MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://www.forum.w114-115.org.pl/ |
|
schemat modułu zapłonu do M117 8-pinowy - HELP https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=45276 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | gregorrr [ pt gru 04, 2009 10:24 pm ] |
Tytuł: | schemat modułu zapłonu do M117 8-pinowy - HELP |
Witam, poszukuję schematu elektrycznego budowy modułu zapłonu do silnika M117.965 z 1987 roku - chodzi o moduł 8-pinowy. Jeśli ktoś ma to poproszę tu, lub na pw lub e-mail: gregorrr @ orange .pl Zaznaczam, że szukałem na forum i w necie i nie udało mi się znaleźć. Na forum było coś tam na ten temat, ale moim zdaniem nic konkretnego (był jeden schemacik z opisem nawet, ale nie wiem czy to jest to o co mi chodzi... no chyba że nie umiem szukać, a to też jest możliwe ![]() W ogóle występują/są dostępne takie schematy? Ogólnie help! Z góry dzięki za ewentualną pomoc. Pozdrawiam ![]() |
Autor: | VALENTINE123 [ sob gru 05, 2009 12:01 am ] |
Tytuł: | |
Jeżeli chcesz schemat wewnetrzny ,budowy modułu zapłonu ,to nie są dostępne .Ze schematem podłączenia modułu zapłonu ,nie ma problemu. |
Autor: | gregorrr [ sob gru 05, 2009 8:36 am ] |
Tytuł: | |
hmmm, no mam coś takiego: ![]() ![]() X11 - złącze diagnostyczne L1 - czujnik położenia wału korbowego (Ten z przodu silnika) A1p8 - elektroniczny prędkościomierz z ogranicznikiem prędkości maksymalnej T1 - cewka zapłonowa S5/4 - aparat zapłonowy N1/3 - moduł zapłonowy R16/2 - rezystor (przy module zapłonowym) L5 - czujnik położenia wału korbowego (z tyłu silnika, na styku ze skrzynią) S65 - czujnik przeciążenia skrzyni g2 A16 g1 - czujniki spalania stukowego B11/2 - podwójny czujnik temperatury S29/2 - czujnik położenia przepustnicy Myślę, że to jednak bardziej schemat połączenia niż budowy... Brak opisu/specyfikacji poszczególnych elementów. Czy ktoś komu elektronika jest bliższa niż mi, mógłby się wypowiedzieć na temat tego schematu? |
Autor: | Blazey [ sob gru 05, 2009 9:15 pm ] |
Tytuł: | |
Schematy istnieją. Pewnie mają je, muszą je mieć ci, którzy te moduły naprawiają. Niestety ich zdobycie graniczy z cudem. TE starsze moduły można spokojnie rozrysować, bo to raptem naście elementów. Z nowszymi jest już problem. Starsze moduły można też z powodzeniem zastąpić... |
Autor: | stanleym126 [ ndz gru 06, 2009 9:22 am ] |
Tytuł: | |
Blazey pisze: Schematy istnieją. Pewnie mają je, muszą je mieć
Ci co trudnią sie naprawami elektroniczno/elektrycznymi w zakładach samochodowych maja wszystkie schematy serwisowe na płytach, ale to kosztuje parę setek pelenów. |
Autor: | gregorrr [ ndz gru 06, 2009 10:06 am ] |
Tytuł: | |
stanleym126 pisze: Ci co trudnią sie naprawami elektroniczno/elektrycznymi w zakładach samochodowych maja wszystkie schematy serwisowe na płytach, ale to kosztuje parę setek pelenów.
Też mi się tak wydaje. Pytanie do wszystkich: czy w oprogramowaniu BOSCH ESI Tronic są może dostępne schematy budowy modułu o którym tu mowa?? Może ktoś ma tu dostęp do takiego softu i mógłby to sprawdzić?? Nie chodzi mi o udostępnianie schematów tutaj tylko o informację czy w ESI Tronic można coś takiego znaleźć. Z góry dzięki za pomoc. |
Autor: | ukaniu [ ndz gru 06, 2009 11:29 am ] |
Tytuł: | |
W zyciu nie widziałem udostępnionych schematów bebechów modułów. To jest cześć jakiej się nie naprawia (oficjalnie) - schematy sa nie potrzebne i nie udostępniane przez producenta. Jak już ktoś wspomniał schemat można zrysować. No chyba, że druk jest wielowarstwowy, a elementy nie opisane normalnym kodem, ale to też kwestia tylko czasu i wprawy. Jeśli ktoś posiada takie schematy to jest to tylko i wyłącznie wynik przecieku w firmie - stąd cena i czarny rynek. |
Autor: | hall [ ndz gru 06, 2009 1:20 pm ] |
Tytuł: | |
ja mam taki moduł boscha i siemensa jakby ktoś potrzebował. pozdrawiam ![]() |
Autor: | Blazey [ ndz gru 06, 2009 2:46 pm ] |
Tytuł: | |
Fajnie :hall - już sobie pohandlowałeś? Bo to chyba wątek nie o tym. Więc jeśli chcesz zarobić pieniądze, to udaj się z łaski swojej gdzie indziej! Pieprzeni handlarze wszędzie się wcisną... Z prostych modułów schematy można zrysować. To raptem kilkanaście elementów i prosta elektronika. Problem może być z typami elementów, szczególnie półprzewodnikowych, bo często są one oznaczane jedynie kodem producenta (by utrudnić identyfikację). Są też wykonywane na specjalne zamówienie: tranzystory w modułach są właśnie takie, bo mają dodane wyprowadzenie na obudowę (emiter najprawdopodobniej). Ale akurat to da się obejść. Jak wspomniano wyżej, podzespoły te nie są naprawialne (oficjalnie). Dlatego też w schematach instalacji samochodowej nie znajdzie się ich wewnętrznych schematów, a tylko ich podłączenie w aucie. Czasem uświadczy się funkcjonalny schemat blokowy (rozrysowanie modułu na poszczególne bloki funkcyjne, ale też bez schematu elektrycznego/elektronicznego). tutaj trzeba by się uśmiechać do producenta, który oczywiście za nic ich nie udostępni Naprawiający zarobkowo te moduły będą wiedzieć więcej, choć często to też jest wiedza typu - jak padnięte, to podstaw to i to i sprawdź, czy działa. Bo usterki występują w większości standardowo. Ale też niechętnie podzielą się wiedzą, wszak to ich źródło utrzymania. A moduły z mercedesów 123 i 126 (tutaj niektóre) można dopasować z bmw i innych aut. Różnice będą we wtyczkach. |
Autor: | gregorrr [ ndz gru 06, 2009 2:54 pm ] |
Tytuł: | |
ukaniu pisze: W zyciu nie widziałem udostępnionych schematów bebechów modułów.
To jest cześć jakiej się nie naprawia (oficjalnie) - schematy sa nie potrzebne i nie udostępniane przez producenta. Jak już ktoś wspomniał schemat można zrysować. No chyba, że druk jest wielowarstwowy, a elementy nie opisane normalnym kodem, ale to też kwestia tylko czasu i wprawy. Jeśli ktoś posiada takie schematy to jest to tylko i wyłącznie wynik przecieku w firmie - stąd cena i czarny rynek. Patrząc po tym co jest w internecie i innych forach (czytaj: nic) tego właśnie się domyślałem. Ogólnie zastanawiam się jak taki temat ogarnąć we własnym zakresie, bo te układy nie są mega skomplikowane, zresztą sam gdzieś o tym pisałeś. Do takich przemyśleń skłania mnie poziom cen za sprawne moduły używane, lub usługa za naprawę. Rozumiem, że elementy uszkodzone do wymiany mogą być rzadkie i trudne do zdobycia, więc i kosztowne, ale chyba bez przesady. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że jak jest to "rzadki temat" to i ceny szybują w górę. Jak już pisałem zastanawiam się czy można oszacować realne koszta i np. w ramach forum zorganizować tańszą metodę regeneracji modułów we własnym zakresie. Jeśli ktoś miał choć trochę do czynienia z lutownicą itd. i miał by dostęp do opisu poszczególny detali układu ew. ich zamienników to można samemu coś pokombinować. Oczywiście nie ukrywam tego, że i mi taki moduł padł niestety. Chcę również podkreślić, że nie szukam sposobu/pomysłu na zarobek, ani oszczędności. Jak już dojdzie do tego, że będę musiał wyłożyć na nowy/używany moduł to uważam, że to nie koniec świata, a kwota nie jest aż tak strasznie zaporowa, choć fakt nie mała. Myślę jednak, że temat nie jest nie osiągalny i nie wymaga niesamowitego sprzętu i umiejętności - tym bardziej skłania mnie to do poszukiwań schematu i opisu detali. |
Autor: | Blazey [ ndz gru 06, 2009 3:05 pm ] |
Tytuł: | |
Słuchaj. To tak jak ze sterownikiem w oplach. Wiadomo, ze pali się tam tranzystor sterujący. I że nawet można było kupić taki element z opisem (tranzystor do sterownika opel) i oczywiście startym typem z obudowy. Zresztą sam element nie jest ściśle określony. Jest cała gama zamienników (elementy o tych samych parametrach produkuje kilka firm ale mogą one być inaczej oznaczane), niektóre nawet o lepszych parametrach. I można się trochę pogimnastykować, by coś tam wsadzić. Te proste moduły można nawet unowocześnić. Prosty przykład - popatrz sobie na wnętrza aparatów zapłonowych od mercedesa 123 czterocylindrowego z modułem i... poloneza z modułem... I napisz, co zauważyłeś i co o tym myślisz... |
Autor: | hall [ ndz gru 06, 2009 3:26 pm ] |
Tytuł: | |
Blazey pisze: Więc jeśli chcesz zarobić pieniądze, to udaj się z łaski swojej gdzie indziej! Pieprzeni handlarze wszędzie się wcisną...
...nie uważasz że trochę przegiąłeś? akurat nie jestem handlarzem ale miałem problem z modułem w takim silniku i jedyne rozwiązanie tego problemu jest drugi sprawny moduł. Więc na drugi raz licz się ze słowami bo potraktuje to jako obrazę i zgłoszę do admin. Po drugie zastanów się trochę chłopie i zadaj sobie pytanie po co jest schemat i dla kogo. Dla ludzi którzy się znają na tym i coś im to mówi. A jak taki szpec dostanie taki schemat to za ewentualną naprawę (o ile nie zepsuje bardziej) nie weźmie 10 zł!!! z takim schematem to do serwisu boscha a tam zobaczysz miny pracowników, a potem cenę za ewentualną usługę o ile będzie działać. pzdr |
Autor: | gregorrr [ ndz gru 06, 2009 3:27 pm ] |
Tytuł: | |
Blazey pisze: Fajnie :hall - już sobie pohandlowałeś? Bo to chyba wątek nie o tym. Więc jeśli chcesz zarobić pieniądze, to udaj się z łaski swojej gdzie indziej! Pieprzeni handlarze wszędzie się wcisną... Spoko ![]() ![]() Wiesz jak to jest (nie piszę teraz o koledze hall), "ja mam, a Ty masz zepsute, więc zapraszam, a że temat rzadki to płać" .... i to nie mało. Właśnie dlatego chciałbym (sam lub ekipą) to obcykać, bo większość tematów w moim pojeździe ogarniam sam, tylko ten moduł, a raczej naprawa go mnie drażni ![]() Dodatkowo powiem, że jest kilka osób zainteresowanych w tej materii, nawet na tym forum, więc dlatego piszę o tym. Blazey pisze: Z prostych modułów schematy można zrysować. To raptem kilkanaście elementów i prosta elektronika. Tu fota rozprutego modułu, nie mojego. Gdzieś na necie znalazłem (jakieś forum obcojęzyczne, nie zapisałem linka, a teraz znaleźć nie mogę, fota tylko została). Doczytałem, że zjarał się element zaznaczony na czerwono. Jak widać nie tylko "u nas" temat jest rozpracowywany. ![]() Blazey pisze: Zresztą sam element nie jest ściśle określony. Jest cała gama zamienników (elementy o tych samych parametrach produkuje kilka firm ale mogą one być inaczej oznaczane) ... a jednak to naprawiają ![]() Blazey pisze: Te proste moduły można nawet unowocześnić. o to mi chodzi. Blazey pisze: Prosty przykład - popatrz sobie na wnętrza aparatów zapłonowych od mercedesa 123 czterocylindrowego z modułem i... poloneza z modułem...
I napisz, co zauważyłeś i co o tym myślisz... Nawet jak patrzę na moduł ze zdjęcia powyżej, myślę że to nie jest wielka filozofia, chodzi tu jednak o brak wiedzy, kosztowny brak wiedzy. |
Autor: | Blazey [ ndz gru 06, 2009 3:44 pm ] |
Tytuł: | |
Dyskusja jest o próbie naprawy, a od razu pojawia się jakiś ktosiu, kto chce na tym zarobić. Nie drażni cię to? Popatrz na tematy na forum. Większość i tak dotyczy handlu. Więc może zmienić nazwę na handlową? W tym module masz trzy płytki - lewa, gdzie są podłączone wyjścia z modułu. Widzę też jakieś elementy filtrujące, rezystory. Prawa płytka, to już pamięć i mapa zapłonów (obliczane na podstawie danych z czujników - prędkość wału, podciśnienie, temperatura i co tam jeszcze). Trzecia, ta zaznaczona na czerwono, to pewnie tranzystor mocy. Ale nie mogę powiększyć zdjęcia i dokładnie się poprzypatrywać. A tego, który mam sprawny, dla samego poznania, pruć nie będę Przy tych modułach mogą wystąpić jeszcze inne problemy - może się okazać, ze trzeba zaopatrzyć się w specjalne lutownice i inne narzędzia. A to dodatkowe koszty. W bardzo starych polskich modułach, realizowanych w tej samej technologii, choć dużo toporniej, problemem były upalające się wyprowadzenia z tranzystora mocy, który sam pozostawał sprawny. Niestety, przylutować drucik z jakiegoś dziwnego stopu do struktury, można było tylko lutownicą ultradźwiękową lub innym cudem. I do jednostkowej naprawy zakup wybitnie nieopłacalny. |
Autor: | gregorrr [ ndz gru 06, 2009 4:13 pm ] |
Tytuł: | |
Blazey pisze: Dyskusja jest o próbie naprawy, a od razu pojawia się jakiś ktosiu, kto chce na tym zarobić. Nie drażni cię to? Popatrz na tematy na forum. Większość i tak dotyczy handlu. Więc może zmienić nazwę na handlową? Fakt, może i mógł zapodać info na PW (moim zdaniem kontaktów i namiarów nigdy za wiele), ale nie ciągnijmy już tego. Niech to nie będzie tematem przewodnim tego wątku ![]() Blazey pisze: W tym module masz trzy płytki - lewa, gdzie są podłączone wyjścia z modułu. Widzę też jakieś elementy filtrujące, rezystory. Prawa płytka, to już pamięć i mapa zapłonów (obliczane na podstawie danych z czujników - prędkość wału, podciśnienie, temperatura i co tam jeszcze). Trzecia, ta zaznaczona na czerwono, to pewnie tranzystor mocy. Zdanie o końcówce mocy powtarza się, bo przypominam sobie jak gdzieś o tym czytałem, przy okazji znalezienia zdjęcia. Blazey pisze: Ale nie mogę powiększyć zdjęcia i dokładnie się poprzypatrywać. Lepszego foto nie mam - takie było. Blazey pisze: A tego, który mam sprawny, dla samego poznania, pruć nie będę Ja jak sprawdzę, że mój jest do bani, bo to jeszcze nie jest pewne na 100% (tu prośba będzie, ale na końcu postu, żeby czytelniej było) to dla dobra ogółu rozpruję swój, bo na co mi sfajczony moduł na półce - tak się może nadać dla pozyskania nowej wiedzy ![]() Blazey pisze: Przy tych modułach mogą wystąpić jeszcze inne problemy - może się okazać, ze trzeba zaopatrzyć się w specjalne lutownice i inne narzędzia. A to dodatkowe koszty. Blazey pisze: ...i do jednostkowej naprawy zakup wybitnie nieopłacalny
Jak dobrze policzę to tak: ja mam jeden moduł do naprawy z tego co piszesz to Ty też masz, mój znajomy ma kolejne 2. To razem 4, a pewnie jeszcze ktoś by się znalazł, więc koszta można jakoś podzielić. Chociaż myślę sobie, że jednak może być ciężko się zorganizować... Prośba i pytanie zarazem: Czy ktoś lub ktoś kogo znacie jest z okolic Opola/opolszczyzny (dopuszczam odległość np. ok. 100 km w jedna stronę, najchętniej w stronę Wrocławia, w przyszłym tygodniu chyba będę się tam wybierał) kto ma pojazd z silnikiem M117 z modułem 8-pinowym i byłby skłonny sprawdzić mój moduł podłączając go do swojej instalacji elektrycznej (oczywiście w pojeździe ![]() Będę wdzięczny ![]() Z góry dzięki. |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |