Parę wycinków z książek o Mercedeach z lat 60-tych:
James Taylor "The Mercedes-Benz since 1945", część II "Lata 1960-te", fragment dotyczący W111/112 coupe/cabrio
strona 49: "Leading the stylists on the new project was Paul Bracq, and sketches by him dated December 1957 show a pilarless coupe design - the convertibles or cabriolets were designed later - much closer to the saloon shape than the production cars eventually were."
co możemy przetłumaczyć "Stylistom przewodził Paul Bracq, szkice datowane przez niego na grudzień 1957 roku pokazują projekt 'bezsłupkowego' coupe, dużo bliższego kształtom 4-drzwiowej limuzyny, niż samochody wdrożone ostatecznie do produkcji. Kabriolety były zaprojektowane później."
Na poparcie tego w Michael Rohde/Detlef Koch "Mercedes-Benz /8 W114/115, strona 10, zdjecie u góry i podpis:
"Das hochelegante 111er Coupe war die erste grosse Schoepfung von Paul Bracq 'beim Daimler' und ein wichtiger stylistischer Trendsetter"
co mniej więcej znaczy "Bardzo eleganckie 111 coupe było pierwszym dużym dziełem Paula Bracqa dla Daimlera i jednocześnie było ważnym wyznacznikiem trendów."
Ale, dalej w książce Taylora, rozdział o Pagodzie, strona 74:
"... in April 1960, a completely different shape had been drawn up by Paul Bracq in Karl Wilfert's drawing office and approved for production, and the car was being described as a 230SL"
"... a w kwietniu 1960 Paul Bracq narysował zupełnie inny kształt w biurze projektowym Karla Wilferta i ten kształ został zaaprobowany do produkcji, a samochód oznaczony jako 230SL".
I, na koniec, w części o W108/109, strona 85:
"Development began in the early 1960s, and once again the major styling work was carried out by Paul Bracq, whose brief no doubt included a strong suggestion that he should avoid 'dating' featers like the fins of the W110/111/112 cars, which Stuttgart was already beginning to regret".
"Opracowywanie rozpoczęto we wczesnych latach 60-tych, ponownie zasadnicza część prac nad stylizacją była wykonana przez Paula Bracqa, który, bez wątpienia, otrzymał instrukcje, aby unikać starzejących się elementów projektu, jak np. 'skrzydła' serii W110/111/112, których Stuttgart zaczynał żałować."
No i oczywiście W114/115, ale o tym, oczywiście, wiemy
Bez wątpienia człowiek zasłużony dla MB
Pozdrawiam!