MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://www.forum.w114-115.org.pl/

Pojazd zabytkowy - Pojazd kolekcjonerski !!!!!
https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=24&t=45844
Strona 1 z 3

Autor:  nadir36 [ sob sty 02, 2010 11:12 pm ]
Tytuł:  Pojazd zabytkowy - Pojazd kolekcjonerski !!!!!

witam
Chciałbym poruszyć pewien temat , który mnie osobiście dotyczy....
Cała sprawa kosztowała już mnie kilkanaście tys. złoty. Być może będzie on przestroga dla innych osób... a mianowicie:
Pod koniec 2008 roku sprowadziłem z USA W116 300SD. Auto docelowo miało zostać wpisane do rejestru zabytków. Przed sprowadzeniem wykonałem kilka telefonów do Izby Celnej w celu informacji o wysokosci cła , akcyzy i podatku VAT od ww czynności. Poinformowano mnie , iż na auta zabytkowe ( kolekcjonerskie CN 9705) obowiazuje 0% cła, 0% akcyzy i 7 % VAT. Gdy auto płyneło do mnie , w miedzyczasie na podstawie zdjec uzyskałem od rzeczoznawcy sam. i kons. zabytków zaświadzcenie o zabytkowym i kolekcjonerskim charakterze samochodu ( powinienem tak zrobic z godnie z inf. z izby celnej). Po odbiorze auta w Gdyni przyjechałem do Poznania w celu dokonania odprawy celnej. W dokumencie SAD zaklasifikowałem samochód do kodu CN 9705 jako przedmiot kolekcjonerski. Celnik zakwestionował towar i zaklasyfikował go jak zwykły samochód osobowy do kodu CN 8703. Podatki w takim przypadku wynoszą 10% cła, 18,6% akcyzy, 22% VAT.
Według Wspólnotowego Kodeksu Celnego na który powołują się celnicy podczas klasyfikacji towarowej aby zaklasyf. do kodu CN 9705 pojazd musi miec conajmniej 30 lat , musi byc znacznej wartości, rzadki, kupiony poza normalnym handlem podobnymi artykułami - warunki te muszą zostac spełnione łącznie !!!! Reasumując - pan celnik jest w tej sytuacji panem i władcą !!!!! Bo to on stwierdza czy cos jest wartosciowe , rzadkie itp... jedynym obiektywym faktem jest wiek pojazdu , 30 lat!!!

Pojazd wpisałem do rejestru zabytków ( mój pojazd ma 29 lat) , jest zarejestrowany na żółtych tablicach. Pobrano ode mnie wszystkie podatki jak za samochód osobowy Kod CN 8703 a nie jak mogło by sie wydawać jako kolekcjonerski do kodu CN 9705. Nadmieniam ze podatek akcyzowy i podatek VAT opiera sie na polskich przepisach prawa. Posiadam opinie organów statystycznych iz pojazd zabytkowy klasyfikowany jest do kodu CN 9705
Postepowanie podatkowe zaskarżyłem do śadu administracyjnego !!! jest w toku... ale nie wiem jak sie skonczy.
Chciałbym się zwrócic w tym miejscu o pomoc do Was, o jakiekolwiek informacje odnośnie podobnych sytuacji w Waszych urzędach celnych, bo wiem iż w Krakowie w UC kolega odprawił auto z 1985 roku jako kolekcjonerski o kodzie CN 9705 ( posiadam kserokopie dokumentu SAD) o jakiekolwiek informacje prasowe itp
Jężeli któryś z kolegów jest prawnikiem z okolic Poznania to chętnie skorzystałbym z jego usług , oczywiście odpłatnie !!!
Jestem otwarty na wszelkie sugestie i służe pomocą i wyjaśnieniami .
licze na Wasz odzew bo sprawa dotyczy m.in. naszej pasji i ktos byc może skorzysta z naszych uwag.
pozdrawiam serdecznie

Obrazek
jest to klasyfikacja PKWiU , taka sama sentencja jest przy klasyfikacji CN 9705, zeskanuje i przesle pozniej

Autor:  mojojojo13 [ ndz sty 03, 2010 9:06 am ]
Tytuł: 

Zacznę od tego:
od 3 grudnia 2009 roku, już żadne auto które ma poniżej 30 lat nie będzie mogło zostać sprowadzone jako kolekcjonerskie.(dotyczy to cła)
Zmiana ta spowodowana jest stosowaniem prawa UE, a konkretniej zmiany tresci Noty wyjasniajacej do Nomenklatury Wsolnot Europejskich (2009/C 272/02) opublikowanej 13 Listopada 2009r
Czy zmiana ta spowoduje takze zmiane ustawy o podatku akcyzowym okaze sie niebawem. UC oczywiscie interpretuje te zmiany dla podatkow jednoczenie z nomenklatura taryfowa.

Tak że wątpliwości które miał celnik można uznać za słuszne i zgodne z późniejszą zmianą prawa, a także zgodne ze stosowaniem prawa wprost.
Tak się spytam na jaką podstawę prawną się powołałeś?
Fakty:
- doprecyzowanie powyższe nie obowiązywało kiedy odprawiałeś auto
- celnik nie złamał przepisów, jedynie był nadgorliwy
- praktyka odprawiania aut z tamtego okresu jest zgodna z twoją skargą
- ważne jest czego dotyczy konkretnie skarga, i jaka jest jej podstawa.
- jakie przytaczasz dowody
- bez dowodów na poparcie umoczysz, w mojej ocenie potrzebujesz kilka pism zwalniających auto młodsze niż 30 letnie z cła, z różnych rejonów Polski
- problemem było wydanie takiego pisma, bo wiele urzędów stwierdziło swoją nie kompetencję do wydania takiego kwitu.

W Sądzie Adm pełnomocnikiem może być każda osoba fizyczna pos. pełną zd. do. cz, prawnych.

Chętnie podjął bym się tego bo jako osoba prowadząca dział prawny w jednym z ogólnopolskich miesięczników na temat zabytkowych aut, mam do czynienia z takimi przypadkami, niestety jest to daleko od mojego miejsca zamieszkania.
Jednak mogę spróbować załatwić do ciebie te dokumenty, chyba że jakoś się dogadamy i fizycznie się stawię, w celu przekonania sądu.
Sądy administracyjne mają to do siebie że są frywolne w wydawaniu orzeczeń i lubią to robić na przekór urzędom.
Nie wiem tylko jak zareagowałyby na aplikanta notarialnego

Autor:  nadir36 [ ndz sty 03, 2010 11:13 am ]
Tytuł: 

witam
Dziekuje Ci bardzo za odpowiedz. Wyjasniam Twoje pytania:
W mojej sprawie tocza się dwa postepowania - jedno celne drugie odnośnie podatku akcyzowego i VAT. problem polega na tym iż dokonano klasyfikacji taryfowej zgodnie z Wspóln. Kodeksem Celnym i zaklasyfikowano pojazd do kodu CN 8703. I na ta klasyfikacje powołano sie w postepowaniu podatkowym drugim , czyli akcyza i VAT. Nadmieniam , iż ustawa o podatku akcyzowym w swoim załączniku nie wymienia pojazdów zabytkowych jako wyrób akcyzowy. Natomiast ustawa o podatku VAT mówi iż towary sa to rzeczy które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. posiadam opinie organu statystycznego który klasyfikuje pojazd do kodu CN 9705. I na tym opieram głownie swoją skargę. Moim zdaniem powinno byc tak: 10% cła, 0% akcyzy i 7% VAT.

Druga sprawa jest to w jaki sposób prowadzone jest całe postepowanie....
Jakie błędy popełniaja urzędnicy, i miedzy innymi powołuje sie równiez na te argumenty ( ale to juz osobna sprawa )

Jest jeden wyrok sądu administracyjnego w Olsztynie w takiej sprawie, niekorzystny dla nas: I SA/Ol 491/09 - Wyrok WSA w Olsztynie - wyrok dostępny w Centralnej Bazie Orzeczeń Sadów Administracyjnych.


Nawte nie wiesz jak przydałaby mi się Twoja pomoc. Chetnie skorzystam z wszelkiej formy. Jestem jak najbardziej za Twoim osobistym wstawiennictwem w sądzie i reprezentowania mnie.
W tych kwestiach proponuję kontakt na priv.

Reasumując: Moje skargi opieram przede wszystkim na tym iż jest to pojazd zabytkowy, ruchomy zabytek techniki a taki pojazd
- nie jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób,
- nie jest wymieniony w ustawie o podatku akcyzowym (nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu polskiego prawa)
- jest przedmiotem kolekcjonerskim w rozumieniu ustawy o podatku VAT (posiadam opinie tych organów), ponadto to organy statystyczne są powołane w tej ustawie do klasyfikacji towarów a nie urząd celny

pozdrawiam

Autor:  mojojojo13 [ ndz sty 03, 2010 11:36 am ]
Tytuł: 

jutro napiszę coś więcej - poszperam w LEXie i Polonice, może coś znajdę jeszcze - do piątku namierze decyzje organów- o których wcześniej pisałem i postaram się je ściągnąć

Autor:  Marian-m110 [ ndz sty 03, 2010 12:16 pm ]
Tytuł:  116

Witam ,wiem że koledzy sprowadzający auto z Szwajcarii omijają nasz urząd celny i załatwiają te sprawy w Niemczech ,jak również w sprawie aut z USA w Hamburgu.Pozdrawiam i powodzenia

Autor:  Nilovitz [ ndz sty 03, 2010 1:49 pm ]
Tytuł:  Re: 116

Marian-m110 pisze:
Witam ,wiem że koledzy sprowadzający auto z Szwajcarii omijają nasz urząd celny i załatwiają te sprawy w Niemczech ,jak również w sprawie aut z USA w Hamburgu.Pozdrawiam i powodzenia

gdzie placisz zwyczajowo clo 10% i euroVAT 19% i w kraju akcyze

co do powyzszego, to nalezaloby sprawdzic CN , wczesniej przed wejsciem do Unii byla taka ksiazka "Wyjasnienia do taryfy celnej", ktora doprecyzowala wszelkie watpliwosci, chocby takie kiedy nadwozie bylo samochodem, a kiedy samym nadwoziem.
Prawdopodobnie urzednik zrobil slusznie.
PKWiU nie ma nic wspolnego z CN (dawniej PCN).
Moge w tym temacie nieco rozeznac sie.

Autor:  nadir36 [ ndz sty 03, 2010 2:13 pm ]
Tytuł: 

witam
PKWiU jest powiązana z CN. Ponadto wg CN tez mam opinie:

Obrazek <br>Dodano po 7 minutach.:<br> Może któryś z kolegów orientuje sie jak wygląda sprawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT - usług zwiazanych z renowacja zabytków, kupnem zabytków itp. ???? Jaka stawka jest stosowana... 22% czy 7% , a może jest zwolniona z podatku ??? Bo jeżeli np. 7 % - to sam zabytek , a takim jest pojazd zabytkowy, logiczne wydaje się że też powinien byc tak oprocentowany...

Autor:  Nilovitz [ ndz sty 03, 2010 3:18 pm ]
Tytuł: 

skoro uwazasz, ze masz racje, to nie pozostaje nic innego jak sprawa sadowa
sad sprawiedliwie oceni czy statystyka ma racje czy prawo celne
a dokladnie kodeks celny

i skoro tak, to po co ci grono doradcow i prawnik

Autor:  nadir36 [ ndz sty 03, 2010 4:25 pm ]
Tytuł: 

Jak bym nie uważał że mam racje to nie byłoby tematu...
Tylko do moich racji i dowodów trzeba przekonać sąd , z prawnikiem szanse rosną. Nawet nie zdajesz sobie sprawy w jaki sposób traktują petenta urzędy celne - przekroczone terminy wydania decyzji, błedne stawki podatkowe w wydanych decyzjach, powoływanie sie na błędne artykuły w postepowaniu, zupełny brak profesjonalizmu - i tutaj jest potrzebny prawnik.

Myślę że mój przypadek pozwoli uchronić kolegów przed takimi problemami.

Teraz sprowadzając z Niemiec czy USA auto nawet 40 letnie nie ma pewności do jakiego kodu CN zostanie on zaklasyfikowany i jakie zapłacisz podatki, czy 7% czy ponad 50%..... wartości pojazdu wraz z transportem. Decyzja należy do celnika !!! Między innymi to celnik będzie stwierdzał czy 5000 $ za kupno W116 6.9 ( do remontu) to znaczna wartość czy nie ..... A jest to jeden z warunków do klasyfikacji jako przedmiot kolekcjonerski CN 9705


Cytuj:
9705 00 00 Kolekcje i przedmioty kolekcjonerskie, zoologiczne, botaniczne, mineralogiczne, anatomiczne,
historyczne, archeologiczne, paleontologiczne, etnograficzne lub numizmatyczne
Istniejący tekst otrzymuje brzmienie:
„1) Pozycja ta obejmuje pojazdy mechaniczne:
— w swoim oryginalnym stanie, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego lub
hamulcowego, silnika itp.,
— co najmniej 30-letnie, oraz
— modelu lub typu, który nie jest już produkowany.
Pojazdy mechaniczne uważa się jednak za niemające wartości historycznej lub etnograficznej i są
wykluczone z niniejszej pozycji, gdy właściwe organy ustanowią, że pojazdy mechaniczne nie
mogą świadczyć o znacznym postępie w rozwoju ludzkich osiągnięć albo ilustrować pewnego
okresu takiego rozwoju.
Pojazdy takie muszą również mieć niezbędne cechy charakterystyczne do włączenia do kolekcji,
tzn.:
— są stosunkowo rzadkie,
— nie są normalnie stosowane do ich oryginalnego celu,
— są przedmiotem specjalnych transakcji poza normalnym handlem podobnymi artykułami użytkowymi,
oraz
— posiadają znaczną wartość.
<br>Dodano po 18 minutach.:<br> A tutaj przedstawiam artykuł z Biuletynu Skarbowego nr 4 z 2006 roku , który znajduje się na stronach internetowych Ministerstwa Finansów ...
zapraszam do lektury...
Cytuj:
Samochody zabytkowe w świetle ustawy
o podatku akcyzowym
Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym
(Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) reguluje opodatkowanie
wyrobów podatkiem akcyzowym. Wyroby podlegające
akcyzie określone zostały w załączniku nr 1 do
ustawy. W załączniku tym pod pozycją 59 znajdują się
samochody osobowe oznaczone kodem PKWiU:
34.10.2 (obrót krajowy) oraz oznaczone kodem
CN 8703 (obrót wewnątrzwspólnotowy, import). Powyższe
oznacza, iż każdy samochód osobowy zaklasyfikowany
do innego kodu nie podlega akcyzie.
Jeśli podmiot dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego
(przemieszczenia z kraju UE) samochodu osobowego
oznaczonego kodem CN 8703, czyli „pojazdy
samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone
zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte
pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi
(kombi) oraz samochodami wyścigowymi”,
zobowiązany jest po przywozie na terytorium kraju
złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika
urzędu celnego w terminie 5 dni oraz dokonać zapłaty
akcyzy.
Samochody osobowe zabytkowe nabyte wewnątrzwspólnotowo
klasyfikowane są do kodu CN 9705 na
podstawie zaświadczenia wystawionego przez wojewódzkiego
konserwatora zabytków. Klasyfikacja do
wskazanego kodu oznacza, iż przemieszczony z terytorium
państwa członkowskiego samochód osobowy nie
podlega akcyzie.
Przy rejestracji samochodów osobowych zabytkowych
należy przedłożyć dokumenty potwierdzające
wpisanie pojazdu do rejestru zabytków lub pojazdu
znajdującego się w wojewódzkiej ewidencji zabytków.
Zatem nabywca wewnątrzwspólnotowy samochodu,
który przedłoży ww. dokumenty, nie jest zobowiązany
do przedłożenia dokumentu potwierdzającego zapłatę
akcyzy na terytorium kraju.
Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje opodatkowanie
jedynie samochodów osobowych oznaczonych
kodem CN: 8703 oraz kodem PKWiU: 34.10.2.

Autor:  Marian-m110 [ ndz sty 03, 2010 6:29 pm ]
Tytuł: 

Sory panowie ale najprostsza droga to jak za dawnych czasów 500 w lewej kieszeni a w prawej 1500 ,no i jeszcze w kieszeni koszuli 2500 i pozamiatane ,ale nie tędy droga to tylko urzędnicy ,a my ich utrzymujemy.Pozdrawiam

Autor:  nadir36 [ ndz sty 03, 2010 6:36 pm ]
Tytuł: 

W kontenerze płynacym z USA w którym był moj W116 były trzy inne autka mojego kolegi z Krakowa. Auta z lat 1983-86 - wpisał je do rejestru zabytków i wszystkie oclił jako kolekcjonerskie !!!!! Zapłacił tylko 7% VAT.
Wierzcie mi, gdybym był świadomy moich problemów , prosto z Gdyni pojechałbym do Krakowa- oclił bym go w Krakowie a nie w Poznaniu .....

Autor:  kokosz [ ndz sty 03, 2010 8:06 pm ]
Tytuł: 

Z moją 300d usa na starcie miałem jeszcze bardziej skomplikowaną sytuację, w 1997r poprzedni właściciel Polak mieszkający na stałe w USA przywiózł auto statkiem na teretorium RFN skad na kołach przyjechał do PL, przez 12 lat ,1-2 razy w roku przyjezdżał do ojca w Wieluniu i poruszał się wtedy po PL na ubezpieczeniu turystycznym wykupionym w USA na obszar Europy. Po zakupie w maju 2009r zrobilempodobnie jak Ty"żółte papiery" dla beczki i wtedy zaczęły się schody, gdyż musiałem wystąpić o uregulowanie sytuacji prawnej auta poprzez procedurę celną dopuszczenia do obrotu towaru w postaci samochodu osobowego. Na moje szczęście sprzedawca odnalazł dokumenty z potwierdzające wpłyniecie w 1997r pojazdu na terytorium RFN, dług celny ustalono na date zakupu auta. Jednak w moim przypadku Urząd Celny wykazywał się daleko idącym zrozumieniem sprawy,kod taryfy celnej przyjęto 9705000090 za wartość celną uznano kwotę z umowy, stawka cła wynosiła 0, akcyzy 0, VAT 7% od kwoty z umowy. Życzę powodzenia.

Autor:  nadir36 [ ndz sty 03, 2010 8:47 pm ]
Tytuł: 

witam
No to miales naprawde wyrozumiałych urzedników..... A swoja drogą to przez wejście do UE straciliśmy my, pasjonaci zabytkowych samochodów !!!!
Ile osób mogłoby sprowadzic naprawde ciekawe i rzadkie auta do Polski , ale niestety jest zupełnie inaczej !!!!!
I powiedzcie mi kto na tym zyska ??????
Będzie mniej starych i ciekawych samochodów.

Najrozsądniejszym wyjsciem byłoby uznanie pojazdu zabytkowego - ruchomego zabytku techniki , wpisanego do rejestru za pojazd kolekcjonerski CN 9705 tylko i wyłącznie dlatego że został wpisany do tegoz rejestru !!!!

Autor:  Gajowy [ ndz sty 03, 2010 10:57 pm ]
Tytuł: 

Z UE jest łatwiej
Ja po przeczytyniu z 30 postów na różnych forach o pojazdach zabytkowych,nie pojawiłem sie w urzędzie celnym ,w US poinformowałem panią w okienku że z mocy ustawy auto nie podlega opłatom celnym,
w wydziale komunikacji nikt nie pytał o dokumenty z UC.
a wszystko działo sie w Poznaniu.
Myśle że powinieś wygrać sprawę w sądzie.
W jednym z postów biedny petent opisywał jak to wydział komunikacji żądał zaświadczenia z UC o zwolnieniu z akcyzy a naczelnik urzędu celnego odpisywał że nie ma procedury wystawienia zaświadczenia o zwolnieniu z mocy ustawy bo to reguluje ustawa,masło maślane.i nasza Polska rzeczywistość myślę że Bareja i w tych czasach znalazłby wiele tematów na swój film [zlosnikz]

Autor:  nadir36 [ ndz sty 03, 2010 11:23 pm ]
Tytuł: 

rozumiem ze rejestrowales na żółte tablice? ...
Zgadza sie, w wydziale Komunikacji jak rejestrujesz na żółte tablice nie wymagaja zapłaty akcyzy, Jak pojdziesz normalnie rejestrowac to pierwsze co to akcyza...

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/