MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest sob sie 02, 2025 4:43 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: śr cze 11, 2008 10:55 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Zrób test, podmuchaj sobie na rękę. I co chłodne powietrze? a ono ma za 30 stopni :-). Ot odbieranie ciepła z ręki poprzez parowanie potu i subiektywne odczcie wynikające z samego przepływu powietrza.
Wracając do subiektywności - jeśli coś jest mniej ciepłe jak 36 to wydaje nam się chłodne.
Taka anegdota z moich studiów, na laboratorium badaliśmy wpływ temperatury na pracę elementów półprzewodnikowych. I jakoś odruchowo aby ją zmienić zacząłem na niego dmuchać. Oczywiście pewny schłodzenia :-). Wszystkie wskaźniki popłynęły w stronę jak gdyby temperatura się zwiększała, przez chwilę zastanawiałem się co jest uszkodzone - do czasu aż uświadomiłem sobie, że w tym dniu temperatura na dworze to jakieś 20 stopni więc moim dmuchaniem element zamiast chłodzić podgrzewałem :-)


Na górę
 Tytuł:
Post: czw cze 12, 2008 7:34 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:45 pm
Posty: 633
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Jest jeszcze jedna możliwość wytłumaczenia obserwacji kol. Cremka - ale jest to raczej efekt subtelny (gratulowac wyczucia :) ) i krótkotrwały.

Ponieważ kol. Cremek obserwuje obniżenie temperatury powietrza wylatującego tylko z bocznych nawiewów, a jest to powietrze przechodzące przez nagrzewnicę, to jeżeli po nocy nagrzewnica zawiera płyn chłodniejszy od powietrza (w chwili uruchomienia auta), to najpierw z wylotów wypchnięte zostanie powietrze nagrzane od blach samochodu (bardzo ciepłe) a potem przez chwile poleci minimalnie chłodniejsze powietrze, ochłodzone w momencie przechodzenia przez chłodną nagrzewnicę. Ponieważ ilośc płynu w nagrzewnicy jest niewielka a różnica temperatur też mała, efekt (jesli wogóle występuje) jest prawdopodobnie słabo wyczuwalny (czyli nikt nie zwraca na niego uwagi) i krótkotrwały (tylko do chwili wyrównania temepratur powietrza i nagrzewnicy).
Pozdrawia dociekliwy Leopold

_________________
Pozdrawia Leopold


Na górę
 Tytuł:
Post: czw cze 12, 2008 8:11 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 11, 2004 7:01 pm
Posty: 810
Numer GG: 7505845
Lokalizacja: Grzebień k/Radomska (51.0302, 19.4963)
leopold pisze:
Jest jeszcze jedna możliwość wytłumaczenia obserwacji kol. Cremka - ale jest to raczej efekt subtelny (gratulowac wyczucia :) ) i krótkotrwały.


Niestety rowniez ta teoria nie ma zastosowania poniewaz efekt jest najbardziej odczuwalny przy uruchomieniu auta popoludniu (godz. 17 po wyjsciu z pracy) gdy na dworze jest gorac, a w aucie zaduch - jak juz pisalem po uruchomieniu leci cieple powietrze, kilka minut i zaczyna leciec chlodne i tak az dojade do domu, czyli okolo 15km w tempie miejskim - na oko 30 minut w upale - nie ma fizycznej mozliwosci aby nagrzewnica tak dlugo wyrownywala temperature z otoczeniem dajac chlodne powietrze do srodka.

P.S. Niestety moj jedyny termometr ktory znalazlem rano jet martwy ale nic to - celem badan zakupie nowy bo musze dojsc dlaczego takie zjawisko ma miejsce [zlosnik]

_________________
W202 C180 1994r. Manual @ White
EX: S124 200 TE 1990r. Automatic @ Arctic White
W124 200 E 1991r. Manual @ Metallic Blue-Black
EX: W123 200 D 1985r. Manual @ White
EX: W123 300 D 1981r. Automatic @ White


Na górę
 Tytuł:
Post: czw cze 12, 2008 8:24 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: ndz paź 28, 2007 1:39 am
Posty: 792
Lokalizacja: Jarosław, Podkarpackie
Cremek pisze:
po uruchomieniu leci cieple powietrze, kilka minut i zaczyna leciec chlodne i tak az dojade do domu, czyli okolo 15km w tempie miejskim - na oko 30 minut w upale


Dociekliwość dociekliwością ale jak już masz wirtualną klimę, która w dodatku jeszcze działa to ja bym się tylko cieszył [zlosnik] a jak zaczniesz "naprawiać" to wirtualna klima zniknie jak to wirtualna [zlosnik]
Podsumowując: bardzo ciekawe objawy, w celu ich wytłumaczenia przychodzą mi do głowy najróżniesze pomysły, raczej nierealne bo te realne już inni wykluczyli hmmm.... Raczej rzeczywiście zacznij od termometru, żeby wykluczyć subiektywizm.

_________________
MB 115 200 (benzyna+LPG) rocznik 1976 - służył dzielnie ponad 10 lat - oddałem w dobre ręce
MB 126 260SE rocznik 1989 automat (benzyna+LPG) po 3 latach przegrał z młodszym
MB 126 300SEL rocznik 1991 automat (benzyna+LPG) To jest to !!! (jak na razie :P)


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 7:21 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 11, 2004 7:01 pm
Posty: 810
Numer GG: 7505845
Lokalizacja: Grzebień k/Radomska (51.0302, 19.4963)
Wczorajszy pomiar termometrem - godz. 17 po wyjsciu z pracy temp. na zewnatrz ok. 24 stopnie, w srodku auta po 5 minutach spadla do 23 - pewnie przez atermiczne szyby. Termometr przyczepiony tasma do kratki obok kierowcy odpalenie auta i nadmuch od razu na stopien II. Po 2 minutach wzrost na termometrze do 25 stopni, z nadmuchow leci cieplo. No to jazda do domciu - po nastepnych 5 minutach z nadmuchow leci chlodek, termometr pokazuje 22 stopnie. Po dojechaniu do domu wskazanie na poziomie 20 stopni przy pokretlach regulacji temp. ustawionych na MIN. I co wy na to ??

_________________
W202 C180 1994r. Manual @ White
EX: S124 200 TE 1990r. Automatic @ Arctic White
W124 200 E 1991r. Manual @ Metallic Blue-Black
EX: W123 200 D 1985r. Manual @ White
EX: W123 300 D 1981r. Automatic @ White


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 9:02 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
A ja na to, że temperatura wczoraj w Radomsku nie przekraczała 20 stopni :-)
http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/1213340496_mgram1711_16412.jpg
Dane na dzień 12 są danymi obserwowanymi.


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 9:28 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:45 pm
Posty: 633
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Cremek pisze:
Wczorajszy pomiar termometrem - godz. 17 po wyjsciu z pracy temp. na zewnatrz ok. 24 stopnie


Rozwijajac myśl kol. Ukania: musisz mierzyć temperaturę powietrza, a nie ilość energii, którą akurat "załapał" Twój termometr. Czyli dokonaj pomiaru suchym termometrem umieszczonym w zacienionym, dobrze wentylowanym miejscu (ale bez przeciagów), na wysokosci 2 m nad gruntem - najlepiej kup sobie "klatkę" meteo. Wyniki pomiaru uśredniaj po dłuższych przedziałach czasu. Dopiero taki pomiar da Ci mniej więcej temperaturę gazu (powietrza, jak by się kto pytał) ktory wlatuje Ci do wentylacji samochodu. Zapewne będzie tak jak napisał kol. Ukaniu...
Pozdrawia obserwacyjnie Leopold

_________________
Pozdrawia Leopold


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 11:05 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 11, 2004 7:01 pm
Posty: 810
Numer GG: 7505845
Lokalizacja: Grzebień k/Radomska (51.0302, 19.4963)
ukaniu pisze:
A ja na to, że temperatura wczoraj w Radomsku nie przekraczała 20 stopni :-)
http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/1213340496_mgram1711_16412.jpg
Dane na dzień 12 są danymi obserwowanymi.


To ciekawe ze prognozy na ICM-ie ostatnio przestaly miec cokolwiek wspolnego z rzeczywistoscia a ten screen tylko to potwierdza.

P.S. Po przemysleniu stwierdzam, ze temat mozna zamknac bo i tak nikt mi nie uwierzy jak widac a mnie pozostanie cieszenie sie z chlodu w aucie podczas stania w upalnych korkach [zlosnikz]

_________________
W202 C180 1994r. Manual @ White
EX: S124 200 TE 1990r. Automatic @ Arctic White
W124 200 E 1991r. Manual @ Metallic Blue-Black
EX: W123 200 D 1985r. Manual @ White
EX: W123 300 D 1981r. Automatic @ White


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 11:27 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 23, 2007 5:41 pm
Posty: 1636
Lokalizacja: wwa yelonki
Cremek pisze:
To ciekawe ze prognozy na ICM-ie ostatnio przestaly miec cokolwiek wspolnego z rzeczywistoscia a ten screen tylko to potwierdza.


To na screenie, to nie prognoza, tylko dane obserwowane, tak jak napisał ukaniu.
Więc dobrze, że się zgadzasz, że subiektywne odczucia nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. I to myślę, że powinno zakończyć temat.

Cytuj:
Po przemysleniu stwierdzam, ze temat mozna zamknac bo i tak nikt mi nie uwierzy


Tu nie chodzi o wiare, a o fakty, których nie ma, ze względu na źle przeprowadzany eksperyment.

Cytuj:
a mnie pozostanie cieszenie sie z chlodu w aucie podczas stania w upalnych korkach


To miłe, że ktoś jeszcze wierzy w cuda [zlosnik]


Ostatnio zmieniony pt cze 13, 2008 11:31 am przez zegarek, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 11:29 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:45 pm
Posty: 633
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Cremek pisze:
P.S. Po przemysleniu stwierdzam, ze temat mozna zamknac bo i tak nikt mi nie uwierzy jak widac a mnie pozostanie cieszenie sie z chlodu w aucie podczas stania w upalnych korkach [zlosnikz]


Twój samochod jest jak potwór z Loch Ness - wyjątkowy i niepowtarzalny egzemplarz :). Zawsze miło o czymś takim podyskutować podczas letniej kanikuły.
Pozdrawia zachwycony Leopold

_________________
Pozdrawia Leopold


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 11:31 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Bardzo podoba mi się takie podejście :-). Jeśli coś nie pasuje do własnej teorii to znaczy, że jest błędne. Jeśli szukasz potwierdzenia swojej teorii, kiepskich pomiarów czy innych grubych błędów pomiarowych to ja już nic nie piszę bo szkoda czasu.
Mnie ICM się sprawdza, przynajmniej wstecz :-)


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 11:39 am 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 13, 2005 8:56 am
Posty: 4306
Lokalizacja: Zurich, Debica
A moze w obudowie nagrzewnicy zbiera Ci sie woda a jak wiadomo do jej odparowania potrzebna jest energia, ktora jest pobierana z przelatujacego powietrza, co powoduje obnizenie jego temperatury. Na poczatku po odpaleniu woda jest nagrzana, wiec pobiera malo energi z powietrza do odparowania, ale z czasem sie ochladza, co powoduje obnizenie rozwniez temperatury przelatujacego powietrza...
Takie "klimatyzatory na wode" mozna nawet kupic na allegro;
http://www.allegro.pl/item381299371_min ... _lato.html

_________________
TReneR

W124 230E '87
Drink Beer!


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 1:14 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 11, 2004 7:01 pm
Posty: 810
Numer GG: 7505845
Lokalizacja: Grzebień k/Radomska (51.0302, 19.4963)
TReneR pisze:
A moze w obudowie nagrzewnicy zbiera Ci sie woda a jak wiadomo do jej odparowania potrzebna jest energia, ktora jest pobierana z przelatujacego powietrza, co powoduje obnizenie jego temperatury.


Ooo chociaz jeden kolega cos madrzejszego zaproponowal - oki sprawdze w tym kierunku :-).

_________________
W202 C180 1994r. Manual @ White
EX: S124 200 TE 1990r. Automatic @ Arctic White
W124 200 E 1991r. Manual @ Metallic Blue-Black
EX: W123 200 D 1985r. Manual @ White
EX: W123 300 D 1981r. Automatic @ White


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 2:04 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Uff, skoro mamy potwierdzić te wątpliwe rewelacje to musisz podać:
Jak mierzyłeś temperaturę powietrza otaczającego auto.
Jak mierzyłeś temperaturę powietrza wylatujacego z nawiewów i czy np porównywałeś ją z termometrem wystawionym przez okno w czasie jazdy, termometr musi być opływany powietrzem ale chroniony od słońca.
Bo skąd możesz wiedzieć, że temperatura spada jak nie wiesz jaka aktualnie otacza poczas jazdy auto. Ona nie będzie taka sama jak pod zadaszeniem, w nieruchomym powietrzu itd. itp.
Ja narazie widzę tylko to, że podczas jazdy temperatura powietrza z nawiewów spadła do takiej jaka była na zewnąrz.
Gdyby pracując w instytutach naukowncy dokonywali podbnych pomiarów i wyciągali tak kategoryczne wnioski to nasza nauka była by przodująca!
Dalszą część wątku najlepiej było by kontynuować w usenecie na pl.rec.paranauki ;-)


Na górę
 Tytuł:
Post: pt cze 13, 2008 3:18 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 11, 2004 7:01 pm
Posty: 810
Numer GG: 7505845
Lokalizacja: Grzebień k/Radomska (51.0302, 19.4963)
ukaniu pisze:
Dalszą część wątku najlepiej było by kontynuować w usenecie na pl.rec.paranauki ;-)


Nie za bardzo widze powod do ekscytacji moja nieudolnoscia w pomiarach bo jest faktem, ze zrobilem to na szybko i dla swietego spokoju bo to ja wiem najlepiej ze temperatura jaka mam z nawiewow jest taka sama niezaleznie od tego czy na dworze jest 20 stopni czy 30 i koniec. A dlaczego tak sie dzieje to dla mnie ciekawostka dlatego pojde w strone rozwazan kolegi TReneR-a bo byc moze faktycznie cos sie skopalo w ukladzie ale jesli tak to nie mam zamiaru tego naprawiac [zlosnik] - tym bardziej ze grzanie zima dziala rownie pieknie [zlosnik]

_________________
W202 C180 1994r. Manual @ White
EX: S124 200 TE 1990r. Automatic @ Arctic White
W124 200 E 1991r. Manual @ Metallic Blue-Black
EX: W123 200 D 1985r. Manual @ White
EX: W123 300 D 1981r. Automatic @ White


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl