MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://www.forum.w114-115.org.pl/

Tempmatic + Webasto
https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=37321
Strona 1 z 1

Autor:  ukaniu [ wt lis 18, 2008 11:32 pm ]
Tytuł:  Tempmatic + Webasto

Poszukuję schematu jak współpracuje Webasto ze sterownikiem Tempmatica (automatyczna klima) w W201. Z tego co wiem jeśli jest tempmatic nie potrzeba stosować oddzielnych zaworków (upuszczających podciśnienie) aby otworzyć zawór obiegu przez nagrzewnicę. Nie wiem dokładnie ale w jakiś sposób powinno być podawane napięcie zasilające zawory podcisnienia i sterownik. Zastanawiam się jednak jak to dokładnie było zrobione. Na pewno wychodziły wersje z tempmatic i webasto. niestety nie mogę dotrzeć do schematów.

Autor:  rolbas [ wt lis 18, 2008 11:36 pm ]
Tytuł:  Re: Tempmatic + Webasto

ukaniu pisze:
. Nie wiem dokładnie ale w jakiś sposób powinno być podawane napięcie zasilające zawory podcisnienia i sterownik.


A czy nie jest tak ze gdy napiecia na zaworkach nie ma to one sa otwarte?

Autor:  ukaniu [ wt lis 18, 2008 11:46 pm ]
Tytuł: 

Z tego co zdążyłem przeanalizować i sprawdzić to do otwarcia czy zamknięcia zaworu obiegu wymagane jest zasilanie zaworków podciśnienia (i sterownika). Bez napięcia zawór pozostanie w takim samym stanie jak był przed jego zanikiem.
To wynika z tego, że zamknie się zaworek (który jest zasilany razem ze sterownikiem) upuszczający podciśnienie - takie rozwiązanie 2 zaworki do sterowania.
Tutaj wykumałem, że gdyby włączyć zasilanie samych zaworków to powinien otworzyć się upuszczający a reszta sterowana z niezasilanego sterownika powinna pozostać zamknięta. Trochę to MB skomplikował i dlatego ciekawi mnie jak oni to robili fabrycznie zanim zacznę aksperymentować :-)

Autor:  kit [ śr lis 19, 2008 12:03 am ]
Tytuł: 

Znalazłem tylko taki schemacik do W201

Obrazek

Obrazek

O co chodzi z tym tempmaticem? jak to wygląda? Czy to coś takiego jak klimatisierungautomatik w W124/ 126? czyli klaisze sterujące i jedno pokrętło do ustawienia temperatury?

Autor:  laudan [ śr lis 19, 2008 12:15 am ]
Tytuł: 

Jak masz wis looknij na schemat z w124, bedzie pewnie bardzo podobne.

Autor:  ukaniu [ śr lis 19, 2008 10:05 am ]
Tytuł: 

Dzięki za schemacik - to niestety jest do wersji bez tempmatica z zaworkiem upuszczającym podciśnienie.
Faktycznie może podobnie jest w 124 - ja niestety nie mam WISa jeśli jakaś dobra dusza mogła by wkleić schemacik ogrzewania razem z tempmatic o ile takowy się gdzieś znajduje.

Autor:  ukaniu [ sob lis 22, 2008 11:06 pm ]
Tytuł: 

Znalazłem schematy sterowanie webasto w W124 z tempmaticem. Niestety to nie jest to samo. 124 ma zawory elektromagnetyczne.
Nie zauważyłem Twojego pytania Kit - tempmatic jest podobny jak w 124, jedno pokrętło do temperatury i klawisze do nawiewu czy trybu pracy (odszranianie, osuszanie) tylko, że własnie sterowanie zaworów ma całkowicie pneumatyczne w tym zaworu obiegu nagrzewnicy. Tak więc nadal nie wiem jak w oryginale otwierali zaworek obiegu czy sterując zespół zaworków podciśnienia - czy też, zrobili jak w zwykłej wersji dodatkowy zaworek upuszczający podcisnienie połączony w szereg ze sterowaniem mieszka obiegu nagrzewnicy.

Autor:  kit [ sob lis 22, 2008 11:53 pm ]
Tytuł: 

Wow, nie wiedziałem, że W201 ma otwierane zawory ogrzewania podciśnieniem. Ale skoro tak jest to ciekawi mnie jak rozwiązano wytwarzanie podciśnienia na zgaszonym silniku (domniemywam, że przy pracującym silniku jest brane z kolektora ew. z wakum pompy). Chyba, że jest jakaś elektryczna pompka..
A może zastosowano dodatkowy elektrozawór w wersji z webasto (który mostkuje ten sterowany podciśnieniem? :roll:

Jak by co mogę poratować jedynie schematami webasto do W124 i W126 ale tam jak wiemy są elektrozawory.

Autor:  VALENTINE123 [ ndz lis 23, 2008 12:11 am ]
Tytuł: 

Ukaniu rzuć okiem na te schematy klimy automatycznej dla 201 ,moze cos pomogą:
http://panwajler.w.interii.pl/w%20201%2 ... utomat.rar

Autor:  ukaniu [ ndz lis 23, 2008 12:24 am ]
Tytuł: 

Dzięki za schematy klimy niestety nie ma w nich tego czego szukam. Jakby co to znalazłem cały manual do tempmatic do W201. I tam też tego nie ma.
Więc albo pozostaje ten zaworek obejściowy aby zagwarantować sobie włączenie obiegu po odpaleniu webasto albo poeksperymentuję ze sterowaniem zaworków. Sterownik podciśnienia jest w 4 dokumencie z tego rara. 11.1 zaworek otwierający obieg (a tak naprawdę umożliwiający otwarcie obiegu - zasilany cały czas po włączeniu zapłonu) i 11.5 zaworek zamykający obieg.
Tak więc powinno się zasilnić zaworek 11.1 będąc pewnym, że 11.5 pozostanie nie zasilony. W ten sposób mamy pewność otwarcia obiegu nagrzewnicy. Niestety kombinuję ale chcę się pozbyć koniecznosci montowania dodatkowego zaworka bocznikującegooznaczonego Y16 na wklejonym schemacie.

Co do wytwarzania podciśnienia - jest jego tyle po wyłączeniu silnika ile w gruszce magazynującej.

Autor:  rolbas [ ndz lis 23, 2008 11:25 am ]
Tytuł: 

ukaniu pisze:
co to znalazłem cały manual do tempmatic do W201. I tam też tego nie ma.
Więc albo pozostaje ten zaworek obejściowy aby zagwarantować sobie włączenie obiegu po odpaleniu webasto



Kupilem tez BBW46 wyciagniety z Mercedesa ( nie wiem jakiego konkretnie) i tam jest jakis elektrozawor jako dodatkowy na samym piecu zamontowany. Nie wiem czy on wlasnie jest opowiedzialny za zalaczenie obiegu na nagrzewnice w W201 czy tylko odcina nam piec Webasto od resztu ukladu gdy Webasto nie pracuje

Autor:  ukaniu [ ndz lis 23, 2008 7:05 pm ]
Tytuł: 

Rolbas, ten zawór zamontowany na piecu to jest zawór bocznikujący nagrzewnicę. W 124 Oryginalne webasto jest rozwiazane troszkę inaczej niż w 201 - z większym wypasem ;-) tzn - do czasu osiągnięcia temperatury chyba 55 stopni ciecz krąży tylko przez silnik - zawory nagrzewnicy są zamknięte. Potem otwiera się obieg przez nagrzewnicę i zamyka się zaworek bocznikujący oraz włacza się wentylator wnętrza. Ma to na celu jak najszybsze zagrzanie silnika. W 201 ciecz krazy non stop przez nagrzewnicę a ponad te 50 ileś włączany jest tylko wentylator nawiewu.
Dziś jak nakazuje wiara przodków w Gwiazdę uświęcałem dzień uruchamianiem webasto. Odpaliłem piec, działa :-), dokończyłem najważniejszą część wiązki. Okazało się jednak, że pompa obiegowa jak jest zimna to w czasie kiedy pracuje ma niewielki wyciek na zewnątrz. To typ hermetycznej pompy helli (cała plastikowa) - będę musiał wymienić oring, mam nadzieje ciecz nie dostaje się do silniczka - w sumie prędzej powinna wyciekać na zewnątrz.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/