zegarek pisze:
Stomek pisze:
kompressor pisze:
Turbina nie pompuje na biegu jałowym/wolnych obrotach.
Po pierwsze sprężarka pompuje, a turbina ją napędza. A skoro "turbina nie pompuje na biegu jałowym/wolnych" to
skąd taki silnik pobiera powietrze do pracy przy tych obrotach?Jak odłączyłoby się wąż doprowadzający powietrze do silnika od turbosprężarki, to silnik pracowałby nadal na wolnych obrotach bez jej pomocy.
Z życia znam co innego. Sprobuj wałek rozrządu od 300turbodiesla przełożyć do wolnossącego i pojechać na tym silniku albo pojezdzic turbodoładowanym silnikiem bez turbo. O ile małe silniki potrafia pracować z odłączonym turbo (ale jaka to praca) , tak silniki okrętowe ze względy na swoje masy nie pociągną. Stosowane są w tym przypadku dodatkowe elektryczne wentylatory "pompujące" powietrze do komory spalania ze względu na to ,że mała ilosć spalin nie ma wystarczającej energii do nadania odpowiedniej prędkości sprężarce. Idea jest taka ,ze w silnikach turbodoładowanych musi być zawsze nadciśnienie, a dzieki temu stosuje się dużo wieksze przekrycie zaworów (zupełnie inne fazy rozrządu niż w wolnossących), a dzięki temu lepsze załadowanie świeżego ładunku potrzebnego do spalenia większej ilości paliwa i uzyskania większej mocy z tej samej pojemności.
Poprzedni post napisałem, bo nie wytrzymałem na widok po raz setny chyba na tym forum kolejnego tekstu typu "turbo się załącza"

"Turbina pompuje" od samego początku jak zacznie silnik pracować, ale ze względu na jej wysoką sprawność w bardzo małym zakresie obrotów my wyczuwamy jej efektywną prace dużo później. I po to te wszystkie zabiegi ze zmiennymi geometriami łopatek, aby zapewnic jak najwyższą sprawność w jak największym zakresie obrotów.
kielbik pisze:
Stomek pisze:
sprężarka pompuje, a turbina ją napędza
Sprezarka spreza, pompa pompuje a w turbinie gaz sie rozpreza (w przypadku turbin gazowych) i w ten sposob ja napedza

.
Sprężarka jest pewnego rodzaju pompą , odnosi się to do kwestii przenoszenia czynnika. Bo jak odniesiesz się do nazewnictwa pompa ciepła, gdy jest to po prostu obieg chłodniczy dwustronnego działania ze sprężarka chłodniczą w układzie i ewentaualnie jakimiś dodatkowymi pompami obiegowymi ze względu na straty przepływu.
I jeszcze dla ścisłości- głównym sposobem napędzania turbin gazowych jest zamiana enerii cieplnej gazów wylotowych na energie kinetyczna wirnika, a dopiero dodatkowo wytraczanie energii kinetycznej tych gazow. Dlatego para na turbinach parowych osiąga ponad 500st.C, a gazy wylotowe z silika 4-suwowego potrafia miec tez ponad 400st.C