wuja pisze:
5W20, 5W30, 10W30, 20W40, 20W50, 30 (przy tym oleju jest uwaga, że może być przy temp. ciągłych powyżej +30 stopni C stosowany także olej SAE40), 15W40, 15W50, 10W40, 10W50. Cztery ostatnie pozycje są olejami całorocznymi (w przedziale temp. +30 st. C do -20 st. C). (Źródło: Bedienungsanleitung Typ 126 420 SE, SEL, SEC, 500 SE, SEL, SEC, 560 SE SEL, SEC)
Jeśli w momencie produkcji samochodu nie były dostępne oleje lepsze to nie umieszczono ich w spisie.
Z jakiego powodu mamy stosować oleje gorsze skoro technologia syntezy chemicznej olejów posunęła się do przodu na tyle, że dostępny jest jeden olej pokrywający zakresy stosowania wszystkich powyższych. I jest dostępny za 1/10 ceny ówczenego syntetyka.
Może porównamy lepkości kinetyczne, gęstości, parametry zrywania filmu w szerokim zakresie temepratur a nie tylko znaczki 12W15? A jak MB zakłdał, że w tamtym czasie syntetyki są na bazie glikoli czy czego tam nie mieszalnego z olejami minerlanymi to będziesz szukał takiego syntetyku?
Lejemy z zasady najlepszy jakościowo dostepny aktulanie na rynku olej do silnika a nie szukamy antyków z przed 20 lat. Pomimo iż oleje się zestarzały konstrukcja i sposób smarowania silników MB nie jest antyczny - jest normalny, nie wymaga specyficznych własności oleju - Jak np smarowanie rozbryzgowe albo czerpakami na wale rzygającymi w panewki - gdzie silnik był mało obciążony osiągał niskie temperatury i prędkości.