maclaw pisze:
czy ktoś wie, jak to zrobić w tym modelu W140 CL500 lub 500SE?? i jakiego oleju trzeba użyć?? bo mam podobny problem, a to mogłoby istotnie pomóc w przypadku mojego visko...
Opiszę Ci przypadek na podstawie uszkodzenia mojego wisko w modelu w126 500SE. Myślę, że ten element jest podobny do Twojego. Moje wisko zostało uszkodzone podczas "naprawy" przez pana "Edzia". Pan Edzio podobnie jak inni panowie Edziowie poszedł najprostszą drogą i zobaczywszy leciutko kręcący się na wietrze wiatrak walnął młotkiem parę razy i w ten sposób zakleszczył tarczki w mechanizmie wiska. Pracowało potem jeszcze parę tygodni i padło definitywnie. Zdobyłem inne wisko ale i ono okazało się za słabe. Analiza uszkodzenia wskazywała na brak oleju w środku. Wiskoza ma tę właściwość, że potrafi przejść nawet najmniejszą szparką zatem większość uszkodzeń musi wypływać razem z wypływającym olejem i jego brakiem. Idąc tą drogą napełniłem uszkodzone przez pana Edzia moje wisko (Behr) olejem silikonowym (olej silikonowy zachowuje swoje właściwości prawie w całym zakresie temperatur aż do ponad 230-kilka stopni) o gęstości 5000cps. Okazał się za rzadki. Napełniłem zatem olejem o gęstości 10 000cps. Wisko ruszyło ale za wolno. Wlałem zatem olej o gęstości 50 000cps (wlewanie jest dosyć uciążliwe bo każda kropla aby wpłynąć potrzebuje około minuty) i wisko ruszyło. Wytrzymuje największe upały i jest prawie dobrze. Postanowiłem zatem zregenerować zakupione wcześniej inne wisko (Fichter&Saks). Tym razem niespodzianka. Nie dość, że posiada ono lewoskrętną śrubę to jeszcze jest dla amatora NIEROZBIERALNE. Planuję ostrożnie wywiercić z boku małą dziureczkę przez którą wleję olej a którą następnie zatkam w możliwie najlepszy sposób (jeszcze nie wiem jaki).
1) jakie wisko: Miałem do dyspozycji w/w dwa modele: Behr oraz Fichter&Saks. Obydwa mocowane do wiatraka na czterech śrubach a do silnika na kołnierzu również czterema śrubami. 2) jak wlać olej: Wisko Behr otworzyło się stosunkowo łatwo normalną śrubą umieszczoną w centrum oraz wyjęciu pierścienia z gumową uszczelką. Wylałem resztki starego oleju przechylając wisko na płask i obracając je, przepłukałem olejem napędowym, wysuszyłem i napełniłem nowym olejem obracając przy tym od czasu do czasu ośką aby ułatwić jego spływanie. Wisko Fichter&Saks było nie do odkręcenia. Skorzystałem z pomocy warsztatu ślusarskiego gdzie przy okazji okazało się, że to śruba lewoskrętna. Niestety w środku jest tuleja dokładnie uniemożliwiająca jakąkolwiek ingerencję przez osoby nie mające specjalistycznych narzędzi. Planuję zrobić tak, jak wspomniałem już wyżej. 3) Jaki olej: Olej silikonowy do dyferencjałów gęstość (lepkość) 50 000cps Myślę, że można spróbować dobrać indywidualnie ponieważ na rynku jest dużo modeli wiska i może okazać się, że inny olej (inna gęstość) będzie lepsza. 4) Gdzie kupić: Ja kupiłem w sklepie RCmonster w Warszawie. Przesyłają na podany drogą telefoniczną lub e-mailem adres za zaliczeniem pocztowym 5) jaką ilość: powinno wystarczyć 100ml (polecam więcej). 6) ile kosztuje około 15-20zł plus przesyłka. Wysyłają dosyć szybko. Można ich znaleźć bez trudu na ich stronie internetowej.
P.S.
Uważam, że rozumiesz, iż odzyskanie 100% sprawności i funkcjonalności wiska jest prawie niemożliwe. Należałoby przynajmniej wlać olej stosowany przez fabrykę a to jest raczej nie do zdobycia. Również sam mechanizm dalej pozostał głęboko ukryty w środku. Jednak wisko się kręci, chłodzi i nie jest zablokowane na stałe co jest niezwykle ważne. Nie bez znaczenia jest też cena naprawy. Około 30zł nie da się nijak porównać do ceny nowego a w przypadku nabycia używanego i tak nie masz żadnej gwarancji prawidłowości jego działania (ja kupiłem i okazało się też popsute za to bez możliwości reklamacji). Jeśli przyczyną uszkodzenie był tylko brak oleju masz szansę, że odzyskasz pełną sprawność urządzenia.
