MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz
https://www.forum.w114-115.org.pl/

[W124] Potrzebuję schemat elektrychny do klimatyzacji "półautomatycznej"
https://www.forum.w114-115.org.pl/viewtopic.php?f=25&t=68807
Strona 1 z 1

Autor:  jakub_gozdzik [ ndz lut 26, 2017 8:51 pm ]
Tytuł:  [W124] Potrzebuję schemat elektrychny do klimatyzacji "półautomatycznej"

Witam
Poratuje ktoś takim schematem, bo pomocna ruska strona ze schematami już nie działa?
Problem w klimie jest taki, że non stop chodzi wentylator. Gaz jest a kompresor nie załącza się. Gdyby to było w W140 albo 123 to wiedziałbym gdzie wsadzić palce ale W124 pod tym względem jest dla mnie mało obcykane, więc muszę się podszkolić... :)
Auto kupiłem parę dni temu i nie wiem co za druciarstwo tam było uprawiane...
Z góry dziękuję za pomoc.
Może jakieś delikatne podpowiedzi, co szybko sprawdzić, żeby nie kopać za głęboko?

Autor:  jakub_gozdzik [ wt lut 28, 2017 6:24 am ]
Tytuł:  Re: [W124] Potrzebuję schemat elektrychny do klimatyzacji "półautomatycznej"

Nikt nie pomoże? Ruska strona zaczęła działać ale tam schematy tylko do climatronica.

Autor:  Janfocus [ wt lut 28, 2017 12:04 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] Potrzebuję schemat elektrychny do klimatyzacji "półautomatycznej"

Sprawdziłbym czujnik ciśnienia klimy (w 126 miałem blisko osuszacza albo nawet w obudowie jego) i jak pamiętam objawy były podobne, ale było to wieki temu...
Wiatrak odpala też czujnik temp silnika (gdy działa powyżej 105st, ale może się zepsuł -brak styku z czujnikiem było równoznaczne z włączeniem wiatraka).

Autor:  VALENTINE123 [ wt lut 28, 2017 6:26 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] Potrzebuję schemat elektrychny do klimatyzacji "półautomatycznej"

Mam jaki schemat klimy do 124, nie pamiętam czy to do półautomatycznej.
Obrazek
Obrazek

Mam skopiowany opis jak klima działa, może się przydać w naprawach:
,,Jeśli chodzi o wentylatory skraplacza - te dwa z przodu samochodu, to są one zasilanie z jednego źródła (przewodu) i zawsze pracują w duecie. Chyba, że w którymś np skończą się szczotki, urwie kabel itd.

W sprawnym układzie, przy temp na dworze w granicach 22-25 st powinno to wyglądać nastęująco:

Po włączeniu klimatyzacji w przeciągu kilku sekund następuje wzrost ciśnienia w układzie do progu zadziałania czujnika ciśnienia. Po jego zadziałaniu zwiera on obwód, załączając przekaźnik w skrzynce bezpieczników. Po zwarciu przekaźnika, na oba wentylatory płynie prąd przez opornik znajdujący się za lewym reflektorem - ogranicza on prędkość wentylatora - tzw 1 bieg - wolny. W momencie wyłączenia klimy wentylatory chodzą jeszcze jakiś czas, do czasu spadku ciśnienia poniżej progu zadziałania czujnika. 1 bieg można sprawdzić, zwierając oba kable czujnika - znajduje się on obok osuszacza (czarna puszka) za lewą lampą. Są tam dwa czujniki - ciebie interesuje czerwony, z "wyprowadzonymi" kablami. Drugi czujnik z 2 pinami odpowiada za zabezpieczenie sprężarki w przypadku braku ciśnienia - pusty układ - sprężarka nie ruszy.

Drugi bieg wentylatora - szybki - włącza się, gdy silnik dobije do ok 115 st. Panel klimatyzacji monitoruje temp silnika za pomocą niebieskiego czujnika na pompie wody. Gdy temp wzrośnie, uruchamia on przekaźnik, a ten podaje prąd bezpośrednio na wentylatory, z pominięciem opornicy - bieg szybki.

Z doświadczenia wiem, że np przerwanie obdowu niebieskiego czujnika (np zdjęcie z niego wtyczki) spowoduje włączenie wentylatorów na 2 bieg. I jeszcze jedno - przy awarii jednego z wentylatorów skraplacza, drugi będzie się kręcił ciut szybciej, niż gdyby pracowały oba na raz - mniejszy spadek napięcia na przewodzie zasilającym ->mniejszy pobór prądu przez jeden wentylator, niż przez dwa.
I jeszcze jedno - przy temp w granicach 20 st i włączonej klimatyzacji wentylatory mogą na zmianę startować i wyłączać się na 1 biegu - ciśnienie w układzie jest bliskie ciśnieniu załączeniu czujnika. Raz je przekroczy - start wentyatorów, raz jest za niskie - stop. Przy temp na dworze w granicach 30 st wentylatory powinny włączyć się chwilę po włączeniu klimy i pracować w sposób ciągły, na 1 biegu. Chyba, że dojdzie do przegrzania silnika - wtedy wentylatory chodzą na 2 biegu i zostaje wyłączona klimatyzacja, aby zapobiec przegrzaniu silnika.

W m104 do 94 roku test drugiego biegu można przeprowadzić, wsadzając we wtyczkę niebieskiego czujnika temperatury rezystor ok 100-200 ohm. W m104 po 94 roku jest to trudniejsze, gdyż czujnik temperatury dla klimy jest w jednej obudowie z czujnikiem temp dla sterownika wtrysku. Gdy zdejmiemy z niego wtyczkę, celem upchania rezystorka w odpowiednie piny, sterownik zarejestruje nam błąd w.w czujnika. Tego czujnika nie zalecam sprawdzać poprzez zwieranie jego pinów.


Doskonały opis. Miałem gdzieś w pamięci kawałki tej wiedzy, ale dopiero teraz ogarniam cały układ, dzięki!

Dodam, że w M111 jest dokładnie tak samo poza faktem, że przynajmniej u mnie wiatrak jest jeden. Reszta identycznie. Łącznie z faktem, że od pewnego momentu zmienił się czujnik temperatury na 4-pinowy (taka jakby kwadratowa wtyczka).''

Autor:  jakub_gozdzik [ sob mar 04, 2017 4:22 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] Potrzebuję schemat elektrychny do klimatyzacji "półautomatycznej"

Dziękuję za schemat i opis, jutro coś podziałam. Jak zwykle Kolega Valentine123 spisał się na medal. A tak na marginesie, to schematów do climatronika jest pełno w sieci a od manualnej klimy ma chyba tylko Valentine ma :) Szkoda tylko, że takie nieczytelne literki, ale jakoś dam radę.
Pozdrawiam

Autor:  jakub_gozdzik [ ndz mar 05, 2017 1:50 pm ]
Tytuł:  Re: [W124] Potrzebuję schemat elektrychny do klimatyzacji "półautomatycznej"

Klima naprawiona, okazało się,że szpece od wiązki pomylili kable i wtyczkę od czujnika temperatury podłączyli do regulatora rozrządu a wtyczkę od regulatora podpięli pod czujnik [zlosnikz] . Ot taka drobna pomyłka a pół dnia walki, żeby do tego dojść...
Pozdrawiam

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/