MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pn lip 21, 2025 1:32 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna
Autor Wiadomość
Post: pt lut 28, 2014 3:14 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 13, 2012 12:53 pm
Posty: 177
Lokalizacja: Miasto Łódź
Witam,

Zaczynam nowy projekt w którym potrzebuję trochę wiedzy i konsultacji.
Od dłuższego czasu czeka na mnie w garażu Mercedes SLC380, jeden z ostaniach SLC - produkcja listopad 1981 rok :)
Mój konkretny egzemplarz pochodzi z Japonii i był wyprodukowany z kierownicą po lewej stornie.
Auto jest w bardzo dobrym stanie mechanicznym, trochę brakuje mu estetyki, muszę usunąć pękniecie deski, obszyć fotel (ma fajny szary środek skóra/szara krata).
Auto ma absolutnie zdrową oryginała podłogę, progi i błotniki, muszę tylko odnowić lakier.

Poglądowo:
Obrazek

Znawcy tematu wiedzą że auto na Japonię to połączenie wyglądu europejskiego z silnikiem w specyfikacji na USA.
I tak mój SLC ma dechlawy silnik ~160KM, zaopatrzony w EGR, katalizator, pochłaniacz oparów paliwa, wskaźnik temperatury spalin i innych ECO cudów.
Przede wszystkim silnik ma inne średnice cylindrów, jest odprężony oraz ma "łagodny" rozrządu i dłuższe przełożenie mostu.

Efekt jest taki ze może ma czyste spaliny ale pali jak kazdy inny silnik M116 i do tego ma bardzo płynne przyspieszenie i raczej zwiększanie prędkości niż przyspieszenie :) W porównaniu do wersji na Europę auto nie daje takiej frajdy.

I tutaj zaczyna się temat, kupiłem drugie auto W126 z 1980, europejski SE380, przebieg udokumentowany ~200,000km, auto mocno pordzewiałe - przeznaczenie dawca :) Auto jest kompletne, skrzynia i silnik - działa jak trzeba!

Zanim przystąpię do akcji zmiany silnika, skrzyni i mostu mam parę pytań. Chciałbym aby auto zachowało japoński klimat i było możliwie blisko oryginału.

1.W107 ma klimę automatyczną - W126 nie ma klimy czy możecie pomóc zdjęcie jak wygląda klimatyzacja w wersji europejskiej w w107 - elementy pod maską? Czy to są te same komponenty? Czy tu coś może się nie zgrać?

2. W107 ma tempomat - w126 nie, czy tempomat z J będzie pasował i działał w EU?

3. Tylny most - sprawdziłem numery powinien być zamienny - czy tu mogę spodziewać się różnic?

4. Licznik prędkości - Japoński ma inny cyferblat - do powyżej 90km/h ma żółte cyfry - czy istnieje możliwość przerobienia go tak aby pokazywał właściwa prędkość z "szybszym" mostem.

5.Elektryka - czy to rożni się? Myślałem aby przełożyć silnik z wiązką - bo tak chyba najprościej. Czy moge być inne ukryte różnice.

6. Czy to prawda że pierwsze silniki 380 cierpiały na wady rozrządu? Co warto zweryfikować mając silnik wyjęty z auta na warsztacie? Dodam że jednostka z w126 - pracuje wzorowo i ma równą kompresje.

PS. Jeżeli macie dobre sugestie piszcie!

Przy okazji pozostałości już po wymianie - czyli sprawna skrzynie 4biegi, most 2,72, silnik m116 oraz reszta W126 bede do sprzedania.

_________________
Wowek
Pozdrawiam


Na górę
Post: pt lut 28, 2014 5:27 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 26, 2006 12:19 am
Posty: 2399
Lokalizacja: [EL] Łódź
Wowek pisze:
6. Czy to prawda że pierwsze silniki 380 cierpiały na wady rozrządu? Co warto zweryfikować mając silnik wyjęty z auta na warsztacie? Dodam że jednostka z w126 - pracuje wzorowo i ma równą kompresje.


Prawda. Jeśli jest tam pojedynczy łańcuch to obowiązkowo kontrola i najlepiej także wymiana (wraz ze ślizgami jeśli wykazują zużycie). Jeśli jest już podwójny to prawdopodobnie sam łańcuch będzie w lepszym stanie niż napinacz i ślizgi. Jeśli robisz to dla siebie to chyba także warto wymienić. Rozrząd to nie majątek a jego awaria potrafi zrobić dziurę w kieszeni...

_________________
http://www.malusie.pl - bodziaki dla niemowląt i koszulki dla dzieciaków
Jeep Grand Cherokee 5.2 '96

ex: W123 D30 '83, W126 E28 '83, S123 E23 '85, W201 E23 '92


Na górę
Post: sob mar 01, 2014 3:49 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 13, 2012 12:53 pm
Posty: 177
Lokalizacja: Miasto Łódź
6. Wiec to jest na mojej liście. Auto robię dla siebie i wiem jak ciężko było mi kupić dobra jednostkę m116

_________________
Wowek
Pozdrawiam


Na górę
Post: ndz mar 02, 2014 8:14 pm 
Offline
Klubowicz

Rejestracja: śr wrz 05, 2007 8:57 pm
Posty: 1205
Witam, sprawdź kształt miski olejowej z mojej wiedzy jest inna. Jak możesz to napisz na PW ile za silnik


Na górę
Post: pn mar 03, 2014 6:52 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 13, 2012 12:53 pm
Posty: 177
Lokalizacja: Miasto Łódź
A widzisz, to muszę jeszcze kupić uszczelki nowe do miski. Mając silnik na wierzchu sprawdzę jeszcze obudowy filtrów oleju.
Przy m110 kiedy przekładałem silnik z w116 do w114 obudowy były minimalnie inne.

A jeszcze pytanie - czy układy wtryskowe z wersji J sa identyczne jak w EU? Auta mają różną moc ale czy to można je przekładać?

Marian-m110 pisze:
Jak możesz to napisz na PW ile za silnik


Ok, umówmy się tak że zrobię Ci filmik jak działa silnik o ile chcesz przyjechać posłuchać go sam :)

_________________
Wowek
Pozdrawiam


Na górę
Post: pn mar 10, 2014 9:08 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt wrz 10, 2002 9:54 pm
Posty: 3156
Lokalizacja: prawie Poznań
Witaj,

więc zestaw silnik/skrzynia/most do 1982 roku mają bardzo kiepskie zestrojenie, spalanie może przekraczać przy normalnej jeździe 20 litrów / 100 km. Szkoda, że nie masz dawcy po 1982 roku, wtedy spalanie spada nawet o 5-10 litrów. Może jeszcze warto się zastanowić, chyba że koszt paliwa to żaden kłopot dla Ciebie.

Liczniki różnią się zębatką w liczniku, ale nie wiem jak to dobrać, najprościej będzie kupić licznik z europejskiego 380. Uwaga były 2 rodzaje, u Ciebie powinien być już elektroniczny bo w 1980 roku była zmiana.

Mosty prawdopodobnie do 1985 pasują bez przeróbek, potem coś się zmieniło, ale nie powiem co dokładnie.

Tempomat, klima nie powinny sprawić kłopotów. Nie przewiduję różnic. Oczywiście najlepiej byłoby to skonfrontować w EPC.

_________________
230TE S123 E23'85; 560SEC C126 E56'90; 450SEL W116 E69'75; 280CDI 4MATIC E30D'07
Pozdrowienia z Wielkopolski
604-18-22-31
EX W201E20'86; W124E26'90; W116E28'79; C123E28'81; C126E56'90; C126E56'87; R107E28'78; W126E42'90; R107E50'84; R107E50'88;R129E50'98


Na górę
Post: pn mar 10, 2014 2:01 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 13, 2012 12:53 pm
Posty: 177
Lokalizacja: Miasto Łódź
georem - ciekawe co napisałeś o różnicy miedzy autami z 81 a 82!

SLC nie było już produkowane w 82 wiec pewnie takie zmiany były juz w SL, wiem że późniejsze wersje 380 dostawały silniki 204km a później w to miejsce weszła jednostka 420. O 420 słyszałem że są bardziej oszczędne.

Nie wiesz czy różnica wynika w ze stopniowaniu skrzyni czy w samym moście?

Co do licznika to w126 ma licznik "elektorniczny" a co jest w SLC - to jeszcze nie sprawdziłem, wydaje mi się że SLC do końca szyły z linką.

_________________
Wowek
Pozdrawiam


Na górę
Post: pn mar 10, 2014 8:13 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt wrz 10, 2002 9:54 pm
Posty: 3156
Lokalizacja: prawie Poznań
Wowek pisze:
georem - ciekawe co napisałeś o różnicy miedzy autami z 81 a 82!

SLC nie było już produkowane w 82 wiec pewnie takie zmiany były juz w SL, wiem że późniejsze wersje 380 dostawały silniki 204km a później w to miejsce weszła jednostka 420. O 420 słyszałem że są bardziej oszczędne.

Nie wiesz czy różnica wynika w ze stopniowaniu skrzyni czy w samym moście?

Co do licznika to w126 ma licznik "elektorniczny" a co jest w SLC - to jeszcze nie sprawdziłem, wydaje mi się że SLC do końca szyły z linką.


Oczywiście SLC nie były produkowane w 1982, ale zmiany techniczne w układzie napędowym były wprowadzone w momencie wprowadzenia do produkcji SEC. Dotyczy to również modeli 500.
Do tego momentu, zarówno C107/SLC (czyli do końca produkcji) jak i R107/SL i W126 były bardzo nieoszczędne.
Jeżeli już podjąłeś się zmiany w aucie, to lepiej jest zastosować zestaw z auta modelowego od jesieni 1981.
Zmiana polegała na tym, że to są trochę inne silniki:
- pojemność skokowa 92,0x71,8 mm / 88,0x78,9 mm 3818/3839 ccm
- moc 218/5500 na 204/5250
- moment 30,5 mkg/4000 na 32,1 mkg/3250
- sprężanie 9,0 na 9,4
- most 3,27 na 2,47
- stopniowanie skrzyni zostało bez zmian wg mojej wiedzy
Wszystko to spowodowało spadek spalania o kilka litrów na 100km.

Licznik sprawdź, bo mi się wydaje, że w 1980 roku Mercedes wprowadził elektroniczne liczniki. Mam na to kilka dowodów.

_________________
230TE S123 E23'85; 560SEC C126 E56'90; 450SEL W116 E69'75; 280CDI 4MATIC E30D'07
Pozdrowienia z Wielkopolski
604-18-22-31
EX W201E20'86; W124E26'90; W116E28'79; C123E28'81; C126E56'90; C126E56'87; R107E28'78; W126E42'90; R107E50'84; R107E50'88;R129E50'98


Na górę
Post: śr mar 12, 2014 8:13 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 13, 2012 12:53 pm
Posty: 177
Lokalizacja: Miasto Łódź
Z tego co widzę to 95% oszczędności paliwa będzie wynikać z dużo dłuższego mostu.
Ale dłuższy most to też mniej wrażeń.

Dla porównania przeliczyłem że na oryginalnych oponach przy 100km/h most, założyłem że 4 bieg ma przełożenie 0,75
3.27 ma 2,500obr
2.47 ma 1,900obr - to już wygląda oszczędnie do spokojnej jazdy albo jak ma się 500SLC gdzie jest więcej momentu.

Cale szczęście mam dwa mosty - 2.47 oraz 3.27 wiec najpierw spróbuje krótszy :)

_________________
Wowek
Pozdrawiam


Na górę
Post: śr mar 12, 2014 8:22 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt wrz 10, 2002 9:54 pm
Posty: 3156
Lokalizacja: prawie Poznań
Most z pewnością, ale wyższy moment uzyskiwany przy dużo niższych obrotach na pewno nie jest bez znaczenia.
Powodzenia w pracach.

_________________
230TE S123 E23'85; 560SEC C126 E56'90; 450SEL W116 E69'75; 280CDI 4MATIC E30D'07
Pozdrowienia z Wielkopolski
604-18-22-31
EX W201E20'86; W124E26'90; W116E28'79; C123E28'81; C126E56'90; C126E56'87; R107E28'78; W126E42'90; R107E50'84; R107E50'88;R129E50'98


Na górę
Post: wt mar 18, 2014 11:53 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 13, 2012 12:53 pm
Posty: 177
Lokalizacja: Miasto Łódź
georem pisze:
Licznik sprawdź, bo mi się wydaje, że w 1980 roku Mercedes wprowadził elektroniczne liczniki. Mam na to kilka dowodów.


Zgadza się - licznik jest "na prąd"!
Czy ktoś może orientuje się jak przerobić licznik elektroniczny który pracował z mostem 2.47 i przystosować go do mostu 3.27?

Znalazłem jeszcze parę różnic:

1. Wersja na J ma pompkę powietrza do kolektorów - ale łatwo to zmienić.
2. Wersja na J ma inny układ wydechowy - kolektory łaczą sie za silnikiem i wchodza w katalizator. Za pierwszym tłumikiem jest znów dwururka.
Musze zbadać czy kolektory na J i EU w w107 sa te same a różnica wynika z innych "portek" - może ktoś podpowie?

3. Mam inną obudowę termostatu - ale nie wiem czy wynika to z faktu że dawcą jest w126
4. Skrzynia biegów z W126 europejskiego ma inny krzyżak
5. Miska olejowa ma inny kształt - w107 jest jednoczęściowa

Byłbym bardzo wdzięczny za zdjęcia spod maski w107 SLC europejskich, czy możecie mnie wspomóc?

Również bardzo pomogły by mi schematy elektryczne w107 380 oraz w126 380 , czy ktoś ma takie dokumenty?


PS. Niestety IMAGESHACK - zrobił sie płatny i musze wrzucić moje zdjecia na inny serwer aby sie nimi podzielić z wami.

Pozdrawiam

_________________
Wowek
Pozdrawiam


Na górę
Post: sob mar 29, 2014 12:06 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 13, 2012 12:53 pm
Posty: 177
Lokalizacja: Miasto Łódź
Witam,

Prace idą do przodu. Kompresor przerabiam na nowy czynnik. Uszczelniacze silnika i skrzyni wymienione.
Jeszcze trochę i auto będzie mieć nowy silnik :)

W międzyczasie tapicerka i lakier i gotowy.


Mam jeszcze pytanie - czy ma ktoś do odsprzedania podłokietnik do w126 na przód lub w124? Kolor i stan tapicerki nieważny, ważne żeby był sprawny mechanizm blokowania i podnoszenia.
Dałem tapicerowi fotele na przód i do niech chciałem spasować taki podłokietnik.


Druga sprawa - rusza u mnie wyprzedaż części po już ex-samochodzie w126 380SE z 1980, mechanicznie sprawne (był dawcą do przeszczepu silnika ) ale blacharsko bardzo słabo (progi, podłoga, komora silnika). Dokumenty i książka serwisowa z potwierdzonym przebiegiem 200kkm.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

- wnętrze - brąz welur - ładne, fotele z podłokietnikami (ale tych nie chce psuć)
- deska i plastiki brąz
- szyby - zielone orginalne. Tylna -niestety mleczna.
- chromy i grill - prefect.
- przednia maska - blacharsko dobra
- przednia klapa - blacharsko dobra
- lampy przód - ok
- lampy tył ok
- zderzaki - przód i tył - ok
- abs - sterownik sprawny
- pompa hamulcowa - ATE,
- pompa wspomagania
- chłodnica + chłodnica oleju - stan prefect
- wisko z wentylatorem
- skrzynia biegów - sprawdzona - bez wad, śmiagała jak trzeba,
- obudowa filtra
- most 2,47
- sprężyny - ok
- bak ok
- zegary, panel nawiewu, drewienka - bardzo ładne

Mam też osprzęt do V8 m116/m117
- CIS - cały wtrysk - działający perfeccto do v8
- alternator,
- rozrusznik
- pompka powietrza do "oczyszczania" spalin - wersje amerykańskie to mają
- kolektory, dolot, obudowa filtra
- regulator ciśnienia paliwa

No i mam cały silnik m116 - wersja na Japonię/USA

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
Wowek
Pozdrawiam


Na górę
Post: pt kwie 18, 2014 11:11 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 13, 2012 12:53 pm
Posty: 177
Lokalizacja: Miasto Łódź
Na święta udało się zrobić mały filmik.

107 uruchomiona

https://www.youtube.com/watch?v=EZpizg9 ... e=youtu.be

_________________
Wowek
Pozdrawiam


Na górę
Post: wt maja 06, 2014 8:54 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 13, 2012 12:53 pm
Posty: 177
Lokalizacja: Miasto Łódź
Witam,
Prace na autem postępują.
Silnik na swoim miejscu, jeszcze przed włożeniem alternator, rozrusznik i klima miały przeglądy. Przy okazji klima jest już przerobiona na nowy czynnik i sprawdzona na szczelność.
Uszczelniacze wymienione silnika i skrzyni wymienione, wszystko było czyste wiec teraz jest zalane Valvoline VR1 10w-60.
Tak wyglądał silnik przed wymiana oleju:
Obrazek
Skrzynia też uszczelniona i po serwisie.
Elementy gumowe, mocowania mostu, poduszki silnika i skrzyni - nowe.

Auto jest rozebrane do lakiernika, wnętrze u tapicera wiec jeszcze troche pracy zostało.

Mam pytanie odnośnie uszczelek. Chce kupić komplet: tylna klapa, tylna szyba, dół drzwi, i górne szyba-dach, wodozgarniacze. Gdzie kupić je najkorzystniej i w dobrej jakości ? Widze że w niemczech zestaw wychodzi o wiele lepiej - czy tkos kupował z SLS? Jakies doświadczenia?

Drugi temat - gumy zderzaków - Gdzie kupić je najkorzystniej i w dobrej jakości ?

Trzeci temat: maty na podłogę - podłoga nie wymagała remontu ale zdrapuje stare wygłuszenia na podłodze. I mam to samo pytanie co powyżej. Dodatkowo brakowało mi oryginalnego wypełnienia pod dywanik kierowcy - czy występują one z zamienników? Czy kupić inny dywanik i odzyskać "gąbkę" ?

Pozdrawiam

_________________
Wowek
Pozdrawiam


Na górę
Post: wt maja 06, 2014 11:38 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt wrz 10, 2002 9:54 pm
Posty: 3156
Lokalizacja: prawie Poznań
Co do uszczelek nie polecam zamienników. W ASO drogo ale jakość bez porównania.
Chyba że trafiałem na kiepskie zamienniki.
Jak jutro będę miał czas to sprawdzę ceny w ASO tych wszystkich elementów.

Powodzenia w pracach.

_________________
230TE S123 E23'85; 560SEC C126 E56'90; 450SEL W116 E69'75; 280CDI 4MATIC E30D'07
Pozdrowienia z Wielkopolski
604-18-22-31
EX W201E20'86; W124E26'90; W116E28'79; C123E28'81; C126E56'90; C126E56'87; R107E28'78; W126E42'90; R107E50'84; R107E50'88;R129E50'98


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl