MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt sie 15, 2025 3:49 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna
Autor Wiadomość
Post: czw lut 28, 2008 4:21 am 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sie 13, 2006 6:59 pm
Posty: 201
Lokalizacja: Lublin
Czy oprocz spuszczenia całego oleju, wymiany filtra i uszczelki trzeba na cos szczegolnie uważac?
ktos mi cos o jakims smoku mowil...

jak bylo to prosze o link do tematu.


Na górę
 Tytuł:
Post: czw lut 28, 2008 7:09 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 11, 2004 7:01 pm
Posty: 810
Numer GG: 7505845
Lokalizacja: Grzebień k/Radomska (51.0302, 19.4963)
Ja jakos nie pamietam zebym szczegolnie na cos uwazal, problemem jest wlasciwy dobor filtra przy zakupie bo bylo ich chyba ze trzy rodzaje - dodatkowo i tak nie zejdzie ci caly olej, ktorego jest cos okolo 5-6 litrow a tylko maks ze 2-3 litry wiec nie kupuj na zapas bo to nie ma sensu...

_________________
W202 C180 1994r. Manual @ White
EX: S124 200 TE 1990r. Automatic @ Arctic White
W124 200 E 1991r. Manual @ Metallic Blue-Black
EX: W123 200 D 1985r. Manual @ White
EX: W123 300 D 1981r. Automatic @ White


Na górę
 Tytuł:
Post: czw lut 28, 2008 8:25 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lis 20, 2001 1:00 am
Posty: 1724
Kiedyś to gdzieś zassałem:
Krotki opis czynności z rysunkiem poglądowym.

Wymiania oleju w ASB odbywa się max. co najmniej przy 60 tyś. km lub co 2 lata. Jednak im częściej dokonuje się wymiany oleju tym bardziej przedłuża się żywotność skrzyni biegów. Podczas wymiany oleju należy zakupić koniecznie nowy filtr oraz uszczelkę pod miskę olejową .

Olej ATF Dextron II. Marka oleju wg. uznania.

Podstawowe czynności przy wymianie oleju i filtra.

1. Wyciągamy bagnet ASB
2. Odkręcamy korek spustowy w misce olejowej ASB
3. Ustawiamy wandler w takiej pozycji aby łatwo było odkręcić w nim korek spustowy (w nim to, gromadzi się najwięcej oleju)
4. Odkręcamy 6 śrub i zdejmujemy miskę olejową celem dostaia się do fitru ASB.
5. Odkręcamy filtr oleju przykręcony na 3 śrubach.
6. Składamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności i zalewamy świeżutkim olejem ATF.
7. Odczekujemy jakieś max. 5min. aby olej swobodnie spłynął do ASB. Uruchamiamy silnik i pokolei przerzucamy wszystkie biegi odczekując ok. 10sek. na każdym z nich. Czynność tą należy powtórzyć 3 razy nim ruszymy na przejażdzkę.



. Skrzynie Daimler-Benz - na przykładzie skrzyni biegów W4A o oznaczeniu 722.356 samochodu Mercedes-Benz 500SEC. Tutaj sprawa jest prostsza. Należy wyposażyć się w: - nowy filtr olejowy - kupić w ASO - koszt około 60 złotych. Filtry do skrzyń W4A są takie same - i nie ma różnicy między ASB 722.3xx a 722.4xx - uszczelka pod miskę olejową - również kupić w ASO - koszt jakieś 20 złotych - i tu jest różnica. Podać VIN samochodu lub zczytać z EPC numer katalogowy uszczelki - olej - Dexron IID - na przykład Shell Donax IID lub Mobil ATF-220 ewentualnie może być nasz krajowy orlenowski Hipol ATF IID. Ilość oleju zależy od skrzyni - mniej więcej dla ASB 722.4xx - jest to 6.6 litra, zaś dla ASB 722.3xx - jakieś 9 litrów - bardzo wysokiej jakości klucz imbusowy 6 mm. Jest to o tyle ważne - że korki spustowe są na taki kluczyk - a są dość mocno dokręcone. Do ich odkręcenia potrzebna jest znaczna siła - więc imbus MUSI być bardzo porządny - gdyż narzędziem lichym można zniszczyć korek co spowoduje dośc poważny kłopot Polecam zakupić komplet niezwykle wytrzymałych imbusów f-my Stahlwille - wiem, że drogie, ale nie ma lepszych narzędzi - miska na spuszczenie oleju - koniecznie kanał lub podnośnik - jak najwięcej czystych szmat - nie ma jak dobrze wyprane prześcieradło lub poszewka od pierzyny - byle czysta i nie zostawiająca włókien - mały lejek - o średnicy rurki spływowej około 10-12 mm - kupić w sklepiku z garnkami Zaczynamy od spuszczenia oleju. Najlepiej jak skrzynia jest ciepła ale nie gorąca - by się nie poparzyć olejem Włazimy pod wóz i widzimy miske olejową w której osadzony jest korek. Odkręcamy ten korek i niech sobie olej leci. Tym sposobem - po kilku minutach zejdzie nam z ASB około 3-4 litrów oleju. Teraz uwaga - mało który mechanik to wie. Patrzymy na obudowę konwertera i widzimy, że w niej w najniższym miejscu jest okienko. Przez to okienko widać konwerter. Używając dużego śrubokręta - powoli a ostrożnie kręcimy konwerterem (wałem korbowym) - aż ujrzymy w konwerterze korek spustowy - zupełnie podobny do tego - który jest w misce olejowej. Sprowadzamy ten korek na środek okienka i odkręcamy go. Ważna rzecz - należy korek oczyścić idealnie - szczególnie precyzyjnie usunąć wszelaki syf w sześciokąta imbusa - by imbus wlazł nam jak najgłębiej i pasownie siedział. Odkręcenie tego korka wymaga znacznej siły - i wydaje się, że już łamiesz imbus gdy nagle strzał i korek puścił Podstawiamy miskę i z konwertera leci nam od 3.5 do 5 litrów oleju. Spływ trwa jakieś 10 minut i jest przy tym sporo bulgotania. Jak nam olej zejdzie i z miski i z konwertera - zwalamy miskę. Zanim to zrobimy - bierzemy szmatę i czyścimy najdokładniej obrzeże miski - by żaden syf się nie dostał do środka Odkręcamy śruby M8 dookoła miski i zdejmujemy miskę olejową. Miskę należy umyć jak złoty pierścionek - musi być tak czysta po myciu - że przy niej stół operacyjny profesora Religii to chlewnia. Najlepiej mycie uskutecznić Karcherem - potem miskę wysuszyć idealnie. Nigdzie się nam nie spieszy - spokojnie. Miska sobie schnie a my pod auto wyjąć filtr olejowy. Filtr siedzi poziomo (nad nim jest kaseta sterująca) i mocowany jest trzema śrubkami M5 na śrubokręt krzyżakowy Odkręcamy i - uwaga - albo wprawnie odsuniemy łapsko albo mamy ATF w rękawie gdyż chlapnie konkretnie. Po odkręceniu filtra z układu sterowania zejdzie jeszcze jakieś trzy setki oleju. Na górnej płaszczyźnie filtra MAJĄ PRAWO być widoczne drobne opiłki aluminium. TO NORMALNE Nie przejmować się - bo skrzynie Daimler-Benz tak mają. Wycieramy czyściuteńką szmatą powierzhnie przylegania filtra - zdejmujemy korkową uszczelkę o ile nie zeszła wraz z filtrem i zakładamy NOWY filtr. Filtr należy przykręcić delikatnie - nie wiecej niż 4 Nm śrubokrętem. Zbadać czy siedzi jak Pan Bóg przykazał - czy nie skoszony itp. Teraz zakładamy uszczelkę na miskę olejową (zakładam, że wyschła). Powierzchnię przylegania obudowy ASB wyczyściliśmy już wcześniej. Można ją lekko naoliwić ATF'em Zakładamy precyzyjnie miskę. Śruby M8 (każda podlega wcześniej precyzyjnemu oczyszczeniu do stanu jak nowego) - przykręcamy paluszkami - tak by miska przyległa na swoje miejsce. Dokręcenie miski MUSI odbyć się momentem DOKŁANIE 8 Nm. Jest to przykręcenie lekkie - jak masz wyczucie - zrobisz to jak nie masz - dynamometr (zakres poniżej 20 Nm ma mało który klucz) Jeśli niedokręcisz - będzie się lało Jeśli przedobrzysz - wywiniesz uszczelkę, która wyskoczy przy rozgrzaniu ASB i tragedia. Sprawdzamy, czy korki w misce i konwerterze porządnie wkręcone i lejemy olej przez pomiar. Tu UWAGA: Lejemy NIE WIĘCEJ niż 4 litry oleju. Po czwartym litrze (zalecam w ASB 722.4xx po trzecim) - odpalamy silnik. Jeśli tego nie zrobimy - olej nie zostanie zassany przez pompę do konwertera i wyleje się nam odpowietrznikiem robiąc w kanale jesień średniowiecza. Zatem silnik zaczął pracować a my lejemy olej. Najlepiej posadzić pomocnika za kierownicę - który będzie jeździł dźwignią od P do 2 i z powrotem - by szybciej odpowietrzyć płytę sterującą. Oczywiście przez kilka minut ASB nie ciągnie - bo nie ma oleju w konwerterze. Lejemy olej dalej - aż do szóstego litra (dla skrzyń 722.4xx) albo do ósmego litra (dla ASB 722.3xx) Czekamy aż spłynie, motor pracuje, pomocnik miesza dźwignią. Można teraz wstępnie sprawdzić stan. Skrzynie Daimler-Benz mają tylko jedną skalę na pomiarze. Jest to skala gorąca - czyli dla rozgrzanej ASB. Bagnet ma zakończenie w formie uszka. Uszko to jest takie cwane - że jak wyjmiesz bagnet - siedzi w nim zawsze kropla oleju - pozwalająca łacno obejrzeć w jakim olej jest stanie. Olej sprawdzamy ZAWSZE NA PRACUJĄCYM SILNIKU PRZY DŹWIGNI USTAWIONEJ NA "P" Po wymianie powinniśmy uzyskać na zimnej skrzyni stan taki, że całe uszko jest zanurzone - zaś do minimum brakuje nam około centymetra. Włazimy pod wóz zobaczyć czy gdzie nie płynie - i jeśli jest sucho - jedziemy na próbę. Przejeżdzamy raczej nie oszczędzając wozu jakieś 20 km Wracamy i badamy stan oleju. Powinno być między Min a Max. Dolewamy oleju - tak ze dwie setki. Sadzamy pomocnika by kilkakroć machnął dźwignią, odczekujemy około minuty i pomiar. Powtarzamy czynności aż uzyskamy "MAX" Włazimy pod wóz sprawdzić czy coś nie płynie Jeśli jest OK - kończymy działanie i mamy przed sobą kolejne 40 tysiecy kilometrów do przejechania na zalanym właśnie oleju.
_________________

_________________
124 E220 coupe 96'FOTO
MB artykuły prasowe cz1
MB artykuły prasowe cz2


Na górę
 Tytuł:
Post: czw lut 28, 2008 9:14 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 08, 2007 11:42 pm
Posty: 966
Lokalizacja: Wrocław
Cremek pisze:
i tak nie zejdzie ci caly olej, ktorego jest cos okolo 5-6 litrow a tylko maks ze 2-3 litry

Tak się dzieje, jak się nie spuści oleju z konwertera.

_________________
MB W126 560SEC Lorinser 1986 r.
MB W124 E320 Coupe 1995 r. - ex
Alfa Romeo Brera 2.4JTDM '07 -ex
MB W201 190E 2.0 KAT 1992 r.
Nissan 350z '08 (480KM TT)
Ferrari Testarossa '91
Intrall Lublin III '05
2oo: Honda CBR 1000RR '08
Aprilia RSV4


Na górę
 Tytuł:
Post: czw lut 28, 2008 12:32 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sie 13, 2006 6:59 pm
Posty: 201
Lokalizacja: Lublin
Valentine123

Dzieki :) Juz dokladniej byc nie moglo :)


Na górę
 Tytuł:
Post: czw lut 28, 2008 8:40 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 11, 2004 7:01 pm
Posty: 810
Numer GG: 7505845
Lokalizacja: Grzebień k/Radomska (51.0302, 19.4963)
Mor pisze:
Cremek pisze:
i tak nie zejdzie ci caly olej, ktorego jest cos okolo 5-6 litrow a tylko maks ze 2-3 litry

Tak się dzieje, jak się nie spuści oleju z konwertera.


Ale wydaje mi sie ze nie jest to jakas straszna tragedia poprostu wystarczy wymieniac olej w skrzyni zamiast co 60 tys. to powiedzmy co 20 tys. co i tak przy moich przebiegach daje 2 lata jazdy wiec jak na tak dlugi okres to koszty zwiazane z wymiana oleju w ASB sa niewielkie...

_________________
W202 C180 1994r. Manual @ White
EX: S124 200 TE 1990r. Automatic @ Arctic White
W124 200 E 1991r. Manual @ Metallic Blue-Black
EX: W123 200 D 1985r. Manual @ White
EX: W123 300 D 1981r. Automatic @ White


Na górę
 Tytuł:
Post: pt lut 29, 2008 10:25 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 08, 2007 11:42 pm
Posty: 966
Lokalizacja: Wrocław
Cremek pisze:
Ale wydaje mi sie ze nie jest to jakas straszna tragedia

No w sumie... [zlosnik]
W silniku też można wymieniać połowę co 5 tys km. Czyli zawsze jeździsz na starociu, im dłużej tym na większym starociu.
A tak poważnie, to taka wymiana jest bez sensu. Ale to moje zdanie, więc możesz się nie zgadzać. Tylko po co w takim razie przy skrzyniach bez spustu w konwerterze dobre serwisy ASB wymyślają te metody z przepłukiwaniem skrzyni, żeby cały olej zleciał?

_________________
MB W126 560SEC Lorinser 1986 r.
MB W124 E320 Coupe 1995 r. - ex
Alfa Romeo Brera 2.4JTDM '07 -ex
MB W201 190E 2.0 KAT 1992 r.
Nissan 350z '08 (480KM TT)
Ferrari Testarossa '91
Intrall Lublin III '05
2oo: Honda CBR 1000RR '08
Aprilia RSV4


Na górę
 Tytuł: Olej
Post: pt lut 29, 2008 2:23 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr cze 08, 2005 11:09 pm
Posty: 572
Lokalizacja: Warlubie
POdpisuje sie pod kolega MOR nie ma sensu zmieniac oleju w samej skrzyni 2 min po uruchomieniu silnika w skrzyni masz znow w polowie stary olej. A spuszczenie oleju ze sprzegła hydrokinetycznego to banał, jedna śrubeczka na imbus bodajże 5. Napełnienie jeszcze łatwiejsze nie martw sie tym skrzynia sama to zrobi. :lol:

_________________
W201 200D, w201 2,3E, W201 2,0E, W202 2,5D,
EX: W115 200d 1972r., W123 200d 1977r., W123 240d 1980r, W123 300d, W126 280SE 1982r., W126 500SEL 1991r, S 124 300TD, CC 700 1995r 1991r, W 201 200D 1990r, W201 2,3E 1986 , S 124 300TD Turbodiesel 1992r,


Na górę
 Tytuł:
Post: sob mar 01, 2008 5:17 am 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sie 13, 2006 6:59 pm
Posty: 201
Lokalizacja: Lublin
Wymieniono :)
Gdyby nie to ze musialem po nowy korek spustowy od miski podjechac to akcja zamknelaby sie w dwoch godzinkach, z dokladnym zlanie i obczyszczeniem wszystkiego, i oba imbusy to piatki nie tak jak wyzej jest napisane szostki.

Do mojej skrzyni po zlaniu calego oleju, do max stanu wlazlo jakies 5.7-8 L

Jeszcze raz ddzieki za sugestie.


Na górę
 Tytuł:
Post: sob mar 01, 2008 5:37 am 
Offline
wiarus senior

Rejestracja: śr wrz 12, 2007 12:21 pm
Posty: 1031
Lokalizacja: texaS
5,7-8l???? jakaś duża ta rozbiezność...
jakbym powiedział że wypiłem 0,5l do 1,5 litra to ile wypiłem???? i jak bardzo jestem pijany????

_________________
kaszanka polskim kawiorem!!!
---------------------------------------------------------
S210 E290 TDT 97
W124 E250D 93
W124 230E 85 LPG ex
W201 200E 85 LPG ex
W123 200D 79 ex


Na górę
 Tytuł:
Post: sob mar 01, 2008 6:25 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: wt sie 21, 2007 6:35 pm
Posty: 574
Lokalizacja: Siemianowice
Chuck Norris pisze:
5,7-8l???? jakaś duża ta rozbiezność...

koledze napewno chodziło od 5,7 - 5,8 l [zlosnik] [zlosnik] [zlosnik]

Pozdro

_________________
W 123 280E


Na górę
 Tytuł:
Post: pn mar 03, 2008 8:50 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: ndz paź 28, 2007 1:39 am
Posty: 792
Lokalizacja: Jarosław, Podkarpackie
a może 7,5 - 8 L ?

_________________
MB 115 200 (benzyna+LPG) rocznik 1976 - służył dzielnie ponad 10 lat - oddałem w dobre ręce
MB 126 260SE rocznik 1989 automat (benzyna+LPG) po 3 latach przegrał z młodszym
MB 126 300SEL rocznik 1991 automat (benzyna+LPG) To jest to !!! (jak na razie :P)


Na górę
 Tytuł:
Post: pn mar 17, 2008 7:55 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt gru 25, 2007 8:56 pm
Posty: 879
Lokalizacja: Płock
Niedługo czeka mnie wymiana oleju w skrzyni, wymieniłbym najchętniej calutki.

Mam więc pytanie: w każdej skrzyni MB da się w opisany wyżej (duuużo wyżej ;)) sposób spuścić olej z konwertora?

Wymianę planuję w W126 300SE (silnik M103, skrzynia 722.351).

_________________
Mercedes W124 200D
FSO Polonez Caro 1.6 GLi

Straszna choroba. Ludzie patrzą na litery i słyszą różne głosy w głowach.
A Ty i tak powiesz, że czytają forum...


Na górę
 Tytuł:
Post: pn mar 17, 2008 8:42 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 08, 2007 11:42 pm
Posty: 966
Lokalizacja: Wrocław
Szumek pisze:
Mam więc pytanie: w każdej skrzyni MB da się w opisany wyżej

Nie
Szumek pisze:
Wymianę planuję w W126 300SE (silnik M103, skrzynia 722.351)

W tej tak się da

_________________
MB W126 560SEC Lorinser 1986 r.
MB W124 E320 Coupe 1995 r. - ex
Alfa Romeo Brera 2.4JTDM '07 -ex
MB W201 190E 2.0 KAT 1992 r.
Nissan 350z '08 (480KM TT)
Ferrari Testarossa '91
Intrall Lublin III '05
2oo: Honda CBR 1000RR '08
Aprilia RSV4


Na górę
 Tytuł:
Post: wt mar 18, 2008 7:37 am 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sie 13, 2006 6:59 pm
Posty: 201
Lokalizacja: Lublin
5.7 - 5.8 weszlo po zlaniu ze skrzyni i konwertera, jeszcze zeby sie upewnic zadzwonilem do serwisu MB i pan powiedzial ze w katalogu moja skrzynia nowa przyjmuje 6.6L a przy wymianie ma wejsc 5.5.

Bo byly podobno dwa rodzaje...do jednej 5.5 a do drugiej cos ze 3 litry wiecej.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl