MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://www.forum.w114-115.org.pl/

[W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora
https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=49715
Strona 1 z 1

Autor:  Mike_THE_GR8 [ pn lip 05, 2010 4:02 pm ]
Tytuł:  [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Witajcie.

Potrzebuję Waszej rady w następującej kwestii: jest sobie silnik M102 2,3 w którym niestety nie działa poprawnie włącznik wentylatora (elektromagnes sterowany czujnikiem zaznaczonym na czerwono na zdjęciu). Testowałem czy sam elektromagnes jest sprawny poprzez zdjęcie wtyczki z czujnika i zmostkowanie jej. Efekt był taki, że przez chwilę wiatrak ładnie chłodził, ale po chwili wywaliło bezpiecznik i każdy następny już też wywala. Podłączyłem pod kostkę miernik elektryczny który niestety wykazał, że pomiędzy obydwoma pinami jest obwód - czyli zapewne gdzieś w układzie jest zwarcie. Teraz pytanie właściwie: czy rozumuję właściwie czy może tam powinien być obwód? A jeśli nie powinno go być, to gdzie zacząć poszukiwania winnego? Czy jest jakieś typowe miejsce które powoduje zwarcie czy trzeba przejść po kolei po kablach i szukać?
Zdjęcie poglądowe poniżej (na zdjęciu jest odpięta kostka od czujnika):
Załącznik:
czujnik.jpg
czujnik.jpg [ 43.34 KiB | Przejrzano 1111 razy ]

Szukajka niestety nie wykazała źródeł wiedzy, jeśli jednak było to poproszę o link.

Autor:  ukaniu [ pn lip 05, 2010 6:03 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Było kilka wersji sterowania w zalezności od roku...
Jeśli po zmostkowaniu sprzęgło się złączyło i jakiś czas pracowało a potem wywaliło bezpiecznik to stawiał bym na uszkodzoną cewkę elektromagnesu albo jakiś kabel dobrowadzający.

Autor:  Mike_THE_GR8 [ wt lip 06, 2010 1:46 am ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Ok,to już jest jakiś trop. Rocznik 1987 jeżeli coś Ci to powie. Następny krok to zapewne obejście wiązki i próba pomiaru bezpośrednio pod wiatrakiem.

Autor:  Gerri [ wt lip 06, 2010 2:24 am ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Mike_THE_GR8 pisze:
Testowałem czy sam elektromagnes jest sprawny poprzez zdjęcie wtyczki z czujnika i zmostkowanie jej. Efekt był taki, że przez chwilę wiatrak ładnie chłodził, ale po chwili wywaliło bezpiecznik i każdy następny już też wywala.

ukaniu pisze:
kabel dobrowadzający
;)
Nie tak do końca jest to pewne. Wtyczka została zdjęta, została założona zworka - ale skąd mamy wiedzieć, czy wtyczka ze zworką nie została założona spowrotem na czujnik?

Mike_THE_GR8 pisze:
Podłączyłem pod kostkę miernik elektryczny który niestety wykazał, że pomiędzy obydwoma pinami jest obwód - czyli zapewne gdzieś w układzie jest zwarcie. Teraz pytanie właściwie: czy rozumuję właściwie czy może tam powinien być obwód? A jeśli nie powinno go być, to gdzie zacząć poszukiwania winnego?

Z Twojej terminologii wynika, że masz niewielkie pojęcie o elektryce i pomiarach multimetrem. Na jaki rodzaj pomiaru był ustawiony multimetr? Prąd? Napięcie? Oporność? Jak był podłączony?
OBWÓD - to jest warunek przepływu prądu. Jeżeli nie będzie obwodu to nie zaświeci żarówka, nie włączy się wycieraczka i nie zadziała sygnał dźwiękowy.
Jeżeli jest ZWARCIE - to znaczy, że obwód jest przeciążony, i przykładowo zamiast 8 amper przepływa w tym obwodzie 25 amper i przepala bezpiecznik. Tak więc każde zwarcie to obwód - ale wcale nie każdy obwód to zwarcie.
A najlepiej to dokładnie opisz co robiłeś , bo jakoś nie wierzę że mój bardzo krótki kurs pozwoli rozwiać wątpliwości początkującego elektryka - teoretyka [zlosnik]

Autor:  Mike_THE_GR8 [ wt lip 06, 2010 9:14 am ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Masz rację, za bardzo na skróty to chyba napisałem i wyszły jakieś herezje :-?
Mierzyłem na oporność, pomiar wychodził w okolicy 0, ale nie pamiętam na jakiej skali. Jak wrócę wieczorem do domu to powtórzę pomiar i napiszę jak był wynik na jakim zakresie.
Pomiar był robiony z wtyczką zdjętą z czujnika, zresztą sam czujnik daje oporność na nieskończoność niezależnie od temperatury.

Autor:  Mike_THE_GR8 [ wt lip 06, 2010 7:43 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Pomiar na kostce wynosi 30 omów.
Załącznik:
pomiar2.jpg
pomiar2.jpg [ 100.67 KiB | Przejrzano 1053 razy ]

Autor:  Gerri [ wt lip 06, 2010 9:07 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Mike_THE_GR8 pisze:
Pomiar na kostce wynosi 30 omów.

