrakcyjną cenę w Polsce, która na pewno nie uwzględnia w całości aż 35-procentowej bariery celnej. Należy przypuszczać, że niską cenę accorda Honda rekompensuje sobie wyższymi cenami bardzo popularnych, modnych i i produkowanych w Europie modelami civic.
Na przykładzie Hondy widać więc dobitnie, że kwestia ceny nowych aut w przeważającej mierze zależy od polityki cenowej poszczególnych producentów.
Odmiennie mogą widzieć problem inni producenci. Andrzej Nosiński z Peugeot Polska mówi na przykład w "Auto świecie", że francuski producent może podnieść ceny swoich aut po przystąpieniu naszego kraju do Unii, ale jego argumentacja jest w pewnym sensie bałamutna.
Akcyza i VAT
O ile stawki celne w Unii Europejskiej ustalane są centralnie i obowiązują wszystkie państwa stowarzyszone, to stawki akcyzy i podatku VAT regulują we własnym zakresie poszczególne państwa członkowskie. Znając więc sytuację polskiego budżetu i jego ogromne potrzeby, nie ma co oczekiwać, by szef resortu finansów nagle zapałał miłością do zmotoryzowanych i chciał im zaoszczędzić pieniędzy. Należy więc przypuszczać, że dotychczasowe stawki akcyzy i podatku VAT zostaną utrzymane, co nadal najdotkliwiej odczuwać będą ci, którzy pragną sprowadzić z zagranicy samochód używany.
Jakich więc stawek akcyzy i podatku VAT zarówno na samochody nowe jak i używane należy się spodziewać po stowarzyszeniu z Unią?
W biurze prasowym Ministerstwa Finansów powiedziano nam, że projekt ustawy o podatku akcyzowym i VAT jest obecnie w opracowaniu. Będzie on oparty na ustawie unijnej, która wyznacza zarówno minimalne, jak i maksymalne jego stawki. Szczegóły mają być znane przed końcem bieżącego roku, bo ma on obowiązywać od 1 stycznia 2004 roku.
Na czym da się zarobić?
Na kupnie nowych aut. Wejście Polski do Unii zbiegnie się ze zlikwidowaniem barier handlowych narzucanych obecnie przez poszczególnych producentów samochodów. Każdy diller będzie mógł sprzedawać w jednym salonie samochody kilku marek, przy czym wiąże się to z jego strony z dodatkowymi kosztami, ponieważ dla każdej marki będzie musiał zapewnić minimum 250 m kw. powierzchni handlowej i wyspecjalizowany personel. Ceny nowych aut powinny w tej sytuacji spaść, ale jest rzeczą względną, i podobnie, jak dzieje się to obecnie, wszystko zależy przede wszystkim od producentów. A ich przedstawiciele w Polsce zajmują postawę asekurancką i już przebąkują, że z chwilą wejścia naszego kraju do Unii ceny samochodów popularnych raczej wzrosną, a spaść mogą jedynie ceny aut luksusowych. Niewielka to więc dla nas pociecha.
Przeprowadzony niedawno eksperyment ze sprzedażą aut kilku marek w marketach jednej z belgijskich sieci handlowych ujawnił, że jest możliwość obniżenia cen nawet o 20 do 30 proc. Są więc dowody na to, że może być taniej. Postawa producentów aut twierdzących, że ceny aut są obecnie niższe od cen w krajach Europy Zachodniej jest cokolwiek demagogiczna. Cena VW Golfa w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie. Drożej od nas płaca za to auto w Europie jedynie Brytyjczycy i Niemcy. To samo można powiedzieć o samochodach i modelach wielu innych marek, nie mówiąc już o porównywaniu naszego (niezwykle ubogiego) i obowiązującego w krajach Unii (bardzo bogatego) wyposażenia standardowego.
Odprawy celno-podatkowe. - Na tym też zmotoryzowani mogą zarobić - powiedziano nam w Ministerstwie Finansów. Jeśli po kupnie auta, na przykład w Hiszpanii, dojdziemy do wniosku, że taniej i szybciej załatwimy formalności celno-podatkowe w Austrii lub Niemczech, to nic nie będzie stało na przeszkodzie, byśmy to uczynili. Nie znaczy to jednak, że zarobimy na akcyzie i podatku VAT. Po przywiezieniu auta do Polski, będziemy musieli dopłacić różnicę. Jeśli natomiast kupimy auto w kraju, w którym i akcyza i VAT są wyższe niż w Polsce (chyba nie ma takiego kraju w Europie, ale być może się mylę) to nadpłata zostanie nam zwrócona, pod warunkiem, że jesteśmy obywatelami polskimi i auto sprowadzimy na teren Polski.
To są na razie informacje nieoficjalne, bo stosowna ustawa nie została jeszcze przez nasz parlament uchwalona.
Ubezpieczenia
Stowarzyszenie Polski z Unią, otworzy polski rynek dla obcych firm ubezpieczeniowych. To zwiększy konkurencyjność, której jednym z elementów jest koszt ubezpieczenia i zawartość pakietu. Można się spodziewać obniżki cen.
Kodeks drogowy
Nic nie powinno się zmienić. Możemy co najwyżej dostosowywać niektóre przepisy do unijnych zaleceń.
_________________ Kierownik 190(W201) '86 2,0E afftomat-ex
Z-ca Kierowniak Beka '81 300D afftomat-ex
Z-ca 124 `94 300D 24V leniuszek
Zmiana Audi 80 B4 1,9TDi Avant `95
|
|