Nie róbcie Koledzy zamieszania. OPORNICA (rezystor dmuchawy) wygląda tak:

Właśnie tak nazywa się zwój drutu oporowego, i tego typu regulację obrotów miało może z 1% modelu W-140. To natomiast o czym dyskutujecie, to ELEKTRONICZNY REGULATOR DMUCHAWY.
mercedes124_1987 pisze:
opornica leci przeważnie przez to że jest np stary filtr powietrza bo silnik wentylatora ma opór powietrza
Tu byś się zdziwił. Dmuchawa odśrodkowa działa na innej zasadzie. Na takiej samej zresztą zasadzie działa zwykły, domowy odkurzacz. Włącz odkurzacz i zatkaj wlot ręką. Zdusisz go? Nie! Najdziwniejsze jest, że OBROTY WZROSNĄ w momencie zatkania wlotu!
![[totalszok]](./images/smilies/totalszok.gif)
Czyli obciążenie spada!
Problem jest raczej taki, że przy wysokich obrotach silnika (i dużym prądzie) mamy słaby przepływ powietrza co daje gorsze warunki chłodzenia regulatora. Dobrze jest więc zadbać o jego właściwe chłodzenie - np dobry kontakt cieplny regulatora z radiatorem (pasta termoprzewodząca do procesorów)
Jeżeli filtr jest nowy i panewki nie są zatarte, to wykonujemy pomiar prądu bo te silniczki miały tendencje do zwarć międzyzwojowych co zwiększało pobór prądu i obciążenie regulatora. Niestety nie spotkałem w literaturze serwisowej wielkości tego prądu, a dokładnej wartości nie pamiętam. Pozostaje czekać aż ktoś litościwy go pomierzy.