MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://www.forum.w114-115.org.pl/

Układ chłodzenia w W126 300SE
https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=12114
Strona 1 z 1

Autor:  Kozmo1 [ pn maja 09, 2005 9:42 pm ]
Tytuł:  Układ chłodzenia w W126 300SE

Witam. Zauwazylem, ze po zatrzymaniu auta i odkreceniu korka od naczynia wyrównawczego układu chłodzenia nastepuje z niego wyciek czynnika chlodzacego. W czasie jazdy temperatura silnika jest w normie. Zmieniłem termostat i pompe wodna (miała luzy) i nadal jest to samo. Wydaje mi sie, ze odpowiedzialnosc za ta sytuacje moze ponosic WISCO. Zauwazyłem, ze przy kazdej temperaturze silnika (i przy zimnym i przy goracym) po zgaszniu da sie krecic wiatrakiem od chłodnicy z takim samym oporem, a gdy silnik pracuje na wolnych obrotach da sie zatrzymac wiatrak reką (w rkawiczce 8) ). Czytalem o wisco, ze ma miec 3 predkosci w zaleznosci od tmperatury silnika i ze jest sterowan czujnikiem do któego przychodza dwa kable. Znalazłm taki czujnik (jest zaznaczony na zdjeciu) ale po zwarciu jego koncówek włączyły mi sie wentylatory elektryczne przed chłodnicami. I tu dodatkowe pytanie-ktos mowił mi, ze te wentylatory sa od klimy, ale wg mooich obserwcji wynika, ze właczja sie one przy duzej temperaturze silnika-ale nawet gdy sie właczyły to wentylator przy silniku (ten od wisco) dało sie zatrzymac reką. Gdzie szukac czujnika od wisco i jak sprawdzic czy ono dziala prawidłowo. Poza tym czy cos innego moze powodowac wzrost cisnienia cieczy w ukladzie chlodzacym? Obrazek

I jeszcze jedno pytanie, do czego jest ten czujnik???
Obrazek

Autor:  meanstreak [ pn maja 09, 2005 9:49 pm ]
Tytuł: 

u mnie jest podobnie. tzn przy wysokiej temperaturze cieczy włączają się oba wentylatory elektryczne. tego przy wisko nie zatrzymywałem bo nie chcę łokciem w nosie dłubać.

Autor:  AndyS [ pn maja 09, 2005 11:46 pm ]
Tytuł: 

Mam podobne objawy i jak w czasie gorącego lata postoję w korku ulicznym to temperatura wyraźnie mi rośnie (do 100). Moja wersja nie ma dodatkowych elektrycznych wentylatorów wiec sytuacja jest gorsza. Ale korek mogę odkręcić - nie ma wycieków.

Autor:  Wookee [ wt maja 10, 2005 9:26 am ]
Tytuł: 

Wisco nie zmienia prędkości z powodu czujników, tylko ze względu na zmianę lepkości oleju w środku - stąd i nazwa, znaczy się od sprzęgła wiskotycznego. Zmiana predkości jest tu raczej płynna - wraz ze wzrostem lepkości cieczy.

Nie jestem pewien natomiast, czy w 300 SE faktycznie nie było przypadkiem czujnika temp. i "elektromagnesu"? :roll: (nie "moje" roczniki a i W126 nie miałem ;) )

Autor:  Kozmo1 [ wt maja 10, 2005 9:47 am ]
Tytuł: 

Rozumiem ,ze w MB były dwa rodzaje mechanizmów włączajacych wietrak:
1 - wisko - zalezne od gęstości oleju
2 - elektromagnes.
W takijm razie gdzie jest czujnik od elektromagnesu - czy to ten z 4 bolcami, który jest na fotce powyzej?
Jak w ogóle sprawdzić czy mam wisko czy elektromagnes?

Autor:  AndyS [ wt maja 10, 2005 2:32 pm ]
Tytuł: 

WISCO masz napewno, jest zależne od gęstoci "oleju" i to jest główne chłodzenie. Te elektryczne wiatraki są powiązane z klimatyzacją bo w wersji bez klimy nie wystepują.

Autor:  Kozmo1 [ wt maja 10, 2005 2:40 pm ]
Tytuł: 

AndyS pisze:
WISCO masz napewno, jest zależne od gęstoci "oleju" i to jest główne chłodzenie. Te elektryczne wiatraki są powiązane z klimatyzacją bo w wersji bez klimy nie wystepują.

Ale jak zewre koncówki zaznaczone na pierwszym zdjeciu to wiatraki sie kreca. Ten czujnik wyglada jak w wiekszosc aut-dwie koncówki, które po zwarciu powoduja właczenie sie wiatraka(-ów). I tak tez u mnie było-po dłuzszym czasie gdy silnik chodził na postoju zagrzał sie, az sie włączyły wentylatory elektryczne.

Autor:  AndyS [ wt maja 10, 2005 3:08 pm ]
Tytuł: 

U mnie tego czujnika nie ma - jest śruba-zaślepka. Z tego wniosek że podstawowym chłodzeniem jest wentylator z WISCO a elektryczne służą jako dodatkowe. Nasze auta różnią się dwoma parametrami: klimą i rocznikiem. Sądzę że nie rocznik tu gra rolę bo takie wentylatory widziałem już w W116. Pozostaje kwestia klimy.

Autor:  Antoni Janikowski [ wt maja 10, 2005 10:21 pm ]
Tytuł: 

Witraki przed chłodnicą włączają sę z klimą, albo jak silnik zrobi sie dobrze ciepły - po to jest ten czujnik.

Autor:  Croolick [ wt maja 10, 2005 10:33 pm ]
Tytuł: 

A jak jest rozwiązane załączanie wentylatora chłodnicy w W123?
Bo ja w 230E mam tak, że wenttylator kreci się powolutku i luźno do pewnej temp. powyżej której następuje jego gwałtowne załączenie i nie daj boze ręka go wtedy zatrzymywac - ma obroty stałe i wysokie. :lol:

Jeżeli Ci wywala płyn do zbiornika wyrównawczego to masz może zapchaną/zasyfioną chłodnicę i pompa nie mogąc przepchac płynu przez układ wywalała go na zbiornik wyrównawczy.
Przerabiałem to w Pierdolonezie z uszczelnianą chłodnicą jakimś wlewanym glutem. Na jałowym było okej bo wydatek pompy mały i przełaziło jeszcze ale w drodze do Wrocka na A4 to wywaliło z polowę płynu. Pomogło chwilowo po wymianie chłodnicy.
Ustąpiło całkowicie po wymianie samochodu [zlosnik] :lol: :P [zlosnikz]
Pozdr!
Croolick

Autor:  Kozmo1 [ wt maja 10, 2005 10:58 pm ]
Tytuł: 

A czy ktos wie po co jest ten czujnik z drugiego zdjecia (ten z czterema koncówkami)?

Autor:  AndyS [ śr maja 11, 2005 12:21 am ]
Tytuł: 

Kozmo1 pisze:
A czy ktos wie po co jest ten czujnik z drugiego zdjecia (ten z czterema koncówkami)?


U mnie w tym miejscu jest wtyczka na dwa kable: zielono-niebieski i zielono-czarny.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/