MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt sie 08, 2025 2:21 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Post: pt kwie 03, 2009 1:28 am 
Witam, to mój pierwszy post tutaj, chociaż śledzę forum już od dłuższego czasu - jestem pod wrażeniem wiedzy i ilości informacji.

Do rzeczy... Mam ostatnio małą zagwozdkę (nie daje mi to spokoju) dotyczącą wersji mojego silnika - zastanawiam się co to było, gdy opuszczało fabrykę - KAT, RUF czy ECE. Maszyna to M117.965, pierwsza rejestracja luty 1987, poprzedni właściciel twierdził, że jest katalizator i 252KM, w dowodzie z kolei ma wbite 180kW (244,7KM). Kolektory z silnika idą po lewej stronie (patrząc od strony chłodnicy) 1-3 2-4, po prawej 1-2 2-4, co daje w sumie cztery downpipe'y, które łączą się pod autem (takie wydechy miały zdaje się RUF i ECE).

Teraz bardziej obrazowo - naklejka pod maską:
Obrazek
Korektor:
Obrazek
Gratis taki fant - czy to jest to, o czym myślę?:
Obrazek

Powiem szczerze, że trochę się już w tym wszystkim zamotałem. Póki co obstawiam wersję, że to RUF bądź ECE z dodatkiem katalizatora (pomijam fakt, czy to złe/dobre rozwiązanie), oryginalnie miał 180kW i tak też ma wpisane w dowodzie. Co Wy o tym myślicie?

Pozdrawiam
S.


Na górę
   
 Tytuł:
Post: pt kwie 03, 2009 11:09 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 23, 2007 5:41 pm
Posty: 1636
Lokalizacja: wwa yelonki
Myślę, że zacznij od wklejenia VIN, jeśli chcesz wiedzieć co wyjechało z fabryki.
A po drodze kto wie, może ktoś wymienił silnik 3 razy [zlosnik]
Dlatego najlepiej jak podasz wybity numer silnika, który jak nie jest uwalony, to zobaczysz go z tyłu silnika na stopce. Musisz patrzeć w dół między silnik a ściankę grodziową i będzie bardziej w stronę lewej głowicy, czyli kierowcy. Na końcu numeru będzie podany stopień sprężania.

Sądząc po tym, że w lutym była rejestracja i w dowód wpisane jest 180KW, to masz stopień 9:1.

Po kolektorach tri-y wynika, że była to prawdopodobnie wersja RUF ale to wyjdzie z VIN. ECE było raczej tylko ze stopniem 10:1

Sprawdź czy masz sonde przed katalizatorem.

Ale co by nie było, to kolektory tri-y nie były nigdy w połączeniu z katem, którego tam nie powinno być. Wytnij go, bo szkoda marnować takie kolektory, zmień gwiazdki na ECE i wtykę w module zapłonowym o ile ktoś też zmienił (później Ci podam numery).


Na górę
 Tytuł:
Post: pt kwie 03, 2009 10:04 pm 
zegarek pisze:
Myślę, że zacznij od wklejenia VIN, jeśli chcesz wiedzieć co wyjechało z fabryki.
A po drodze kto wie, może ktoś wymienił silnik 3 razy [zlosnik]

VIN i wszelkie numerki zgadzają się z samochodem i jego dokumentacją, o to jestem raczej spokojny. VIN i kody wyposażenia nie pokazują ani 620 (KAT z tego co wiem), ani 822 (ECE). Czyli RUF?
zegarek pisze:
Dlatego najlepiej jak podasz wybity numer silnika, który jak nie jest uwalony, to zobaczysz go z tyłu silnika na stopce. Musisz patrzeć w dół między silnik a ściankę grodziową i będzie bardziej w stronę lewej głowicy, czyli kierowcy. Na końcu numeru będzie podany stopień sprężania.

Hmm, numer silnika jest, ale końcówka to 13 - czy na pewno ma tam być gdzieś ten stopień sprężania, czy ja go nie wypatrzyłem? Może tylko ECE miały to tam wybite?
zegarek pisze:
Po kolektorach tri-y wynika, że była to prawdopodobnie wersja RUF ale to wyjdzie z VIN. ECE było raczej tylko ze stopniem 10:1

Rozumiem, że takie kolektory miały RUF i ECE? A jak z sondą?
zegarek pisze:
Sprawdź czy masz sonde przed katalizatorem.

>>>
Obrazek
zegarek pisze:
Ale co by nie było, to kolektory tri-y nie były nigdy w połączeniu z katem, którego tam nie powinno być. Wytnij go, bo szkoda marnować takie kolektory, zmień gwiazdki na ECE i wtykę w module zapłonowym o ile ktoś też zmienił (później Ci podam numery).

Co masz na myśli z tym marnowaniem kolektorów? Dodam jeszcze, że poprzedni właściciel twierdzi iż to ówczesna "najmocniejsza wersja", a katalizator został dodany później, mam gdzieś chyba nawet jakieś papiery z tego zabiegu. Jeżeli to RUF, to chyba dodanie kata nie było dla niego takie straszne? Chciałbym autko doprowadzić do oryginału, dlatego próbuję się w tym wszystkim znaleźć...

Pzdr


Na górę
   
 Tytuł:
Post: pt kwie 03, 2009 10:23 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 23, 2007 5:41 pm
Posty: 1636
Lokalizacja: wwa yelonki
Szymon. pisze:
VIN i kody wyposażenia nie pokazują ani 620 (KAT z tego co wiem), ani 822 (ECE). Czyli RUF?

Na to wskazuje, bo jakoś od 86, był już w standardzie kat.
Cytuj:
Hmm, numer silnika jest, ale końcówka to 13 - czy na pewno ma tam być gdzieś ten stopień sprężania, czy ja go nie wypatrzyłem? Może tylko ECE miały to tam wybite?

na 100% za numerem silnika wybite mają "10.0", silniki o podwyższonym stopniu sprężania. Jeśli jest 9.0 to możliwe, że nie ma.

Cytuj:
Rozumiem, że takie kolektory miały RUF i ECE? A jak z sondą?

Tak. Sondy nie było w obu, ale do RUF była plug & play.

Cytuj:
Co masz na myśli z tym marnowaniem kolektorów? Dodam jeszcze, że poprzedni właściciel twierdzi iż to ówczesna "najmocniejsza wersja", a katalizator został dodany później, mam gdzieś chyba nawet jakieś papiery z tego zabiegu. Jeżeli to RUF, to chyba dodanie kata nie było dla niego takie straszne? Chciałbym autko doprowadzić do oryginału, dlatego próbuję się w tym wszystkim znaleźć...


Marnowanie w sensie niewykorzystanie potencjału :)
Jak już, to zamiast tego badziewnego kata, można wsadzić dwa wysokoprzepustowe magnaflow.

RUF był przystosowany do dołożenia lambdy i kata, ECE nie.
Tak więc trzeba odwrócić proces i wsadzić mu oryginalne rezystory, wywalić lambdę i kata, a na pewno dobrze mu zrobi.
Gdzieś opisywałem dokładnie numery tych gwiazdek i rezystorka w module zapłonowym. Jak znajdę to wrzucę.

Jak masz jeszcze starą wersje puchy filtra z jedną rurą, to warto wrzucić wersję z dwiema rurami.

_________________
126.045
fb.com/waxclusive


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 04, 2009 11:06 am 
zegarek pisze:
Na to wskazuje, bo jakoś od 86, był już w standardzie kat.

Hmm? Katalizator był w standardzie chyba tylko w wersji KAT 164kW? No tak mi się przynajmniej wydaje... Oryginalna instrukcja wspomina o wersji silnika z katem 164kW i bez 180kW. Co ciekawe, nie ma tam nic o nazwach KAT, RUF czy ECE. Nic też nie wspomnieli o dokładaniu kata do wersji 180kW. Jest tylko wspomniane, że silnik 560 występował w SELu i SECu w wersji 220kW, która nie miała korektora oktanowego (to chyba "prawdziwe" ECE).
zegarek pisze:
na 100% za numerem silnika wybite mają "10.0", silniki o podwyższonym stopniu sprężania. Jeśli jest 9.0 to możliwe, że nie ma.

Wybadam jeszcze raz ten numer, czy na pewno nic się za nim nie ukryło.
zegarek pisze:
Tak więc trzeba odwrócić proces i wsadzić mu oryginalne rezystory, wywalić lambdę i kata, a na pewno dobrze mu zrobi.
Gdzieś opisywałem dokładnie numery tych gwiazdek i rezystorka w module zapłonowym. Jak znajdę to wrzucę.

Myślę, że zdecyduję się na to w niedalekiej przyszłości, bo chciałbym to doprowadzić do oryginału.
Póki co muszę naprawić walniętą ASB (brakuje biegów do przodu). ;)
zegarek pisze:
Jak masz jeszcze starą wersje puchy filtra z jedną rurą, to warto wrzucić wersję z dwiema rurami.

Mam wersję z jedną rurą. Pomyślę o tym.


Na górę
   
 Tytuł:
Post: sob kwie 04, 2009 11:20 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 23, 2007 5:41 pm
Posty: 1636
Lokalizacja: wwa yelonki
Szymon. pisze:
zegarek pisze:
Na to wskazuje, bo jakoś od 86, był już w standardzie kat.

Hmm? Katalizator był w standardzie chyba tylko w wersji KAT 164kW? No tak mi się przynajmniej wydaje... Oryginalna instrukcja wspomina o wersji silnika z katem 164kW i bez 180kW. Co ciekawe, nie ma tam nic o nazwach KAT, RUF czy ECE. Nic też nie wspomnieli o dokładaniu kata do wersji 180kW. Jest tylko wspomniane, że silnik 560 występował w SELu i SECu w wersji 220kW, która nie miała korektora oktanowego (to chyba "prawdziwe" ECE).


Chodzi o to, że jak klient nie zażyczył sobie inaczej, to dostawał od 86 roku silnik skażony wersją z katalizatorem, co po takim zabiegu dawało 164kW, a w wersji 10.0 185kW.
Wcześniej było na odwrót - dostawał bez, a jak chciał to mu dokładali.

Co do korektora oktanowego, to nie było go w ECE i późniejszych silnikach włącznie z RUF, gdzie był czujnik spalania stukowego.

_________________
126.045
fb.com/waxclusive


Na górę
 Tytuł:
Post: wt kwie 14, 2009 9:22 pm 
Podsumowując temat... Przyjmuję, że mam wersję RUF (a przynajmniej wszystko na to wskazuje), katalizator został dołożony poza fabryką - będę chciał, jak napisał kol. zegarek, odwrócić ten proces i przywrócić autko do stanu fabrycznego - "nieskażonego" katem. ;) Nie jestem mocny w przepisach i normach, ale mam nadzieję, że nie będę miał z tym problemów na przeglądzie (dodatkowo zdaje się, że w dowodzie wbito mu już katalizator). No nic, najwyżej będę walczył z urzędasami.

zegarek pisze:
numery tych gwiazdek


No właśnie, gwiazdkę w okolicy bezpieczników, jak widać na zdjęciu, zlokalizowałem - pytanie, gdzie siedzi ta druga? Jeśli można poprosić o nakierowanie jak na numer silnika. ;)


Na górę
   
 Tytuł:
Post: śr kwie 15, 2009 12:47 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 23, 2007 5:41 pm
Posty: 1636
Lokalizacja: wwa yelonki
Tak jak obiecałem, tu są odpowiednie gwiazdki z numerami:
Obrazek
Co do tego gdzie są te drugie gwiazdki, to stawiam, że są przed nogami pasażera, bo chyba kiedyś mi się tam rzuciły w oczy.

A tu wtyczki do modułu zapłonowego:
Obrazek

Która jest do ECE aktualnie nie pamiętam, ale będę mógł sprawdzić u mnie, która to nie jest :)

_________________
126.045
fb.com/waxclusive


Na górę
 Tytuł:
Post: śr kwie 15, 2009 9:57 pm 
Dzięki za numerki.
zegarek pisze:
Co do tego gdzie są te drugie gwiazdki, to stawiam, że są przed nogami pasażera, bo chyba kiedyś mi się tam rzuciły w oczy.

No niestety, ale u mnie ich tam nie ma:
Obrazek
Szukam dalej...
zegarek pisze:
A tu wtyczki do modułu zapłonowego

A tak to wygląda u mnie. ;) Czy na dole to te wtyczki widoczne na Twoim zdjęciu?
Obrazek
Jak dojdę z tym wszystkim do ładu to chyba otworzę ASO...


Na górę
   
 Tytuł:
Post: czw kwie 16, 2009 12:09 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 23, 2007 5:41 pm
Posty: 1636
Lokalizacja: wwa yelonki
To znaczy, że w starszych modułach nie było tych wtyczek.

A gwiazdki nie pamiętam gdzie są. Sprawdziłbym jeszcze przy sterowniku silnika, czyli przy prawej nodze pasażera, za tym futrzanym boczkiem :)

Obrazek

_________________
126.045
fb.com/waxclusive


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz kwie 19, 2009 9:56 pm 
zegarek pisze:
To znaczy, że w starszych modułach nie było tych wtyczek.

No właśnie, dobrze by było gdyby ktoś z podobnego rocznika do mojego jeszcze to zweryfikował u siebie.
zegarek pisze:
Sprawdziłbym jeszcze przy sterowniku silnika, czyli przy prawej nodze pasażera, za tym futrzanym boczkiem :)

Sukces. Znalazła się zguba. ;)
Obrazek
Jeszcze mam pytanie o sondę Lambda - dokąd prowadzi przewód, do którego jest ona podłączona? Dobrze by było też wiedzieć, czy ten przewód w wersji RUF był już fabrycznie położony i na jego końcu wystarczyło podpiąć sondę, czy też trzeba było kłaść samodzielnie całą instalację, ale pewnie nikt nie będzie znał odpowiedzi na to pytanie.

Pozdrawiam


Na górę
   
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl