MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://www.forum.w114-115.org.pl/ |
|
Szerokość opon a zuzycie paliwa... https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=20809 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Wojkek [ wt wrz 12, 2006 5:33 pm ] |
Tytuł: | Szerokość opon a zuzycie paliwa... |
Witam. Próbowałem coś znaleźć na ten temat ale mi się nie udało, więc pytam... Jak bardzo może się zmienić zużycie paliwa po zmianie kół ze 195\65 R15 na 215\45 R17??? Do tej pory moja qpeta z silnikiem 230E bez problemu mieściła się w cyklu mieszanym w granicach 9 do 10 litrów benzyny. Typowo miejska jazda to niestety około 12 litrów a na teasie nie przekraczało 8. Czy może to byc więcej jak litr??? Możek toś już praktykował upiększanie pięknego i ma jakieś doświadczenia z tym związane... Dziękuję i pozdrawiam! |
Autor: | stanleym126 [ wt wrz 12, 2006 7:03 pm ] |
Tytuł: | |
Z czysto technicznego punktu widzenia szersza opona będzie miała większe opory toczenia, a co za tym idzie i większe spalanie.Nie wiem czy ktoś możę to dokladnie określić ponieważ samo zyżycie paliwa poza oponami zależy jeszcze od bardzo wielu czynników.Mysle jednak,że zużycie wzrośnie o 1-2 litra. |
Autor: | laudan [ wt wrz 12, 2006 8:50 pm ] |
Tytuł: | Re: Szerokość opon a zuzycie paliwa... |
Wojkek pisze: Możek toś już praktykował upiększanie pięknego i ma jakieś doświadczenia z tym związane...
215\45 R17 nie upiekszy tego auta. Poza tym na tak niskim profilu wiele stracisz z komfortu jazdy. Co do spalania roznica nie bedzie duza, bo to tylko 2cm. Kiedys w 240D zalozylem z tylu 215. Wzrostlo zuzycie paliwa, stracila dynamika, auto sie inaczej prowadzilo, ale nie powiem ze lepiej, komfort do bani. Oponki nie zrobily 500km, jak wrocily stare:) Masz benzyne, a wiec straty dynamiki za mocno nie poczujesz. |
Autor: | Alex [ wt wrz 12, 2006 9:59 pm ] |
Tytuł: | |
Co do "upiększenia" nie będę się wypowiadał - rzecz gustu, choć na tym forum (zauważyłem w innych postach) nie znajdziesz zwolenników tuningu (choć może zmiana opon na szersze to to jeszcze nie tuning ? ![]() Ale chciałbym Ci zwrócic uwagę na jeszcze jeden aspekt - bezpieczeństwo. Samochód na szerokich oponach lepiej się trzyma w zakrętach - jest stabilniejszy. Ale na ślizgiej nawierzchni wydłuża się w sposób odczuwalny droga hamowania. Wiąże się to z tym, że nacisk jednego koła rozkłada się na większą powierzchnię, a więc nacisk powierzchniowy na np. centymetr kwadratowy powierzchni jest mniejszy. Zmniejsza się zatem siła tarcia, co powoduje zwiększenie drogi hamowania. Odczułem to już nieraz w Passacie w którym orginalnie były opony o szerokości 185, a ja zmieniłem felgi i opony o szerokości 205. Droga hamowania na mokrej nawierzchni bardzo się wydłużyła. Pozdrawiam. |
Autor: | michal_5000 [ wt wrz 12, 2006 10:09 pm ] |
Tytuł: | |
stanleym126 pisze: Z czysto technicznego punktu widzenia szersza opona będzie miała większe opory toczenia, a co za tym idzie i większe spalanie.(...) zużycie paliwa poza oponami zależy jeszcze od bardzo wielu czynników Teoretycznie tak, a praktycznie - myślę że sporo w tym przesady. Wg mnie te inne czynniki mają przytłaczająco większe znaczenie. stanleym126 pisze: Mysle jednak,że zużycie wzrośnie o 1-2 litra.
Nie strasz kolegi... ![]() Z mojego doświadczenia: przesiadłem się z seryjnych (chyba 205, nie pamiętam) na 235 z przodu i 265 z tyłu i pali ile palił (tzn. jeśli jest różnica to ginie w standardowych wahaniach pomiarów). |
Autor: | ertee [ śr wrz 13, 2006 12:04 am ] |
Tytuł: | |
to i ja sie wypowiem w kwestii spalania jak to u mnie wygląda... silnik 2.0D 75 KM na oponach 195/15/65 - trasa 6l, miasto do 8l na oponach 205/16/55 - trasa ok 7l, miasto do 9l PS. jak założyłem na próbę z tyłu 215/16/50 to miałem problem żeby rozpędzić auto do takiej prędkości żeby dało się właczyć IV bieg ![]() |
Autor: | Wojkek [ śr wrz 13, 2006 7:20 am ] |
Tytuł: | |
Wielkie dzięki. Z tym upiększaniem pięknego troszkę przesadziłem ale co szkodzi spróbować. Zawsze można zmienić koła na mniejsze ![]() ![]() Pozdrawiam... |
Autor: | Grzegi [ śr wrz 13, 2006 8:57 am ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Ale chciałbym Ci zwrócic uwagę na jeszcze jeden aspekt - bezpieczeństwo. Samochód na szerokich oponach lepiej się trzyma w zakrętach - jest stabilniejszy. Ale na ślizgiej nawierzchni wydłuża się w sposób odczuwalny droga hamowania. Wiąże się to z tym, że nacisk jednego koła rozkłada się na większą powierzchnię, a więc nacisk powierzchniowy na np. centymetr kwadratowy powierzchni jest mniejszy. Zmniejsza się zatem siła tarcia, co powoduje zwiększenie drogi hamowania.
I odwrotnie, na suchej ulega skróceniu. ![]() |
Autor: | airkomin [ czw wrz 14, 2006 6:58 am ] |
Tytuł: | |
Cytuj: rozkłada się na większą powierzchnię, a więc nacisk powierzchniowy na np. centymetr kwadratowy powierzchni jest mniejszy. Zmniejsza się zatem siła tarcia, co powoduje zwiększenie drogi hamowania
Siła tarcia to współczynnik tarcia x siła nacisku, nie ma nic o powierzchni. Znaczy uprzejmie proszę o rozwinięcie tematu, bo chyba jestem niedouczony. |
Autor: | Alex [ czw wrz 14, 2006 7:54 am ] |
Tytuł: | |
airkomin pisze: Siła tarcia to współczynnik tarcia x siła nacisku, nie ma nic o powierzchni. Znaczy uprzejmie proszę o rozwinięcie tematu, bo chyba jestem niedouczony.
Napewno są na tym forum ludzie, którzy lepiej Ci wyjaśnią czemu tak jest. Jedno jest pewne JEŚLI ZMIENISZ OPONY NA SZERSZE NA MOKREJ POWIERZCHNI WYDŁUŻY SIĘ DROGA HAMOWANIA w stosunku do wcześniej używanych węższych opon - znam to z autopsji. Myślę że niejedna osoba Ci to potwierdzi. ![]() Pozdrawiam. |
Autor: | Przemo-MEL [ czw wrz 14, 2006 9:42 am ] |
Tytuł: | |
Ogólnie można przyjąć, że mocniejszy silnik w mniejszym stopniu odczuje zwiększenie oporów jazdy i mniejsze w związku z tym będą różnice w zużyciu paliwa. Oprócz wydłużania się drogi hamowania na śliskiej nawierzchni, w przypadku szerokich opon mamy również zwiększone zjawisko aquaplaningu (ślizgania się opony po warstwie wody - np. przejeżdżając przez kałużę). Oczywiście takie rozważania można snuć nie biorąc pod uwagę różnej rzeźby bieżnika, mieszanki gumy, itp. Dodatkowo szerokie opony powodują większą wrażliwość samochodu na koleiny, a tych mamy nie mało. |
Autor: | airkomin [ czw wrz 14, 2006 11:31 am ] |
Tytuł: | |
Hmm, no to ja sobie pobęde upierdliwy. Prowadzi sie lepiej w zakręcie, ale nie bardzo hamuje. Dwie siły tarcia? Zakrętowa i hamulcowa? W dodatku zależna od powierzchni styku? Ja zdaje sobie sprawę, że pod szerszą gumą więcej się dzieje i może to mieć rozmaity wpływ na prowadzenie. Urzekł mnie jednak ten wykład i bardzo proszę o jeszcze Alexsie drogi [dwa_zlosniki]. |
Autor: | michal_5000 [ czw wrz 14, 2006 12:06 pm ] |
Tytuł: | |
Przemo-MEL pisze: Oprócz wydłużania się drogi hamowania na śliskiej nawierzchni(...) Przemo-MEL pisze: mamy również zwiększone zjawisko aquaplaningu Przemo-MEL pisze: Dodatkowo szerokie opony powodują większą wrażliwość samochodu na koleiny
Wszystko to prawda, ale jak fajnie wyglądają kiedy w letni dzień wysiadasz z samochodu... Są rzeczy których nie da się wycenić. ![]() ![]() |
Autor: | Przemo-MEL [ czw wrz 14, 2006 12:58 pm ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Wszystko to prawda, ale jak fajnie wyglądają kiedy w letni dzień wysiadasz z samochodu...
Są rzeczy których nie da się wycenić. Dlatego o nich nie pisałem ![]() Swoją drogą to uważam że całkiem nieźle wygląda w124 na takich kołach (zakładając oczywiście że dobierze się odpowiedni wzór felgi), ale raczej nie na standardowych sprężynach. Przeciwnikom 17-tek można przypomnieć, że w124 w wersji E500 mógł być również fabrycznie (bez dopłaty) wyposażony w 17 calowe obręcze - zamiast 16-tek. Ale w zasadzie, to kolega Wojkek pytał o wzrost zużycia paliwa, a tu jak zwykle temat rowija się w kierunku wyższości świąt BN na Wielkanocą... Ja myślę że wzrost można przewidzieć na 0,5-1 litra/100km maks. |
Autor: | THC [ czw wrz 14, 2006 3:34 pm ] |
Tytuł: | |
MB123 Pb. E-36 320 Tipo 1.4 Cal,dwa w górę,10-40mm na szerokości. Od 1l do 2l wiecej. Najbardziej Tipo z 13 na 15\215.Ale Fiat to Fiat. ![]() Także 124 spali więcej. |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |