MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://www.forum.w114-115.org.pl/ |
|
W123 Ilość oleju a ASB https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=24&t=54496 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | vpiqs [ ndz maja 15, 2011 10:33 pm ] |
Tytuł: | W123 Ilość oleju a ASB |
Pytanie pewnie prozaiczne ale... Kiedy sprawdzić olej w ASB? tzn zimny silni, czy ciepły? Na chodzącym silniku, czy zgaszonym? Ostatnio jak sprawdzalem to miałem dużo za dużo. A wszystko zaczęło się od tego że czasami mi tak telepie kombi (300Turbo). Tylko jak jest na biegu, zazwyczaj przechodzi po ok 10-20 sekundach, albo po lekim ruszeniu ok 5-10 cm. |
Autor: | filippo [ ndz maja 15, 2011 11:34 pm ] |
Tytuł: | Re: W123 Ilość oleju a ASB |
Pozwoliłem sobie skopiować z MercManii fragment tego dotyczący: "Kontrola poziomu oleju Ponieważ trudno jest określić temperaturę oleju w skrzyni a jest to ważna sprawa przy kontroli jego poziomu można uogólnić, że olej ma właściwą temperaturę po przejechaniu około 20 km autostradą lub po około 20 minutach jazdy po mieście. Teraz autko powinno popracować 3-5 min bez jazdy (pozycja N lub P) i następnie... Auto powinno stać poziomo, dźwignia biegów w pozycji P, silnik na biegu jałowym. Poziom na miarce w tych warunkach powinien się zawierać między min. a max. Przy mocno nagrzanym oleju poziom może być wyższy maksymalnie 5 mm. Podczas dolewania oleju (uzupełniania stanu) należy dolewać go stopniowo po około 100 ml. i kilkukrotnie sprawdzać stan. Przy czystym oleju łatwo jest źle zinterpretować wskazania na miarce. Łatwo jest też "przelać", gdyż (szczególnie w starych typach skrzyń) ilość oleju między min a max. to zaledwie 200 ml. Olej ściekający po rurce miarki potrafi również zafałszować wskazania dlatego ja po każdym wlaniu porcji oleju sprawdzam stan dwu-, trzykrotnie. Niedobór oleju grozi właściwie szybkim zniszczeniem skrzyni. Ilość możliwych uszkodzeń można by wyliczać długo. Bardziej wrażliwe na niski poziom oleju są "duże" skrzynie (722.3xx i 722.5x). Łożyskowanie ciężkiego konwertera w tych skrzyniach odbywa się na panewce ślizgowej. Przy chwilowym braku oleju (np. jadąc na zakręcie lub z górki), wystarczy parę sekund na zatarcie tego łożyska. Najgorsze jest to, że skrzynia jeździ sobie dalej i po miesiącu nagle przestaje....koszt naprawy - minimum 1700 zł!!! Nadmiar oleju powoduje zaś często uszkodzenia mechaniczne. Niektórzy uważają, że nadmiar nie szkodzi, najwyżej wycieknie przez odpowietrznik. Błąd! Poziom oleju jest tak obliczony aby pompa mogła go w każdych warunkach zassać i doprowadzić wszędzie tam, gdzie jest potrzebny. Tam gdzie go nie potrzeba lepiej żeby go nie było. Naturalne jest, że podczas jazdy elementy skrzyni obracają się, często bardzo szybko. Smarowanie ich odbywa się poprzez podawanie oleju do osi wirowania. Jest on odśrodkowo rozrzucany i spływa do miski. Jeżeli elementy skrzyni będą musiały wirować zanurzone w oleju spowodują w najlepszym wypadku spienienie się oleju i wypchnięcie jakiejś uszczelki. W najgorszym zaś, bezwładność dużej masy oleju może zniszczyć delikatniejsze mechanizmy skrzyni." Link do całego artykułu poświęconego skrzyniom automatycznym - KLIK www.mercmania.pl |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |