MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://www.forum.w114-115.org.pl/

jak wygląda jazda ze skrzynia 5-cio biegową ??
https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=24&t=21150
Strona 1 z 3

Autor:  bary123ce [ sob wrz 30, 2006 1:29 am ]
Tytuł:  jak wygląda jazda ze skrzynia 5-cio biegową ??

Nie rozumiem jak to jest, że w niektórych skrzyniach piąty bieg jest nadbiegiem a w niektórych nie? Co to w ogóle znaczy, że piątka jest nadbiegiem? myślałem, że ma większe przełożenie niż 4 bieg (1:0,81)?? bo 4 bieg był chyba zawsze 1:1 ? nie wiem jak w busach. znalazłem takie stwierdzenie: "Jesli 5 jest nadbiegiem to V max auto osiaga na 4." <-- nie rozumiem więc chyba tematu:( ja jutro zakładam 5-kę do 300D i mam kolejne pytanie - czy zmniejszy mi to obroty silnika przy tej samej predkosci podroznej? czy V max się zwiekszy tym samym? Dzisiaj się dowiedziałem niby ze skrzynie wszystkie są takie same, tylko przy 5-cio biegowej jest więcej machania... nie ma żadnych różnic??
z góry dzięki za odpowiedzi, bo w wyszukiwarce nie znalazłem wyjaśnienia.

Autor:  Xytras [ sob wrz 30, 2006 6:43 am ]
Tytuł: 

nadbieg to bieg oszczedny czyli na IV osiagasz max a V wbijasz tylko po to by mniej wachy spalic.

Autor:  bary123ce [ sob wrz 30, 2006 8:16 am ]
Tytuł: 

Xytras pisze:
nadbieg to bieg oszczedny


a na czym, polega osiąganie tej oszczędności? :oops: nie można osiągnąć V max na 5 biegu? chyba na nim jest większe przełożenie? bo na 0,81 obrotu wałka obraca się raz wał napędowy - czy tak? powinien iść szybciej chyba...?

Autor:  Omen [ sob wrz 30, 2006 8:48 am ]
Tytuł: 

Nawet w instrukcji do mojego Merca są wyszególnione wszystkie przełożenia i rzeczywiście na 4 pojedziesz najszybciej. Tak samo jest przy W124. Kiedy wrzucisz 5 przy 120 km/h to dojedziesz do 150 km/h i koniec z rozpędzaniem. Natomiast na 4 dojedziesz do 160 i wtedy jak się wrzuci 5 można coś szybciej pojechać.

Autor:  Monter [ sob wrz 30, 2006 10:24 am ]
Tytuł: 

Dawno temu jak jeszcze miałem 300D (a dokładnie ojciec) to słyszałem że 5 w 300D jest o ok 16 km/h "szybsza" od czwórki także sięgasz prawie 200 - oczywiście według wskazań silnika.
Jeśli jest szybsza to na pewno prędkość podróżna może wzrosnąć bez uszczerbku na słuchu [zlosnik] . O róznicy pomiędzy nadbiegiem i czymś to nie słyszałem ale brzmi to bardzo racjonalnie i dlatego być może w nowych autach liczniki sa tak mocno przeskalowane.
Moja corsa cdti (licznik do 210) max prędkość dopuszczalna 5 bieg 4100 obr/min 165 km/h - wiadomo to koniec krzywej mocy w dieslu. Ale jak jedzie po autostradzie przed tobą np VW Sharan i gonisz za nim w tunelu to rozpędzisz się do 200 km/h i dalej do ok 221 do oddcięcia zapłonu przy ok 5500 obr na min
[zlosnik] -- Do 200 sprawdzone empirycznie, 221 to wynik obliczony z proporcji.

pzzdr

Autor:  el_diablo [ sob wrz 30, 2006 11:21 am ]
Tytuł:  Re: jak wygląda jazda ze skrzynia 5-cio biegową ??

bary123ce pisze:
Nie rozumiem jak to jest, że w niektórych skrzyniach piąty bieg jest nadbiegiem a w niektórych nie? Co to w ogóle znaczy, że piątka jest nadbiegiem? myślałem, że ma większe przełożenie niż 4 bieg (1:0,81)?? bo 4 bieg był chyba zawsze 1:1 ? nie wiem jak w busach. znalazłem takie stwierdzenie: "Jesli 5 jest nadbiegiem to V max auto osiaga na 4." <-- nie rozumiem więc chyba tematu:(


Jeśli 5-ty bieg jest określany jako nadbieg, to znaczy że przełożenia (skrzynia + most) są tak dobrane, że faktycznie na 5-tym biegu zabraknie momentu obrotowego do osiągnięcia szybkości przy której moc maksymalna była by w pełni wykorzystana. Czyli mówiąc prosto, maxa uzyskasz na czwórce.

bary123ce pisze:
ja jutro zakładam 5-kę do 300D i mam kolejne pytanie - czy zmniejszy mi to obroty silnika przy tej samej predkosci podroznej? czy V max się zwiekszy tym samym? Dzisiaj się dowiedziałem niby ze skrzynie wszystkie są takie same, tylko przy 5-cio biegowej jest więcej machania... nie ma żadnych różnic??
z góry dzięki za odpowiedzi, bo w wyszukiwarce nie znalazłem wyjaśnienia.


Jeśli nie zmienisz mostu to obroty silnika przy tej samej szybkości będą niższe (na 5-tym biegu). Co do pozostałych biegów to musiałbyś posprawdzać i porównać przełożenia. A czy Vmax się zwiększy to już życie pokaże ;)

Autor:  Debesciak [ sob wrz 30, 2006 9:29 pm ]
Tytuł: 

cos mi tu nie pasuje co piszecie znaczyloby ze na 4 przy 5000 odrotow masz taka sama szybkosc jak na 5 przy 5000 obrotow ???????
naprzyklad w 300D ?????

Autor:  Janfocus [ ndz paź 01, 2006 2:37 pm ]
Tytuł: 

Cytuj:
Nie rozumiem jak to jest, że w niektórych skrzyniach piąty bieg jest nadbiegiem a w niektórych nie?


Nigdzie nei jest określone że 4 bieg musi być biegiem bezpośrednim (czyli przełożenie 1:1) -u mnie w wartburgu 4ty bieg był już nadbiegiem i tak bywa w wielu autach (np niektóre VW).


bary123ce pisze:
Co to w ogóle znaczy, że piątka jest nadbiegiem? myślałem, że ma większe przełożenie niż 4 bieg (1:0,81)??

tak ma większe przełożenie niż bezpośrednie.
bary123ce pisze:
Jeśli 5 jest nadbiegiem to V max auto osiąga na 4

Dlatego tak jest, że włączając 5ty bieg obniżasz obroty silnika (zawsze), ale zapotrzebowanie na moment obrotowy jest większe, a wtedy (przy tak dużych prędkościach -oporach aerodynamicznych) silnik może nie być w stanie dostarczyć odpowiedniego momentu obrotowego. Stąd w takim przypadku jedynie na 4 da się osiągnąć Vmax. Ale tak jak napisałem wszystko zależy od momentu, jeśli Twój silnik wydoli z momentem na 5tym biegu to jest możliwe że osiągniesz większe V max niż na 4.

Autor:  Debesciak [ ndz paź 01, 2006 7:08 pm ]
Tytuł: 

wyobrazcie sobie rower z przerzutkami :P mniej wiecej tak jest zbudowana skrzynia biegow :P

Autor:  yurij84 [ ndz paź 01, 2006 8:26 pm ]
Tytuł:  jo

W piatym biegu chodzi o to ze jest po czwartym i dahez w deche :) jak tam podroz zalatwiles u Waldka?? Ja napisalem do tego kolesia ale narazie nieodpisuje nrazicho

Autor:  el_diablo [ ndz paź 01, 2006 10:18 pm ]
Tytuł: 

Debesciak pisze:
wyobrazcie sobie rower z przerzutkami :P mniej wiecej tak jest zbudowana skrzynia biegow :P


Tylko krzywe przebiegu momentu obrotowego i mocy mogą się różnić ;)

Autor:  Wojtyla [ pn paź 02, 2006 9:26 am ]
Tytuł: 

Witam
możedz jechać 100 km/h
na III biegu
na IV biegu
na V biegu
wybór należy do Ciebie a spalanie do silnika [zlosnik]
V bieg ma 1:1 w busach i na to trzeba zwrócić uwagę [zlosnik]
pozdro

Autor:  kocur [ pn paź 02, 2006 12:49 pm ]
Tytuł: 

Jak ktoś już kiedyś w innym tego typu wątku zauważył, prędkość rośnie, dopóki siła napędowa na tylnych kołach przekracza opory toczenia. W tych ostatnich najważniejszym składnikiem są opory powietrza, które rosną ostro wraz z prędkością (nawet z kwadratem prędkości, zdaje się). Siła napędowa na kołach pochodzi z momentu obrotowego silnika, razy przemiana tegoż momentu przez wszystkie przekładnie, jakie są po drodze, minus opory w układzie przeniesienia napędu (te ostatnie mozna sobie wliczyć do oporów ruchu, bo są w przybliżeniu stałe). Im wyższy bieg, tym niższy moment na kołach --> tym niższa siła napędowa na kołach (pchająca auto do przodu). Dopóki silnik wydoli (moment przy danych obrotach - a ten przy wysokich obrotach lubi sobie spadać!), dopóty auto przyspiesza, niezależnie od tego, czy to piątka, czwórka, nadbieg czy inny czort itd. Oczywiście jeszcze obroty silnika muszą się mieścić w jego możliwościach (vide tematy typu "Ile poleci 240D" ;) ).
Skrzynia generalnie redukuje prędkość obrotową, tzn. obroty silnika są wyższe niż obroty wałka zdawczego skrzyni (i wału napędowego). Ale któreś z wyższych biegów mogą mieć przełożenia np. 1,00 czy np. 0,81 - w tym ostanim przypadku silnik obraca się szybciej korekta: wolniej- dzięki Janfocus [usmiech] , niż wał napędowy, czyli jest to nadbieg.
Natomiast bieg bezpośredni to taki, w którym jest mniej par kół zębatych we wnętrzu skrzyni zaangażowanych w prznoszenie napędu. Skrzynia taka jak w beczce ma trzy osobne wałki, z czego pierwszy (wejściowy wałek skrzyni, ten ze sprzęgła) i trzeci (zdawczy) są umieszczone w jednej osi jeden za drugim. Biegi I-III przenoszone są zawsze z pierwszego wałka na ten drugi, równoległy, a następnie na trzeci. Zatem w przenoszeniu napędu uczestniczą 2 pary kół zębatych. Natomiast bieg IV jest włączany w ten sposób, że spinane są ze sobą wałki pierwszy i trzeci bezpośrednio. Wówczas siłą rzeczy przełożenie wynosi 1 i jest to bieg z konstrukcyjnego punktu widzenia bezpośredni. Troszkę mniejsze są straty na przenoszenie napędu w skrzyni, ale to jest pomijalne.
jakoś tak to wygląda. Przyjmę wszelką krytykę, zarówno merytoryczną, jak i semantyczną. :D

Autor:  Wojtyla [ pn paź 02, 2006 1:02 pm ]
Tytuł: 

kocur pisze:
Skrzynia taka jak w beczce ma trzy osobne wałki, z czego pierwszy (wejściowy wałek skrzyni, ten ze sprzęgła) i trzeci (zdawczy) są umieszczone w jednej osi jeden za drugim. Biegi I-III przenoszone są zawsze z pierwszego wałka na ten drugi, równoległy, a następnie na trzeci.

wałek sprzęgłowy i głóny na jednej osi i "obok: wałek pośredni czyli popularna "choinka"
pozdro

Autor:  Janfocus [ pn paź 02, 2006 1:30 pm ]
Tytuł: 

kocur pisze:
opory powietrza, które rosną ostro wraz z prędkością (nawet z kwadratem prędkości, zdaje się

zgadza się...

kocur pisze:
0,81 - w tym ostanim przypadku silnik obraca się szybciej, niż wał napędowy

silnik obraca się wolniej...

pozdrawiam

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/