MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://www.forum.w114-115.org.pl/

Wymiana uszczelki pod głowicą - prośba o expresowy poradnik
https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=47725
Strona 1 z 3

Autor:  Borys [ śr mar 24, 2010 1:24 pm ]
Tytuł:  Wymiana uszczelki pod głowicą - prośba o expresowy poradnik

Witam!
Jako, że moje ostatnie traumatyczne doświadczenia z zawodowymi mechanikami zniechęciły mnie do korzystania z ich usług, postanowiłem zabrać się sam za naprawę mojej Laluni (W124 260E '92, przebieg 200kkm).
Objawy:
-widoczne wycieki oleju spod głowicy z przodu po lewej stronie
-wypluty kawałek uszczelki w tym rejonie
-ubytki oleju
-olej w układzie chłodzenia
Planowana naprawa:
-zdjęcie głowicy, wymiana uszczelki pod głowicą i pod deklem
-ocena stanu ślizgacza łańcucha rozrządu
-ocena i ewentualna wymiana uszczelniaczy zaworowych

Jako, że nigdy tego nie robiłem, prosiłbym bardziej doświadczonych kolegów o jakiś skrótowy poradnik.
Głównie chodzi mi o schematy ustawienia w GMP na znaki, momenty dokręcania ważniejszych śrub, na co zwrócić uwagę przy tej robocie. Im więcej fotek tym lepiej. Na Forum są niby podobne informacje, ale nie dotarłem do konkretnego tematu, zwłaszcza dla mojego silnika.
Pozdrawiam!

Autor:  molar [ śr mar 24, 2010 1:40 pm ]
Tytuł: 

Najlepiej sprawdz na forum 124,tam jest caly topic jak to robic, i cala reszta wiedzy(forum Mercedes 201-124)

Autor:  Borys [ śr mar 24, 2010 5:37 pm ]
Tytuł: 

Tak, rzeczywiscie, na razie dotarlem tylko do porady "zawiez mechanikowi, wyzygaj 650zl i za dwa dni po odbior"...
No koledzy, czy na prawde nikt nic nie potrafi mi pomoc?
Wiem ze sa jakies WISy czy inne EPC, ale ja sie w tym kompletnie nie rozeznaje, poza tym nie bardzo mam czas zeby sie teraz na nowo edukowac.
Dzisiaj poskladalem na nowo wtrysk (partacze poskladali go na silikon, przerwali jedna rurke), bo na tym polu tez nie domagal. Jutro chce sie zabierac za glowice i przydalyby mi sie jakies schematy czy cokolwiek.
Z tego co dzisiaj widzialem, bede musial chyba zdjac chlodnice, bo sie nie dobiore do przedniej pokrywy, visco pewnie tez trzeba zdjac jak i pasek wielorowkowy... Tyle na szybko dzisiaj wydumalem..
No wiec jak, pomozecie? :P
Pozdrawiam!

Autor:  ukaniu [ śr mar 24, 2010 6:18 pm ]
Tytuł: 

Pasek i wiskozę zostawiasz.
Wykręcasz napinacz łańcucha, kółko wałka rozrządu. Odkręcasz wsporniki regulatorów luzu zaworowego. Kolektory wydechowe. Mufkę od pompy wody.
Przedni górny dekiel osłaniający kółko wałka.
Musisz doprowadzić do tego aby głowica była uwolniona - można odkręcić albo zoatawić kolektor ssący.
Odkręcasz śruby mocujące głowicę - specjalny klucz - określona kolejność.
Dzwigiem unosisz głowicę - ręcznie można sobie złamać kręgosłup i zniszczyć powierzchnię uszczelniającą.
Testujesz śruby mocujące na rozciągnięcie - najlepiej wymienić na nowe.
Robisz serwis głowicy, docieranie zaworów, wymiana uszczelniaczy, może i wymiana prowadnic.
Djaesz głowicę do docierania - ostatecznie planowania + sprawdzenie szczelności ciśnieniowe.
Składasz w odwrotnej kolejności ;-)
Dokładne opisanie czynności zajęło by kilka stron tekstu.

Autor:  oress [ śr mar 24, 2010 9:56 pm ]
Tytuł: 

tu masz wszystko opisane po ingliszu krok po kroku:

dla m103

http://www.mbclub.co.uk/forums/engine/4 ... -m103.html

dla m104:

http://www.continentalimports.com/ser_ic100345.html

w jednym i drugim opisie znajdziesz istotne wskazówki

Autor:  ukaniu [ śr mar 24, 2010 10:06 pm ]
Tytuł: 

Po tych zdjęciach - jeszcze mi się coś przypomniało:
Przed robotą myjką ciśnieniową wyczyścic silnik - inaczej nawalimy w niego błota.

Autor:  Borys [ czw mar 25, 2010 10:52 am ]
Tytuł: 

O to mniej wiecej chodzilo. Dzieki chlopaki!
Jakos przebrne przez ta instrukcje po angielsku. Mam nadzieje, ze mi tylko kluczy nie zabraknie, bo cos tych torxów to ja u siebie za duzo nie widze :)
Przy V8 widzialem, ze chlopaki sciagaja cale walki rozrzadu, tutaj widze ze nie jest tak wesolo. No nic, mam nadzieje ze jakos sobie poradze :)
Dzieki raz jeszcze i szykujcie cierpliwosc na moje pytania :)
Pozdrawiam! <br>Dodano po 11 godzinach. 44 minutach.:<br> No dobra. Przebrnalem przez instrukcje rozbiorki i mam kilka watpliwosci:
1. Po pierwsze i najwazniejsze, nie ma tam slowa o ustawieniu silnika na znaki przed demontazem glowicy. Przeciez MB nie jest tak wspanialy, ze walek rozrzadu chodzi niezaleznie od wału :). Gdzie i co ustawic, zeby pozniej dobrze poskladac? (moze zaznaczyc markerem na wale i kole zebatym pozycje?).
2. Z tego co widze, lepiej wyjac walek rozrzadu niz odkrecac od niego samo kolko. Dobrze to rozumiem?
3. Jaka kolejnosc odkrecania/zakrecania srub mocujacych glowice? O momenty zapytam pozniej :P.
4. Co oznacza: "Testujesz śruby mocujące na rozciągnięcie - najlepiej wymienić na nowe." Które śruby i osochozi?
5. Czy odkrecac kolektor wydechowy od glowicy czy jednak mordowac glowice wraz z nim? Boje sie, ze powykrecam z glowicy te szpilki a poznie beda sie same wykrecaly w trakcie eksploatacji..
6. Kolektor dolotowy wraz z calym wtryskiem widze ze mozna zostawic na miejscu. Dobrze to rozumiem? Da rade dojsc do wszystkich srub mocujacych ten kolektor do glowicy bez zdejmowania aparatury wtryskowej wraz z klapą?

Ciąg dalszy pytań nastąpi. Prosze o odpowiedz na szybko na ostatnie pytanie. Jesli nie musze sciagac wtrysku to dzisiaj bym go zalozyl spowrotem, sprawdzil czy wszystko dobrze chodzi i wymyl silnik dokladnie z calego syfu 18-letniego.
Pozdrawiam!

Autor:  laudan [ czw mar 25, 2010 11:22 am ]
Tytuł: 

Borys pisze:
1. Po pierwsze i najwazniejsze, nie ma tam slowa o ustawieniu silnika na znaki przed demontazem glowicy. Przeciez MB nie jest tak wspanialy, ze walek rozrzadu chodzi niezaleznie od wału :). Gdzie i co ustawic, zeby pozniej dobrze poskladac? (moze zaznaczyc markerem na wale i kole zebatym pozycje?).

Znaki sa nabite na stale, ale mozesz sobie cos namalowac [zlosnik] i ustawiasz rozrzad przy skladnia, bo przy rozkladaniu masz chyba dobrze ustawione, bo inaczej silnik by nie chodzil [zlosnik]

Borys pisze:
3. Jaka kolejnosc odkrecania/zakrecania srub mocujacych glowice? O momenty zapytam pozniej :P.

Tutaj skorzystaj z VIS.

Borys pisze:
4. Co oznacza: "Testujesz śruby mocujące na rozciągnięcie - najlepiej wymienić na nowe." Które śruby i osochozi?

O te, o ktore pytales wyzej ;)

Borys pisze:
5. Czy odkrecac kolektor wydechowy od glowicy czy jednak mordowac glowice wraz z nim? Boje sie, ze powykrecam z glowicy te szpilki a poznie beda sie same wykrecaly w trakcie eksploatacji..

Jak je przykrecisz to same sie nie odkreca ;) Tarcie dziala, o ile jest prawidlowy moment.

Autor:  oress [ czw mar 25, 2010 5:35 pm ]
Tytuł: 

Borys pisze:
4. Co oznacza: "Testujesz śruby mocujące na rozciągnięcie - najlepiej wymienić na nowe." Które śruby i osochozi?

Sruby mocujące głowicę do bloku - mierzy się je czy się przypadkiem nie wyciągnęły, dane znajdziesz w VIS. Teoretycznie taka śruba nadaje się do ponownego użycia gdy palcami zdołasz ją wkręcić do końca. Jak zmieniać śruby to na oryginały MB, bo zamienniki sa kiepskie już wolałbym założyć stare oryginalne.

Borys pisze:
6. Kolektor dolotowy wraz z calym wtryskiem widze ze mozna zostawic na miejscu. Dobrze to rozumiem? Da rade dojsc do wszystkich srub mocujacych ten kolektor do glowicy bez zdejmowania aparatury wtryskowej wraz z klapą?

lepiej najpierw zdjąć głowicę z całym kolektorem dolotowym, tak samo najpierw założyć kolektor a później osadzić głowicę

AHA! nie zapomnij "zresetować" napinacza łańcucha rozrządu przed montażem.

to tak na szybko, jak coś to pytaj. Dane z VIS też mam gdzieś na PDF-ach tylko teraz mi się szukać nie chciało

Autor:  Borys [ czw mar 25, 2010 7:53 pm ]
Tytuł: 

Panowie, wielgachne dzieki za pomoc. Nie mam niestety VIS-a, dlatego prosilbym o wysublimowanie danych potrzebnych mi do tej operacji.
Mysle, ze juz wszystko bede wiedzial, dzieki powyzszym informacjom.
Brakuje mi tylko tych kolejnosci rozkrecania szpilek glowicy (oraz ich dokrecania), momentow i gdzie sie znajduja znaki.
"Zresetowac napinacz"? Co to oznacza? Jak to zrobic? :)
Kolejne pytania zapewne padna niebawem, jak juz glowica zawisnie na podnosniku :).
Pozdrawiam!

Autor:  oress [ pt mar 26, 2010 7:02 pm ]
Tytuł: 

Borys pisze:
"Zresetowac napinacz"? Co to oznacza? Jak to zrobic?


po wyjęciu powinno się go złożyć do pozycji wyjściowej, tak aby się sam ustawił do napięcia łańcucha. W sumie jest to bardzo ważne gdy wymieniamy łańcuch, alby napinacz go nie zerwał.

sprawdzanie wyciągnięcia śrub, momenty i kolejność dokręcania głowicy:


Obrazek

Autor:  Borys [ pt mar 26, 2010 9:23 pm ]
Tytuł: 

oress wielkie dzieki za diagramy, bedzia pomocne i to bardzo.
Czy odkrecanie glowicy przeprowadzic w odwrotnej kolejnosci (od 14 do 1)?

Autor:  zegarek [ pt mar 26, 2010 11:47 pm ]
Tytuł: 

Ogólna zasada jest taka, że głowicę odkręcasz od zewnątrz do środka, a przykręcasz od środka do zewnątrz.

Autor:  PiotrGo [ sob mar 27, 2010 1:19 pm ]
Tytuł: 

Panowie, ja jeszcze z takim pytaniem.
Czy planowanie głowicy przed jej ponownym założeniem jest bezwzględnie konieczne, czy może się obyć bez jeżeli nie widać uszkodzeń / nalotów.

Mam tu na myśli zdejmowanie głowicy do remontu, kiedy sama uszczelka głowicy była OK.

Autor:  Borys [ sob mar 27, 2010 1:54 pm ]
Tytuł: 

To ja sie przylacze do pytania. Czy przy robieniu uszczelki tez nalezy bezwzglednie planowac glowice? Czytalem, ze dopiero po przekroczeniu okreslonej odchylki nalezy to zrobic. Jesli tak, to jakiego rzedu musi byc to odchylka, zeby kwalifikowac glowice do planowania.

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/