Kamaru pisze:
dokładniej to wymusza obieg płynu podczas niepracującego silnika i włączonego samochodu - wtedy dłużej działa ogrzewanie wnętrza. Do wymuszania obiegu płynu podczas pracy silnika służy pompa napędzana paskiem klinowym
Nie masz racji. Ogrzewanie wnętrza samochodu przy wyłączonym silniku to taka funkcja uboczna.
Podstawowym zadaniem tej pompki jest usprawnienie obiegu płynu chłodzącego przez nagrzewnicę w czasie pracy silnika na wolnych obrotach.
Jeżeli pompka jest niesprawna, to mamy taki objaw, że dopóki auto jedzie, i silnik jest na średnich obrotach - to w środku jest ciepło. Jeżeli na przykład dojedziemy do korku i obroty silnika spadną - to za chwilę we wnętrzu zrobi się chłodno. Ogrzewanie wróci gdy obroty silnika wzrosną.
Dodatkowo pompka jest wykorzystywana oczywiście do wspomagania układu REST oraz WEBASTO.
Można jeździ z niesprawną pompką, jednak trzeba liczyc się z tym, że zatrzymany wirnik pompki będzie dosyc skutecznie tłumił przepływ płynu. Wtedy lepiej dopasowac kawałek rurki (dobrze spełnia zadanie cienkościenne kolanko miedziane zakupione w "Praktikerze") a pompkę sobie na spokojnie usprawnic.