Z metodologii pomiaru niestety nadal niedostatecznie. W tej chwili pomierzyłeś oporność cewki wentylatora (to jeden kabel miernika) do której dodany jest opór reszty urządzeń będących na tym samym bezpieczniku (to drugi kabel miernika) Dlatego dodany, bo wszystkie urządzenia są ze sobą połączone za pomocą masy pojazdu! Nie chce mi się "Paint-ować" ale prawidłowo wykonany pomiar oporności cewki wentylatora powinien wyglądać tak: Lokalizujemy we wtyczce czujnika kabel idący do wentylatora (drugi będzie połączony ze stacyjką i pojawi się na nim plus po załączeniu zapłonu) i wsadzamy w niego jeden kabelek miernika. Drugi kabelek miernika przypinamy do masy (może być element silnika) W ten sposób po ustawieniu multimetru na omy otrzymamy rezystancję cewki wentylatora.
Tu jednak również niepotrzebnie się rozpisałem, bo cyfrowy multimetr mierzy przy pomocy bardzo małego prądu, natomiast w czasie pracy silnika występuje znacznie wyższe napięcie, powstają dodatkowe napięcia indukcyjne w momencie wyłączania wentylatora i co najważniejsze: wysoka temperatura. Są to wszystko czynniki w zdecydowany sposób zwiększające ryzyko przebicia na zwojnicy jaką jest cewka wentylatora. Tak więc to co wydaje się dobre może zacząć sprawiać kłopoty dopiero po uruchomieniu i rozgrzaniu silnika.

Autor:  ghost2255 [ wt lip 06, 2010 10:06 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Gerri tu pięknie opowiada o teorii, ale my - prosty lud, co rozróżnia tylko kabelek, akumulator, silniczek, żarówka może tego pięknego wywodu nie pojąć. [zlosnikok]

Może uproszczę: czujnik w głowicy po osiuągnięciu odpowiedniej temperatury zwiera styki i zamyka obwód [zlosnikok] wentylatora(w uproszczeniu: akumulator->czujnik->wentylator).
Uszkodzenie czujnika - albo stale zwarty, albo nie zwiera - wynika to z tylko dwóch stanów, jakie może przyjąć.

Skoro wywala bezpiecznik, to znaczy, że coś obciąża obwód bardziej, niż założyli konstruktorzy, czyli pewnie wentylator pobiera za dużo prądu(zwarcie na uzwojeniu, za duże opory ruchu), albo gdzieś kabel zwiera do masy i jest obwód=zwarcie [zlosnikhihi] .

Autor:  Mike_THE_GR8 [ czw lip 08, 2010 5:06 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Słusznie mi się dostało za robienie bzdur w kwestii pomiaru.
Aktualnie problem przestał się ujawniać, to znaczy elektromagnes wentylatora działa normalnie po spięciu "na krótko" kostki. Nie miałem okazji sprawdzać go na nowym włączniku bo nie podgrzał się w żadnym momencie jazdy do tak wysokiej temperatury żeby włącznik zadziałał. Jeśli zadziała i znów wywali bezpiecznik - będę szukał dalej przyczyny (moment wywalenia bezpiecznika na pewno nie umknie nie zauważony, bo ten sam bezpiecznik odpowiada za zaworki temperatury, czyli jak wywali bezpiecznik to dmuchnie ciepełkiem z nawiewów). Póki co na tą chwilę temat zostaje zawieszony, dziękuję wszystkim za pomoc.

Autor:  ukaniu [ czw lip 08, 2010 5:11 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Ale wiesz, że jak wywala bezpiecznik to może upalić styki w nowym właczniku i będziesz musiał kupić nastepny?
To drogi sposób diagnozy :-)

Autor:  Gerri [ czw lip 08, 2010 6:35 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

ghost2255 pisze:
Uszkodzenie czujnika - albo stale zwarty, albo nie zwiera - wynika to z tylko dwóch stanów, jakie może przyjąć.

Przedstawiciel prostego ludu trochę za bardzo to uprościł... Jest jeszcze jeden stan (w zasadzie najczęściej spotykany): w temperaturze załączenia czujnik zwiera do masy [palacz]

ghost2255 pisze:
(w uproszczeniu: akumulator->czujnik->wentylator)

Tutaj też jest nadmierne uproszczenie, gdyż jest jeszcze jeden układ w tych silnikach: akumulator->wentylator->czujnik. Czyli prąd wchodzi najpierw na cewkę wentylatora, przelatuje przez nią i dopiero wtedy poprzez jednonóżkowy czujnik jest zamykany do masy. Ten obwód jest rzadziej spotykany, ale dla porządku o nim należy również wspomnieć.

ghost2255 pisze:
Skoro wywala bezpiecznik, to znaczy, że coś obciąża obwód bardziej, niż założyli konstruktorzy, czyli pewnie wentylator pobiera za dużo prądu(zwarcie na uzwojeniu, za duże opory ruchu), albo gdzieś kabel zwiera do masy i jest obwód=zwarcie

Wszystko O.K. - oprócz oporów ruchu. To nie jest silnik elektryczny tylko cewka sprzęgła elektromagnetycznego i opory ruchu nie obchodzą jej ani trochę.

Autor:  ghost2255 [ czw lip 08, 2010 9:20 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Rzeczywiście, za bardzo uprościłem, bo odniosłem to do "tradycyjnego" wentylatora elektrycznego spotykanego dzisiaj najczęściej w różnych autach. Zapomnałem, że w M102 jest tylko sprzęgło elektryczne. To dlatego, że moje ostatnie M102 miałem ładne parę lat temu.


A o zwarciu czujnika do masy jeszcze nie słyszałem, co wcale nie znaczy, że się nie zdaża. Gerri na pewno wie lepiej [zlosnikok] , w końcu ma praktykę.

Autor:  Mike_THE_GR8 [ pn sie 02, 2010 11:50 am ]
Tytuł:  Re: [W124] M102 - problem z włącznikiem wentylatora

Długie poszukiwania zostały zakończone sukcesem. Problemem był przewód od czujnika idący pod filtrem powietrza. Od drgań silnika był uprzejmy się przetrzeć i czasami dawać zwarcie (ale nie zawsze). Usterka została usunięta, potencjalne rozwiązanie podaję dla szukających w przyszłości.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/