MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest wt sie 12, 2025 12:15 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: pt gru 04, 2009 10:24 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 02, 2007 9:30 pm
Posty: 134
Lokalizacja: Opole
Witam,
poszukuję schematu elektrycznego budowy modułu zapłonu do silnika M117.965 z 1987 roku - chodzi o moduł 8-pinowy.
Jeśli ktoś ma to poproszę tu, lub na pw lub e-mail: gregorrr @ orange .pl
Zaznaczam, że szukałem na forum i w necie i nie udało mi się znaleźć.
Na forum było coś tam na ten temat, ale moim zdaniem nic konkretnego (był jeden schemacik z opisem nawet, ale nie wiem czy to jest to o co mi chodzi... no chyba że nie umiem szukać, a to też jest możliwe :)
W ogóle występują/są dostępne takie schematy?
Ogólnie help!
Z góry dzięki za ewentualną pomoc.

Pozdrawiam :)

_________________
Mercedes C123 500 CE 81' ... no bardzo lubię jeździć tym samochodem :)
Mercedes W124 320 E 92' + LPG ... diabeł w owczej skórze
Suzuki SV 1000 S 05' - dostawca emocji
KTM Hobby 3 81' - 2 gang - Puch - 2,2 PS - jest moc ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: sob gru 05, 2009 12:01 am 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lis 20, 2001 1:00 am
Posty: 1724
Jeżeli chcesz schemat wewnetrzny ,budowy modułu zapłonu ,to nie są dostępne .Ze schematem podłączenia modułu zapłonu ,nie ma problemu.

_________________
124 E220 coupe 96'FOTO
MB artykuły prasowe cz1
MB artykuły prasowe cz2


Na górę
 Tytuł:
Post: sob gru 05, 2009 8:36 am 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 02, 2007 9:30 pm
Posty: 134
Lokalizacja: Opole
hmmm, no mam coś takiego:
Obrazek
Obrazek

X11 - złącze diagnostyczne
L1 - czujnik położenia wału korbowego (Ten z przodu silnika)
A1p8 - elektroniczny prędkościomierz z ogranicznikiem prędkości maksymalnej
T1 - cewka zapłonowa
S5/4 - aparat zapłonowy
N1/3 - moduł zapłonowy
R16/2 - rezystor (przy module zapłonowym)
L5 - czujnik położenia wału korbowego (z tyłu silnika, na styku ze skrzynią)
S65 - czujnik przeciążenia skrzyni
g2 A16 g1 - czujniki spalania stukowego
B11/2 - podwójny czujnik temperatury
S29/2 - czujnik położenia przepustnicy

Myślę, że to jednak bardziej schemat połączenia niż budowy...
Brak opisu/specyfikacji poszczególnych elementów.
Czy ktoś komu elektronika jest bliższa niż mi, mógłby się wypowiedzieć na temat tego schematu?

_________________
Mercedes C123 500 CE 81' ... no bardzo lubię jeździć tym samochodem :)
Mercedes W124 320 E 92' + LPG ... diabeł w owczej skórze
Suzuki SV 1000 S 05' - dostawca emocji
KTM Hobby 3 81' - 2 gang - Puch - 2,2 PS - jest moc ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: sob gru 05, 2009 9:15 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: ndz sty 25, 2009 12:23 am
Posty: 278
Schematy istnieją. Pewnie mają je, muszą je mieć ci, którzy te moduły naprawiają. Niestety ich zdobycie graniczy z cudem. TE starsze moduły można spokojnie rozrysować, bo to raptem naście elementów. Z nowszymi jest już problem.
Starsze moduły można też z powodzeniem zastąpić...


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 9:22 am 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: sob lis 26, 2005 7:10 pm
Posty: 702
Lokalizacja: Siedlce woj.mazowieckie
Blazey pisze:
Schematy istnieją. Pewnie mają je, muszą je mieć

Ci co trudnią sie naprawami elektroniczno/elektrycznymi w zakładach samochodowych maja wszystkie schematy serwisowe na płytach, ale to kosztuje parę setek pelenów.

_________________
MB 210 3,2 Pb +lpg, full opcja
wersja USA, 1999 r, kolor gold
MB 126 300 SE, 89 r - sprzedany


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 10:06 am 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 02, 2007 9:30 pm
Posty: 134
Lokalizacja: Opole
stanleym126 pisze:
Ci co trudnią sie naprawami elektroniczno/elektrycznymi w zakładach samochodowych maja wszystkie schematy serwisowe na płytach, ale to kosztuje parę setek pelenów.


Też mi się tak wydaje.

Pytanie do wszystkich: czy w oprogramowaniu BOSCH ESI Tronic są może dostępne schematy budowy modułu o którym tu mowa??
Może ktoś ma tu dostęp do takiego softu i mógłby to sprawdzić??
Nie chodzi mi o udostępnianie schematów tutaj tylko o informację czy w ESI Tronic można coś takiego znaleźć.
Z góry dzięki za pomoc.

_________________
Mercedes C123 500 CE 81' ... no bardzo lubię jeździć tym samochodem :)
Mercedes W124 320 E 92' + LPG ... diabeł w owczej skórze
Suzuki SV 1000 S 05' - dostawca emocji
KTM Hobby 3 81' - 2 gang - Puch - 2,2 PS - jest moc ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 11:29 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
W zyciu nie widziałem udostępnionych schematów bebechów modułów.
To jest cześć jakiej się nie naprawia (oficjalnie) - schematy sa nie potrzebne i nie udostępniane przez producenta.
Jak już ktoś wspomniał schemat można zrysować. No chyba, że druk jest wielowarstwowy, a elementy nie opisane normalnym kodem, ale to też kwestia tylko czasu i wprawy.
Jeśli ktoś posiada takie schematy to jest to tylko i wyłącznie wynik przecieku w firmie - stąd cena i czarny rynek.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 1:20 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr wrz 24, 2008 1:45 pm
Posty: 104
Lokalizacja: ŁÓDŹ
ja mam taki moduł boscha i siemensa jakby ktoś potrzebował.
pozdrawiam
:)


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 2:46 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: ndz sty 25, 2009 12:23 am
Posty: 278
Fajnie :hall - już sobie pohandlowałeś? Bo to chyba wątek nie o tym. Więc jeśli chcesz zarobić pieniądze, to udaj się z łaski swojej gdzie indziej! Pieprzeni handlarze wszędzie się wcisną...

Z prostych modułów schematy można zrysować. To raptem kilkanaście elementów i prosta elektronika. Problem może być z typami elementów, szczególnie półprzewodnikowych, bo często są one oznaczane jedynie kodem producenta (by utrudnić identyfikację). Są też wykonywane na specjalne zamówienie: tranzystory w modułach są właśnie takie, bo mają dodane wyprowadzenie na obudowę (emiter najprawdopodobniej). Ale akurat to da się obejść.
Jak wspomniano wyżej, podzespoły te nie są naprawialne (oficjalnie). Dlatego też w schematach instalacji samochodowej nie znajdzie się ich wewnętrznych schematów, a tylko ich podłączenie w aucie. Czasem uświadczy się funkcjonalny schemat blokowy (rozrysowanie modułu na poszczególne bloki funkcyjne, ale też bez schematu elektrycznego/elektronicznego). tutaj trzeba by się uśmiechać do producenta, który oczywiście za nic ich nie udostępni :D
Naprawiający zarobkowo te moduły będą wiedzieć więcej, choć często to też jest wiedza typu - jak padnięte, to podstaw to i to i sprawdź, czy działa. Bo usterki występują w większości standardowo. Ale też niechętnie podzielą się wiedzą, wszak to ich źródło utrzymania.
A moduły z mercedesów 123 i 126 (tutaj niektóre) można dopasować z bmw i innych aut. Różnice będą we wtyczkach.


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 2:54 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 02, 2007 9:30 pm
Posty: 134
Lokalizacja: Opole
ukaniu pisze:
W zyciu nie widziałem udostępnionych schematów bebechów modułów.
To jest cześć jakiej się nie naprawia (oficjalnie) - schematy sa nie potrzebne i nie udostępniane przez producenta.
Jak już ktoś wspomniał schemat można zrysować. No chyba, że druk jest wielowarstwowy, a elementy nie opisane normalnym kodem, ale to też kwestia tylko czasu i wprawy.
Jeśli ktoś posiada takie schematy to jest to tylko i wyłącznie wynik przecieku w firmie - stąd cena i czarny rynek.


Patrząc po tym co jest w internecie i innych forach (czytaj: nic) tego właśnie się domyślałem. Ogólnie zastanawiam się jak taki temat ogarnąć we własnym zakresie, bo te układy nie są mega skomplikowane, zresztą sam gdzieś o tym pisałeś. Do takich przemyśleń skłania mnie poziom cen za sprawne moduły używane, lub usługa za naprawę. Rozumiem, że elementy uszkodzone do wymiany mogą być rzadkie i trudne do zdobycia, więc i kosztowne, ale chyba bez przesady. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że jak jest to "rzadki temat" to i ceny szybują w górę.
Jak już pisałem zastanawiam się czy można oszacować realne koszta i np. w ramach forum zorganizować tańszą metodę regeneracji modułów we własnym zakresie. Jeśli ktoś miał choć trochę do czynienia z lutownicą itd. i miał by dostęp do opisu poszczególny detali układu ew. ich zamienników to można samemu coś pokombinować.
Oczywiście nie ukrywam tego, że i mi taki moduł padł niestety.
Chcę również podkreślić, że nie szukam sposobu/pomysłu na zarobek, ani oszczędności. Jak już dojdzie do tego, że będę musiał wyłożyć na nowy/używany moduł to uważam, że to nie koniec świata, a kwota nie jest aż tak strasznie zaporowa, choć fakt nie mała.
Myślę jednak, że temat nie jest nie osiągalny i nie wymaga niesamowitego sprzętu i umiejętności - tym bardziej skłania mnie to do poszukiwań schematu i opisu detali.

_________________
Mercedes C123 500 CE 81' ... no bardzo lubię jeździć tym samochodem :)
Mercedes W124 320 E 92' + LPG ... diabeł w owczej skórze
Suzuki SV 1000 S 05' - dostawca emocji
KTM Hobby 3 81' - 2 gang - Puch - 2,2 PS - jest moc ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 3:05 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: ndz sty 25, 2009 12:23 am
Posty: 278
Słuchaj. To tak jak ze sterownikiem w oplach. Wiadomo, ze pali się tam tranzystor sterujący. I że nawet można było kupić taki element z opisem (tranzystor do sterownika opel) i oczywiście startym typem z obudowy. Zresztą sam element nie jest ściśle określony. Jest cała gama zamienników (elementy o tych samych parametrach produkuje kilka firm ale mogą one być inaczej oznaczane), niektóre nawet o lepszych parametrach. I można się trochę pogimnastykować, by coś tam wsadzić. Te proste moduły można nawet unowocześnić.
Prosty przykład - popatrz sobie na wnętrza aparatów zapłonowych od mercedesa 123 czterocylindrowego z modułem i... poloneza z modułem...
I napisz, co zauważyłeś i co o tym myślisz...


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 3:26 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: śr wrz 24, 2008 1:45 pm
Posty: 104
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Blazey pisze:
Więc jeśli chcesz zarobić pieniądze, to udaj się z łaski swojej gdzie indziej! Pieprzeni handlarze wszędzie się wcisną...


...nie uważasz że trochę przegiąłeś? akurat nie jestem handlarzem ale miałem problem z modułem w takim silniku i jedyne rozwiązanie tego problemu jest drugi sprawny moduł. Więc na drugi raz licz się ze słowami bo potraktuje to jako obrazę i zgłoszę do admin. Po drugie zastanów się trochę chłopie i zadaj sobie pytanie po co jest schemat i dla kogo. Dla ludzi którzy się znają na tym i coś im to mówi. A jak taki szpec dostanie taki schemat to za ewentualną naprawę (o ile nie zepsuje bardziej) nie weźmie 10 zł!!!
z takim schematem to do serwisu boscha a tam zobaczysz miny pracowników, a potem cenę za ewentualną usługę o ile będzie działać.
pzdr


Ostatnio zmieniony ndz gru 06, 2009 3:29 pm przez hall, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 3:27 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 02, 2007 9:30 pm
Posty: 134
Lokalizacja: Opole
Blazey pisze:
Fajnie :hall - już sobie pohandlowałeś? Bo to chyba wątek nie o tym. Więc jeśli chcesz zarobić pieniądze, to udaj się z łaski swojej gdzie indziej! Pieprzeni handlarze wszędzie się wcisną...


Spoko :) nie tak ostro... napewno nie miał złych zamiarów :)
Wiesz jak to jest (nie piszę teraz o koledze hall), "ja mam, a Ty masz zepsute, więc zapraszam, a że temat rzadki to płać" .... i to nie mało.
Właśnie dlatego chciałbym (sam lub ekipą) to obcykać, bo większość tematów w moim pojeździe ogarniam sam, tylko ten moduł, a raczej naprawa go mnie drażni :) Wiem, wiem niewiedza kosztuje, ale żeby aż tyle?!?!?!
Dodatkowo powiem, że jest kilka osób zainteresowanych w tej materii, nawet na tym forum, więc dlatego piszę o tym.

Blazey pisze:
Z prostych modułów schematy można zrysować. To raptem kilkanaście elementów i prosta elektronika.


Tu fota rozprutego modułu, nie mojego. Gdzieś na necie znalazłem (jakieś forum obcojęzyczne, nie zapisałem linka, a teraz znaleźć nie mogę, fota tylko została). Doczytałem, że zjarał się element zaznaczony na czerwono. Jak widać nie tylko "u nas" temat jest rozpracowywany.
Obrazek

Blazey pisze:
Zresztą sam element nie jest ściśle określony. Jest cała gama zamienników (elementy o tych samych parametrach produkuje kilka firm ale mogą one być inaczej oznaczane)


... a jednak to naprawiają :)

Blazey pisze:
Te proste moduły można nawet unowocześnić.


o to mi chodzi.

Blazey pisze:
Prosty przykład - popatrz sobie na wnętrza aparatów zapłonowych od mercedesa 123 czterocylindrowego z modułem i... poloneza z modułem...
I napisz, co zauważyłeś i co o tym myślisz...


Nawet jak patrzę na moduł ze zdjęcia powyżej, myślę że to nie jest wielka filozofia, chodzi tu jednak o brak wiedzy, kosztowny brak wiedzy.

_________________
Mercedes C123 500 CE 81' ... no bardzo lubię jeździć tym samochodem :)
Mercedes W124 320 E 92' + LPG ... diabeł w owczej skórze
Suzuki SV 1000 S 05' - dostawca emocji
KTM Hobby 3 81' - 2 gang - Puch - 2,2 PS - jest moc ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 3:44 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: ndz sty 25, 2009 12:23 am
Posty: 278
Dyskusja jest o próbie naprawy, a od razu pojawia się jakiś ktosiu, kto chce na tym zarobić. Nie drażni cię to? Popatrz na tematy na forum. Większość i tak dotyczy handlu. Więc może zmienić nazwę na handlową?

W tym module masz trzy płytki - lewa, gdzie są podłączone wyjścia z modułu. Widzę też jakieś elementy filtrujące, rezystory. Prawa płytka, to już pamięć i mapa zapłonów (obliczane na podstawie danych z czujników - prędkość wału, podciśnienie, temperatura i co tam jeszcze). Trzecia, ta zaznaczona na czerwono, to pewnie tranzystor mocy. Ale nie mogę powiększyć zdjęcia i dokładnie się poprzypatrywać. A tego, który mam sprawny, dla samego poznania, pruć nie będę :D
Przy tych modułach mogą wystąpić jeszcze inne problemy - może się okazać, ze trzeba zaopatrzyć się w specjalne lutownice i inne narzędzia. A to dodatkowe koszty.
W bardzo starych polskich modułach, realizowanych w tej samej technologii, choć dużo toporniej, problemem były upalające się wyprowadzenia z tranzystora mocy, który sam pozostawał sprawny. Niestety, przylutować drucik z jakiegoś dziwnego stopu do struktury, można było tylko lutownicą ultradźwiękową lub innym cudem. I do jednostkowej naprawy zakup wybitnie nieopłacalny.


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz gru 06, 2009 4:13 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 02, 2007 9:30 pm
Posty: 134
Lokalizacja: Opole
Blazey pisze:
Dyskusja jest o próbie naprawy, a od razu pojawia się jakiś ktosiu, kto chce na tym zarobić. Nie drażni cię to? Popatrz na tematy na forum. Większość i tak dotyczy handlu. Więc może zmienić nazwę na handlową?


Fakt, może i mógł zapodać info na PW (moim zdaniem kontaktów i namiarów nigdy za wiele), ale nie ciągnijmy już tego.
Niech to nie będzie tematem przewodnim tego wątku ;)

Blazey pisze:
W tym module masz trzy płytki - lewa, gdzie są podłączone wyjścia z modułu. Widzę też jakieś elementy filtrujące, rezystory. Prawa płytka, to już pamięć i mapa zapłonów (obliczane na podstawie danych z czujników - prędkość wału, podciśnienie, temperatura i co tam jeszcze). Trzecia, ta zaznaczona na czerwono, to pewnie tranzystor mocy.

Zdanie o końcówce mocy powtarza się, bo przypominam sobie jak gdzieś o tym czytałem, przy okazji znalezienia zdjęcia.

Blazey pisze:
Ale nie mogę powiększyć zdjęcia i dokładnie się poprzypatrywać.

Lepszego foto nie mam - takie było.

Blazey pisze:
A tego, który mam sprawny, dla samego poznania, pruć nie będę :D

Ja jak sprawdzę, że mój jest do bani, bo to jeszcze nie jest pewne na 100% (tu prośba będzie, ale na końcu postu, żeby czytelniej było) to dla dobra ogółu rozpruję swój, bo na co mi sfajczony moduł na półce - tak się może nadać dla pozyskania nowej wiedzy :)

Blazey pisze:
Przy tych modułach mogą wystąpić jeszcze inne problemy - może się okazać, ze trzeba zaopatrzyć się w specjalne lutownice i inne narzędzia. A to dodatkowe koszty.


Blazey pisze:
...i do jednostkowej naprawy zakup wybitnie nieopłacalny


Jak dobrze policzę to tak: ja mam jeden moduł do naprawy z tego co piszesz to Ty też masz, mój znajomy ma kolejne 2. To razem 4, a pewnie jeszcze ktoś by się znalazł, więc koszta można jakoś podzielić. Chociaż myślę sobie, że jednak może być ciężko się zorganizować...

Prośba i pytanie zarazem:
Czy ktoś lub ktoś kogo znacie jest z okolic Opola/opolszczyzny (dopuszczam odległość np. ok. 100 km w jedna stronę, najchętniej w stronę Wrocławia, w przyszłym tygodniu chyba będę się tam wybierał) kto ma pojazd z silnikiem M117 z modułem 8-pinowym i byłby skłonny sprawdzić mój moduł podłączając go do swojej instalacji elektrycznej (oczywiście w pojeździe ;) )celem 100%-owego potwierdzenia awarii mojego podzespołu??
Będę wdzięczny :)
Z góry dzięki.

_________________
Mercedes C123 500 CE 81' ... no bardzo lubię jeździć tym samochodem :)
Mercedes W124 320 E 92' + LPG ... diabeł w owczej skórze
Suzuki SV 1000 S 05' - dostawca emocji
KTM Hobby 3 81' - 2 gang - Puch - 2,2 PS - jest moc ;)


Ostatnio zmieniony ndz gru 13, 2009 11:17 am przez gregorrr, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl