MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt lip 18, 2025 1:52 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: sob lis 09, 2013 10:47 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Mam 320 TE z czterobiegowa skrzynia automatyczna i trafil sie dawca z dobra skrzynia pieciobiegowa. Zastanawiam sie nad zamiana. Da sie? Moze ktos juz taka przekladke robil i moglby podzielic sie doswiadczeniami?

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Post: sob lis 09, 2013 11:52 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 24, 2010 9:43 am
Posty: 84
Lokalizacja: Warszawa
Witaj.czterobiegowa skrzynia sterowana jest mechanicznie ,piątka elektronicznie.Jeśli tak jest w tym modelu musisz zamontować również komputer

_________________
W116 350SEL
W140 S420
W210 E320T
------------------

Renowacja pojazdów zabytkowych


Na górę
Post: ndz lis 10, 2013 12:04 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Tyle to wiedzialem. Wiem tez, ze "piatka" jest dluzsza niz skrzynia czterobiegowa wiec trzeba ja wymienic razem z walem napedowym. Pytam czy to strasznie duzo roboty i czy np. sterownik skrzyni wspolpracuje ze sterownikiem silnika i sterownikiem ASR.

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Post: ndz lis 10, 2013 9:37 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
przede wszystkim poszukaj schematu elektrycznego do auta dawcy i auta biorcy. Zobacz jak podłączony jest sterownik od skrzyni i jakie potrzebuje dane. W 124 chyba nie ma szyny CAN wiec dołożenie sterownika od skrzyni piątki nie powinno stanowić problemu.
Jak znajdziesz odpowiedni schemat to sam rozwiejesz swoje wątpliwości i zobaczysz jakie dodatkowe elementy potrzebujesz z dawcy.

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: ndz lis 10, 2013 10:40 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Nieno, prosze. Szyna CAN w W124... Nawet W210 jeszcze tego chyba nie mial.
Skad wziac schematy elektryczne do benza? W WiISie ich nie ma.

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Post: pn lis 11, 2013 2:41 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Teraz wyczytalem, ze samochody ze skrzynia pieiobiegowa maja tez inne przelozenia przekladni glownej :( Niby dyfry tez mozna zamienic ale widze, ze to sie robi calkiem spora przebudowa.

Do tego dochodzi fakt, ze skrzynie pieciobiegowe w sumie nie daja zadnych wiekszych oszczednosci w zuzyciu paliwa a sa za to stosunkowo awaryjne (napewno nie tak trwale jak skrzynie 722.3).

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Post: pn lis 11, 2013 12:35 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn lis 11, 2013 12:25 pm
Posty: 80
Przelozenie dyfra jest inne - w 4 biegowej 3.06 w 5 biegowej 3.69. Can tez jest - laczy sterownik silnika ze sterownikiem skrzyni biegow - przyjrzyj sie na schematach - zielony i bialy przewod, wchodza w to wydzielone miejsce we wtyczce sterownika silnika.

Obrazek

w126.pp.ru/akp722.pdf‎

schemat masz na koncu tego pliku. dla 124 jest w zasadzie identyczny.


Na górę
Post: czw gru 26, 2013 2:18 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 16, 2007 10:10 am
Posty: 71
Lokalizacja: Wrocław
wg. danych technicznych z zakładki "warsztat" 5-cio biegowy ASB montowany w 320TE to "stara czwórka" z dołożonym piątym biegiem załączanym osobnym sterownikiem (czyli nie jest to: 5-Gang-Automatikgetriebe mit elektronischer Steuerung) w tej skrzyni do 320TE ten dodatkowy sterownik 5-go biegu nie jest połączony ze sterownikiem silnika po CAN-ie.
Gdzieś czytałem, że te skrzynie nie mają dobrej opinii wśród użytkowników są ponoć dość awaryjne, dlatego chociażby, 400E, 500E "wychodziły" tylko z tym "pancernym" 4-ro biegowym automatem.
Domyślam się, że piąty bieg ma obniżyć zużycie paliwa w jeździe na trasie?

_________________
Brajtas od zawsze miłośnik gwiazdy!
W124 260E '88 swap 280E (M104.944 engine from W140) + Getrag (717.404 Gearbox from W201 2.5 16V Cosworth)
ex:
W123 250 '81 M123, MB 100D 2.4D '91, W201 2.0D '88 OM601, W124 200TE '89 M102, W124 200E ASB '92 M111


Na górę
Post: czw gru 26, 2013 10:46 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr mar 26, 2008 8:12 pm
Posty: 64
Lokalizacja: Pszczyna
Jak jeździsz w wiekszości po zabudowanym to nie warto. Piątka jest załączna elektrycznie przez sterownik i żadną regulacją nie da się obniżyć prędkości przy jakiej jest zapinany piąty bieg. Więcjerzdżąc po mieście cały czas będziesz miał wyższe obroty niż przy skrzyni 4- biegowej a tym samym wyższe zużycie paliwa.

Mi osobiście bardziej pasuje 4, ale zawsze możesz sie przejechać od kogoś 5 i będziesz miał porównanie.

_________________
124 220CE - 92 r.


Na górę
Post: czw gru 26, 2013 10:57 pm 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sie 19, 2005 3:53 am
Posty: 3996
Numer GG: 3939571
Lokalizacja: Zielona Góra
ja mam obie skrzynie w obu 280E. Ten z 4 biegowym automatem ma wyższe obroty w trasie, ale spalanie mają takie samo - 13L

_________________
S124 E300 TDT '95
W124 500E '92
W124 E320CE ' 95
W124 220E '93
S124 280TE '92
W140 500SE '94


Na górę
Post: pt gru 27, 2013 11:30 am 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Ja tez mam dwa 320 TE, jeden ze skrzynia czterobiegowa a drugi z piatka. Ten z piatka chyba trochę gorzej się zbiera ale na trasie ma znacznie nizsze obroty: przy 230 km/h (wg licznika w samochodzie) ma 5500 obr/min podczas gdy ten z czworka zamyka już obrotomierz.

Aha: po miescie w ogole tymi autami nie jezdze bo to w dzisiejszych czasach nie jest samochod do miasta.

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Post: pt gru 27, 2013 5:19 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 16, 2007 10:10 am
Posty: 71
Lokalizacja: Wrocław
W FAQ na forum mb201-124.eu jest kalkulator przełożeń opracowany przez m104. Można "wrzucić" tam przełożenia obu skrzyń, dyfrów i przy tym samym rozmiarze opon porównać prędkości na poszczególnych biegach przy określonych obrotach silnika.
W wersji z 4-ro biegowym automatem wg. mnie sens miałby tylko swap na pięciobiegową ASB bez zmiany dyfra natomiast w wersji z 5-cio biegowym automatem można byłoby spróbować jeszcze zamienić dyfer 3,69 na np. 3,27 (z 260E) lub 3,06 to tak jakby dodać nadbieg do skrzyni czterobiegowej.
Warto też zauważyć, że 5-cio biegowy manual montowany z silnikami M104 (zwany getragiem) na piątym bieg ma przełożenie 1.0 przy dyfrze 3.06 czyli faktycznie tam piąty bieg to czwórka w czterobiegowej ASB.
W124 z M103 3.0 z pięciobiegowym manualem (5-ty bieg 0,80) które wychodziło do 08.89roku miało dyfer 3.07 (i jest to najmniej "paliwożerna" wersja sześciocylindrowego silnika benzynowego montowanego w W124). Mam taką konfigurację w swoim W124 po swapie z 260E na 280E, po mieście trochę kiepsko się jeździ, 2 i 3 to najczęściej używane biegi za to na trasie przy 2tys. obrotów silnika na piątym biegu na liczniku jest 100km/h.

_________________
Brajtas od zawsze miłośnik gwiazdy!
W124 260E '88 swap 280E (M104.944 engine from W140) + Getrag (717.404 Gearbox from W201 2.5 16V Cosworth)
ex:
W123 250 '81 M123, MB 100D 2.4D '91, W201 2.0D '88 OM601, W124 200TE '89 M102, W124 200E ASB '92 M111


Na górę
Post: pt gru 27, 2013 9:05 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
W moim wypadku wchodzi w gre tylko wymiana 1:1 (czyli przekladka skrzyni i dyfra) z samochodu pieciobiegowego do samochodu czterobiegowego. Lubie przycisnac jak sa warunki i mysle, ze przy duzych predkosciach zuzycie paliwa powinno byc odczuwalnie nizsze.

Z drugiej strony wielokrotnie slyszalem, ze skrzynia 722.5 powstala przez dolozenie piatego biegu do skrzyni 722.3 i ze ta modyfikacja bardzo niekorzystnie odbila sie na jej trwalosci (ze skrzyni niezniszczalnej zrobila sie dosyc zawodna).

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Post: sob gru 28, 2013 1:19 pm 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: ndz cze 05, 2005 11:06 am
Posty: 1531
Lokalizacja: WROCŁAW
trochę poszperałem i powiem, że przełożenie z 4 na 5 nie jest mozliwe bez zmiany sterownika silnika. Z 5 na 4 swap jest bezproblemowy ale w druga stronę nie da rady, ponieważ ze sterownikiem silnika który masz, skrzynia 5 nie bedzie załączała ostatniego biegu. Po zmianie sterownika silnika owszem powinno działać.

_________________
W140 600SEL
W123 280 CE M119
W123 280 E - do remontu, nowe serce już jest!! :)
W116 450 SE - Babcia
R129 300SL-24
W212 350 CDI
ExW124 220TE
EX W210 290 TD -wierny jak stary pies
EX W124 320 TE


Na górę
Post: sob gru 28, 2013 5:52 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
Zgodnie z teza brajtasa (ktora brzmi prawdopodobnie i pokrywa sie z moja powierzchowna wiedza) sterownik skrzyni 722.5 nie komunikuje sie ze sterownikiem silnika wiec typ sterownika silnika nie powinien miec zadnego wplywu na prace skrzyni. To w kazdym razie i tak nie ma znaczenia bo mam dwa kompletne samochody i moge przelozyc sterownik silnika i cala wiazke z samochodu ze skrzynia pieciobiegowa do auta z czworka.

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl