Tą klapką steruje ilość powietrza zasysanego przez silnik, jest to taki niby "przepływomierz", w cudzysłowie, bo tak naprawdę niczego nie mierzy.

Steruje on, poprzez rozdzielacz wtrysku, ilością paliwa, jakie otrzymuje silnik.
Powietrze opływając klapkę (szczególnie na wolnych, gdy klapka jest w obrębie gardzieli) też wydaje dźwięk, stąd może pochodzić syczenie.

Nazwałbym to "szmerami ssania".
Ten delikatny uskok klapki jest normalny, u mnie też tak jest.
Trudno powiedzieć tak na odległość, co Twojemu autku jest.
Mam jeszcze zasadnicze pytanie - jak zachowuje się wskazówka "ekonomizera" na ciepłym silniku, na wolnych obrotach, na luzie, lub jeśli masz automat, na N lub P?
Powinna pokazywać minimum, czyli opierać się o podpórkę. Jeśli jest inaczej, tzn. że silnik gdzieś jednak zasysa "lewe powietrze".