MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pn lip 28, 2025 10:36 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: pn sty 06, 2003 11:13 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
Ostatnimi czasy dziwne rzeczy zaczęły dziać się z podświetleniem zegarów w moim samochodzie. Zaczęło się od tego, że po włączeniu świateł pozycyjnych oprócz normalnego podświetlenia zegarów zaświecały się na stałe kontrolki od kierunkowskazów (na szczęście na zewnątrz się nie świeciły), migając normalnie przy włączonym kierunku. Jakiś czas później przestało działać poświetlenie, za to kierunki świeciły dalej (fajniasty efekt w nocy - nie ma możliwości przygaszenia, chyba, że wyjmę żarówki [zlosnik] ), a później zaczęła się "ogólnodostępna dyskoteka" - świeciło co chciało i kiedy chciało, oczywiście oprócz tego, co świecić powinno ;) .
Wiec w ostatni weekend wykręciłem zegary i wziąłem sobie do domu, żeby rozejrzeć się w temacie. To, co zobaczyłem po rozkręceniu, przyprawiło mnie niemalże o zawał - plastik był stopiony do tego stopnia, że pojawiły się w nim pęcherze powietrza. Nie wyobrażam sobie temperatury panującej w środku.... Oczywiście ścieżki elektryczne na płytce odeszły z dymem, stąd tak piękna dyskoteka. Dobra rada dla wszystkich:
Nie używajnie nieoryginalnych żarówek do podświetlania zegarów i przyrządów !!! Oszczędność kilku złotych, za to późniejsze wydatki i problemy - gra nie warta świeczki.
Niestety to, co zostało nie nadawało się do złożenia w oryginał. Udałem się do sklepu elektronicznego i nabyłem w drodze kupna 4 sztuki diod LED (po 2 na każdą żarówkę) w odcieniu błekitnym z odpowiednimi rezystorami (1 kiloom - nie próbujcie podłączać diody do instalacji bez niego - efektowne bum i dioda nie istnieje). Po przywróceniu odwodów elektrycznych (wlutowanie kabelków - teraz tam jest niezła pajęczynka [zlosnik] ) złożyłem wszystko z powrotem i efekt jest naprawdę zadowalający - nigdy dotąd nie miałem tak czytelnych wskaźników :lol: Korzyść z zastosowania diody LED jest taka, że wydziela ona duuużo mniej ciepła niż tradycyjna żarówka - nie będzie już problemów z "płonącymi" wskaźnikami.
Mam nadzieję, że moje "dzieło" wytrzyma teraz długie lata. Efekt będzie można obejrzeć (i skrytykować ;) - wiem, że to nieoryginalne rozwiązanie i nie każdemu może przypaść do gustu) przy okazji najbliższego zlotu.
Chętnie również odpowiem na pytania, jeśli ktoś chciałby pójść w moje ślady.

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
 Tytuł:
Post: pn sty 06, 2003 11:31 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr lut 20, 2002 1:00 am
Posty: 233
Lokalizacja: Kraków
U mnie prawie podświetlenie nie świeci... Jak wyjmuje się owy zespół wskaźników ??

_________________
Mercedes W123 240D `80
Mercedes W123 300D `79 - ex
Warszawa W223 2.1 E `72


Na górę
 Tytuł:
Post: wt sty 07, 2003 12:07 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
Po pierwsze: sprawdź, czy nie masz na potencjometrze przygaszonego podświetlenia.
Wyjmowanie zegarów - dwie szkoły:
1. Ściągasz osłonę, która znajduje sięnad nogami kierowcy, i tamtą drogą ręką wypychasz zegary od spodu.
2. Z zagiętego kawałka drutu (zagięcie około 1 cm, prosty kawałek około 20-25 i na końcu uchwyt do wygodnego operowania) robisz sobie chwytak do wyjmowania zegarów, wkładasz go w górną szczelinę pomiędzy zegarami i konsolą (gdzieś w okolicy środka), przekręcasz o 90 stopni tak, aby zagięcie skierować w dół i delikatnie zaczynasz wszystko wyciągać.
Następnie odpinasz kabelek od kontrolki świec żarowych, zasilanie zegarka, po drugiej stronie wtyczkę 15-to bolcową, następnie odkręcasz linkę od prędkościomierza (powinno udać się gołymi rękami, ale może będziesz musiał posiłkować się kombinerkami lub szczypcami) i na koniec odkręcasz przewód od wskaźnika ciśnienia (klucz 13-ka do przytrzymania gniazda wskaźnika i 10-ka do odkręcenia przewodu).
I oto masz odpięte zegary przed sobą. Jeszcze tylko delikatnie wyciągnij je zza kierownicy (nie trzeba jej ściągać) i możesz zabrać się do oględzin. Światłowody odpowiedzialne za podświetlenie znajdują się na samej górze pod takimi plastikowymi zaślepkami - nie sposób ich nie znaleźć. Jeśli potrzebujesz pomocy, daj znać, umówimy się i chętnie pomogę.

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
Post: wt sty 07, 2003 10:51 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob sty 04, 2003 12:22 am
Posty: 67
Lokalizacja: Bytów/Gdańsk
Mike_THE_GR8 pisze:
Ostatnimi czasy dziwne rzeczy zaczęły dziać się z podświetleniem zegarów w moim samochodzie. Zaczęło się od tego, że po włączeniu świateł pozycyjnych oprócz normalnego podświetlenia zegarów zaświecały się na stałe kontrolki od kierunkowskazów (na szczęście na zewnątrz się nie świeciły), migając normalnie przy włączonym kierunku. Jakiś czas później przestało działać poświetlenie, za to kierunki świeciły dalej (fajniasty efekt w nocy - nie ma możliwości przygaszenia, chyba, że wyjmę żarówki [zlosnik] ), a później zaczęła się "ogólnodostępna dyskoteka" - świeciło co chciało i kiedy chciało, oczywiście oprócz tego, co świecić powinno ;) .
Wiec w ostatni weekend wykręciłem zegary i wziąłem sobie do domu, żeby rozejrzeć się w temacie. To, co zobaczyłem po rozkręceniu, przyprawiło mnie niemalże o zawał - plastik był stopiony do tego stopnia, że pojawiły się w nim pęcherze powietrza. Nie wyobrażam sobie temperatury panującej w środku.... Oczywiście ścieżki elektryczne na płytce odeszły z dymem, stąd tak piękna dyskoteka. Dobra rada dla wszystkich:
Nie używajnie nieoryginalnych żarówek do podświetlania zegarów i przyrządów !!! Oszczędność kilku złotych, za to późniejsze wydatki i problemy - gra nie warta świeczki.
Niestety to, co zostało nie nadawało się do złożenia w oryginał. Udałem się do sklepu elektronicznego i nabyłem w drodze kupna 4 sztuki diod LED (po 2 na każdą żarówkę) w odcieniu błekitnym z odpowiednimi rezystorami (1 kiloom - nie próbujcie podłączać diody do instalacji bez niego - efektowne bum i dioda nie istnieje). Po przywróceniu odwodów elektrycznych (wlutowanie kabelków - teraz tam jest niezła pajęczynka [zlosnik] ) złożyłem wszystko z powrotem i efekt jest naprawdę zadowalający - nigdy dotąd nie miałem tak czytelnych wskaźników :lol: Korzyść z zastosowania diody LED jest taka, że wydziela ona duuużo mniej ciepła niż tradycyjna żarówka - nie będzie już problemów z "płonącymi" wskaźnikami.
Mam nadzieję, że moje "dzieło" wytrzyma teraz długie lata. Efekt będzie można obejrzeć (i skrytykować ;) - wiem, że to nieoryginalne rozwiązanie i nie każdemu może przypaść do gustu) przy okazji najbliższego zlotu.
Chętnie również odpowiem na pytania, jeśli ktoś chciałby pójść w moje ślady.


Cześć:
Nie dam głowy czy mam to, ale gdzieś powinna u mnie być rozebrana cała tablica wskaźników w pełni sprawnych. O ile dobrze pamietam od 240D, chociaż róznica była tylko w liczniku (do 180 km/h w 300-tce, do 160 km/h w 200 i 240)
Przy okazji popatrzę czy się to gdzieś zachowało, jak będzie a byś chciał przywrócić mercowi oryginalność - to Ci oddam to za butelczynę złocistego napoju.

_________________
Piotr Kopczyński
DB124 300D '90


Na górę
 Tytuł:
Post: wt sty 07, 2003 10:54 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob sty 04, 2003 12:22 am
Posty: 67
Lokalizacja: Bytów/Gdańsk
Pawełek pisze:
U mnie prawie podświetlenie nie świeci... Jak wyjmuje się owy zespół wskaźników ??


U mnie zanikło kiedyś podświetlenie z powodu totalnego zasyfienia się potencjometru. Jest on porcelanowy a w sobie ma zwinięty w spiralę drut oporowy po którym ślizga się blaszka od kręcidełka do regulacji intensywności podświetlenia.
Oczyściłem to z pietyzmem, spryskałem contact sprayem i działało miodzio.

_________________
Piotr Kopczyński

DB124 300D '90


Na górę
 Tytuł:
Post: wt sty 07, 2003 11:05 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr lut 20, 2002 1:00 am
Posty: 233
Lokalizacja: Kraków
Cytuj:
Nie dam głowy czy mam to, ale gdzieś powinna u mnie być rozebrana cała tablica wskaźników w pełni sprawnych. O ile dobrze pamietam od 240D, chociaż róznica była tylko w liczniku (do 180 km/ h w 300-tce, do 160 km/h w 200 i 240)
Przy okazji popatrzę czy się to gdzieś zachowało, jak będzie a byś chciał przywrócić mercowi oryginalność - to Ci oddam to za butelczynę złocistego napoju.


Ja mam trzysetkę a zegary do 160, to chętnie bym się załapał, jeżeli byłoby to 180. Możemy na cosik wymienić... [oczko]

Dzięki Mike za tak obszerną instrukcyję !

_________________
Mercedes W123 240D `80

Mercedes W123 300D `79 - ex

Warszawa W223 2.1 E `72


Na górę
Post: śr sty 08, 2003 1:45 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
Piotr_K pisze:
Cześć:
Nie dam głowy czy mam to, ale gdzieś powinna u mnie być rozebrana cała tablica wskaźników w pełni sprawnych. O ile dobrze pamietam od 240D, chociaż róznica była tylko w liczniku (do 180 km/h w 300-tce, do 160 km/h w 200 i 240)
Przy okazji popatrzę czy się to gdzieś zachowało, jak będzie a byś chciał przywrócić mercowi oryginalność - to Ci oddam to za butelczynę złocistego napoju.

Witam.
Jeśli te zegary masz skalowane do 180, to niech Pawełek sie na nie załapie, jemu się pewnie bardziej przydadzą. A co do moich, to chyba nawet jakbym miał drugi zestaw, to bym sobie przełożył to podświetlenie, bo mi się ono baaaardzo spodobało [zlosnik]

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
 Tytuł:
Post: śr sty 08, 2003 1:58 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob sty 04, 2003 12:22 am
Posty: 67
Lokalizacja: Bytów/Gdańsk
No własnie licznik jest tylko do 160 bo od dwieścieczterdziestki ta tablica pochodzi.
Jak kto chce - oddam za piweczko pod warunkiem, że znajdę trochę czasu i zbadam czy jeszcze to mam.
W koncu zostało mi trochę gratów z rozbrojonej odkupionej 240-tki po wypadku. Cześc zuzyłem w czasie remontu mojej kultowej trzysetki, cześć znajduje się w piwnicy.
A moja nieodżałowana trzysetka lata sobie bezawaryjnie na śląsku u mojego znajomego.

_________________
Piotr Kopczyński

DB124 300D '90


Na górę
 Tytuł:
Post: śr sty 08, 2003 2:00 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
To jeśli posiadasz jeszcze coś takiego, to moglibyśmy pogadać o jakimś dobijaniu targu. Trochę kłopotu może być z odbiorem, bo to kawałek drogi, ale zawsze można by przy okazji jakiegoś zlotu czy czegoś takiego...

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
 Tytuł:
Post: śr sty 08, 2003 2:06 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob sty 04, 2003 12:22 am
Posty: 67
Lokalizacja: Bytów/Gdańsk
OK
Dam znać niebawem o wynikach grzebania w piwnicy
[zlosnik]

_________________
Piotr Kopczyński

DB124 300D '90


Na górę
 Tytuł:
Post: śr sty 08, 2003 2:11 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
No to życzę owocnego (dla mnie również ;) ) grzebania w piwnicy [zlosnik]

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
Post: czw sty 16, 2003 2:53 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr cze 05, 2002 1:45 pm
Posty: 66
Lokalizacja: Warszawa
Rozumiem ze diody wstawiles w miejsce zaroweczek i nic nie robiles ze swiatlowodami, ja mam wszystko podswietlone na czerwono ale deska rozdzielcza za słabo,co radzisz kupic 4 czerwone diody i juz

_________________
[palacz] czarny MB 123coupe + 16'' Borbet


Na górę
Post: czw sty 16, 2003 7:23 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw wrz 13, 2001 2:00 am
Posty: 1561
Lokalizacja: [KR/KWI] Kraków i okolice
jolo pisze:
Rozumiem ze diody wstawiles w miejsce zaroweczek i nic nie robiles ze swiatlowodami, ja mam wszystko podswietlone na czerwono ale deska rozdzielcza za słabo,co radzisz kupic 4 czerwone diody i juz

Właśnie akurat nie - światłowody poważnie ucierpiały w wyniku wysokiej temperatury i nie nadawały się już do reanimacji. W miejsce zakończeń światłowodów nad zegarami wsadziłem LED (2 sztuki za jeden światłowód) i odpowiednio je ukierunkowałem. A tak BTW to jakiego typu diody nabyłeś: takie koloru czerwonego, które świecą na wszystkie strony, czy takie przezroczyste, które wiązkę światła wysyłają silnie ukierunkowaną (i jaśniejszą) ?? Bo ja te moje mam przezroczyste, dzięki czemu mogę sobie ukierunkować strumień światła w konkretne miejsce. Myślę też, że te przezroczyste będą lepsze nawet, jeśli pozostawisz światłowody.
I kontrolki kierunkowskazów też mam już na LED - całkiem ładny efekt, niestety to są te barwione i musiałem dać po dwie zamiast jednej żarówki, żeby mieć odpowiednią jasność kontrolki.
Teraz, włączając światła pozycyjne widać, o ile szybciej zaświecają się diody w porównaniu do tradycyjnych żarówek ( w sterowaniu nawiewu mam jeszcze stadnardowe rozwiązanie). Chciałbym mieć tylne lampy (a zwłaszcza stop) z LED - te ułamki sekund mogą czasem uratwować od "dzwona".

_________________
http://pulpecik.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; - Co dziś zjesz dobrego?
_________________
Ex MB C123 '80 300CD
Ex MB C124 '87 230CE
FSM 126el '95


Na górę
Post: pn sty 20, 2003 12:36 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr cze 05, 2002 1:45 pm
Posty: 66
Lokalizacja: Warszawa
Cytuj:
A tak BTW to jakiego typu diody nabyłeś: takie koloru czerwonego, które świecą na wszystkie strony, czy takie przezroczyste, które wiązkę światła wysyłają silnie ukierunkowaną (i jaśniejszą) ?




ja mam czerwone zarówki narazie ale jest za ciemno :( zrobie sobie chyba w tym tygodniu wszystko

_________________
[palacz] czarny MB 123coupe + 16'' Borbet


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sty 30, 2010 11:06 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: ndz gru 27, 2009 12:00 pm
Posty: 35
Lokalizacja: Lublin
Witam
Od podswietlenia kokpitu jest jakis bezpiecznik ?
żarowki mam dobre a nie swieci, krecenie potencjometrem nic nie daje
podobnie nie swieci mi kontrolka od recznego i dlugich swiatel

Prosze o pomoc


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl