MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz https://www.forum.w114-115.org.pl/ |
|
m103 odczyt RPM ze złacza diag. https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=48877 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | devcrk [ pn maja 24, 2010 3:52 pm ] |
Tytuł: | m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
Witam W jaki sposób odczytać prędkość obrotową silnika za pomocą złącza diagnostycznego ? Na kole pasowym jest czujnik, który zapewne działa jak czujnik ABSu, tzn normalnie brak jest "przejścia", a gdy koło jest w odpowiednim położeniu, pojawia się "przejście" (0 Ohm). Tylko które piny w złączu diag. służą do tego ? Czy można to sczytać zwykłym multimetrem z pomiarem częstotliwości (Hz) ? tzn np 20 Hz będzie odpowiadało 20*60=1200 obrotów/min ? |
Autor: | ukaniu [ pn maja 24, 2010 5:33 pm ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
To jest czujnik indukcyjny - generuje napięcie kiedy mija go znacznik na kole. Miernik powinien działać, jednak dużo zależy od układu wejściowego danego ustrojstwa. Złącze okrągłe - 7,8 para z cewki czujnika, 9 ekran kabla. A nie lepiej zastosować sygnał TD - kołek 1, lub dostępny na śrubce obok złącza, kabel żółto zielony? |
Autor: | devcrk [ pn maja 24, 2010 6:43 pm ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
Może napiszę do czego mi to potrzebne: otóż na płytce obrotomierza jest potencjometr, którym można regulować ustawienie obrotomierza. I u mnie ktoś tym kręcił, w związku z tym przy ok. 700 obrotów na obrotomierzu jest ok. 400, przekłamuje o jakieś 300 w całym zakresie. ukaniu pisze: generuje napięcie Generuje napięcie, czy zamyka obwód po minięciu znacznika ? Czyli jeśli chcę zmierzyć, miernik w piny 7 i 8 ? Sygnał TD - z koła zamachowego ? Tam impuls jest chyba 3 razy na pełny obrót, więc odczytane Hz*60/3 ? |
Autor: | ukaniu [ pn maja 24, 2010 7:11 pm ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
Jeśli przekłamanie jest cały czas 300obr to przestawiona jest wskazówka. Jeśli błąd liniowo narasta - przeztawiony pot. w zegarze. Czujniki indukcyjne generują impuls napięcia. Zmianę oporu (ala zamykanie obwodu) mogą wykazywac czujniki Halla. Czujniki przy kołach, czujniki na wale w W124 są indukcyjne i generują napięcie. Na TD jest sygnał proporcjonalny do zapłonów więc w M103 - 3 imp/obr. |
Autor: | devcrk [ pn maja 24, 2010 7:31 pm ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
Wskazówkę przestawiłem, przy 700 obrotach wskazuje dobrze, ale o zgaszeniu silnika jest lekko poniżej 500 na skali, nie leży na "0". Wnioskowałem, że to wina potencjometru, bo wyglądał na przestawiony. Jeśli byłby to potencjometr, to wyglądałoby to np. tak ? rzeczywiste->na obrotomierzu 700->800 1400->1600 2100->2500 2800->3600 Dlatego chcę skorzystać z odczytu bezpośredniego, gdyż nie mam drugiego obrotomierza na podmianę, a chciałem porównać to co widzę na obrotomierzu z rzeczywistością. Proszę jeszcze o podpowiedź: miernik w 7 i 8 pin lub 1<->masa z TD ? |
Autor: | bmw [ pn maja 24, 2010 9:12 pm ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
TD z masą. 1 to TD. |
Autor: | ukaniu [ wt maja 25, 2010 9:03 am ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
devcrk pisze: Jeśli byłby to potencjometr, to wyglądałoby to np. tak ? rzeczywiste->na obrotomierzu 700->800 1400->1600 2100->2500 2800->3600 Tendencja wzrostu błędu od obrotów to problem z pot - więc przykład wskazuje na problem też z pot. Wskazówką reguluj tak by 1000 pokrywało się z 1000 (położenie 0) a potencjometrem tak aby 6000 z 6000 ("wzmocnienie"). Iteracyjnie do czasu aż oba wskazania będą OK. Dzięki temu ustawisz prawidłowo wskaźnik. Lepiej robić to na stole warsztatowym zadając napięcie z jakiegoś generatora niż grzać silnik pod czerwoną kreskę na luzie. |
Autor: | TReneR [ wt maja 25, 2010 10:39 am ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
ukaniu pisze: Zmianę oporu (ala zamykanie obwodu) mogą wykazywac czujniki Halla. Nie zebym sie czepial, ale czujnik Halla rowniez generuje napiecie w dodatku roznicowe... ![]() |
Autor: | devcrk [ wt maja 25, 2010 10:48 am ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
Może trochę ciągnę ten temat, ale jeśli wskazówka pokazuje dobrze, nawet przy wyższych obrotach, a po zgaszeniu silnika nie ląduje na "0" to co z tym zrobić ? Poprawię, żeby była na zero, będzie zaniżać o jakieś 300-400 w całym zakresie. Poprawię na zero i podreguluje potencjometrem, przy 700 będzie ok, ale wyżej zacznie źle pokazywać ?.... |
Autor: | TReneR [ wt maja 25, 2010 11:28 am ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
Wskazówkę na 0 - tym nic nie wskórasz. Z tego co pamiętam, to obrotomierz ma dwie możliwości regulacji - wzmocnienie i offset. Pierwsze reguluje się potencjometrem, drugie wartością kondensatora. Nie ma co gdybać. Wyreguluj obroty biegu jałowego na właściwa wartość potencjometrem i sprawdź czy reszta skali się pokrywa. Jeżeli nie, to bez lutowania się nie obejdzie. |
Autor: | ukaniu [ wt maja 25, 2010 12:15 pm ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
TReneR pisze: Nie zebym sie czepial, ale czujnik Halla rowniez generuje napiecie w dodatku roznicowe... ![]() "Czujnik Halla" w motoryzacji prawie nic nie mówi, może mieć ukłąd wyjściowy wg. widzimisię konstruktora czujnika. Wiadomo tylko, że zawiera element Halla. W fizykę działania tekiego czujnika nie ma co się zagłębiać bo i tak tego od strony kabli widać "Jakiś" układ elektroniczny. W obrotomierzu offset można regulować położeniem wskazówki a wzmocnienie prkiem. Stąd podałem sposób regulacji na punkty 1000 i 6000. Kondensator jest elementem układu multiwibratora pozwalającego ustandaryzować impulsy z silnika - i właściwie będzie działał jak prek. Jeśli wartości przy 1000 i 6000 będą ok to jest jakaś lipa w ukłądzie wskaźnika - duża nieliniowość an początku, blokowanie opiłkiem itd. Chyba, że układ w 124 jest jakiś mocno wykumany i mamy jeszcze dodatkowo możliwość regulowania ofsetu elektrycznie - w co wątpię bo jak swojeo czasu przy obr. grzebałem to mnie nie wprawił w stan osłupienia inżynierskiego ![]() |
Autor: | TReneR [ wt maja 25, 2010 12:49 pm ] |
Tytuł: | Re: m103 odczyt RPM ze złacza diag. |
ukaniu pisze: "Czujnik Halla" w motoryzacji prawie nic nie mówi, może mieć ukłąd wyjściowy wg. widzimisię konstruktora czujnika. Tak - to prawda. ps. na konkurencyjnym forum jest opis przystosowania obrotomierza od benzyny do dizla i jego regulacji. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |