MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://www.forum.w114-115.org.pl/

Montaż silnika OM603 - pytania
https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=33112
Strona 1 z 2

Autor:  Szumek [ sob kwie 12, 2008 10:13 pm ]
Tytuł:  Montaż silnika OM603 - pytania

W moim 300SE pierdutnął gaz i układ wtryskowy uległ rozregulowaniu/uszkodzeniu. :(

Koszty naprawy układu wtryskowego mogą wynieść tyle, co silnik wysokoprężny z osprzętem. :(

Tak więc rozważam montaż silnika z W124 300D.

Chciałem się zapytać, czy ów silnik da się sprzęgnąć ze skrzynia automatyczną typ 722.351.

Pomysł wykorzystania obecnej skrzyni nie wynika z pazerności, tylko z tego, że obecna skrzynia jest w bardzo dobrym stanie, a nie mam gwarancji, że oryginalna używana do OM603 nie będzie gorsza.

Autor:  adler1934 [ ndz kwie 13, 2008 11:02 am ]
Tytuł: 

Szumek pisze:
czy ów silnik da się sprzęgnąć ze skrzynia automatyczną typ 722.351.

Bezproblemowo a nawet korzystniej ze względu na napęd szybkościomierza.

Autor:  Szumek [ ndz kwie 13, 2008 12:11 pm ]
Tytuł: 

:) :) :)

A jak ta skrzynia i most (3,46) wpłyną na osiągi?

Bo mostu nie chcę ruszać, bo ma ASD i to będzie kosztowna zabawa go zamienić.

I czy będą działały tryby S (super-duże-zużycie-paliwa ;)) i E (ewentualnie-trochę-mniejsze-zużycie-paliwa ;)), które są w skrzyniach do benzyniaków?

Autor:  Gerri [ ndz kwie 13, 2008 12:52 pm ]
Tytuł: 

Silniki benzynowe pracują przy wyższych obrotach niż diesele. Generalnie trudno coś radzić, bo najczęściej obliczenia teoretyczne (które są możliwe do wykonania) rozmijają się z rzeczywistością - jest po prostu zbyt wiele danych "zmiennych".
Podany przypadek raczej źle wróży: większe przełożenie układu napędowego raczej dla diesla nie jest potrzebne (diesel sam w sobie ma dosyć duży moment obrotowy). Prędkość maksymalna pojazdu zostanie osiągnięta przy obrotach silnika, które stanowczo dla diesela ekonomiczne nie są...

Autor:  Szumek [ ndz kwie 13, 2008 11:27 pm ]
Tytuł: 

Raczej nie jeżdżę szybciej niż 120 km/h, więc nię będę go dręczył. :) W drugim W126, w którym poprzedni właściciel założył silnik z W123 300D, jest takie samo przełożenie mostu i jakoś się zbiera. :) Tyle, że W123 300D miało most 3,46. [zlosnik] W124 300D ma most 2,88, nie wiem, czy znajdę taki most pasujący do W126. :-?

Mimo wszystko chyba nie będzie spalał 15-20 litrów paliwa, jak obecny M103. [zlosnik]

Porównanie przełożeń skrzyń i mostów oraz całkowitych przełożeń:

W126 300SE
Gear transmission: I. 3,87; II. 2,25; III. 1,44; IV. 1,0; R. 5,59
Differential ratio: 3,46

Przełożenie I biegu: 13,39
Przełożenie II biegu: 7,79
Przełożenie III biegu: 4,98
Przełożenie IV biegu: 3,46

W124 300D:
Gear transmission: I. 4,25; II. 2,41; III. 1,49; IV. 1,0; R. 5,67
Differential ratio: 2,88

Przełożenie I biegu: 12,24
Przełożenie II biegu: 6,94
Przełożenie III biegu: 4,29
Przełożenie IV biegu: 2,88

I jeszcze parametry silników:

W126 300SE:
Output: 188 hp / 138 kW (with catalyst 179 hp / 132 kW) at 5700 /min
Maximum torque: 260 Nm (with catalyst 255 Nm) at 4400 /min

W124 300D:
Output: 109 hp / 80 kW at 4600 /min;~since 02.89: 113 hp / 83 kW at 4600 /min
Maximum torque: 185 Nm at 2800 /min; since 02.89: 191 Nm at 2800 - 3050 /min

Chyba da się tak wyregulować skrzynię, żeby nie rozwalić diesla, tzn. np. żeby nie przekroczyć dop. prędkości obrotowej przy przyspieszaniu na kick-downie (bo przecież w benzynowym jest większa)?

Przy większym przełożeniu mostu samochód lepiej przyspiesza, ale ma mniejszą prędkość maksymalną? A przy mniejszym na odwrót? Dobrze rozumiem?

adler1934 pisze:
Szumek pisze:
czy ów silnik da się sprzęgnąć ze skrzynia automatyczną typ 722.351.

Bezproblemowo a nawet korzystniej ze względu na napęd szybkościomierza.


Nie będzie problemu z mocowaniami skrzyni do silnika i "zgraniem" konwertera z kołem zamachowym?

Plug 'n' play? ;)

Autor:  Janfocus [ pn kwie 14, 2008 9:59 am ]
Tytuł: 

Gerri pisze:
Silniki benzynowe pracują przy wyższych obrotach niż diesele.

a V8? [zlosnik] <br>Dodano po 23 minutach.:<br>
Szumek pisze:
Tyle, że W123 300D miało most 3,46. W124 300D ma most 2,88,

Zapewne auto będzie nie szybsze niż 130-140km/h (podobnie jak 200d W123 miało, te same obroty silnika, to samo przełożenie... Oczywiście będzie się zbierał lepiej od 200d)

Autor:  Mirmur [ pn kwie 14, 2008 12:29 pm ]
Tytuł: 

Szumek pisze:
Przy większym przełożeniu mostu samochód lepiej przyspiesza, ale ma mniejszą prędkość maksymalną? A przy mniejszym na odwrót? Dobrze rozumiem?


Dobrze rozumiesz. Mogę Ci podać przykład znajomego, który założył do W124 300D Turbo (ASB) zamiast mostu oryginalnego 2,65 most 3,07.
Wskazania zegarów, czyli obroty silnika względem prędkości licznikowej - nie uległy zmianie, ale...
Prędkość licznikowa 120km/h w rzeczywistości jest 100km/h - mierzona za pomocą GPS (1% błędu).
Przekłamanie na liczniku przebiegu na dystansie 100km - wynik 120km.
Auto ma większego kopa, ale przy prędkości 120km/h (faktyczna prędkość 100km/h) silnik dodatkowo niepotrzebnie kręci ok. 500 obr/min więcej.
Pozdrawiam.

Autor:  adler1934 [ pn kwie 14, 2008 2:10 pm ]
Tytuł: 

Szumek pisze:
Nie będzie problemu z mocowaniami skrzyni do silnika i "zgraniem" konwertera z kołem zamachowym?

Nie będzie.
Montowałem taki silnik do 420. Na przełożeniu 2,47 jeździł szybko,ale przyspieszenie nie było rewelacyjne.Po wymianie mostu na inny,przełożenia dokładnego nie pamiętam(około3) trochę się polepszyło ale mniej niż oczekiwałem.
Zauważ,że skrzynie manualne 5 biegowe montowane w 124 300D i 300E miały identyczne przełożenia(młodsze roczniki),natomiast przełożenia przekładni głównej były w dieselu o ok 0,2 mniejsze.Nie wiem czy można tu się pokusić o analogię do automatów(biorąc pod uwagę pewną różnicę przełożeń tych skrzyń). Ja bym się pokusił zwłaszcza,że pole manewru jest niewielkie.
Sumując -proponował bym pozostawienie mostu tego co masz.
Mosty od 8 cylindrówek są większe i chyba musiał byś wymieniać całe zawieszenie.

Autor:  bary123ce [ pn kwie 14, 2008 2:35 pm ]
Tytuł: 

Kupiłem wczoraj 300SE z włożonym silnikiem 300 Turbo od 124 i przyspieszenie ma wg sprzedającego 8,7 do 100 km/h a prędkość max tylko 170 km/h.

Autor:  MERCEDES 4 EVER [ pn kwie 14, 2008 2:38 pm ]
Tytuł: 

bary123ce pisze:
Kupiłem wczoraj 300SE z włożonym silnikiem 300 Turbo od 124 i przyspieszenie ma wg sprzedającego 8,7 do 100 km/h a prędkość max tylko 170 km/h.



Bary rozbiłes skarbonke czy co? Zrobisz kolekcje niedługo jak sułtan Brunei [zlosnik] ;) Dawaj foty nabytkow [cool]

Autor:  Szumek [ pn kwie 14, 2008 3:55 pm ]
Tytuł: 

Mirmur pisze:
Dobrze rozumiesz. Mogę Ci podać przykład znajomego, który założył do W124 300D Turbo (ASB) zamiast mostu oryginalnego 2,65 most 3,07.
Wskazania zegarów, czyli obroty silnika względem prędkości licznikowej - nie uległy zmianie, ale...
Prędkość licznikowa 120km/h w rzeczywistości jest 100km/h - mierzona za pomocą GPS (1% błędu).
Przekłamanie na liczniku przebiegu na dystansie 100km - wynik 120km.
Auto ma większego kopa, ale przy prędkości 120km/h (faktyczna prędkość 100km/h) silnik dodatkowo niepotrzebnie kręci ok. 500 obr/min więcej.
Pozdrawiam.


Czyli most zostawię, skrzynię też. :)

Licznik nie będzie przekłamywał, zostanie sprawdzona skrzynia i most z ASD.

Teraz mam pytanie, jakie jeszcze przeróbki będą potrzebne?

1) 300SE ma klimę, chciałbym, żeby działała po przekładce silnika. Czy gdy kupię silnik bez sprężarki klimy, to da się ją potem zamontować? Jak z podpięciem elektroniki, bo M103 ma KE-Jet, którego elektronika jest chyba jakoś połączona z klimą. Sam czujnik temperatury?

2) Gdzie jest czujnik temperatury zewnętrznej? Ten którego wskazania są na wskaźnikach?

3) Gdzie jest chłodnica oleju od skrzyni w 300SE? Będzie trzeba coś tam zmieniać?

4) Czy stacyjka będzie wymagała wymiany? Jeśli tak, to na jaką ją wymienić?

5) Jakie przeróbki w układzie paliwowym? Poza wlewem na ON... [zlosnik]

6) Czy będzie działać przełącznik trybów S/E?

7) Czy aby działało ASD, wystarczy w OM603 wymienić pompę wspomagania na pompę wspomaganie+ASD?

Dziękuję za wszystkie dotychczasowe odpowiedzi. :)

Tak w ogóle, to na jakiej zasadzie działa przełącznik S/E? :-?

Autor:  AMG [ pn kwie 14, 2008 4:21 pm ]
Tytuł: 

Szumek pisze:
2) Gdzie jest czujnik temperatury zewnętrznej? Ten którego wskazania są na wskaźnikach?


Powienien być (fabrycznie) w przenim zderzku w okolicach rejestracji !

Autor:  bary123ce [ pn kwie 14, 2008 4:53 pm ]
Tytuł: 

MERCEDES 4 EVER pisze:
Bary rozbiłes skarbonke czy co?

Babcia jeszcze nie wie, że obracam jej zaskórniakami [zlosnik]

Autor:  Szumek [ pn kwie 14, 2008 5:35 pm ]
Tytuł: 

adler1934 pisze:
Mosty od 8 cylindrówek są większe i chyba musiał byś wymieniać całe zawieszenie.


Musiałbym wymienić całą belkę tylną, wahacze, półosie, most i nie wiadomo co jeszcze. ;)

Ta opcja odpada.

Chcę to zrobić w miarę bezinwazyjnie, tzn. dobrze, ale bez przerabiania zbędnych elementów.

Autor:  AndyS [ pn kwie 14, 2008 5:53 pm ]
Tytuł: 

Jezeli mogę wtracić swoje trzy grosze to jeden z moich kolegów kiedyś zmieniał w 300SE silnik na 300D 24V. Most został stary ale (może się mylę - sprawdzę) skrzynię automat musiał zmienić. Auto miało kopa że aż podnosiło przód i paliło asfalt. Za to prędkość maksymalna była kiepska. Przy 130 wyło jak odrzutowiec i praktycznie to był koniec możliwości.
Taka zamiana skutkuje sporo podwyższonym zużyciem paliwa (szczególnie na trasie) więc nie wiem czy osiągniesz wszystko to co zamierzałeś... [zlosnik]

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/