MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest czw lip 31, 2025 12:03 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Post: sob kwie 05, 2008 12:51 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:01 am
Posty: 568
Lokalizacja: Szczecinek, Warszawa
Witam.

Użyłem szukarki, poczytałem i dowiedziałem się paru rzeczy, ale pytanie pozostało.
Mam 2.3 M102 + LPG. Najwyższa temperatura, jaką osiąga ten silnik to ok. 105oC (tylko w korkach). Niestety często zdarza mi się jeździć po "Korkoszczy" w godzinach szczytu. Mam zainstalowany gaz, który chodzi naprawdę bardzo dobrze, ale gryzie mnie sumienie, jak stoję w korku na LPG i auto trochę za bardzo się rozgrzewa. Nie stać mnie na miejskie podróże na benzynie. Czy można dostać czujnik załączania wentylatora na powiedzmy 90stopni do 190tki? Może można podpasować od czegoś innego? Chciałbym, żeby silnik trzymał w miarę stałą temperaturę, zwłaszcza, że przeważnie jeździ na LPG.

_________________
MB - Jasne jak drut/
- "ABC alfabetu"
- Bolid Młodzieży Wiejskiej E38 740iA ;było: MB 190 '86 2.3


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 1:05 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Nie ma sensu dokonywać takiej modyfikacji jeśli cały układ chłodzenia jest prawny - a wydaje się, że jak najbardziej :-).
Im dłużej masz właczony wentylator tym większe obciążenie silnika i spalanie oraz powietrze dmuchające w komorę silnika powoduje zubożenie mieszanki LPG (w instalacji z mikserem) o ile wlot powietrza gazownicy zrobili w komorze silnika.


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 1:15 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:01 am
Posty: 568
Lokalizacja: Szczecinek, Warszawa
Generalnie chodzi o to, że przy tych wyższych temperaturach ucieka płyn z układu (paruje, albo po prostu przelewa się ze względu na zbyt wysokie ciśnienie). Poza tym zazwyczaj jeśli stoję w korku to trwa to conajmniej 15minut. To już chyba nie jest aż taka różnica jeśli wentylator załączy się dwie minuty wcześniej. Stoję w korku, robi się 105 stopni, ruszam do następnych świateł i mam już 85 stopni, ale tu znowu trzeba stać i znowu 105. Takie częste zmiany temperatury nie są przypadkiem szkodliwe? Gaz robił poprzedni właściciel i nie wiem, jak to dokładnie wygląda. Nie znam się. Instalacja chyba starego typu (na śrubę). A i może to też jest istotne. Wtrysk K-Jetronic.

_________________
MB - Jasne jak drut/
- "ABC alfabetu"
- Bolid Młodzieży Wiejskiej E38 740iA ;było: MB 190 '86 2.3


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 6:41 am 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: śr wrz 12, 2007 12:21 pm
Posty: 1031
Lokalizacja: texaS
powiem ci chłopie... usprawnij układ chłodzenia... mi nigdy przy sprawnym układzie chłodzenia wskazówka się nie ruszyła a jeśli juz to minimalnie... i mimo ze na dworze było dobrze ponad 30stopni...
najpierw termostat... później wisko czy to co tam masz niby elektryczne... przeciez to można tez na krótko... włączasz kiedy ty chcesz... skoro lektryczne to tylko jeden włącznik z osobnym zasilaniem...
sprawa bardzo prosta tylko chcieć... a czujniki???? zostaw... bo ci sie mapy wtrysku powalą i będzie chodzić... jak pijana kobyła... <br>Dodano po 2 minutach.:<br> aha!
skoro tobie robi się gorąco przy temp otoczenia max 10-12stopni to co będzie przy 20 czy 30 stopniach latem???? nic tylko chołdziarkę na silnik zamontować hahahaha

_________________
kaszanka polskim kawiorem!!!
---------------------------------------------------------
S210 E290 TDT 97
W124 E250D 93
W124 230E 85 LPG ex
W201 200E 85 LPG ex
W123 200D 79 ex


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 9:37 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Wahania temperatury szczególnie w korku nie są szkodliwe - o ile nie dochodzą do czerwonej kreski. M102 z małą już nie pierwszej młodości chłodnicą tak ma. Ja swojego czasu walczyłem z tym w moim byłym 190E 1.8. I wzrost temperatury do 110 stopni pomimo odkamieniania chłodnicy itd. był nieunikniony. W silnikach z Visco jest odrobinkę lepiej.
Problemem u Ciebie jest wywalanie płynu... Korek 1.4 (i 1.2 bar) powinien pozwolić na bezstresowe osiągnięcie temperatury ponad 120 stopni bez utraty grama płynu. Sprawdź czy układ trzyma ciśnienie.


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 11:51 am 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: czw sie 07, 2003 10:39 am
Posty: 1026
Chuck Norris pisze:
powiem ci chłopie... usprawnij układ chłodzenia...

ciekawe jak... jedynie może sprawdzić czy jest sprawny, a w przypadku nieprawidłowości naprawić.
Jedynym usprawniem jest kupno chłodnicy wraz z resztą do jej podłączenie od wersji z AC.
Chuck Norris pisze:
a czujniki???? zostaw... bo ci sie mapy wtrysku powalą i będzie chodzić..,. jak pijana kobyła...

a co ma czujnik elektromagnesu wentylatora do czujnika temp silnika podłączanego do sterownika?


Zmiana czujnika wentylatora też nic nie da, bo ten wentylator kręci się jak pompa wody, jest to dobre rozwiązanie, ale do zabezpieczenia przed wzrostem temp i utrzymaniu na poziomie jakiego zyczy sobie kierowca 82*, najleprzy jest wentylator elektryczny montowany przed chłodnicą np od wersji z klimatyzacją - zasilany poprzez przekaźnik. Schładza z tych 105 do 82*C momentalnie, a i tak nie pracuje ciagle, tylko przy progu załaczania, ale jego właczenie poprzez ( W201 wyposażony w taki wentylator, najcześciej z AC) fabryczny czujnik jest ustawione na zakres temp jaki uważasz za za wysoki.

Jeśli temp ustala się na 105 * i dalej nie wzrasta to co się przejmujesz ?

Jeśli Cię to przeraża to : propozycja - kup wentylator wraz z instalacją - jesli instalacja to dla Ciebie problem - z samochodu z klimą, i najpierw będzie zasprzeglał na 100% wentylator na elektromagnesie (tak jak masz teraz ) , a dopiero jeśli temp dalej będzie wzrastała to do tego wentylatora dołaczy się wentylator elektryczny. Czy warto? - zależy od Ciebie.
Wentylator wraz ze wszystkim do podłaczenia - ok 300zł... zależy gdzie kupisz.
Chłodnica - wiadomo że nowa + węże + osłona - 500zł (sklep)+100 zł(ASO)+90zł (ASO)


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 4:14 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:01 am
Posty: 568
Lokalizacja: Szczecinek, Warszawa
Czujnik już raz zmieniałem. Poprzedni nie załączał, więc po mieście jeździłem z wiatrakiem na sztywno (i nie było opcji, żeby temperatura choć trochę podskoczyła, nawet w "upalnym korku"). Nie chciałbym się ładować w koszty. Myślałem o wcześniejszym załączaniu wentylatora, żeby oszczędzić silnikowi tych skoków temperatury, bo jeżdżę na gazie. To jest zwykły elektromagnes. Chciałem mu wstawić czujnik na 90 stopni, chociaż z tego, co mówicie, to te temperatury nie szkodzą silnikowi tak, jak myślałem.

_________________
MB - Jasne jak drut/
- "ABC alfabetu"
- Bolid Młodzieży Wiejskiej E38 740iA ;było: MB 190 '86 2.3


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 4:34 pm 
Offline
weteran

Rejestracja: śr lut 04, 2004 12:38 am
Posty: 2215
Lokalizacja: Limerick
Chuck Norris pisze:
zostaw... bo ci sie mapy wtrysku powalą


[zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] (Prima Aprilis już był - parę dni temu...)

Ogólnie w temacie - to wyższa temperatura sprzyja procesowi spalania. Silnik ma wtedy wyższą sprawność. Oczywiście do pewnego momentu - wszystko ma swoje plusy i minusy. Czujniki są na pewno na wyższe temperatury. Jeżeli chodzi o niższe, to trzeba by przekopać EPC. Pewnie też są, ale jakoś może mniej popularne.
Skoki temperatury tego rzędu nie są szkodliwe. Należałoby się raczej zastanowić, co powoduje wzrost cisnienia i ubytek płynu. Może płyn jest złej jakości, i w temperaturze zbliżonej do 105 stopni zaczyna wrzeć, co powoduje wzrost ciśnienia i otwarcie przelewu w korku. Nie byłbym za bardzo skłonny do zmieniania korka na taki z wyższym ciśnieniem otwarcia. Przy nadgryzionej zębem czasu chłodnicy może to spowodować jej rozszczelnienie. Zacznij może od dobrego płynu (prawidłowy płyn w odpowiedniej proporcji zaczyna wrzeć w temp. 125 stopni Celsjusza)
Możesz również na próbę wywalić termostat (jeżeli nie urwiesz śrub to robota jest prosta i szybka [zlosnik] ) Silnik zagrzeje się później, ale po zagrzaniu w podanym przez Ciebie zakresie temperatur termostat powinien być praktycznie całkowicie otwarty. Jeżeli po wyjęciu termostatu zachowanie wskazówki w zakresie wysokich temperatur ulegnie zmianie - to może to swiadczyć o niecałkowitym otwarciu termostatu.


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 5:50 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:01 am
Posty: 568
Lokalizacja: Szczecinek, Warszawa
Termostat prawie na 100% jest bez zarzutów. Wymieniałem jakiś czas temu. Tzn na początku wogóle go nie było. Moja chłodnica jest raczej w niezłym stanie - wyjęta z 2.0, które przejechało 150 kkm. Hmmm.. A może nieszczelność na przewodach? One są starsze.

Może dla silnikowi takie wahania temperatury nie szkodzą, ale jak jest z układem chłodzenia? Autko bądź co bądź jest już leciwe. Wzrost temperatury w układzie chłodzenia, to też wzrost ciśnienia. Może takie ograniczenie temperatury maksymalne do ok. 90 stopni przedłuży żywotność układu chłodzenia?

Jeżdżę na Petrygo. To źle?

_________________
MB - Jasne jak drut/
- "ABC alfabetu"
- Bolid Młodzieży Wiejskiej E38 740iA ;było: MB 190 '86 2.3


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 7:20 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Gerri pamiętaj, że po wyjęciu termostaty otwarte mas oba obiegi i chłodzenie niekoniecznie będzie lepsze. Jeśli sprawny termostat otwiera duży obieg to zamyka mały.


Na górę
 Tytuł:
Post: sob kwie 05, 2008 7:46 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:01 am
Posty: 568
Lokalizacja: Szczecinek, Warszawa
Na początku, jak nie miał termostatu, a wentylator cały czas był na sztywno, osiągnięcie temperatury powyżej 60 stopni było niemożliwe nawet w ruchu miejskim.

/z innej beczki - a właściwie to powinienem napisać "z innego balerona", bo to jest właśnie mój okrągły jubileuszowy 124ty post" [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] Ciekawe o czym będzie 190ty.../

_________________
MB - Jasne jak drut/
- "ABC alfabetu"
- Bolid Młodzieży Wiejskiej E38 740iA ;było: MB 190 '86 2.3


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl