MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://www.forum.w114-115.org.pl/ |
|
[W124] układ chłodzenia https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=19397 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | melon410 [ wt cze 20, 2006 7:09 pm ] |
Tytuł: | [W124] układ chłodzenia |
Witam wszystkich mam pytanie jestem posiadaczem MB 124 2.8 benz rok 93.Pytanie dotyczy wentylatorów a mianowicie po uzyskaniu na wskażniku tem. tuż za przdostatnia kreską na wskaźniku, włącza się wentylator od chłodnicy kilmy, lecz tylko jeden drugi ani drgnie jak również nie włącza się wentylator od chłodnicy silnika.Jak zdiagnozować usterkę czy to jakiś czujnik, jeśli tak to gdzie on jest czy "wiskoza" jeśli tak to jak to wszystko sprawdzić.Jestem laikiem w tych sprawach więc proszę o wyrozumiałość i szczegółowe opisy.Z góry dziękuje. |
Autor: | VALENTINE123 [ wt cze 20, 2006 8:51 pm ] |
Tytuł: | |
Te dwa wentylatory od klimy są połączone równolegle ,wiec muszą się włączać jednocześnie ,jezeli jeden się nie włącza to najprawdopodobnie stanęły szczotki na komutatorze .Robiłem to praktycznie w takim samym aucie E320 i tam z powodu brudu szczotki się zatrzymały i nie dotykały komutatora.Problem jest wyjąć te wiatraki ,bo dostęp paskudny .Co do wiatraka od strony silnika to jest on załączany wiskiem . |
Autor: | melon410 [ wt cze 20, 2006 9:51 pm ] |
Tytuł: | |
Proszę o więcej szczegółów dotyczących wiska czy ma jakiś czujnik gdzie on jest, jak zdiagnozować co jest uszkodzone wisko czy czujnik i ile kosztuje wisko nowe i używane jak również ewentualny czujnik |
Autor: | VALENTINE123 [ wt cze 20, 2006 10:26 pm ] |
Tytuł: | |
Wisko nie ma zewnętrznego czujnika załączajacego przy odpowiedniej temperatury ,wszystko jest w jej środku. Zacytuje czym jest wisko: ''To sprzegło hydrokinetyczne (odmiana- wiskotyczne). Na wiatraku z przodu jest zawór sterowany wyłącznikiem bimetalicznym. Przekroczenie temp powoduje otwarcie przepływu specjalnego płynu i sprzęgnięcie części wentylatora wtedy całość rusza. Główne zalety to: Prosta konstrukcja i łagodne załączanie wentylatora o dużej masie, oraz w pewnym zakresie poślizg proporcjonalny do szybkości wzrostu temp . Główne wady : Brak mozliwości naprawy kiedy znajdująca się wewnątrz zawartość wyschnie lub wycieknie, no i dosć wysoka cena.... '' Jeżeli przy tak dużej temperaturze silnika wisko nie załącza wentylatora ,to wisko jest do wymiany .Koszt dla M104 to około 600zł .Przestrzegam przed jazdą w tak wysoką temperaturą bo może się to skończyć uszkodzeniem uszczelki pod głowicą (częste w m104) oraz uszkodzeniem wiązki silnika (standard w M104).Ponadto masz uszkodzony jeden wentylator od klimy ,który ma wspomagać chłodzenie .To dodatkowo pogarsza sytuację . |
Autor: | mza [ śr cze 21, 2006 7:50 am ] |
Tytuł: | |
VALENTINE123 pisze: Przestrzegam przed jazdą w tak wysoką temperaturą bo może się to skończyć uszkodzeniem uszczelki pod głowicą (częste w m104) oraz uszkodzeniem wiązki silnika (standard w M104) Zgoda z przetrogą, jednak trochę ponad przedostatnią kreske, to jest trochę ponad 90stC, czyli nie jest to tak wysoka temperatura. Jesteś pewien, z tym równoległym, połaczeniem dwóch wiatraków? Ja myslałem, że jeden z nich załacza cisnienie w klimie, a drugi temperatura ..., a może załączane są obydwa, jak piszesz. na pewno jednen z czujników, który je załacza podpięty jest pod filtr wilgoci klimy (czujnik ciśnieniowy). Dodano po 2 minutach.: VALENTINE123 pisze: Koszt dla M104 to około 600zł
Trochę drogo. czy to też dotyczy M104.980 (3.0)? Moje w ciepłe dni zachowuje się dość głośno ... jak startujący samolot. Pytanie dodatkowe, jak realizowane jest i czy jest odłądczenie wisco powyżej jakiś obrotów? |
Autor: | MERCEDES 4 EVER [ śr cze 21, 2006 8:52 am ] |
Tytuł: | |
własnie ma byc jak startujący samolot! ![]() ![]() |
Autor: | VALENTINE123 [ śr cze 21, 2006 9:27 am ] |
Tytuł: | |
Nie wiem o jakiej temperaturze pisze autor tego wątku ,ale sprawdzałem ,że wentylatory od klimy załączają się przy temp 105 stopni ,i zbijają temperatuję do 95 stopni.Czyli wspomagają układ chłodzenia.Wiatraki od klimy są połączone równolegle co widać na poniższym schemacie ![]() |
Autor: | mza [ śr cze 21, 2006 9:40 am ] |
Tytuł: | |
VALENTINE123 pisze: Czyli wspomagają układ chłodzenia.
Oczywiście tak, efekt wspomagania chłodzenia - załaczenie na podstawie temperatury. Ale jak sama nazwa wskazuje są to wentylatory klimy, wiec załaczają sie także na podstawie cisnienia czynnika w klimie. Reasumując wentylatory te w parze magą być załaczane przez dwa niezależne zdarzenia: temperatura silnika, lub cisnienie czynnika w klimie. Reasumując sposoby chjodzenia silnika to: włącza się "duży" obieg chłodzenia, w zależności od temperatury chłodziwa i termostatu (są rózne typy) Niezależne visco zwieksza obroty śmigła, w zależności od róznicy temperatury silnik/zewnątrz pomocniczo wentylatory klimy włączają się jak w/w nie pomoże niezaleznie wentylatory klimy włączają się jak potrzebuje klima (ciśnienie czynnika). |
Autor: | WeebShut [ śr cze 21, 2006 9:45 am ] |
Tytuł: | |
To ja sie dołączę do pytania. Stojąc w korkach temperatura często podchodzi ponad przedostatnia kreskę, więc mniemam, że dochodzi do 105 stopni. Dopiero wtedy załącza się wentylator, czy to nie jest aby za późno ? Wydaje mi się, że nie powinna przekraczać 95 stopni i wtedy wiatraki powinny zbijać temperaturę. Chyba, że sie mylę. Dodam tylko, że podczas jazdy nigdy nie przekracza 90. |
Autor: | mza [ śr cze 21, 2006 9:50 am ] |
Tytuł: | |
VALENTINE123 pisze: że wentylatory od klimy załączają się przy temp 105 stopni ,i zbijają temperatuję do 95 stopni Zakładając, że przed ostatnia kreska to 90stC (moze 100) , wczesniej jest 80stC, ostatnia 120 stC - dyskusji o przedostatniej kresce było wiele. tak czy inaczej powinny się załączyć, gdy wskazówka bedzie wyrażnie powyżej przedostatniej kreski. Dodano po 3 minutach.: WeebShut pisze: czy to nie jest aby za późno ?
tak wyliczyli konstruktorzy ... dużo zależy od termostatu, który mozna dostosowywać do klimatu. Są dostepne takie, które właczaja duzy obieg już od 75stC. |
Autor: | VALENTINE123 [ śr cze 21, 2006 10:02 am ] |
Tytuł: | |
Jest fajny opis,wprawdzie dla 124 300E : Istotne momenty w systemie chłodzenia" temp. 85-89 st. - zaczyna się otwierać termostat temp. 102 st. - termostat całkowicie otwarty temp. 96-104 st. - załącza się sprzęgło wiskotyczne 4500 rpm silnika - odłączenie sprzęgła wiskotycznego 3250 rpm wentylatora - odłączenie sprzęgła wiskotycznego ciśnienie w klimie 16 barów - załącza się 1. bieg wentylatora klimy ciśnienie w klimie 11 barow - wyłącza się 1. bieg wentylatora klimy temp. 107 st. - załącza się 2. bieg wentylatora klimy temp. 100 st. - wyłącza się 2. bieg wentylatora klimy temp. 121-123 st. - automatyczna klimatyzacja przełącza się w tryb biezpieczeństwa (włącza się i wyłącza co 20 sekund) temp. 126-128 st. - automatyczna klimatyzacja zostaje wyłączona 1,3-1,5 bara - otwarcie korka zbiornika wyrównawczego 130 st. - maksymalna temperatura czynnika chłodzącego |
Autor: | mza [ śr cze 21, 2006 10:15 am ] |
Tytuł: | |
VALENTINE123 pisze: ciśnienie w klimie 16 barów - załącza się 1. bieg wentylatora klimy
ciśnienie w klimie 11 barow - wyłącza się 1. bieg wentylatora klimy temp. 107 st. - załącza się 2. bieg wentylatora klimy temp. 100 st. - wyłącza się 2. bieg wentylatora klimy 1 i 2 bieg wentylatora klimy? Dotyczy prędkosci obrotowej, czy załaczenia 1 lub 2 wentylatorów? |
Autor: | WeebShut [ śr cze 21, 2006 10:16 am ] |
Tytuł: | |
mza pisze: VALENTINE123 pisze: że wentylatory od klimy załączają się przy temp 105 stopni ,i zbijają temperatuję do 95 stopni Zakładając, że przed ostatnia kreska to 90stC (moze 100) , wczesniej jest 80stC, ostatnia 120 stC - dyskusji o przedostatniej kresce było wiele. tak czy inaczej powinny się załączyć, gdy wskazówka bedzie wyrażnie powyżej przedostatniej kreski. Z tego co wiem, to ta przedostatnia kreska to 100 stopni, wentylator załącza mi się właśnie ponad tą kreską nie dochodząc do połowy odległości. Dodano po 3 minutach.: mza pisze: WeebShut pisze: czy to nie jest aby za późno ? tak wyliczyli konstruktorzy ... dużo zależy od tego regulatora obiegu, który mozna dostosowywać do klimatu. Są dostepne takie, które właczaja duzy obieg już od 75stC. Hmm jak to wygląda, jak się to instaluje i gdzie to można dostać. Chciałbym taki, który nie będzie przepuszczał wskazówki ponad 100 stopni ![]() |
Autor: | mza [ śr cze 21, 2006 10:23 am ] |
Tytuł: | |
WeebShut pisze: Hmm jak to wygląda, jak się to instaluje i gdzie to można dostać. Chciałbym taki, który nie będzie przepuszczał wskazówki ponad 100 stopni
Stojąc przodem do pojazdu, po prawej stronie chłodnicy wychodzi gruby wąż, który wchodzi do takiego okrągłego czegoś z metalu, w którym jest interesujacy Cię termostat. nabyć go mozna w slepie z częściami. Są rózne typy, otwierające duzy obieg przy róznych temperaturach. nanaklejce pod maską masz jaki powinien być. U mnie jest 80-90 ze strzałkami w góre i dół. ALE on reguluje tylko dużym obiegiem ... a nie załączaniem wentylatorów klimy. |
Autor: | WeebShut [ śr cze 21, 2006 10:51 am ] |
Tytuł: | |
mza pisze: WeebShut pisze: Hmm jak to wygląda, jak się to instaluje i gdzie to można dostać. Chciałbym taki, który nie będzie przepuszczał wskazówki ponad 100 stopni Stojąc przodem do pojazdu, po prawej stronie chłodnicy wychodzi gruby wąż, który wchodzi do takiego okrągłego czegoś z metalu, w którym jest interesujacy Cię termostat. nabyć go mozna w slepie z częściami. Są rózne typy, otwierające duzy obieg przy róznych temperaturach. nanaklejce pod maską masz jaki powinien być. U mnie jest 80-90 ze strzałkami w góre i dół. ALE on reguluje tylko dużym obiegiem ... a nie załączaniem wentylatorów klimy. |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |