To jest podstawowa wersja układu regulacji obrotów przy pomocy podciśnienia.
http://mackuz.bolinko.org/is/img4/1163258697_obroty.jpg
Działa następująco:
W momencie gdy silnik jest zimny, zaworek na głowicy jest otwarty. Po uruchomieniu silnika podciśnienie przechodzi przez zaworek, dochodzi do siłowniczka na pompie, i poprzez membranę pociąga dźwignię w pompie podnosząc obroty. Tu można się spodziewać pytania: "po co jest trójnik, kryza i czarny przewód?" Wyobraźmy sobie, że ich nie ma: przewód z zaworka na głowicy idzie bezpośrednio do pompy. Po nagrzaniu silnika zaworek się zamyka, i obroty powinny spaść, ale nie spadają... Dlaczego?
Otóż w przewodzie pomiędzy zaworkiem i pompą oraz w samym siłowniku membranowym na pompie jest cały czas podciśnienie, gdyż układ jest zamknięty!!! Po to właśnie jest ten dodatkowy, czarny przewód.
A po co zwężka? Otóż, gdyby jej nie było, to całe podciśnienie sterujące uciekałoby by przez czarny przewód i obroty nie ulegałyby podniesieniu!
Zwężka ma mały otworek, a pompa ma na tyle dużą wydajność żeby podciśnienie przy zimnym silniku utrzymywało się w siłowniku, natomiast po zamknięciu zaworka na głowicy siłowniczek powoli się napowietrza przez zwężkę i obroty spadają.
Mam nadzieję że klasa zrozumiała??
![[zlosnik]](./images/smilies/zlosnik.gif)