MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://www.forum.w114-115.org.pl/ |
|
jak wygląda jazda ze skrzynia 5-cio biegową ?? https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=24&t=21150 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | bary123ce [ sob wrz 30, 2006 1:29 am ] |
Tytuł: | jak wygląda jazda ze skrzynia 5-cio biegową ?? |
Nie rozumiem jak to jest, że w niektórych skrzyniach piąty bieg jest nadbiegiem a w niektórych nie? Co to w ogóle znaczy, że piątka jest nadbiegiem? myślałem, że ma większe przełożenie niż 4 bieg (1:0,81)?? bo 4 bieg był chyba zawsze 1:1 ? nie wiem jak w busach. znalazłem takie stwierdzenie: "Jesli 5 jest nadbiegiem to V max auto osiaga na 4." <-- nie rozumiem więc chyba tematu:( ja jutro zakładam 5-kę do 300D i mam kolejne pytanie - czy zmniejszy mi to obroty silnika przy tej samej predkosci podroznej? czy V max się zwiekszy tym samym? Dzisiaj się dowiedziałem niby ze skrzynie wszystkie są takie same, tylko przy 5-cio biegowej jest więcej machania... nie ma żadnych różnic?? z góry dzięki za odpowiedzi, bo w wyszukiwarce nie znalazłem wyjaśnienia. |
Autor: | Xytras [ sob wrz 30, 2006 6:43 am ] |
Tytuł: | |
nadbieg to bieg oszczedny czyli na IV osiagasz max a V wbijasz tylko po to by mniej wachy spalic. |
Autor: | bary123ce [ sob wrz 30, 2006 8:16 am ] |
Tytuł: | |
Xytras pisze: nadbieg to bieg oszczedny
a na czym, polega osiąganie tej oszczędności? ![]() |
Autor: | Omen [ sob wrz 30, 2006 8:48 am ] |
Tytuł: | |
Nawet w instrukcji do mojego Merca są wyszególnione wszystkie przełożenia i rzeczywiście na 4 pojedziesz najszybciej. Tak samo jest przy W124. Kiedy wrzucisz 5 przy 120 km/h to dojedziesz do 150 km/h i koniec z rozpędzaniem. Natomiast na 4 dojedziesz do 160 i wtedy jak się wrzuci 5 można coś szybciej pojechać. |
Autor: | Monter [ sob wrz 30, 2006 10:24 am ] |
Tytuł: | |
Dawno temu jak jeszcze miałem 300D (a dokładnie ojciec) to słyszałem że 5 w 300D jest o ok 16 km/h "szybsza" od czwórki także sięgasz prawie 200 - oczywiście według wskazań silnika. Jeśli jest szybsza to na pewno prędkość podróżna może wzrosnąć bez uszczerbku na słuchu ![]() Moja corsa cdti (licznik do 210) max prędkość dopuszczalna 5 bieg 4100 obr/min 165 km/h - wiadomo to koniec krzywej mocy w dieslu. Ale jak jedzie po autostradzie przed tobą np VW Sharan i gonisz za nim w tunelu to rozpędzisz się do 200 km/h i dalej do ok 221 do oddcięcia zapłonu przy ok 5500 obr na min ![]() pzzdr |
Autor: | el_diablo [ sob wrz 30, 2006 11:21 am ] |
Tytuł: | Re: jak wygląda jazda ze skrzynia 5-cio biegową ?? |
bary123ce pisze: Nie rozumiem jak to jest, że w niektórych skrzyniach piąty bieg jest nadbiegiem a w niektórych nie? Co to w ogóle znaczy, że piątka jest nadbiegiem? myślałem, że ma większe przełożenie niż 4 bieg (1:0,81)?? bo 4 bieg był chyba zawsze 1:1 ? nie wiem jak w busach. znalazłem takie stwierdzenie: "Jesli 5 jest nadbiegiem to V max auto osiaga na 4." <-- nie rozumiem więc chyba tematu:( Jeśli 5-ty bieg jest określany jako nadbieg, to znaczy że przełożenia (skrzynia + most) są tak dobrane, że faktycznie na 5-tym biegu zabraknie momentu obrotowego do osiągnięcia szybkości przy której moc maksymalna była by w pełni wykorzystana. Czyli mówiąc prosto, maxa uzyskasz na czwórce. bary123ce pisze: ja jutro zakładam 5-kę do 300D i mam kolejne pytanie - czy zmniejszy mi to obroty silnika przy tej samej predkosci podroznej? czy V max się zwiekszy tym samym? Dzisiaj się dowiedziałem niby ze skrzynie wszystkie są takie same, tylko przy 5-cio biegowej jest więcej machania... nie ma żadnych różnic??
z góry dzięki za odpowiedzi, bo w wyszukiwarce nie znalazłem wyjaśnienia. Jeśli nie zmienisz mostu to obroty silnika przy tej samej szybkości będą niższe (na 5-tym biegu). Co do pozostałych biegów to musiałbyś posprawdzać i porównać przełożenia. A czy Vmax się zwiększy to już życie pokaże ![]() |
Autor: | Debesciak [ sob wrz 30, 2006 9:29 pm ] |
Tytuł: | |
cos mi tu nie pasuje co piszecie znaczyloby ze na 4 przy 5000 odrotow masz taka sama szybkosc jak na 5 przy 5000 obrotow ??????? naprzyklad w 300D ????? |
Autor: | Janfocus [ ndz paź 01, 2006 2:37 pm ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Nie rozumiem jak to jest, że w niektórych skrzyniach piąty bieg jest nadbiegiem a w niektórych nie? Nigdzie nei jest określone że 4 bieg musi być biegiem bezpośrednim (czyli przełożenie 1:1) -u mnie w wartburgu 4ty bieg był już nadbiegiem i tak bywa w wielu autach (np niektóre VW). bary123ce pisze: Co to w ogóle znaczy, że piątka jest nadbiegiem? myślałem, że ma większe przełożenie niż 4 bieg (1:0,81)?? tak ma większe przełożenie niż bezpośrednie. bary123ce pisze: Jeśli 5 jest nadbiegiem to V max auto osiąga na 4
Dlatego tak jest, że włączając 5ty bieg obniżasz obroty silnika (zawsze), ale zapotrzebowanie na moment obrotowy jest większe, a wtedy (przy tak dużych prędkościach -oporach aerodynamicznych) silnik może nie być w stanie dostarczyć odpowiedniego momentu obrotowego. Stąd w takim przypadku jedynie na 4 da się osiągnąć Vmax. Ale tak jak napisałem wszystko zależy od momentu, jeśli Twój silnik wydoli z momentem na 5tym biegu to jest możliwe że osiągniesz większe V max niż na 4. |
Autor: | Debesciak [ ndz paź 01, 2006 7:08 pm ] |
Tytuł: | |
wyobrazcie sobie rower z przerzutkami ![]() ![]() |
Autor: | yurij84 [ ndz paź 01, 2006 8:26 pm ] |
Tytuł: | jo |
W piatym biegu chodzi o to ze jest po czwartym i dahez w deche ![]() |
Autor: | el_diablo [ ndz paź 01, 2006 10:18 pm ] |
Tytuł: | |
Debesciak pisze: wyobrazcie sobie rower z przerzutkami
![]() ![]() Tylko krzywe przebiegu momentu obrotowego i mocy mogą się różnić ![]() |
Autor: | Wojtyla [ pn paź 02, 2006 9:26 am ] |
Tytuł: | |
Witam możedz jechać 100 km/h na III biegu na IV biegu na V biegu wybór należy do Ciebie a spalanie do silnika ![]() V bieg ma 1:1 w busach i na to trzeba zwrócić uwagę ![]() pozdro |
Autor: | kocur [ pn paź 02, 2006 12:49 pm ] |
Tytuł: | |
Jak ktoś już kiedyś w innym tego typu wątku zauważył, prędkość rośnie, dopóki siła napędowa na tylnych kołach przekracza opory toczenia. W tych ostatnich najważniejszym składnikiem są opory powietrza, które rosną ostro wraz z prędkością (nawet z kwadratem prędkości, zdaje się). Siła napędowa na kołach pochodzi z momentu obrotowego silnika, razy przemiana tegoż momentu przez wszystkie przekładnie, jakie są po drodze, minus opory w układzie przeniesienia napędu (te ostatnie mozna sobie wliczyć do oporów ruchu, bo są w przybliżeniu stałe). Im wyższy bieg, tym niższy moment na kołach --> tym niższa siła napędowa na kołach (pchająca auto do przodu). Dopóki silnik wydoli (moment przy danych obrotach - a ten przy wysokich obrotach lubi sobie spadać!), dopóty auto przyspiesza, niezależnie od tego, czy to piątka, czwórka, nadbieg czy inny czort itd. Oczywiście jeszcze obroty silnika muszą się mieścić w jego możliwościach (vide tematy typu "Ile poleci 240D" ![]() Skrzynia generalnie redukuje prędkość obrotową, tzn. obroty silnika są wyższe niż obroty wałka zdawczego skrzyni (i wału napędowego). Ale któreś z wyższych biegów mogą mieć przełożenia np. 1,00 czy np. 0,81 - w tym ostanim przypadku silnik obraca się szybciej korekta: wolniej- dzięki Janfocus ![]() Natomiast bieg bezpośredni to taki, w którym jest mniej par kół zębatych we wnętrzu skrzyni zaangażowanych w prznoszenie napędu. Skrzynia taka jak w beczce ma trzy osobne wałki, z czego pierwszy (wejściowy wałek skrzyni, ten ze sprzęgła) i trzeci (zdawczy) są umieszczone w jednej osi jeden za drugim. Biegi I-III przenoszone są zawsze z pierwszego wałka na ten drugi, równoległy, a następnie na trzeci. Zatem w przenoszeniu napędu uczestniczą 2 pary kół zębatych. Natomiast bieg IV jest włączany w ten sposób, że spinane są ze sobą wałki pierwszy i trzeci bezpośrednio. Wówczas siłą rzeczy przełożenie wynosi 1 i jest to bieg z konstrukcyjnego punktu widzenia bezpośredni. Troszkę mniejsze są straty na przenoszenie napędu w skrzyni, ale to jest pomijalne. jakoś tak to wygląda. Przyjmę wszelką krytykę, zarówno merytoryczną, jak i semantyczną. |
Autor: | Wojtyla [ pn paź 02, 2006 1:02 pm ] |
Tytuł: | |
kocur pisze: Skrzynia taka jak w beczce ma trzy osobne wałki, z czego pierwszy (wejściowy wałek skrzyni, ten ze sprzęgła) i trzeci (zdawczy) są umieszczone w jednej osi jeden za drugim. Biegi I-III przenoszone są zawsze z pierwszego wałka na ten drugi, równoległy, a następnie na trzeci.
wałek sprzęgłowy i głóny na jednej osi i "obok: wałek pośredni czyli popularna "choinka" pozdro |
Autor: | Janfocus [ pn paź 02, 2006 1:30 pm ] |
Tytuł: | |
kocur pisze: opory powietrza, które rosną ostro wraz z prędkością (nawet z kwadratem prędkości, zdaje się zgadza się... kocur pisze: 0,81 - w tym ostanim przypadku silnik obraca się szybciej, niż wał napędowy
silnik obraca się wolniej... pozdrawiam |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |