MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest ndz sie 03, 2025 3:14 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: pt sie 15, 2008 5:42 am 
Offline
postmajtek

Rejestracja: sob kwie 05, 2008 10:45 pm
Posty: 14
Dzień dobry.

Czy ktoś byłby w stanie mi wypisać możliwe ogólne/typowe przyczyny uszkodzenia panewek korbowodowych?

Otóż pół roku temu po zalaniu oleju Lotos City 15W40 (z niewiedzy, okazało się że jest to "pogromca silników") i przejechaniu 7000km zaczęły się tłuc przy pewnych obrotach (nie miałem pojęcia że to panewki, myślałem, że szklanki), po 9000km zaczęła się palić kontrolka oleju na wolnych obrotach na rozgrzanym silniku i tutaj już wiedziałem na bank, że to panewki, gdy po wymianie oleju, kontrolka przestała się palić, ale panewki tłukły się coraz bardziej.

Wyszedł trzeci szlif wału i panewki 0,75mm. Po szwedzkim remoncie zalałem Magnateca 10W40

Za przyczynę w moim przypadku podejrzewam znikomą lepkość tego oleju po rozgrzaniu (gdy już trochę się przepracował) w połączeniu z nie pierwszej młodości pompą olejową - zerwanie filmu olejowego na panewkach.

Od tego momentu unikam w ogóle polskich olejów, zwłaszcza mineralnych, i unikał już ich będę do końca życia, a nazywał je będę "pogromcami silników".

Stosuję już wyłącznie zagraniczne oleje, co najmniej półsyntetyczne.


Na górę
 Tytuł:
Post: pt sie 15, 2008 10:54 am 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sie 19, 2005 3:53 am
Posty: 3996
Numer GG: 3939571
Lokalizacja: Zielona Góra
Moją przyczyną było zgubienie oleju i brak kontrolki na wskaźnikach. Strzałki pokazującej ciśnienie oleju nie zauważyłem a przy prędkości 150km/h trwało to chwilę i zatarłem silnik na korbowodowych panewkach.

_________________
S124 E300 TDT '95
W124 500E '92
W124 E320CE ' 95
W124 220E '93
S124 280TE '92
W140 500SE '94


Na górę
Post: pt sie 15, 2008 11:20 am 
Offline
Klubowicz

Rejestracja: śr lis 27, 2002 6:40 pm
Posty: 4100
Lokalizacja: Polska
pitekantrop pisze:
Otóż pół roku temu po zalaniu oleju Lotos City 15W40 (z niewiedzy, okazało się że jest to "pogromca silników")


Szukaj innej przyczyny. Moje 240D z 120tkm u mnie 100tkm zrobilo na mineralnym Lotosie i nadal ma sie dobrze.

_________________
w123


Na górę
 Tytuł:
Post: pt sie 15, 2008 2:43 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 14, 2005 8:08 pm
Posty: 2975
Lokalizacja: W-Wa
pitekantrop pisze:
Czy ktoś byłby w stanie mi wypisać możliwe ogólne/typowe przyczyny uszkodzenia panewek korbowodowych?

zerwanie filmu to jedno gdy olej traci lepkość/gęstość, niemniej z mineralnymi olejami bywa problem w postaci tworzących się nagarów, które w pewnym momencie urywają się i zatykają kanały olejowe co skutkuje zatarciem danego elementu -a wskazania dalej mamy cacy bo ciśnienie w układzie jest :). Ja dlatego stosuje semisynth, bo przynajmniej część syntetyczna na czas wypłukuje śmieci :)

_________________
W126'89 300SE "Piękniak"
ex W202'99 C200 KOMPRESSOR Sport
ex W126'89 500SE "eSa" -jak Smok -znaczy Smoczyca :)
ex W110'64 200D "Kaczuszka"
ex W123'81 240D "Niszczyciel" -obecnie tatowóz
ex 353W'87


Na górę
 Tytuł:
Post: pt sie 15, 2008 5:10 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob gru 11, 2004 10:27 pm
Posty: 1053
Lokalizacja: SOPOT (GAS) i (GSP)
No i wracamy do tematu: Dlaczego stosować olej syntetyczny - Jestem absolutnie jego zagorzałym zwolennikiem między innymi po tym jak przez 6 km jechałem bez oleju po rozwaleniu miski.
bary123ce pisze:
Strzałki pokazującej ciśnienie oleju nie zauważyłem
No właśnie ja też! Ale mój silnik OM 617 przeżył bez szwanku. :lol:

_________________
Andrzej
W126 300SE '90 - chyba nikt nie ma większego wypasu VIN
W126 300SEL '86 - oryginalny lakier i bez rdzy
W126 300SE '86 - LPG od 1995r
W124 200D '86 - został dawcą dla wielu
W115 240D 3.0 - był ze mną 20 lat... sprzedany :(


Na górę
 Tytuł:
Post: pt sie 15, 2008 5:24 pm 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt kwie 09, 2004 7:30 am
Posty: 4307
Lokalizacja: Czestochowa
taaaaaaaaaaa - ja tez wleje syntycznego mobila do beczki z 77 roku z przbiegiem 3,5 mln km a potem jakbedzie miała jakis wyciek to powiem ze to przez syntetyk. [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik] Poprostu zbieg okolicznosci.Zrywanie filmu olejowego to moze nastapic w silniku wysoko obtowym o wysokiej mocy a nie silniku beczkowym o mocy paru km i niskich obrotach...Moj szef jezdzi vito CDI na minerale i ma juz prawie 400tkm i silnik chodzi super- a od wymiany do wymiany jedzi po 15-20 tkm a i raz było ponad 30 :lol: :lol: :lol: Ja tez mam w kaczce minerała i chodzi jak strzała.Poprostu miałes słaby silnik i tyle.

_________________
Bez Gwiazdy Nie Ma Jazdy......
MB 308 automatic

Ludziom brak kultury zupełnie,wczoraj jak wychodziłem z knajpy ktos mi nadepnął na rekę!!!


Na górę
 Tytuł:
Post: pt sie 15, 2008 5:56 pm 
Offline
postmajtek

Rejestracja: sob kwie 05, 2008 10:45 pm
Posty: 14
Janfocus pisze:
pitekantrop pisze:
Czy ktoś byłby w stanie mi wypisać możliwe ogólne/typowe przyczyny uszkodzenia panewek korbowodowych?

zerwanie filmu to jedno gdy olej traci lepkość/gęstość, niemniej z mineralnymi olejami bywa problem w postaci tworzących się nagarów, które w pewnym momencie urywają się i zatykają kanały olejowe co skutkuje zatarciem danego elementu -a wskazania dalej mamy cacy bo ciśnienie w układzie jest :). Ja dlatego stosuje semisynth, bo przynajmniej część syntetyczna na czas wypłukuje śmieci :)

Ale przecież półsyntetyk ma zwykle identyczny wskaźnik TBN z mineralnym. Skąd to przekonanie, że mineralne nie czyszczą? Czyżby jeszcze do dziś sięgały Urban Legends Polmozbyciarzy co polecali Selektola który miał TBN 3-5? Czyści nie baza oleju tylko jeden z dodatków uszlachetniających (myjąco-dyspergujący), których ilość określa właśnie ten wskaźnik.

Po zajechaniu silnika dość dokładnie przestudiowałem całą tematykę olejową.

Właściwości czyszczące i lepkość po rozgrzaniu obecnych mineralnych i syntetycznych olejów W40 są podobne. Tu chodzi bardziej o to, że smarność i odporność filmu jest dużo lepsza w syntetykach, nawet gdy mamy do czynienia z syntetykiem 0W30 i mineralnym 20W50. Pomimo tego iż przy 100C ten syntetyk ma dużo niższą lepkość od mineralnego, i tak dużo później się zerwie film niż w tym mineralnym.

Bezspornie syntetyki są lepsze pod każdym względem, mój ojciec zalewa Ładę 2107 syntetycznym 0W40, pomimo iż producenci tego samochodu nie wiedzieli co to jest. Leje się co prawda już z każdej uszczelki (raczej nie przez olej), ale na tym W PEŁNI SYNTETYCZNYM ten silnik może bez wymiany zrobić spokojnie 50 000 km i więcej i i tak lepszy dla niego będzie taki stary i zużyty syntetyk i niż nowy mineralny - moim zdaniem.

Ja bałbym się jedynie po mineralnym 15W40 lanym x-lat zalać syntetyczny z końcówką W30, bo to wg mnie jest proszenie się o kłopoty, gdy film gorącego oleju nagle będzie wszędzie cieńszy.

Z tym że nie o tym jest dyskusja, ja chciałbym raczej się dowiedzieć czy tylko i wyłącznie przerwa w filmie między panewką a czopem może być przyczyną zatarcia czy też są jakieś inne przyczyny.


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sie 16, 2008 12:06 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 14, 2005 8:08 pm
Posty: 2975
Lokalizacja: W-Wa
pitekantrop pisze:
Skąd to przekonanie, że mineralne nie czyszczą?

może i czyszczą, ale minerale w wysokich temp. się "palą" zostawiają nagar
pitekantrop pisze:
ja chciałbym raczej się dowiedzieć czy tylko i wyłącznie przerwa w filmie między panewką a czopem może być przyczyną zatarcia czy też są jakieś inne przyczyny.

zablokowanie kanału olejowego przez urwany nagar

_________________
W126'89 300SE "Piękniak"
ex W202'99 C200 KOMPRESSOR Sport
ex W126'89 500SE "eSa" -jak Smok -znaczy Smoczyca :)
ex W110'64 200D "Kaczuszka"
ex W123'81 240D "Niszczyciel" -obecnie tatowóz
ex 353W'87


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sie 16, 2008 5:05 am 
Offline
postmajtek

Rejestracja: sob kwie 05, 2008 10:45 pm
Posty: 14
Janfocus pisze:
zablokowanie kanału olejowego przez urwany nagar

Jak to możliwe przy kanale o średnicy ~5mm i takim ciśnieniu? A nagar nie zatrzyma się na filtrze?


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sie 16, 2008 9:28 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 14, 2005 8:08 pm
Posty: 2975
Lokalizacja: W-Wa
Cytuj:
Jak to możliwe przy kanale o średnicy ~5mm i takim ciśnieniu? A nagar nie zatrzyma się na filtrze?

gdy się urwie za filtrem, to się na nim nie zatrzyma. Nie wszystkie kanały smarowe maja po 5m, poza tym jak kanał ma dużą średnicę to i nagar odpowiednio większe płaty. A co do ciśnienia, to bez przesady -zaledwie kilka atmosfer... (czyli kilka kg/cm2 -to jaka siła działa na 5mm2 -ok 1kg)

_________________
W126'89 300SE "Piękniak"
ex W202'99 C200 KOMPRESSOR Sport
ex W126'89 500SE "eSa" -jak Smok -znaczy Smoczyca :)
ex W110'64 200D "Kaczuszka"
ex W123'81 240D "Niszczyciel" -obecnie tatowóz
ex 353W'87


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sie 16, 2008 11:07 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 24, 2005 8:46 pm
Posty: 2195
Lokalizacja: [ZS] Szczecin
pitekantrop pisze:
Jak to możliwe przy kanale o średnicy ~5mm i takim ciśnieniu

Tyle że tej srednicy kanaly olejowe to sa moze na panewkach głownych i to raczej w duzych silnikach. W glowicy 1mm nie jest rzadkoscia. Pozatym wystarczy jak taki nagar zablokuje zawor w pompie oleju i juz cisnienia nie ma.

_________________
Toyota MR2 2,0 '93
Chrysler Voyager 3,8 auto na zakupy :)
ex: S124 300TE 4matic '87 w świni, patyku i leniuchu
ex: Ford Escort MK II 75' 1,3GL
ex: Nissan Micra 1,3 RR Edition
Ex: W124 300E 4matic '87
[url=http://www.w114-115.org.pl/jomla/content/view/145/52/]RR Auto Szczecin-Pilchowo, ul. Staroleśna 1A[/url]


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sie 16, 2008 1:16 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 29, 2006 10:24 am
Posty: 5349
Numer GG: 60349017
Lokalizacja: Bolesławiec
W moim silniku zaczęła stukać panewka pięć tysięcy po wymianie na olej mineralny castrol 15w40 .Auto ma około 260 tysięcy na liczniku.

Oddałem wał do szlifu, jedna panewka uszkodzona, remont głowicy robiłem niedawno przejechałem od tamtej pory kilka tysięcy.
Olej przez dziesięć tysięcy schodził jakieś 10mm na bagnecie.
W tygodniu odbieram silnik od mechanika.


Moge teraz bez obaw zalać silnik olejem syntetycznym , jakims midland czy motul?
W 102 już nie mi pierwszemu padły panewki ,ale nie uważam,że to przez olej.

_________________
W123 200 W123 230E W124 230E W201 190E C124 300CE S210 E420 W140 300SE 2.8 R129 280SL C124 E220 W220 320 CDI
C219 320 CDI


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sie 16, 2008 3:16 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob gru 11, 2004 10:27 pm
Posty: 1053
Lokalizacja: SOPOT (GAS) i (GSP)
THC pisze:
Moge teraz bez obaw zalać silnik olejem syntetycznym, jakims midland czy motul?

No MOTUL to absolutnie najwyższa półka a Midland to niska. Wybór należy do Ciebie. [zlosnik]

_________________
Andrzej
W126 300SE '90 - chyba nikt nie ma większego wypasu VIN
W126 300SEL '86 - oryginalny lakier i bez rdzy
W126 300SE '86 - LPG od 1995r
W124 200D '86 - został dawcą dla wielu
W115 240D 3.0 - był ze mną 20 lat... sprzedany :(


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sie 16, 2008 3:40 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 29, 2006 10:24 am
Posty: 5349
Numer GG: 60349017
Lokalizacja: Bolesławiec
Watek olejowy przerobiłem cały.
Raczej nic się nie powinno złego wydarzyć, napisze kiedy beda pierwsze spostrzeżenia.
Tylko nie wiem czy od razu po płukaniu wlac Motula, czy najpierw jakiś zwykły tańszy .

_________________
W123 200 W123 230E W124 230E W201 190E C124 300CE S210 E420 W140 300SE 2.8 R129 280SL C124 E220 W220 320 CDI
C219 320 CDI


Na górę
 Tytuł:
Post: sob sie 16, 2008 3:56 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 24, 2005 8:46 pm
Posty: 2195
Lokalizacja: [ZS] Szczecin
Sprawdz czy ten motul zawiera srodki myjace. Jesli jest to olej zaprojektowany do silnikow sportowych moze byc konieczna czestsza wymiana oleju.

_________________
Toyota MR2 2,0 '93
Chrysler Voyager 3,8 auto na zakupy :)
ex: S124 300TE 4matic '87 w świni, patyku i leniuchu
ex: Ford Escort MK II 75' 1,3GL
ex: Nissan Micra 1,3 RR Edition
Ex: W124 300E 4matic '87
[url=http://www.w114-115.org.pl/jomla/content/view/145/52/]RR Auto Szczecin-Pilchowo, ul. Staroleśna 1A[/url]


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl