MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://www.forum.w114-115.org.pl/

SEC od czego ten skrót??
https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=30623
Strona 1 z 2

Autor:  SEC śLICZNOTKA [ śr gru 19, 2007 9:58 am ]
Tytuł:  SEC od czego ten skrót??

Jak w temacie, wie ktoś może??

Autor:  mr_simon [ śr gru 19, 2007 10:06 am ]
Tytuł: 

To tylko według mnie [zlosnik]

S - "es" klasa
E - einspritzung benzyna
C - coupe

Autor:  witek-sec [ śr gru 19, 2007 11:42 am ]
Tytuł: 

S uper
E leganckie
C oupe [zlosnik]

Autor:  JaKon [ śr gru 19, 2007 1:53 pm ]
Tytuł: 

To dlaczego później pisali CL na W140 coupe??

Autor:  Cremek [ śr gru 19, 2007 2:31 pm ]
Tytuł: 

Chyba SL [zlosnik]

Autor:  Mor [ śr gru 19, 2007 2:54 pm ]
Tytuł: 

Nie SL tylko CL.

SL-em w czasach W140 było W129. SL to modele cabrio, CL są z normalnym dachem.

Autor:  kuba124 [ śr gru 19, 2007 7:15 pm ]
Tytuł: 

Mor pisze:
było W129

R129 [zlosnik]

Autor:  Supermerc [ śr gru 19, 2007 8:06 pm ]
Tytuł: 

JaKon pisze:
To dlaczego później pisali CL na W140 coupe??


...bo to już przestało być
S uper
E leganckie
C oupe
:)

Autor:  benzik [ śr gru 19, 2007 8:38 pm ]
Tytuł: 

SE -zwykly ,SEL -dlugi ,SEC -coupe ,moze tak??:)

Autor:  Candy78 [ czw gru 20, 2007 12:48 am ]
Tytuł: 

NAZWY MERCEDESÓW:
nazwy zmieniały się w 3 okresach:

I - wczesny ,lata 50-70:
pierwszy oficialny był SL (od sport i lekki) , pozostałe modele miały cyfry w nazwach, ale żeby odróżnić duże limuzyny od śrędnich (czyli obecne S od E) dodawano do nich literkę S (od 'super'), Dopiero pod konieć lat 70tych w116 nazwano oficialnie S-klasą , oraz pojawiała się terenówka G (od Gelandewagen), sedany coupe dostawały literkę C (od Coupe)

II - czasy 'einspriztung' , koniec 70tych-93?
Pojawił się wtrysk ('einspriztung') który musiał być takim hitem że do prawie każdej nazwy dodawano E aby to podkreślić, a ponieważ od ok 80 roku prawie wszystkie silniki były na wtrysku zmieniły się nazyw czyli:
SE -limuzyna , SEC -limyzna coupe, SEL -limuzyna długa
E -sedan, CE -sedan coupe, TE - sedan kombi (od 'Touring')
GE -terenówka, SL -bez zmian . Pojawił się też mały sedan dla którego wymyślono dziwną nazwę 190.
Wszystkie te zmiany stały się trochę nie zaplanowane , wtrysk stał się standardem wiec zaplanowano wielką zmianę symboli:

III - GLK/CLK/SLK... od 93 do teraz
Mercedes przestał oznaczać wtrysk jako 'E", odzielił wersje coupe od sedanów i wprowadził podział na 2 rodzaje samochodów:
Sedany/Rodzinne oznaczane pojedyńczymi literami (pisanymi teraz przed pojemnością) : S - duża limuzyna, E- sedan (czyli dawne E od wtrysku), C -mały sedan. następnie z czasem, idąc kluczem "większa literka-większe auto" dodał A , B , M i R. GE znowu stała się G-klasą.

Oraz Sportowe/terenowe : które idą wg składni :
C-coupe, L - luxus (albo lekki), K-kompakt, S-sport, G-terenowy
czyli
CL (dawne SEC) to Luxusowe Coupe
CLK (dawne CE) to Małe Luxusowe Coupe
GL (dawne G) to Luxusowa Terenówka
GLK (nowe) to Mała Luxusowa Terenówka
SLK to sport+lekki+mały
CLS - Sportowe Luxusowe Coupe
CLC (c-sport coupe) ??? C-klasa lekka coupe?
SL (po staremu) lekki i sportowy.


To tyle mojej rozkmninki , może jest kilka błędów bo wszystko jest moja skromana dedukcja z otoczenia;)

Autor:  SEC śLICZNOTKA [ czw gru 20, 2007 9:22 am ]
Tytuł: 

Ok, chłopaki w takim razie już wszystko jasne [cool]

Autor:  misiek [ pt gru 21, 2007 2:24 am ]
Tytuł: 

Candy78 pisze:
NAZWY MERCEDESÓW:
nazwy zmieniały się w 3 okresach:

I - wczesny ,lata 50-70:
pierwszy oficialny był SL (od sport i lekki) , pozostałe modele miały cyfry w nazwach, ale żeby odróżnić duże limuzyny od śrędnich (czyli obecne S od E) dodawano do nich literkę S (od 'super'), Dopiero pod konieć lat 70tych w116 nazwano oficialnie S-klasą , oraz pojawiała się terenówka G (od Gelandewagen), sedany coupe dostawały literkę C (od Coupe)

II - czasy 'einspriztung' , koniec 70tych-93?
Pojawił się wtrysk ('einspriztung') który musiał być takim hitem że do prawie każdej nazwy dodawano E aby to podkreślić, a ponieważ od ok 80 roku prawie wszystkie silniki były na wtrysku zmieniły się nazyw czyli:
SE -limuzyna , SEC -limyzna coupe, SEL -limuzyna długa
E -sedan, CE -sedan coupe, TE - sedan kombi (od 'Touring')
GE -terenówka, SL -bez zmian . Pojawił się też mały sedan dla którego wymyślono dziwną nazwę 190.
Wszystkie te zmiany stały się trochę nie zaplanowane , wtrysk stał się standardem wiec zaplanowano wielką zmianę symboli:

III - GLK/CLK/SLK... od 93 do teraz
Mercedes przestał oznaczać wtrysk jako 'E", odzielił wersje coupe od sedanów i wprowadził podział na 2 rodzaje samochodów:
Sedany/Rodzinne oznaczane pojedyńczymi literami (pisanymi teraz przed pojemnością) : S - duża limuzyna, E- sedan (czyli dawne E od wtrysku), C -mały sedan. następnie z czasem, idąc kluczem "większa literka-większe auto" dodał A , B , M i R. GE znowu stała się G-klasą.

Oraz Sportowe/terenowe : które idą wg składni :
C-coupe, L - luxus (albo lekki), K-kompakt, S-sport, G-terenowy
czyli
CL (dawne SEC) to Luxusowe Coupe
CLK (dawne CE) to Małe Luxusowe Coupe
GL (dawne G) to Luxusowa Terenówka
GLK (nowe) to Mała Luxusowa Terenówka
SLK to sport+lekki+mały
CLS - Sportowe Luxusowe Coupe
CLC (c-sport coupe) ??? C-klasa lekka coupe?
SL (po staremu) lekki i sportowy.


To tyle mojej rozkmninki , może jest kilka błędów bo wszystko jest moja skromana dedukcja z otoczenia;)


Temat wielokrotnie wałkowany na forum, mimo to dorzucę ilka uwag do powyższego. Mercedes od dawna miał problemy z nomenklaturą, stąd niejasności.

Pominę oznaczenia modeli związane z mocą motoru, stosowane do lat '20, kto by to pamiętał. Zanim na rynek weszły S-klasa, E-klasa itd. oznaczano literowo inne wersje nadwoziowe niż sedan i tak np: L - długi (od lang), C - coupe lub kabriolet, T - kombi (ale nie od touring tylko od Tourismus i Transport - wszak ojczystym językiem marki jest niemiecki), pojawiały się też literki SL (sport leicht), K (kurz), G (gelaende), więcej literek "nadwoziowych, o ile były takie, nie przychodzi mi do głowy. S - spezial lub super - niejako było oznaczeniem limuzyn lepszych niż standardowe lub aut o charakterze sportowym. Pojawiały się też ciekawsze kombinacje powyższych, typy SSK lub SSKL czy CDT i TDT. Natomiast E nigdy nie oznaczało wersji sedan.
Wraz z pojawieniem się W116 pojawił się pierwszy znak zmian nomenklaturowych - oficjalnie do tego czasu wszystkie lepsze/duże sedany były oznaczane literką S (spezial lub super - tu źródła podają różne wersje genezy tego oznaczenia, spotkałem się też z sonder...); w nowym wydaniu pojawiła się po raz pierwszy S-klasa. Mimo to prezentacja W116 nie oznaczała gruntownych porządków w nazewnictwie. Dalsze komplikacje zaczęły się wraz z wejściem na rynek W201. Oficjalnie, by zaznaczyć niższe sytuowanie go niż modeli 200-500 (typoszeregu W124) zdecydowano się powrócić do historii i sięgnąc po oznaczenie 190 (z przymrużeniem oka w niektórych wersjach zgodne z pojemnością silnika). Wersje silnikowe znacznie odbiegające od "190" otrzymywały tradycyjne dla marki rozszerzenie w postaci 2.0 2.3 itp. Rewolucją była druga duża modernizacja W124 w roku 1993 i wprowadzenie klasy E. Wcześniej E było oznaczeniem rodzaju zasilania silników benzynowych (od Einspritzung - wtrysk). Początkowo, w latach '60 litera E nie była często spotykaną, jednak pod koniec lat '70 coraz mniej było już wersji bez E (gaźnikowych), by w latach '80 zupełnie zniknąć z oferty, stąd włąśnie ta litera ewoluowała do oznaczenia klasy.

Wersje silnikowe natomiast od lat dwudziestych ubiegłego wieku (wcześniej oznaczeniem była moc motoru) były oznaczane w miarę jednolicie odwołując się do pojemności silnika podanej w dziesiątkach centymetrów sześciennych zaokrąglonych do 10 (np 1234 dałoby 120 lub 130). "Goła" pojemność silnika oznacza silnik benzynowe zasilany gaźnikowo, E to benzynowy z wtryskiem, D - diesel, K - kompresor, T - turbo, spotykało się połączenia liter (np. DT). Rynek amerykański pomijam ze względu na nikłą znajomość [zlosnik] .
Po remanencie nomenklaturowym z roku 1993 zmiany w nazewnictwie wersji silnikowych są tylko kosmetyczne, tzn obecnie (od 1993) np nie stosuje się E dla oznaczenia rodzadzaju zasilania wersji benzynowych.

Historia oznaczeń dodaje jeszcze conajmniej dwa kwiatki.
Literki V i H - próby stworzenia aut popularnych - gdzie V (vorn) lub H (hinten) oznaczało umieszczenie silnika odpowiednio z przodu lub tyłu auta (typoszereg W130 II model 150V oraz typoszereg W28 model 170H).
W szczególnych przypadkach literka V miała też odmienne znaczenie. Typoszereg W136 VIII D z modelem 170S-V, tu V (od Vorkammereinspritzung) oznaczało wtrysk paliwa do komory wstępnej w silniku wysokoprężnym. Swoją drogą zupełnie dziwne oznaczenie z dwóch powodów. Po pierwsze silnik diesla bez oznaczenia D, po drugie zastosowano pomiędzy literami S a V kreskę. Po co?
Literka F. O ile pojazd C111 zna większość fanów morotyzacji, o C112 wielu słyszało, to o istnieniu F100 rzadko kto czytał, samej genezy litery F nie znalazłem do tej pory. Jeśli mowa o pojazdach doświadczalnych warto nadmienić bogatą tradycję nadawania im oznaczenia ESF (Experimentalfahrzeug) i kolejnej liczby porządkowej
Stosowano też małe literki a, b, c, d dla odróżnienia kolejnych wersji tego samego modelu (vide W186 / W189 Adenauer). Niejasności jest jednak dużo dużo więcej, może ktoś kiedyś spróbuje je odkrywać.

Autor:  kruszyn [ pt gru 21, 2007 9:29 am ]
Tytuł: 

no to coś tu się nie zgadza....
CLS - Sportowe Luxusowe Coupe ??? hmmm z tego co moje oczy widziały .. to auto ma 4 drzwi i nie widziałem cls-a 2 drzwiowego :)

Autor:  misiek [ pt gru 21, 2007 6:55 pm ]
Tytuł: 

kruszyn pisze:
no to coś tu się nie zgadza....
CLS - Sportowe Luxusowe Coupe ??? hmmm z tego co moje oczy widziały .. to auto ma 4 drzwi i nie widziałem cls-a 2 drzwiowego :)


Obecnie stosowane zasady nazewnictwa klas nie są w większości przypadków spójne z zasadami sprzed roku 1993. Dlatego nie da się dosłownie "przetłumaczyć" nazwy CLS na coupe, luksusowy i sportowy mimo, że takie skojarzenia same sie nasuwają. Druga sprawa, Mercedes usilnie próbuje wpajać, że CLS to coupe, choć jest to mocno sprzeczne podstawową definicją nadwozia typu coupe. Moim zdaniem, do czasu obecności w ofercie tylko klas A, C, E, S, SL oraz G, w nowej nomenklaturze panował porządek; jednak wraz z wprowadzaniem kolejnych klas typu CLK, CLS, CL, SLK, GL, GLK, ML oraz niedługo CLC i MLK, znów zaczyna robić się niezły bałagan, w którym tylko nieliczni będą się w stanie połapać.

Autor:  broneq [ śr gru 26, 2007 4:19 pm ]
Tytuł: 

misiek pisze:
...Początkowo, w latach '60 litera E nie była często spotykaną, jednak pod koniec lat '70 coraz mniej było już wersji bez E (gaźnikowych), by w latach '80 zupełnie zniknąć z oferty, stąd włąśnie ta litera ewoluowała do oznaczenia klasy...
To tu ja dam małe sprostowanie:
Modele zasilane gaźnikiem zniknęły dopiero w 1993 roku. Bowiem W124 II serii i W201 II serii występowały w wersjach 190 i 200 bez literek E i D ;)

jeśli mogę wyrazić moje zdanie to ja bym nazewnictwo (i całą firmę) uporządkował tak:
1. Najmniejszym Mercedesem powinno być C (a mniejsze nazwać Smart i już, bo A i B to obciach dla MB jest).
1a. C... powinno mieć tylko dwie odmiany Sedan i Kombi (nazwane C...T). C spotrkupa powinno się wywalić z oferty za to, że jest tak brzydkie jak A [zlosnik] , no chyba, że by je nazwać C...C (jak w Oplach modele 3 drzwiowe), ale to też zły pomysł. Tak małe coupe Mercedesowi nie przystoi, z resztą hatchback 3D też :-?
2. Flagowa limuzyna MB to zawsze był mitklass sedan czyli E-klasse. Tu mogą być 3(4) wersje: sedan E...; kombi E...T; coupe E...C (cabrio E...C).
2a. CLS można by przemianować na E...S i ZAPRZESTAĆ nazywać je COUPE.
3. Topowy MB czy S-klasse w dwóch odmianach sedan S (długi S...L) i coupe S...C
4. G-klasse. Puki to jest produkowane Mercedes nie zginie [zlosnik]
5. SL-klasse bo tego Mercedes mimo tylu lat nie spierniczył (choć oczywiście diesela należy NATYCHMIAST wycofać z produkcji).

A co z tymi pozostałymi kupami pt ML, SLK, GL i inny shit? ... No wywalić ...
Oczywiście w miejscu kropek wchodzi oznaczenie silnikowe. ZAWSZE zgodne z pojemnością! Gdy występują dwa warianty mocy danego silnika dodajemy oznaczenie KOMPRESSOR i ... po problemie z nazewnictwem [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik]

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/