hej
jako, że ostatnio walczyłem z moim alternatorem, to przy okazji zrobiłem krótką instrukcję obsługi jak z tym sobie radzić .
zagadnienie dotyczy regulatora napięcia (razem ze szczotkami), bo do wymiany reszty potrzeba więcej sprzętu i czasu.
wymiana diód prostowniczych lub przezwajanie się nie opłaca i lepiej jak to zrobi elektryk lub kupimy inny alternator
(może MacKuz wrzuci jako .pdf do warsztatu)
W124 W201 - wymiana regulatora napięcia w alternatorze Bosch
Są chyba tylko 2 rodzaje alternatorów – rozróżnienie ze względu na budowę zewnętrzną. Pomijam różnicę w prądzie na który zostały zaprojektowane (55A, 70A, 90A, 120A). Różnica w budowie zew. polega na tym, że 1 rodzaj ma wentylator zewnętrzny, a drugi wewnętrzny.
Typ z wentylatorem wew. ma inny regulator napięcia (mocowanie), dekielek ochronny oraz mocowanie kabli na śruby. Typ z wentylatorem zew. ma regulator napięcia też na zewnątrz, jest bez dekielka, a kable są podłączone na wtyk.. W nim wymiana regulatora napięcia sprowadza się do wykręcenia 2 śrubek i podmiany elementu (uwaga: wkładać lekko ze skosa).
Tu został opisany typ z zabudowanym wentylatorem, dekielkiem z mocowaniem kabli na śruby –konkrtnie, to Bosch 0 123 335 002 (nr MB 009 154 0202). Czyli ten bardziej upierdliwy
Czas operacji 20-50 min (w zależności od uzdolnienia)
Do wymiany regulatora napięcia potrzebne będą następujące narzędzia:
- klucz nasadowy najlepiej z grzechotką ‘8 i ’13,
- płaski klucz ’13
- śrubokręt krzyżak krótki
Jak nie mamy krótkiego śrubokrętu, to taki na grzechotkę też jest dobry – po prostu nie ma miejsca na długi krzyżak
Uwaga: Dobrze jest poczekać aż kolektor wydechowy ostygnie, żeby nie poparzyć łapek
W celu dostania się do alternatora trzeba zdemontować filtr powietrza. Rozpinamy jego zatrzaski (w sumie 6 szt.) i wyciągamy całą puszkę. Górę odczepiamy od przepływomierza – po prostu ściągamy. Na dole puszka jest wciśnięta w gumowe uchwyty, więc po prostu trzeba ją na siłę wyciągnąć pionowo do góry.
Naszym oczom ukazuje się alternator
Płaską ’13 odkręcamy jedną z klem akumulatora (żeby nie zrobić zwarcia podczas pracy przy alternatorze).
Nasadową ’13 i ‘8 odkręcamy kable pokazane na foto poniżej. Uwaga na podkładki – nie zgubić.
(na fotce pokazane też zostały zaczepy dekielka, które trzeba odgiąć podczas zdejmowania go)
Krzyżakiem odkręcamy 3 wkręty mocujące dekielek z tyłu alternatora (na foce widać 2 i miejsce po trzecim).
Odginamy 3 zaczepy dekielka i ściągamy go (najlepiej pomóc sobie jakimś większym śrubokrętem lub czymkolwiek innym, co mamy pod ręką)
Po zdjęciu dekielka ukazuje nam się regulator napięcia (to białe z czarnym grzybkiem na foto), który wykręcamy śrubokrętem krzyżakowym (2 śrubki pokazane na fotce), a następnie wyciągamy pionowo do góry.
Montaż nowego odbywa się analogicznie do demontażu, tylko w odwrotnej kolejności
Jeśli chcemy/musimy zdemontować cały alternator, to trzeba tylko poluzować pasek klinowy (na napinaczu) oraz wykręcić 2 śruby ’17 . Potem wyciągamy całe ustrojstwo na stół i gotowe
