Dokladnie, syk slyszalny po wlaczeniu sprezarki oznacza malo czynnika.
Natomiast moment wlaczenia sprezarki jest odczuwalny na 2 sposoby:
1. Zauwazalny (w zaleznosci od mocy silnika) spadek mocy. Kolega mial klime w 200D i jak ja wlaczal to az przyhamowywalo samochod w czasie jazdy
![[zlosnik]](./images/smilies/zlosnik.gif)
- takie to bylo obciazenie. To tak jakbys biegl, a ktos cie pociagnal za warkoczyk. W 124 z motorkiem 320E lub wyzej pewnie w ogole sie tego nie odczuje. Ja mam 220E i pomimo 150kM to czuc roznice w jezdzie jak i sam moment wlaczenia sprezarki.
2. Jak sprezarka sie wlacza to slychac charakterystyczne metaliczne cykniecie - czyli zasprzeglenie sprezarki z kolem pasowym.
Otworz sobie klape, odpal reaktor i nie wlaczaj klimy - popatrz na kolo pasowe sprezarki - obraca sie sama rolka (srodek kola stoi), potem popros kogos aby wlaczyl Ci klime a ty patrzac na ten "srodek kola" pasowego zobaczysz, ze srodek tez sie obraca i w momencie zalaczenia klimy bylo slychac charakterystyczne CYK
Generalnie jazda z ustawionymi kreciolkami na 20 jest ok. Mam polska instrukcje od W124 i tam jest napisane oby jedzic non stop z ustawiona temp. na 22C wiec rano podgrzeje, a w goracy dzien schlodzi.
Ja niedawno uporalem sie z elektrozaworami - bo sie wlaczaly bez powodu i w aucie byla Brazylia
![[zlosnik]](./images/smilies/zlosnik.gif)
. Teraz jestem w Francji i jadac tu przez 2 dni mialem ustawiona temp. 18-20C i z wlaczona klima podroz naprawde byla komfortowa.
Wiadomo naa poczatku klima czesciej pracuje aby schlodzic wnetrze autka ale po paru km. wlaczala sie na chwile tylko aby podtrzymac temp. Jak na dworze bylo zimniej to wlaczalo sie ogrzwanie w wersji light.
Jazda taka ma sens pod warunkiem, ze nie bedziesz otwieral okien. Nie nastawial na MIN bo zamarzniesz
![[smiech]](./images/smilies/smiech.gif)
(o ile masz dobrze nabita klime).
Swoja droga proponuje Ci sprawdzic czy odpala Ci wentylator przed chlodnica. Nie wiem czy masz wersje z 2 czy z jednym. Ja mam z 1 wichure. Jak sprawdzic czy dziala?. Odpal klime, temperatura na MIN, a obroty dmuchawy na max. Zostaw tez otwarte drzwi aby temperatura w aucie nie spadla. Powysze czynnosci spowoduja szybki wzrost temperatury czynnika, a co za tym idzie wzrost cisnienia w ukladzie. Czujnik cisnienia zamontowany w obiegu czynnika wlaczy wentylator el., ktory to ma za zadanie schlodzic czynnik.
W wersji z 1 wentylatorem w jego obwodzie zasilania jest ceramiczny opornik, ktory w funkcji czasu najczesciej ulega bio-degradacji
![[zlosnik]](./images/smilies/zlosnik.gif)
(po prostu rozsypuje sie) i nie puszcza pradu na wentylator. Jazda z klima przy niesprawnym wentylatorze grozi rozpieprzeniem rurek (chociaz czujnik cisnienia powinien wylaczyc sprezarke w przypadku zbyt wysokiego cisnienia).
Ten padniety opornik ceramiczny (najczesciej ze starosci) to czesty przypadek w 124. U mnie tez regula sie potwierdzila. Nowy BERU na allegro to koszt 85zl, ASO 105zl BOSCH. Znajdziesz go za lewym przednim reflektorem (taka biala podluzna kostka z 2 przewodami - po jednym na kazdym z koncow). Sprawdz omomierzem czy ma przejscie.
Teraz juz mozesz zrobic doktorat z klimy
Mam nadzieje, ze ukoilem Twe rozterki
Pozdrawiam