MERCEDES 4 EVER pisze:
Kielbik a po kija jest korek spustowy w recznych skrzyniach? przeciez jak juz łozyska sie rozleca i skrzynia itak bedzie rozbierana to mechanik przy rozbieraniu by sobie wylał no chyba nietwierdzisz ze zrobili korek tylko do napraw kapitalnych skrzyn biegow?
Wiesz co? na glupie pytanie glupia odpowiedz: korek spustowy w skrzyniach mechanicznych jest po to zeby przy zlomowaniu samochodu nie trzeba go bylo odwracac do gory kolami i ewakuowac oleju przez odpowietrznik. Jest co najmniej 100 roznych przyczyn dla ktorych trzeba naprawiac skrzynie i zwykle przed tym wypada spuscic olej. Jak trzasnie durny uszczelniacz to bedziesz sciagal pelna skrzynie? Jeszcze nie widzialem urzadzenia technicznego wypelnionego czynnikiem technologicznym bez mozliwosci ewakuacji tego czynnika. To wymuszaja chocby przepisy ochrony srodowiska, o czym jako diagnosta powinienes wiedziec.
Niby co ma sie zuzywac w oleju w mechanicznej skrzyni przekladniowej? Proces starzenia oleju i wytracanie koksu zachodzi w temperaturach, ktore normalnie w skrzyniach ani dyferencjalach nie sa osiagane (powyzej 80°C). Ponadto ani olej w skrzyni ani w dyferencjale nie sa narazone na dzialanie agresywnych produktow spalania, z ktorymi borykac sie musi olej silnikowy (zwiazki siarki, sadza, pyl z powietrza doprowadzanego do komory spalania). Lozysko jak ma sie rozleciec to sie rozleci bez wzgledu na przebieg oleju. Znacznie wieksze znaczenie ma dlugotrwale przeciazanie ukladu napedowego, co w spoleczenstwie specjalizujacym sie w ciaganiu lawet zdarza sie czesciej niz mogli to przewidziec konstruktorzy

. Zajechalem juz pare samochodow ale jeszcze w zadnym nie udalo mi sie zakapic skrzyni czy dyfra, ktore, jak powszechnie wiadomo, sa najtrwalszymi elementami samochochodu (nie zebym sie specjalnie staral: nie wymienialem tylko oleju a i lawete tez zdarzalo mi sie ciagac

). Zdarzaja sie oczywiscie samochody, w ktorych skrzynie nie wytrzymuja duzych przebiegow. Typowym przykladem sa VW T2 czy Saaby 900 pierwszej generacji ale to wynika z faktu, ze one wlasnie byly notorycznie przeciazane: zaprojektowano je do przenoszenia stosunkowo niewielkich mocy a potem zestawiano z mocniejszymi silnikami. Wymiane oleju w mechanicznych skrzyniach niektorzy producenci zalecaja jedynie w przypadku eksploatacji pojazdu w utrudnionych warunkach, np. Taxi, samochody policji, jazda w terenie - wiadomo, kurz zawsze sie dostanie, ect.