JaKon pisze:
Czy ktoś orientuje się jak wygląda sprawa montażu instalacji zasilania silnika gazem ziemnym... cena koszt. i wogóle jak w preaniu to wyglada...
Już odpowiadam po kolei

:
Regulują to stosowne przepisy. W przypadku gazu ziemnego problemem może być warunek ciśnienia roboczego zbiorników wynoszące aż 20 MPa, - w przypadku lpg (gaz płynny) jest to - 2,4 MPa.
Problemem jest też że nie ma (prawie) gdzie tankować – stacji z CNG jest bardzo mało – a tankowanie w domu za pomocą sprężarki jest OK jeżeli nie jeździ się w dłuższe trasy.
Natomiast wielką korzyścią jest cena paliwa (pomijając duży koszt instalacji) – oto porównanie z Wrocławia (Wrocław ul. Gazowa 3) :
Porównanie cen CNG oraz paliw konwencjonalnych.
Benzyna
w zł/dm3
Olej napędowy
w w zł/dm3
CNG
w w zł/dm3________________________________________
*Ceny brutto z 02.08.2004 kolejno: 3.85* 3.25* 1.22
Przykład z Wrocławia bo w październiku 2000 roku we Wrocławiu rozpoczęła pracę pierwsza na Dolnym Śląsku stacja tankowania sprężonego gazu ziemnego CNG. Wykorzystanie gazu ziemnego jako paliwa do napędu pojazdów w Polsce było do tej pory niewielkie.
Zużycie CNG w ubiegłym roku, w skali kraju, wyniosło 700 tys. m3. Dla przykładu, przeciętna rodzina mieszkająca w domku jednorodzinnym, zużywa od dwóch do trzech tysięcy m3 gazu rocznie
Firmy Polskie montują takie instalacje np. firma AUTO GAZ ŚLĄSK montuje instalacje O.M.T. TARTARINI.
Oto ich dane:
Auto Gaz Śląsk Sp. z o.o.,
ul. Brygadzistów 82 A,
40-807 Katowice,
tel.: +48 32 609 64 12, 609 64 13, 609 64 14,
Koszt takiej instalacji jest znaczny i zależy od rodzaju pojazdu, silnika, układu zasilania – tak więc cena jest trudna do podania od razu. Jednak należy założyć że jest wyższa od instalacji LPG o 200%.
Przystosowanie pojazdów do zasilania sprężonym gazem ziemnym polega głównie na doborze odpowiedniej aparatury zasilającej. Obecnie musi ona spełniać zapisy zawarte w regulaminie 110 EKG ONZ w aspekcie bezpieczeństwa eksploatacji. Konfiguracja urządzeń i elementów instalacji CNG zależy w głównej mierze od konstrukcji silnika.
Można ją podzielić na :
• klasyczne-z regulacją przepływu gazu (Renaut Express)
• zasilania nadciśnieniowego CNG-(Renaut Kangoo)
• wtrysk CNG w fazie gazowej zainstalowane np. w autach (Renaut Laguna).
Obecnie oprócz MB E-klasy można kupić w Polsce fabrycznego Opla Zafirę CNG
Opis systemu sekwencyjnego wtrysku paliwa gazowego.
Elementy i urządzenia sekwencyjnego wtrysku paliwa gazowego (CNG)
1. regulator ciśnienia
2. elektrozawór
3. magistrala paliwowa z wtryskiwaczami
4. przewody doprowadzające gaz
5. elektroniczne urządzenie sterujące
6. przetwornik ciśnienia
7. przełącznik
Ważne jest to że Gaz Ziemny stosowany jest zarówno do silników benzynowych jak i dieslowskich. Przechowuje się go w butlach sprężonych do ciśnienia 16,5-21,0 MPa. W butli o pojemności 50 dm3 i pod ciśnieniem 20 Mpa można zmagazynować 11,5 m3 gazu ziemnego. Zużycie gazu ziemnego przez silniki gazowe w m3, odpowiada w przybliżeniu zużyciu benzyny w dm3.
Silnik benzynowy zasilany gazem ziemnym cechuje łatwy rozruch, równy bieg jałowy i bardzo dobre przyśpieszenie, co jest wynikiem wysokiej odporności gazu ziemnego na spalanie stukowe oraz dobrego zmieszania gazu z powietrzem przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. Z kolei w silnikach wysokoprężnych przystosowanych do zasilenia wyłącznie gazem ziemnym zachowuje się moc znamionową jednostki bazowej, a zużycie paliwa jest porównywalne ze zużyciem oleju napędowego.
Ważne także aby wiedzieć czy chcemy mieć CN czy CNG czy też LNG a może LPG ???
- bo to wbrew pozorom duża różnica (szczególnie pomiędzy CNG a LNG - i tu i tu - gaz ziemny - a jednak nie to samo). I może być potem problem z tankowaniem w domu.
Otóż:
Gaz ziemny NG (Natural Gas)
Gaz ziemny to kopalniane paliwo naturalne. Podstawowym składnikiem gazu ziemnego jest metan (w sieci dystrybucyjnej Warszawy i województwa mazowieckiego zawartość metanu wynosi około 98%).
Gaz ziemny zdobył już określenie"paliwo przyjazne dla środowiska", wypierając z rynku zarówno gazy wytwarzane w klasycznych gazowniach, jak też gaz koksowniczy. Jest tradycyjnie stosowany jako paliwo w gospodarstwach domowych, kotłowniach, kotłach i piecach przemysłowych oraz jako surowiec w syntezie chemicznej.
Ostatnie lata to burzliwy rozwój nowoczesnych technologii wykorzystujących gaz ziemny, a mianowicie:
• jednoczesna produkcja ciepła i prądu (zamiast tradycyjnych kotłowni) z gazu,
• zasilanie silników pojazdów gazem ziemnym.
Gaz ziemny jako paliwo silnikowe jest wykorzystywany w postaci:
• gazu ziemnego sprężonego CNG,
• lub gazu ziemnego skroplonego LNG.
Gaz ziemny sprężony CNG (Compressed Natural Gas)
Gaz ziemny do zasilania pojazdów to paliwo naturalne nie wymagające do zastosowania w silnikach żadnej obróbki technologicznej oprócz osuszania i sprężania. Jest dużo lżejszy od powietrza i doskonale się z nim miesza. Wszystkie silniki o zapłonie iskrowym mogą być dostosowane do jego spalania.
Sprężony gaz ziemny jest zwykle magazynowany pod ciśnieniem 200 bar w zbiornikach odpowiednio umocowanych w samochodzie.
Jednorazowe tankowanie zbiorników średniej wielkości pozwala na przebieg około 300 km.
Wadą gazu ziemnego sprężonego jest stosunkowo mała gęstość energetyczna w jednostce objętości. Zbiorniki zajmują więc więcej miejsca niż tradycyjny bak, ale korzyści są niebagatelne. Producenci wprowadzili na rynek już ponad 100 modeli pojazdów. W eksploatacji jest ponad milion samochodów.
Gaz ziemny skroplony - to gaz ziemny w postaci ciekłej (Liqueified Natural Gas) LNG (temp. - 163°C)
Podczas skraplania gaz ziemny zostaje oziębiony do temp. - 163°C. Objętość redukuje się przy tym 630 razy. Dzięki temu "gęstość energii" skroplonego gazu ziemnego jest bardzo wysoka. Jedna czwarta gazu ziemnego, którym handluje się na skalę światową jest transportowana właśnie w tym stanie. Skraplanie gazu ziemnego wiąże się z bardzo dokładnym jego oczyszczeniem z dwutlenku węgla, azotu, propanu-butanu, wilgoci itp. Jest to już bardzo czyste paliwo o liczbie oktanowej 130. Po powtórnej zmianie na postać gazową zanieczyszczeń pozostaje bardzo niewiele, gaz jest suchy - pozbawiony wilgoci. Gaz ziemny skroplony (LNG) z uwagi na niskie temp. wymaga zbiornika kriogenicznego.
Pierwsza ogólnodostępna stacja paliwowa LNG została uruchomiona w 1995 r. w Bloomfield w USA. Tankowanie odbywa się podobnie do tankowania paliw tradycyjnych. Niemcy np. posiadają już instalacje, które skraplają gaz ziemny po to, żeby zasilać nim stacje tankowania gazem ziemnym. Zależnie od wyposażenia stacji paliw mogą być w nich tankowane zarówno zwykłe pojazdy na gaz ziemny (tzw. CNG 200 bar), jak też pojazdy na gaz ziemny skroplony (LNG - pozbawione ciśnienia, ale wymagające zbiornika kriogenicznego). Do czasu zastosowania skroplonego wodoru na skalę masową będzie to, jak przypuszczam, podstawowa alternatywa dla benzyn i olejów napędowych.
Gaz płynny propan-butan LPG (Liqueified Petroleum Gas)
Jest to mieszanina propanu i butanu, którą (w temp. otoczenia) można przechowywać w stanie ciekłym pod niskim ciśnieniem; liczba oktanowa LO 90-110 (zależnie od składu) jest wyższa od LO paliw benzynowych. Gaz płynny (LPG) jest produktem ubocznym procesu rafinacji ropy naftowej, (a zatem różna może być jego czystość, skład, wartość opałowa, gęstość itp.). Dzisiaj w Polsce mamy 1900 stacji tankowania LPG i 400 tysięcy samochodów z silnikami zasilanymi LPG, czyli propanem-butanem - bezapelacyjny sukces tej dziedziny motoryzacji.
Historycznie rzecz biorąc pierwszy pojazd z silnikiem zasilanym LPG wyprodukował Mercedes w 1936 r. Cena LPG jako produktu z ropy naftowej, której światowe zapasy są dużo mniejsze niż gazu ziemnego, jest wprost związana ze wzrostem cen ropy naftowej. Przewiduje się, że wzrost cen paliw ropopochodnych będzie szybszy i wyższy niż wzrost cen gazu ziemnego.
Podsumowując zasadnicza różnica pomiędzy instalacja na gaz ziemny w wersji CNG i LNG powoduje problem z tym, że bezpieczniejszej instalacji LNG nijak nie da się zatankować w domu a CNG natomiast z uwagi na wysokie ciśnienie robocze (zbiorniki) wydaję się być z lekka ryzykowna do eksperymentów we własnym zakresie. Ja nawet gdybym miał jeździć za darmo nie eksperymentowałbym ze sprężarką do CNG we własnym domu.
A oto na koniec Dz.U. 1999 Nr 44 poz. 432 zał 7 z warunkami obowiązującymi obecnie:
Załącznik 7
WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM
§ 1.
Użyte w załączniku określenia oznaczają:
1. gaz - gaz ziemny i gaz płynny,
2. gaz ziemny - gaz sprężony, którego podstawowym składnikiem jest metan,
3. gaz płynny - gaz, którego podstawowymi składnikami są: propan i butan,
4. instalacja - zestaw elementów i urządzeń umieszczonych w pojeździe, niezbędnych do zasilania silnika gazem,
5. zbiornik - pojemnik na gaz umieszczony na stałe w pojeździe,
6. butla - wymienny pojemnik na gaz płynny.
§ 2.
1. Pojazd zasilany gazem powinien być wyposażony co najmniej w:
1. układ sygnalizacji minimalnego ciśnienia gazu - w odniesieniu do gazu ziemnego, poniżej którego zasilanie tym gazem jest niedopuszczalne,
2. układ sygnalizacji przełączenia na zasilanie gazowe,
3. gaśnicę, jeśli nie jest przewidziana w ogólnych wymaganiach dotyczących wyposażenia pojazdu.
2. Wyposażenie pojazdu w instalację nie może naruszać parametrów określonych przez producenta pojazdu, zwłaszcza dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, jego dopuszczalnych nacisków osi oraz położenia środka masy.
3. Wyposażenie pojazdu w instalację nie powinno zakłócać pracy podstawowego zasilania, jeśli pozostało ono w pojeździe.
4. Prześwit pojazdu nie może ulec zmniejszeniu w wyniku zabudowy instalacji, przy czym żaden z jej elementów nie może znajdować się niżej niż 0,2 m od jezdni, jeśli nie jest chroniony dolną częścią pojazdu położoną poniżej niego w odległości nie większej niż 0,15 m w poziomie.
5. Ujęcie wlotu powietrza do układu wentylacji i ogrzewania nie może znajdować się w komorze silnika.
6. Wylot rury wydechowej nie może być skierowany w stronę jakiegokolwiek elementu instalacji.
§ 3.
1. Instalacja na gaz ziemny powinna być projektowana na ciśnienie robocze zbiorników wynoszące 20 MPa, a na gaz płynny - 2,4 MPa.
2. Złącza instalacji, przez które przepływa gaz, powinny znajdować się w miejscach łatwo dostępnych dla kontroli ich szczelności.
3. Instalacja powinna być przystosowana do pracy w temperaturach otoczenia:
1) od - 30 do + 40°C dla gazu ziemnego,
2) od - 20 do + 40°C dla gazu płynnego.
4. Na elementy i zespoły instalacji, w których panuje nadciśnienie gazu, powinny być wydane świadectwa homologacji lub atesty stwierdzające ich dopuszczenie do stosowania oraz powinny być odpowiednio oznakowane.
5. Przełączanie zasilania powinno być możliwe z pozycji kierującego pojazdem bez konieczności wyłączania silnika.
6. W pojeździe z silnikiem o zapłonie samoczynnym instalacja powinna zagwarantować odcięcie wypływu gazu po osiągnięciu maksymalnej prędkości obrotowej silnika.
7. W instalacji zasilania gazem ziemnym wymagane jest stosowanie co najmniej jednego manometru.
8. W instalacji zasilania gazem płynnym wymagane jest stosowanie:
1. wskaźnika poziomu gazu dla każdego zbiornika,
2. zaworu odcinającego, umieszczonego możliwie najbliżej parownika od strony zasilania,
3. urządzeń uniemożliwiających przepływ gazu pomiędzy zbiornikami (butlami) o zróżnicowanym ciśnieniu.
9. Kompletację instalacji oraz sposób jej połączenia i umieszczenia w pojeździe określa zakład montujący na podstawie danych jej producenta.
10. Instalacja powinna być zabezpieczona przed korozją.
11. Budowa instalacji powinna umożliwiać przeprowadzanie badań okresowych.
12. Elementy i zespoły instalacji narażone na mechaniczne uszkodzenia powinny być odpowiednio zabezpieczone.
13. Elementy instalacji nie mogą wystawać poza obrys pojazdu; nie dotyczy to zaworów napełniania, które mogą wystawać poza obrys nie więcej niż o 10 mm.
14. Instalacja nie może utrudniać w sposób istotny dostępu do silnika i innych zespołów.
15. Rozłączenie złącz gazowych instalacji nie powinno być możliwe bez użycia narzędzi; nie dotyczy to złącza butla - przewód.
16. Elementy instalacji, w których znajduje się lub przez które przepływa gaz, nie mogą bez pełnego osłonięcia być umieszczone w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób; nie dotyczy to ścianek zbiornika.
17. Niedopuszczalny jest wypływ gazu po zatrzymaniu się silnika.
§ 4.
1. Zbiorniki (butle) powinny spełniać wymagania określone w warunkach technicznych dozoru technicznego.
2. Zbiorniki (butle) powinny być tak zainstalowane w pojeździe, aby były maksymalnie chronione przed skutkami zderzeń, w tym głównie od przodu i tyłu pojazdu, a w przypadku ich umieszczenia w przestrzeni ładunkowej samochodu ciężarowego powinny być zabezpieczone przed uszkodzeniem ładunkiem.
3. Zbiorniki (butle) powinny być skutecznie osłonięte przed działaniem promieni słonecznych.
4. Mocowanie zbiorników (butli) do pojazdu powinno zabezpieczać przed ich przemieszczeniem przy działaniu na pojazd przyspieszenia w kierunku wzdłużnym - 20 g (g - przyspieszenie ziemskie), a w kierunku poprzecznym - 8 g. Elementy mocowania przylegające do zbiornika (butli) powinny być elastyczne i nie absorbować wilgoci.
5. Pomiędzy zbiornikami (butlami) na gaz a zbiornikiem na benzynę powinna być zachowana odległość nie mniejsza niż 0,05 m, jeśli nie są one oddzielone od siebie metalową przegrodą.
6. Zbiorniki powinny być wyposażone w zawory odcinające, a ponadto, w odniesieniu do przewidzianych na gaz płynny - w zawory:
1) napełniania,
2) ograniczające wypływ gazu.
7. Zbiorniki (butle) powinny być tak umieszczone w pojeździe, aby była możliwość łatwego:
1) dostępu do zaworów odcinających,
2) odczytu stanu napełnienia (nie dotyczy butli),
3) odczytu danych dotyczących oznakowań identyfikacyjnych oraz cech legalizacji.
8. Zbiorniki na gaz płynny (butle) powinny być tak umieszczone, aby w pozycji roboczej wypływ gazu następował w stanie ciekłym.
9. Zabrania się instalowania zbiorników (butli) w części przedniej pojazdu oraz w komorze silnika.
10. W pobliżu zbiorników (butli) nie powinny znajdować się sztywne elementy o ostrych krawędziach.
11. Odległość zbiorników (butli) od układu wydechowego nie może być mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie jest zastosowana osłona termiczna.
12. Nie dopuszcza się jakichkolwiek przeróbek zbiornika (butli).
§ 5.
1. Zawory do napełniania zbiorników powinny być tak umieszczone, aby było możliwe ich napełnianie z zewnątrz pojazdu lub z komory silnikowej.
2. Zawory napełniania i zawory zbiorników (butli) gazu powinny mieć zewnętrzne sterowanie (nie powinny działać samoczynnie).
3. Dopuszcza się stosowanie zespolonego zaworu do napełniania i odcinania wypływu gazu.
4. Zawory powinny być zabezpieczone przed dostępem do nich osób niepowołanych.
§ 6.
1. Przewody metalowe zastosowane w instalacji powinny być bez szwu.
2. Przewody powinny być tak ułożone, aby:
1. mogły być łatwo kontrolowane,
2. nie ocierały się o elementy pojazdu,
3. odległość od układu wydechowego nie była mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie stosuje się ekranu termicznego,
4. mocowanie wykluczało ich wibrację, przy czym odległość między podpórkami nie powinna przekraczać 0,7 m.
3. Przewody, w których panuje nadciśnienie gazu 20 MPa, powinny być metalowe.
4. W przypadku braku możliwości spełnienia wymagań określonych w ust. 2 pkt 1, 2 i 4 dopuszcza się odstępstwo dla przewodu łączącego zbiornik z reduktorem, pod warunkiem dodatkowego zabezpieczenia go przed korozją i mechanicznymi uszkodzeniami oraz niezbędnej wentylacji przestrzeni, w której jest umieszczony.
5. Przewody metalowe łączące elementy instalacji, które w czasie eksploatacji pojazdu mogą podlegać wzajemnym przemieszczeniom, powinny być ukształtowane w pętle o promieniu krzywizny dostosowanym do średnicy przewodu.
§ 7.
1. Reduktor nie może włączać się do pracy, gdy w króćcu wypływu gazu nie panuje podciśnienie; nie dotyczy to układów rozruchowych.
2. Na pracę reduktora nie może wywierać wpływu przyspieszanie bądź opóźnianie ruchu pojazdu.
3. Odległość reduktora od układu wydechowego nie może być mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie jest stosowany ekran termiczny.
§ 8.
1. Zbiorniki zamontowane w przestrzeni zamkniętej pojazdu powinny być umieszczone w szczelnej obudowie całkowitej lub być wyposażone w szczelną obudowę osłaniającą jedynie zawory. W przypadku obudów osłaniających zawory, zbiorniki powinny być fabrycznie do takiego osłonięcia przystosowane.
2. Obudowy całkowite powinny być wyposażone co najmniej w dwa otwory wentylacyjne, a obudowy osłaniające jedynie zawory zbiorników - co najmniej w jeden. Otwór wentylacyjny powinien mieć powierzchnię przekroju dla przepływu gazu nie mniejszą niż 4,5 cm2. Wyloty otworów wentylacyjnych nie mogą znajdować się bliżej niż 0,25 m od układu wydechowego, jeśli nie jest zastosowany ekran osłaniający.
3. Obudowy osłaniające zbiorniki, osłaniające zawory zbiorników oraz przewody układu przewietrzania obudów powinny wykazywać szczelność przy nadciśnieniu 0,01 MPa. W trakcie próby wymienione elementy nie powinny wykazywać odkształceń.
4. Zamykanie obudów powinno być tak urządzone, aby nie istniała możliwość przypadkowego ich otwarcia.
5. Wielkość obudów na całe zbiorniki powinna być taka, aby odległość między ich ściankami a zbiornikami nie była mniejsza niż 0,02 m.
§ 9.
1. Pojazd zasilany gazem może być używany po uzyskaniu adnotacji w dowodzie rejestracyjnym o treści "przystosowany do zasilania gazem".
pozdrawiam - Samsung1
