MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://www.forum.w114-115.org.pl/ |
|
Oleje w 123 https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=24&t=12852 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | outsider [ pt cze 17, 2005 1:37 am ] |
Tytuł: | Oleje w 123 |
Troche przeszukałem forum ale mam jeszcze pare wątpliwości. Na początek silnik - chce silnik zalać Motulem 15W50 (lato) 10W40 (zima), dodam, że silnik jest po remoncie - czy taki zabieg jakoś może mu zaszkodzić ![]() ![]() Wspomaganie - ogólnie kręcenie kierownicą wsponage Dextron do automatycznej skrzyni biegów, ale mam wątpliwości do jednej rzeczy - czy aby napewno fabrycznie zalewali wspomaganie tym, czy może jest jeszcze jakiś specjalny olej (tak jak jest to w nowych Mercedesach). Jeśli fabrycznie był inny olej to czy można go dostać poza ASO ![]() Skrzynia biegów - jaki olej powinien być leny do skrzyni 4-ro biegowej (manual) w aluminiowej obudowie ![]() Tylni most - z tego co wyczytałem to seryjnie lany był tam 85W90, czy zalanie tylnego mostu 80W90 wpływa jakoś negatywnie ![]() Co ile wymieniać oleje w wspomaganiu/skrzyni/moście ![]() Ps. wiem, że na niektóre pytania pewnie już są gotowe odpowiedzi na forum, ale niestety jakoś nie potrafie ich znaleźć za pomocą opcji szukaj, jedynie zdobyłem ogólną wiedze co ile czego potrzeba, ale dokładnych danych nt lepkości już zbytnio nie znalazłem ![]() |
Autor: | Samsung1 [ pt cze 17, 2005 2:29 am ] |
Tytuł: | |
![]() to manual do 123 pzdr - S1 |
Autor: | Samsung1 [ pt cze 17, 2005 2:39 am ] |
Tytuł: | |
a i jeszcze silnik ![]() ![]() ![]() i plan zmian: ![]() S1 |
Autor: | laudan [ pt cze 17, 2005 4:02 am ] |
Tytuł: | Re: Oleje w 123 |
outsider pisze: Na początek silnik - chce silnik zalać Motulem 15W50 (lato) 10W40 (
Oba sa calo sezonowe, wiec lej 1, a nie zmieniaj. Jesli nowy motor to lepiej raczej 10W40. |
Autor: | nimnod [ pt cze 17, 2005 10:04 am ] |
Tytuł: | |
Witam, z produktow obecnie dostępnych do wspomagania mozesz wlac Castrola TQ Dexron III, do skrzyni TQ, do mostu EPX 90 pozdrawiam, Nimnod |
Autor: | outsider [ pt cze 17, 2005 1:57 pm ] |
Tytuł: | |
Dziękuje bardzo za pomocne odpowiedzi, chyba będe musiał jakoś niedługo usiąść i napisać ładnego posta do FAQ nt płynów i smarowania różnych części w 123 |
Autor: | Grzegi [ pt cze 17, 2005 2:05 pm ] |
Tytuł: | |
outsider pisze: Troche przeszukałem forum ale mam jeszcze pare wątpliwości.
Na początek silnik - chce silnik zalać Motulem 15W50 (lato) 10W40 (zima), dodam, że silnik jest po remoncie - czy taki zabieg jakoś może mu zaszkodzić czy lepiej pozostać przy 15W40 Posiadasz jakieś dane nt. olejów firmy Motula ?? Chodzi mi o szczegółowe, temperatury, TBN, itd. |
Autor: | outsider [ pt cze 17, 2005 2:31 pm ] |
Tytuł: | |
Jak znajde to wrzuce - gdzieś kiedyś miałem, ale chyba poszło do kosza ![]() |
Autor: | Samsung1 [ pt cze 17, 2005 2:33 pm ] |
Tytuł: | |
Grzegi pisze: Posiadasz jakieś dane nt. olejów firmy Motula ?? Chodzi mi o szczegółowe, temperatury, TBN, itd.
![]() ________________________________________ MOTUL 300V Le Mans 15W60 Wysokogatunkowy olej do silników 4 suwowych. Zaprojektowany do zastosowań profesjonalnych. Oparty na bazie 100% syntetycznych Estrów - SAE 15W-60. Produkt z serii 300V zaprojektowanej do zastosowań profesjonalnych. Syntetyczne estry oraz specjalne dodatki zmniejszające tarcie powodują znaczące zwiększenie wytrzymałości filmu olejowego, redukując tarcie w silniku, utrzymują pożądane ciśnienie oraz zmniejszają temperaturę silnika. Zapewniają bardzo dużą odporność na koksowanie w wysokich temperaturach. Wysoki margines bezpieczeństwa w wypadku zanieczyszczenia oleju przez paliwo. W 100% estrowa baza zapewnia niewielką zmianę parametrów oleju podczas użytkowania. ZASTOSOWANIE: Wyścigi, testy 24 godzinne, wszystkie rodzaje rajdów. Przygotowany specjalnie dla silników uzyskujących moce przekraczające standardy produkcyjne. Do silników, w których może dojść do zanieczyszczenia oleju przez paliwo. Znakomity do wyścigów na torze. Do silników benzynowych lub Diesla, normalnych lub z Turbo doładowaniem, do wszystkich rodzajów paliwa, - benzyna, ropa, LPG, metanol. NORMY: API SH / CF - CCMC G-4 / PD-2 REFERENCJE: NISMO - VENTURI - COURAGE competition- Quagliozzi HONDA… Kolor Pomarańczowy Klasa lepkości. SAE J 300 15W-60 Gęstość w temp. 15oC ASTM D 1298 0,892 Lepkość w temp. 100oC ASTM D445 24 mm2/s Lepkość w temp. 40oC ASTM D445 179 mm2/s Wskaźnik lepkości. ASTM D2270 164 Lepkość w temp. -15oC ASTM D5293 3400 mPa.s Temperatura krzepnięcia. ASTM D97 < -39oC Temperatura zapłonu. ASTM D92 244oC Odparowanie wg testu NoacKa. NFT 60 161 8,2% wagowo Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 9,3 mg KOH/g ________________________________________ MOTUL 300V Competition 15W50 Wysokogatunkowy olej do silników 4 suwowych. Zaprojektowany do zastosowań profesjonalnych. Oparty na bazie 100% syntetycznych Estrów - SAE 15W-50. Produkt z serii 300V zaprojektowanej do zastosowań profesjonalnych. Syntetyczne estry oraz specjalne dodatki zmniejszające tarcie powodują znaczące zwiększenie wytrzymałości filmu olejowego, redukując tarcie w silniku, utrzymują pożądane ciśnienie oraz zmniejszają temperaturę silnika. Zapewniają bardzo dużą odporność na koksowanie w wysokich temperaturach. Wysoki margines bezpieczeństwa w wypadku zanieczyszczenia oleju przez paliwo. W 100% estrowa baza zapewnia niewielką zmianę parametrów oleju podczas użytkowania. ZASTOSOWANIE: Wyścigi, testy 24 godzinne, wszystkie rodzaje rajdów. Przygotowany specjalnie dla silników po tuningu uzyskujących moce przekraczające standardy produkcyjne. Do silników, w których może dojść do zanieczyszczenia oleju przez paliwo. Znakomity do wyścigów na torze., Do silników benzynowych lub Diesla, normalnych lub z Turbo doładowaniem, do wszystkich rodzajów paliwa, - Bezyna, ropa, LPG, metanol. NORMY: API SH / CF - CCMC G-4 / PD-2 REFERENCJE: JAGUAR - NISMO - VENTURI - BMW - TOYOTA - Kremer PORSCHE COURAGE competition - Labre competition - NISSAN - Sonauto PORSCHE… Kolor Pomarańczowy Klasa lepkości SAE J 300 15W-50 Gęstość w temp. 15oC ASTM D 1298 0,890 Lepkość w temp. 100oC ASTM D445 17,8 mm2/s Lepkość w temp. 40oC ASTM D445 128 mm2/s Wskaźnik lepkości ASTM D2270 154 Lepkość w temp. -15oC ASTM D5293 3400 mPa.s Temperatura płynięcia. ASTM D97 < -39oC Temperatura zapłonu. ASTM D92 232oC Odparowanie wg testu Noac'ka. NFT 60 161 7,4% wagowo Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 9,6 mg KOH/g ________________________________________ MOTUL 8100 E-TECH 0W30 Olej do silników benzynowych i wysokoprężnych 100% SYNTETYCZNY NA BAZIE ESTRÓW - SAE 0W-30 ZASTOSOWANIE Do najnowszej generacji silników, wielozaworowych, wysokoprężnych i benzynowych, z turbodoładowaniem i bez, z wtryskiem paliwa i układem wydechowym z katalizatorem. Można go stosować z każdym rodzajem benzyny, olejem napędowym i gazem. WŁAŚCIWOŚCI Syntetyczna estrowa baza i specjalne dodatki przeciw zużyciowe dają w rezultacie wzrost wytrzymałości filmu olejowego. Daje to w efekcie zmniejszenie zużycia silnika, obniżenie zużycia paliwa oraz generalnie poprawę kultury pracy silnika. Jako olej o długim okresie żywotności zwiększa bezpieczeństwo i wygodę stosowania. Niezależnie od zalecanej przez producentów samochodów długości okresu pomiędzy kolejnymi wymianami oleju, przez cały okres pracy utrzymuje najwyższą jakość. Redukuje zużycie paliwa o ok.3%. NORMY ACEA A1/B1 API SL/CF VW 503 00 / 506 00 UWAGI DLA UŻYTKOWNIKA Wymiana oleju: zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, w zależności od warunków użytkowania. Olej 8100 może być mieszany zarówno z olejem mineralnym jak i syntetycznym. Klasa lepkości SAE L 300 0W30 Gęstość w temp.15°C ASTM D 1298 0,844 Lepkość w temp.100°C ASTM D 445 9,8 mm2/s Lepkość w temp.40°C ASTM D 445 54,7 mm2/s Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 171 Temperatura zapłonu ASTM D 92 234°C Odparowanie NFT 60 161 9,7% wagowo ________________________________________ MOTUL 6100 SYNERGIE 5W40 Syntetyczny olej do dużej mocy silników nowej generacji. ZASTOSOWANIE Do silników o dużej mocy, wielozaworowych, wysokoprężnych i benzynowych, z turbodoładowaniem i bez, z wtryskiem paliwa i układem wydechowym z katalizatorem. Można go stosować z każdym rodzajem benzyny, olejem napędowym i gazem płynnym. WŁAŚCIWOŚCI: zapewnia skuteczną ochronę przed mechanicznym (tarcie) i chemicznym zużyciem (pozostałości po spalaniu, korozją części metalowych, utlenianiu oleju), chroni silnik przed zanieczyszczeniem szlamem i osadem powstałym w procesie spalania, zwiększa efektywność działania silnika i obniża zużycie paliwa (o 1,5 do 2,6% ) oraz zmniejsza zużycie oleju (testy PORSCHE wymagają niższego poziomu lotności niż powszechnie stosowane testy NOACK), jako olej o długim okresie żywotności zwiększa bezpieczeństwo i wygodę stosowania. Niezależnie od zalecanej przez producentów samochodów długości okresu pomiędzy kolejnymi wymianami oleju, przez cały okres pracy utrzymuje najwyższą jakość. API SJ/CF ACEA A3/B3 VW 500.00/505.00 (11/92) ROVER BMW - PORSCHE UWAGI DLA UŻYTKOWNIKA Wymiana oleju: zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, w zależności od warunków użytkowania. Olej 6100 SYNERGIE może być mieszany zarówno z olejem mineralnym jak i syntetycznym. Klasa lepkości SAE J 300 5W40 Gęstość w temp.15°C ASTM D 1298 0,847 Lepkość w temp.100°C ASTM D 445 14,4 mm2/s Lepkość w temp.40°C ASTM D 445 90 mm2/s Lepkość w temp.-15°C ASTM D 5293 2950 mPa.s Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 166 Temperatura krzepnięcia ASTN D 97 <-36°C Temperatura zapłonu ASTM D 92 216°C Odparowanie NFT 60 161 5,8% wagowo Liczna zasadowa TBN ASTM D 2896 8,8 mg KOH/g ________________________________________ MOTUL 6100 SYNERGIE 10W40 Olej do silników benzynowych i wysokoprężnych. ZASTOSOWANIE Do silników o dużej mocy, wielozaworowych, wysokoprężnych i benzynowych, z turbodoładowaniem i bez, z wtryskiem paliwa i układem wydechowym z katalizatorem. Można go stosować z każdym rodzajem benzyny, olejem napędowym i gazem płynnym. WŁAŚCIWOŚCI Zapewnia skuteczną ochronę przed mechanicznym (tarcie) i chemicznym zużyciem (pozostałości po spalaniu, korozją części metalowych, utlenianiu oleju), chroni silnik przed zanieczyszczeniem szlamem i osadem powstałym w procesie spalania, zwiększa efektywność działania silnika i obniża zużycie paliwa (o 1,5 do 2,6% ) oraz zmniejsza zużycie oleju, jako olej o długim okresie żywotności zwiększa bezpieczeństwo i wygodę stosowania. Niezależnie od zalecanej przez producentów samochodów długości okresu pomiędzy kolejnymi wymianami oleju, przez cały okres pracy utrzymuje najwyższą jakość. SAE 10W-40 API SJ/CF ACEA A3/B3 VW 500.00/505.00 (11/92) ROVER BMW PORSCHE MERCEDES Benz 229.1 UWAGI DLA UŻYTKOWNIKA Wymiana oleju: zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, w zależności od warunków użytkowania. Olej 6100 SYNERGIE może być mieszany zarówno z olejem mineralnym jak i syntetycznym. Klasa lepkości SAE J 300 10W40 Gęstość w temp.15°C ASTM D 1298 0,871 Lepkość w temp.100°C ASTM D 445 14,3 mm2/s Lepkość w temp.40°C ASTM D 445 96,7 mm2/s Lepkość w temp.-15°C ASTM D 5293 3150 mPa.s Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 153 Temperatura krzepnięcia ASTN D 97 <-33°C Temperatura zapłonu ASTM D 92 222°C Odparowanie NFT 60 161 11,7% wagowo Liczna zasadowa TBN ASTM D 2896 8,9 mg KOH/g ________________________________________ MOTUL 4100 TURBOLIGHT 10W40 Olej uniwersalny do silników benzynowych i wysokoprężnych Olej 4100 wywodzi się z linii prestiżowego oleju 6100 SYNERGIE.Cechuje go zbliżony poziom jakości, przy czym może sobie na niego pozwolić każdy kierowca i nadaje się do każdego typu pojazdu. ZASTOSOWANIE: Do silników wysokoobciążonych, wielozaworowych, wysokoprężnych, z wtryskiem paliwa i układem wydechowym z katalizatorem. Można go stosować z każdym rodzajem benzyny, olejem napędowym i gazem płynnym. Olej 4100 może być mieszany zarówno z olejem mineralnym jak i syntetycznym. WŁAŚCIWOŚCI: Homologacja API SJ/CF ACEA A3/B3 Dopuszczenia VW(*) 500.00/505.00 i 501.01/505.00 (11/92), ROVER. Klasa lepkości SAE J 300 10W40 Gęstość w temp.15°C ASTM D 1298 0,881 Lepkość w temp.100°C ASTM D 445 17,5 mm2/s Lepkość w temp.40°C ASTM D 445 136 mm2/s Lepkość w temp.-15°C ASTM D 5293 3350 mPa.s Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 143 Temperatura krzepnięcia ASTN D 97 <-36°C Temperatura zapłonu ASTM D 92 225°C Odparowanie NFT 60 161 5,8% wagowo Liczna zasadowa TBN ASTM D 2896 8,8 mg KOH/g ________________________________________ MOTUL GEAR 300 100% syntetyczny olej przekładniowy SAE 75W-90 Zaprojektowany do samochodów rajdowych i po tuningu. WŁAŚCIWOŚCI : Bardzo dobre smarowanie redukuje tarcie a tym samym zużycie przekładni. Wytrzymuje ekstremalne warunki i zachowuje stabilność w wysokiej temperaturze. Zawiera dodatki typu EP, antypienne oraz inhibitory korozji. Zmiana oleju: według specyfikacji producenta oraz sposobu użytkowania. ZASTOSOWANIE Do wszystkich typów skrzyń biegów i przekładni głównych za wyjątkiem automatycznych. Wszystkie typy samochodów: wyścigowe, rajdowe, 4WD, pasażerskie etc. Wszędzie tam gdzie producent zaleca stosować olej o klasie lepkości 75W do 90. WYMIANA : Zgodnie z zaleceniami producenta lub wg własnego uznania. NORMY API GL4 i GL5 / MIL-L-2105D Klasa lepkości. SAE 75W90 Gęstość w temp. 15oC ASTM D1298 0,868 Lepkość w temp. 40oC ASTM D445 105 mm2/s Lepkość w temp. 100oC ASTM 14,2 mm2/s Wskaźnik lepkości. ASTM D2270 140 Temperatura krzepnięcia. ASTM D97 -39°C Temperatura zapłonu. ASTM D 92 200oC ________________________________________ MOTUL GEARBOX Olej przekładniowy zawierający dwusiarczek molibdenu. SAE 80W90 WŁAŚCIWOŚCI : Bardzo dobre smarowanie redukuje tarcie a tym samym zużycie przekładni. Zawartość stałej substancji smarnej jaką jest dwusiarczek molibdenu powoduje bardzo dużą odporność na ekstremalne obciążenia, wibracje oraz wycisza głośne skrzynie biegów i przekładnie. Zawiera dodatki typu EP, antypienne oraz inhibitory korozji. ZASTOSOWANIE Polecany do "głośnych" skrzyń biegów. Wszystkie ręczne skrzynie biegów, oraz stałe przekładnie główne. NORMY API GL4 AND GL5 / MIL-L-2105D Klasa lepkości. SAE 80W90 Gęstość w temp. 15oC NF T 60 101 0,906 Lepkość w temp. 40oC NF T 60 100 142 mm2/s Lepkość w temp. 100oC NF T 60 100 18 mm2/s Wskaźnik lepkości. NF T 60 136 142 Temperatura krzepnięcia. NF T 60 105 -18oC Temperatura zapłonu. NF T 60 118 204oC ________________________________________ MOTUL MOTYLGEAR Półsyntetyczny olej przekładniowy SAE 75W-90 WŁAŚCIWOŚCI : Bardzo dobre smarowanie redukuje tarcie a tym samym zużycie przekładni. Wytrzymuje ekstremalne warunki i zachowuje stabilność w wysokiej temperaturze. Zawiera dodatki typu EP, antypienne oraz inhibitory korozji. Zmiana oleju: według specyfikacji producenta oraz sposobu użytkowania. ZASTOSOWANIE Szczególnie zalecany do skrzyń biegów, w których ciężko wchodzą biegi. Do wszystkich typów skrzyń biegów i przekładni głównych za wyjątkiem automatycznych. Wszystkie typy samochodów: wyścigowe, rajdowe, 4WD, pasażerskie ... Wszędzie tam gdzie producent zaleca stosować olej o klasie lepkości 75W do 90. WYMIANA : Zgodnie z zaleceniami producenta lub wg własnego uznania NORMY API GL4 i GL5 / MIL-L-2105D Klasa lepkości. SAE 75W90 Gęstość w temp. 15oC ASTM D1298 0,883 Lepkość w temp. 40oC ASTM D445 81 mm2/s Lepkość w temp. 100oC ASTM 14,5 mm2/s Wskaźnik lepkości. ASTM D2270 188 Temperatura krzepnięcia. ASTM D97 -48°C Temperatura zapłonu. ASTM D 92 198oC ________________________________________ MOTUL DEXRON III Półsyntetyczny olej do automatycznych skrzyń biegów i ukladów wspomagania WŁAŚCIWOŚCI : Bardziej płynny w niższych temperaturach niż oleje Dexron IIE (max. 2000 mPa.s przy temp. -20 C zamiast 3000), co pozwala na łatwiejszą zmianę biegów w niskich temperaturach. Posiada większą odporność na utlenianie niż standard Dexron® IIE, stabilność filmu olejowego w wysokich temperaturach. Zabezpiecza przed ścieraniem i korozją. Motul Dexron III jest najnowszym etapem rozwoju standardu Dexron: Może być używany dla zastosowań gdzie są wymagane "DEXRON" "B DEXRON" "DEXRON II D" "DEXRON IIE" "DEXRON III". ZASTOSOWANIE Wszystkie zastosowania gdzie wymagane są standardy DEXRON® lub MERCON®: Automatyczne skrzynie biegów, wspomagania kierownicy, hydrostatyczne transmisje napędu oraz inne hydrauliczne lub mechaniczne systemy, które wymagają standardów DEXRON® lub MERCON® Zmiana oleju: według specyfikacji producenta oraz sposobu użytkowania NORMY: GENERAL MOTOR DEXRON® III F-30336 FORD MERCON® M 950805 AND M 941108 ALLISON C4-23472696, CATERPILLAR TO-2, VOITH Kolor Czerwony Gęstość w temp. 15oC NF T 60 101 0,857 Lepkość w temp. 100oC NF T 60 100 7,5 mm2/s Lepkość w temp. 40oC NF T 60 100 36mm2/s Wskaźnik lepkości. NF T 60 136 182 Lepkość w temp. -20oC ASTM D 2602 1200 mPa.s Lepkość w temp. -40oC ASTM D 2602 14400 mPa.s Temperatura krzepnięcia. NF T 60 105 -45o C Temperatura zapłonu. NF T 60 118 208oC ________________________________________ pzdr ![]() |
Autor: | lysy2 [ pt cze 17, 2005 2:33 pm ] |
Tytuł: | |
a czemu taki gesty olej chcesz zapodac? jak silnik po remoncie to jak najrzadszy lej jesli juz nie syntetyk, to chociaz polsyntetyk na gestsze sie przerzucisz jak motor bedzie zmeczony |
Autor: | Grzegi [ pt cze 17, 2005 2:39 pm ] |
Tytuł: | |
Dzięki Samsung. Czyli widzę, iż 5W40 "bez emocji". |
Autor: | outsider [ pt cze 17, 2005 2:42 pm ] |
Tytuł: | |
lysy2 pisze: jak silnik po remoncie to jak najrzadszy lej jesli juz nie syntetyk, to chociaz polsyntetyk 10W40 to półsyntetyk (6100 SYNERGIE), co do syntetyka to raczej do beczki by nie nalał ![]() ![]() Samsung1 pisze: Oto dane i opisy podawane przez firmę MOTUL:
Hmm nie wszystkie oleje są uzględnione ![]() |
Autor: | Samsung1 [ pt cze 17, 2005 3:13 pm ] |
Tytuł: | |
Grzegi pisze: Dzięki Samsung. Czyli widzę, iż 5W40 "bez emocji".
![]() ![]() No ale jest jeszcze nowy specjalny MOTUL 5W40 - o nazwie "MOTUL SPECIFIC MB 229.31 5W-40" Według Daimler-Chrysler jest to olej silnikowy specjalnie zaprojektowany do nowych samochodów Mercedes-Benz wyposażonych w silniki spełniające normy EURO IV, które wymagają olejów z "niskim SAPS": niska zawartość Siarki (<0,2%), niska zawartość Fosforu (<0,08%) i niską zawartość Popiołów Siarczanowych (<0,8%). spełnia normy: MB 229.1 oraz MB 229.3. STANDARTY: ACEA A3/B3/B4 - API SL/CF Uwaga: nie wolno mieszać z olejami niezgodnymi z normą MB 229.31. pzdr-S1 |
Autor: | Grzegi [ pt cze 17, 2005 3:19 pm ] |
Tytuł: | |
Samsung1 pisze: Grzegi napisał:
Dzięki Samsung. Czyli widzę, iż 5W40 "bez emocji". No ale jest jeszcze nowy specjalny MOTUL 5W40 - o nazwie "MOTUL SPECIFIC MB 229.31 5W-40" Chodziło mi o to, iż TBN nie za wysoki, w porównaniu do Shell Helix (bo takiego używam). |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |