Witam
Oto opis jak zmienić pompę wody w M110 z automatyczną klimatyzacją (chociaż to pewnie nie ważne z jaką). Czynności należy wykonywać w kolejności jak podaję:
1. RTFM! Na Maćka stronie jest manual Hynesa, należy przynajmniej przyjrzeć się dokumentom o nazwie M110-20-210.pdf i M110-20-420.pdf.
2. Pompa wody napędzana jest paskiem, tym samym co alternator z wału korbowego.
3. Aby dobrać się do pompy wody należy odkręcać kolejno:
Gumową rurę łączącą obudowe termostatu z chłodnicą.
Potem należy poluzować napinacz paska od klimatyzacji... (śrubę do luzowania widać na poniższym zdjęciu)
...i zdjąć tenże pasek, można też odkręcić sam napinacz kliczem ampulowym, zdaje się, że to była 8.
Odkręcić węże od chlodnicy, te na dole. Dwa po prawej stronie kluczem 27, to chłodzenie oleju, dwa od chłodzenia oleju od automatu, kluczem 19 i jeden cybant mocujący gumową rurę od płynu chłodzącego. Węże od olejów należy zamocować jakoś, żeby z nich nie wyciekało... a uprzedzam, że przy odkręcaniu trochę pocieknie, ale bez dramatu. Ja podwiązałem sznurkami.
Następnie należy odpiąć chłodnicę z zatrzasków (od góry), odpiąć obudowę wiatraka (trochę mniejsze zatrzaski od góry) i delikatnie wyciągnąć chlodnicę tak, żeby jej nie zdewastować.
UWAGA! Na ostatnim zdjęciu wyszła moja amatorszczyzna, niepotrzebnie odkręciłem wiatrak od sprzęgła.
Aby ściągnąć wiatrak ze sprzęgiełkiem należy od strony chłodnicy wsadzić małą (krótką 13tkę) i wykręcić śrubę, a potem dużym kluczem obracając pompą ściągnąć całe sprzęgiełko z wiatrakiem ze sztycy pompy wody.
Jak widać na powyższym zdjęciu tarcza umieszczona za kołami pasowymi zasłania jedną ze śrub, przez co nie można jeszcze odkręcić pompy wody. Należy kluczem ampulowym 6tką odkręcić koła pasowe (powinien być to dość dobry i długi klucz, bo tu łatwo połamać) i ściągnąć koła pasowe, podobnie jak visco, ale ramie siły musi być większe. Dopiero po tem można odkręcić wszystkie śruby od pompy wody (klucz zdaje się 10tka) i ją zdjąć.
Pompę można zbić młotkiem, zwykle już się do niczego nie nada.
I to z grubsza byłaby połowa roboty. Ważne jest, że koła pasowe nie dadzą się źle założyć, bo pasują tylko w jednym położeniu, pasków klinowych nie trzeba ściągać na siłę, bo są napinacze, a jak już się oczyści obudowe pompy wody i przygotuje nową z nową uszczelką, to można od końca przeczytać tego manuala i skręcić.
Ja miałem jeszcze przygodę z ukręceniem dwóch śrub, więc radzę najpierw delikatnie każdą śrubę nasmarować i wkręcić... tan na "przegwintowanie". Ja kupiłem nowe śruby.
Jakby ktoś chciał wymieniać pompę z obudową to po drodze trzeba jeszcze odkręcić taki wężyk metalowy łączący obudowe pompy wody z obudową termostatu...
...odkręcić obudowę termostatu i odpiąć gumowe rurki przez odkręcenie cybantów pod obudową termostatu i za kompresorem od klimatyzacji. Obudowę odkręca się kluczem 13tką chyba. Pamiętać należe o uszczeklach pod pompę wody (w komplecie z pompą) i pod obudowę termostatu (u Pana Marka na Odolańskiej na zamówienie, za 5pln)... ale można też tą ostatnią wyciąć z tekturki. :)
Miłej zabawy. :)
Pozdrawiam,