MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt sie 15, 2025 5:44 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Post: czw lip 08, 2010 11:07 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr wrz 20, 2006 12:04 pm
Posty: 143
Lokalizacja: Gdynia
Witam
Jakiś czas temu prawa wycieraczka zatrzymała mi się w skrajnie zewnętrznej pozycji, jednak po kilku naciśnięciach spryskiwacza wszystko wróciło do normy. Teraz zrobiło się to samo tylko dodatkowo w trybie ciągłym uruchomił się spryskiwacz obu reflektorów. Lewa wycieraczka chodzi ok. Po jakimś czasie wycieraczka wróciła do swojej pozycji ale spryskiwacz obu lamp nadal włącza się zaraz po zapaleniu świateł.
Co odpowiada za włączanie spryskiwacza lamp - jakiś przekaźnik (który?), krańcówka przy wycieraczce?
Czy złe parkowanie jednej wycieraczki to zawsze usterka mechaniczna, czy może też być elektryczna? Co najpierw sprawdzić?

_________________
MB 560SE '90


Na górę
Post: pt lip 09, 2010 9:32 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: ndz paź 28, 2007 1:39 am
Posty: 792
Lokalizacja: Jarosław, Podkarpackie
No to mamy ten sam problem. Przyłączam się do pytania. Spryskiwacz (silniczek) wycieraczek włącza się sam w czasie jazdy jak mu się podoba i wywala płyn w kilka minut. I też prawa wycieraczka zacina się w skrajnym położeniu. Posprawdzałem i przeczyściłem wtyczki ale nic nie pomogło. Na ile się dało pooglądałem też kable i nie widziałem żadnych przetarć ani uszkodzeń.

_________________
MB 115 200 (benzyna+LPG) rocznik 1976 - służył dzielnie ponad 10 lat - oddałem w dobre ręce
MB 126 260SE rocznik 1989 automat (benzyna+LPG) po 3 latach przegrał z młodszym
MB 126 300SEL rocznik 1991 automat (benzyna+LPG) To jest to !!! (jak na razie :P)


Na górę
Post: pt lip 09, 2010 7:38 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 29, 2006 10:24 am
Posty: 5349
Numer GG: 60349017
Lokalizacja: Bolesławiec
Jeden mechanizm steruje drugim, można to regulowac , naprawiac itp. pisałem kiedyś dokładnie o tym w 123.
Najprawdopodobniej obu kolegom zasyfiły sie blaszki wewnątrz mechanizmów, które odpowiadają za odpowiedni tor pracy wycieraczki i dodatkowo za pryskanie na szkło reflektora, dlatego potrafią odpalić tylko spryskiwacz bez ruchu ramienia.

_________________
W123 200 W123 230E W124 230E W201 190E C124 300CE S210 E420 W140 300SE 2.8 R129 280SL C124 E220 W220 320 CDI
C219 320 CDI


Na górę
Post: ndz lip 11, 2010 3:11 pm 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: ndz paź 28, 2007 1:39 am
Posty: 792
Lokalizacja: Jarosław, Podkarpackie
Czyli trzeba rozebrać ten silniczek wycieraczki, który się blokuje?

_________________
MB 115 200 (benzyna+LPG) rocznik 1976 - służył dzielnie ponad 10 lat - oddałem w dobre ręce
MB 126 260SE rocznik 1989 automat (benzyna+LPG) po 3 latach przegrał z młodszym
MB 126 300SEL rocznik 1991 automat (benzyna+LPG) To jest to !!! (jak na razie :P)


Na górę
Post: ndz lip 11, 2010 3:24 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 29, 2006 10:24 am
Posty: 5349
Numer GG: 60349017
Lokalizacja: Bolesławiec
Tak.Po zdjęciu pokrywy zaznacz sobie w jakim położeniu jest taki jakby grzebyk, który pracuje z kołem zębatym, to jest połozenie wycieraczki, potem kiedy nie wiesz jak było to ciężko ustawić prawidłowy tor pracy ramienia.

_________________
W123 200 W123 230E W124 230E W201 190E C124 300CE S210 E420 W140 300SE 2.8 R129 280SL C124 E220 W220 320 CDI
C219 320 CDI


Na górę
Post: pn lip 12, 2010 11:19 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: ndz lut 13, 2005 10:51 pm
Posty: 187
Lokalizacja: Łódź
W jednym z silniczków wycieraczek (tym do którego "dochodzi więcej przewodów") jest zalana w jakimś szczeliwie dioda. U mnie się ona przepaliła.
Niestety nie pamiętam jak to jest roziwązane elektrycznie (w sensie schemat), ale objaw był taki, że po włączeniu wycieraczek przy włączonych światłach przepalał mi się bezpiecznik odpowiadający za wycieraczki reflektorów.
Byłem przekonany, że to silniki zapyziały od długiego nie używania (były odłączone przez poprzedniego właściciela), ale po ich demontażu i wymianie diody wszystko wróciło do normy.
Diodę zalakowałem silikonem, bo akurat miałem pod ręką.

Uwaga z grzybkiem jest bardzo ważna, ja działałem po omacku :oops: , bez nadziei, że uruchomię więc nic nie zaznaczałem.
Potem mało nie osiwiałem przy ustawianiu wycieraczek. [zlosnik]

_________________
W140 350TD (kruszynka); Porsche 944 (zwyrolek), W202 200D afftomat (celinka)
ex: S210 300TD(prawie mercedes), W124 250D, W126 380SE (wszystkomający), 3x924, W124 250TD, 601S de Luxe, 2xW123, 106, scorpio i... inne ;)


Na górę
Post: pt lip 16, 2010 11:42 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr wrz 20, 2006 12:04 pm
Posty: 143
Lokalizacja: Gdynia
Dzięki za odzew.
THC, odgrzebałem twoje stare posty i wynika z nich, że sterowanie spryskiwaczami reflektorów odbywa się z lampy po stronie kierowcy, czy w 126 jest tak samo?
Pytam bo u mnie szwankuje prawa i nie wiem czy rozbierać obydwie czy tylko jedną?

_________________
MB 560SE '90


Na górę
Post: pt lip 16, 2010 2:56 pm 
Offline
postmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 29, 2006 10:24 am
Posty: 5349
Numer GG: 60349017
Lokalizacja: Bolesławiec
Nie wiem jak jest dokładnie w 126 to rozwiązane.
W 124 jest przeciwnie niż w 123, także w 126 może tez tak być.

Ten mechanizm , który ma 4 bolce jest sterującym.



Rozmontuj tylko ten mechanizm , który nie pracuje.

Możesz podłączyć napięcie , już na wymontowany mechanizm i sprawdzić jak pracuje .
Potem delikatnie zdejmujesz osłonę tylną, zaznaczasz dość dokładnie w jakim położeniu jest "grzebyk" w stosunku do koła zębatego.
Rozkładasz wszystko na atomy :) czyścisz bardzo dokładnie, blaszki w miejscu styku możesz oczyścic papierem wodnym 2500.
Potem składasz, ze smarem nie przesadzaj, wystarczy tylko tam gdzie pracują zębatki.
Składasz i sprawdzasz. Po wszytskim łatwo osiwieć.


Mi się zdaje, że przyczyną niewłaściwego działania ramienia będzie uszkodzenie, lub zasyfienie blaszek wewnatrz.
Jeśli oczyszczenie nic nie pomoże, w ten sam sposób ogarnij drugi mechanizm.

_________________
W123 200 W123 230E W124 230E W201 190E C124 300CE S210 E420 W140 300SE 2.8 R129 280SL C124 E220 W220 320 CDI
C219 320 CDI


Na górę
Post: wt lip 20, 2010 8:49 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: ndz paź 28, 2007 1:39 am
Posty: 792
Lokalizacja: Jarosław, Podkarpackie
Dzięki za rady. W wolnej chwili wezmę się za silniczek wycieraczek tylko zastanawiam się w jaki sposób styki regulujące ruch wycieraczki wpływają na włączanie i wyłączanie się silniczka od spryskiwania? Wycieraczka już dawno stoi a silniczek (tylko ten od wycieraczek reflektorów) dalej wywala płyn na reflektor. Czasami pomagało wyłączenie i włączenie świateł ale przeważnie musiałem odłączać wtyczkę silniczka na zbiorniku z płynem.

_________________
MB 115 200 (benzyna+LPG) rocznik 1976 - służył dzielnie ponad 10 lat - oddałem w dobre ręce
MB 126 260SE rocznik 1989 automat (benzyna+LPG) po 3 latach przegrał z młodszym
MB 126 300SEL rocznik 1991 automat (benzyna+LPG) To jest to !!! (jak na razie :P)


Na górę
Post: wt lip 20, 2010 9:50 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz wrz 13, 2009 10:40 pm
Posty: 621
Lokalizacja: pogranicze DLW i DJE
Płyn pompuje pompka spryskiwacza, niezależnie od sprawności silniczka wycieraczki (przynajmniej u mnie). Nawet jak odłączę silniczki to spryskiwacz i tak działa, chyba, że ściągnie się wtyczkę przy pompce. Od tego jest chyba jakiś inny przekaźnik powodujący, że nawet przy krótkim naciśnięciu włącznika lampa spryskiwana jest dwa razy.

_________________
Samochody się psują. Nasze rzadziej niż inne.
'87 300TDT & '88 300TDT & '90 300TDT


Na górę
Post: czw lip 22, 2010 1:20 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr wrz 20, 2006 12:04 pm
Posty: 143
Lokalizacja: Gdynia
Temat ogarnięty.
Faktycznie sterujący jest ten mechanizm do którego dochodzą cztery piny, w moim 560SE '90 od strony pasażera. Zasada działania jest taka:
po włączeniu świateł pojawia się stałe napięcie na jednym z pinów, po naciśnięciu wajchy spryskiwacza na chwilę pojawia się napięcie na drugim pinie, trzeci to masa a czwarty zapewne zasilanie pompki spryskiwacza. Na drugim reflektorze brak zasilania pompki spryskiwacza, reszta tak samo.
W środku mechanizmu mamy dwie blaszki sterowane małym trybikiem oraz mimośród na dużym trybie, napędzający wycieraczkę. Jedna z blaszek odpowiada za pracę silniczka wycieraczki, druga za spryskiwacz. Aby zadziałało jedno albo drugie muszą być one zwarte do nieruchomego styku, ale blaszka spryskiwacza dochodzi tylko do blaszki silniczka i dopiero on dotyka styku. Czyli albo chodzi tylko silniczek, albo silniczek i spryskiwacz, albo nic.
Z tego wniosek, że jeżeli spryskiwacz ciągle leje a wycieraczka nie chodzi to nie jest to wina zasyfionych blaszek - styk na pewno jest - raczej jest to mechaniczne zablokowanie lub usterka elektryczna.
W pozycji spoczynkowej obydwie blaszki są odsunięte od styku, dopiero krótki impuls na kolejnym pinie powoduje start silniczka i napędzny nim trybik zwiera blaszkę silniczka i kilka razy blaszkę spryskiwacza, aż po wykonaniu pełnego obrotu znów odsuwa obydwie blaszki i silniczek staje bez prądu. Na jeden obrót trybiku przypadają dwa obroty mimośrodu co daje dwa machnięcia wycieraczki. Najlepiej na zapalonych światłach (wystarczą postojowe) i rozebranym mechaniźmie pobawić się wykałaczką z blaszkami i wszystko stanie się jasne.
Jeżeli chodzi o prawidłowe ustawienie trybików i grzebyka to jest to banalnie proste. Mały trybik wkładamy tak żeby obydwie blaszki nie dotykały styku (inaczej mechanizm ruszyłby zaraz po zapaleniu świateł).
Tryb od mimośrodu musimy ustawić otworem jak najbliżej ośki wycieraczki, ponieważ jest to położenie skrajne i wycieraczki i mimośrodu (być może w drugim reflektorze jest odwrotnie i należy ustawić o 180st inaczej czyli jak najdalej ośki wycieraczki - można to sprawdzić uruchamiając na chwilę mechanizm na krótko i patrzeć w którą stronę zakręci się ośka). Każde inne ustawienie spowoduje, że wycieraczka nie będzie chodziła prawidłowo.
U mnie wycieraczkę można zamontować w każdym położeniu na ośce (to się chyba nazywa wieloklin), więc montując mechanizm wogóle nie trzeba tego zgrywać.
Jutro postaram się wkleić zdjęcia.
Najlepsze jest to, że mimo iż "naprawiłem" to ustrojstwo - nadal nie wiem co mu dolegało. W środku było sucho, czysto i dużo smaru, silniczek na krótko śmigał bez zarzutu, wszystkie tryby w idealnym stanie.
Zauważyłem, że po złożeniu cały mechanizm chodzi dosyć ciężko i jeszcze dodatkowo grzebyk haczy o taki kremowy plastik, który jest na wierzchu. Zastanawiam się czy to jakiś specjalny spowalniacz, czy coś jest nie tak. Może silniczek ze starości po prostu nie daje rady pod obciążeniem i za chwilę znów będę to rozbierał...

Obrazek

Obrazek

Zdjęcia pokazują prawidłową pozycję spoczynkową, na drugim metalowa zębatka to właśnie końcówka ośki wycieraczki.


Załączniki:
IMG_3107.JPG
IMG_3107.JPG [ 38.27 KiB | Przejrzano 1514 razy ]
IMG_3106.JPG
IMG_3106.JPG [ 36.06 KiB | Przejrzano 1514 razy ]

_________________
MB 560SE '90
Na górę
Post: czw lip 22, 2010 8:31 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz wrz 13, 2009 10:40 pm
Posty: 621
Lokalizacja: pogranicze DLW i DJE
U mnie też po złożeniu chodziło ciężko. Poradziłem sobie z tym szlifując troszkę otwór w którym 'chodzi' to duże koło (to zielone u Ciebie) tak, żeby "biegało rozpędem" oraz lekko zeszlifowując listwę zębatą na grzbiecie i jej prowadnicę. Po tym i po przesmarowaniu zasuwał tak, że ręką za ośkę praktycznie ciężko było go spowolnić, takie miał przełożenie...

U mnie ta listwa zębata też w skrajnym wysunięciu zahaczała to ten plastik i to czasem tak, że mechanizm prawie całkiem stawał, to tez ją lekko (no może trochę bardziej niż 'lekko') zeszlifowałem na 'czubku' i spokój.

_________________
Samochody się psują. Nasze rzadziej niż inne.
'87 300TDT & '88 300TDT & '90 300TDT


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl