MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt sie 15, 2025 5:03 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: ndz mar 14, 2010 10:53 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 07, 2006 9:56 am
Posty: 291
mam kilka pytań dotyczących m103

1.-jaka jest opytymalna temp.silnika po rozgrzaniu
2.-jakie jest optymalne ciśnienie oleju po rogrzaniu (chodzi o wskaźnik na liczniku)
3.-jakie powinno byc cisnienia na cylindrach
4.-jeśli po rozgrzaniu słychac że popychacze stukają to moze przez to byc spadek mocy a doklanie spadek cisnienia oleju???


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz mar 14, 2010 12:00 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
1 - temperatura otwarcia termistatu ~85 stopni. Popawna od 80 do czerwonej kreski o ile nigdy nie przekracza (upał, duże obciążenie, korek).
2 - minimum 0.3 przy wolnych i 3 przy 3000.
3 - nominalnie 12 bar. dopuszczalne różnice pomiędzy cylindrami 1,5
4 - nie, popychacze nie potrzebują ciśnienia oleju do pracy - byle olej był dostarczany.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: ndz mar 14, 2010 4:42 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob gru 11, 2004 10:27 pm
Posty: 1053
Lokalizacja: SOPOT (GAS) i (GSP)
rogra pisze:
2.-jakie jest optymalne ciśnienie oleju po rogrzaniu (chodzi o wskaźnik na liczniku)
To jest zależne od wielu czynników.
ukaniu pisze:
2 - minimum 0.3 przy wolnych i 3 przy 3000.
Ja bym z praktyki określił na min. 0,5 jałowe (650obr) i 3 powyżej 1000obr - to w mojej opinii świadczy że układ smarowania jest OK.
ukaniu pisze:
rogra pisze:
4.-jeśli po rozgrzaniu słychac że popychacze stukają to moze przez to byc spadek mocy a doklanie spadek cisnienia oleju???
4 - nie, popychacze nie potrzebują ciśnienia oleju do pracy - byle olej był dostarczany.
No tak ale "dostarczanie" oleju jest ściśle powiązane z ciśnieniem w jego układzie.

_________________
Andrzej
W126 300SE '90 - chyba nikt nie ma większego wypasu VIN
W126 300SEL '86 - oryginalny lakier i bez rdzy
W126 300SE '86 - LPG od 1995r
W124 200D '86 - został dawcą dla wielu
W115 240D 3.0 - był ze mną 20 lat... sprzedany :(


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz mar 14, 2010 7:15 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 06, 2005 6:04 pm
Posty: 271
Lokalizacja: Słupsk
Witam
mam takie pytanie bo ostatno wskażnik nie dochodzi mi do 3. nawet przy 4000obr. od czego zacząć diagnozę, czy moge tak jezdzic?
pozdrawiam


Na górę
Post: ndz mar 14, 2010 7:43 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
AndyS pisze:
Ja bym z praktyki określił na min. 0,5 jałowe (650obr) i 3 powyżej 1000obr - to w mojej opinii świadczy że układ smarowania jest OK.


Piszę co podaje fabryka jako wartości minimalne.
Nie widziałem M103 które gorące miało by przy 1000 obr ciśnienie 3.
Najczęściej w silnikach widzienych przezemnie bez remontu ciśnienie wstaje na 3 od 1500 do 2000 obr.
(o ile ma właściwe kółko zębate na pompie). Taka konstrukcja podyktowana jest stratami na tłoczenie oleju. W OM603 już jest inne kółko napędu pompy - więcej tłoczy - prędkości obrotowe silnika niższe.
Najczęściej ciśnienie rośnie pi razy oko wmiarę liniowo - jeśli na jałowych jest 1 to przy 3x wiekszych będzie 3x wieksze - czyli uzyskamy 3 atm przy 1800. Najważniejsze jest ciśnienie na obrotach gdy silnik zaczyna produkować maksymalny moment obrotowy.


AndyS pisze:
No tak ale "dostarczanie" oleju jest ściśle powiązane z ciśnieniem w jego układzie.


Tak, jednak jeśli odrobina oleju jest w zbiorniczku regulatora to on samoczynnie powinien go zassać. Stąd nowe leciutko pracujące regulatory nie cykają zaraz po odpaleniu pomimo iż nie ma jeszcze ciśnienia oleju.

maciek-126 pisze:
wskażnik nie dochodzi mi do 3. nawet przy 4000obr. od czego zacząć diagnozę, czy moge tak jezdzic?

Zmierzyć ciśnienie manometrem, jeśli faktycznie jest niskie zdjąć miskę i sprawdzić czy nie zablokował się (albo nie ma pękniętej sprężyny) zawór obejściowy. Jeśli nie - jeżdzić aż będą fundusze na remont dołu silnika albo wymianę.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: ndz mar 14, 2010 11:47 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob gru 11, 2004 10:27 pm
Posty: 1053
Lokalizacja: SOPOT (GAS) i (GSP)
ukaniu pisze:
AndyS pisze:
Ja bym z praktyki określił na min. 0,5 jałowe (650obr) i 3 powyżej 1000obr - to w mojej opinii świadczy że układ smarowania jest OK.

Piszę co podaje fabryka jako wartości minimalne.
Wszystko OK - zgadzam się całkowicie. Dlatego napisałem "z praktyki" - bo mam właśnie takie "swoje" wypraktykowane podejście do tej sprawy. Nie panikuję jak na wolnych obrotach jest 1.
ukaniu pisze:
Nie widziałem M103 które gorące miało by przy 1000 obr ciśnienie 3.
Najczęściej w silnikach widzienych przezemnie bez remontu ciśnienie wstaje na 3 od 1500 do 2000 obr.
Przyjedź to zobaczysz u mnie. Albo zrobię fotke przy okazji. :)

ukaniu pisze:
maciek-126 pisze:
wskażnik nie dochodzi mi do 3. nawet przy 4000obr. od czego zacząć diagnozę, czy moge tak jezdzic?

Zmierzyć ciśnienie manometrem, jeśli faktycznie jest niskie zdjąć miskę i sprawdzić czy nie zablokował się (albo nie ma pękniętej sprężyny) zawór obejściowy. Jeśli nie - jeżdzić aż będą fundusze na remont dołu silnika albo wymianę.

Sprawdź jeszcze (albo daj do sprawdzenia) albo podmień sam zegar wskaźnika. On tez potrafi być źródłem "oszustwa" ale sądząc po objawach to raczej nie to.

_________________
Andrzej
W126 300SE '90 - chyba nikt nie ma większego wypasu VIN
W126 300SEL '86 - oryginalny lakier i bez rdzy
W126 300SE '86 - LPG od 1995r
W124 200D '86 - został dawcą dla wielu
W115 240D 3.0 - był ze mną 20 lat... sprzedany :(


Na górę
Post: pn mar 15, 2010 12:12 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
AndyS pisze:
Nie panikuję jak na wolnych obrotach jest 1.
...
Przyjedź to zobaczysz u mnie. Albo zrobię fotke przy okazji. :)


A jakie masz ciśnienie na wolnych?
Jeśli masz przy 650 "1" to raczej przy 1000 trudno uzyskać "3" Nie jestem specem ale wydajność pompy oleju jest liniowa z obrotami tym samym ciśnienie oleju powinno rosnąć w miarę liniowo. Zwykle spotykałem się właśnie z takimi efektami. Na moją logikę jeśli przy 1000 miało by być "3" przy 650 powinno być prawie "2"
U mnie w zależności od oleju - aktualnie przy 600 jest praktycznie 1 i zgodnie z logiką lekko ponad 1500 - 3. Jak zaleję olej klasy letniej 50 to mam 1,5.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: pn mar 15, 2010 11:18 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob gru 11, 2004 10:27 pm
Posty: 1053
Lokalizacja: SOPOT (GAS) i (GSP)
AndyS pisze:
Albo zrobię fotke przy okazji. :)
Tak jak obiecałem - fotki.
ukaniu pisze:
A jakie masz ciśnienie na wolnych?

Normalnie jest tak (zauważ przy jakich obrotach - auto ma włączony bieg).

Obrazek

ukaniu pisze:
Jeśli masz przy 650 "1" to raczej przy 1000 trudno uzyskać "3"

"1" to mam po baaardzo mocnym "przegonieniu". Ale przy 1000 zawsze mam "3".

Obrazek

ukaniu pisze:
Nie widziałem M103 które gorące miało by przy 1000 obr ciśnienie 3.
A teraz??

"Syntetyk Panie, syntetyk" - od 14 lat.

_________________
Andrzej
W126 300SE '90 - chyba nikt nie ma większego wypasu VIN
W126 300SEL '86 - oryginalny lakier i bez rdzy
W126 300SE '86 - LPG od 1995r
W124 200D '86 - został dawcą dla wielu
W115 240D 3.0 - był ze mną 20 lat... sprzedany :(


Na górę
 Tytuł:
Post: pn mar 15, 2010 11:26 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
A ja tam bym zmierzył manometrem :-) nie tam, że szukam dziury w całym ale to ciekawe.
Przy ciśnieniu na jałowych jak na obrazku to "3" przy 1000 wygląda możliwie. A jak jest po przegonieniu? Bo zasadla liniowości - obroty - ciśnienie - zwykle musi być zachowana.
To pierwszy znany mi silnik bez remontu który trzyma takie ciśnienie, a widziałem też takie co śmigają tylko na syntetyku - w tym swój.
Oczywiście można zawsze je uzyskać za pomocą sztuczki - magiczki i kółka zębatego oraz łańcuszka pomy z OM603 :-)

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: pn mar 15, 2010 11:46 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob gru 11, 2004 10:27 pm
Posty: 1053
Lokalizacja: SOPOT (GAS) i (GSP)
Widzę że jesteś na posterunku. :)
ukaniu pisze:
A ja tam bym zmierzył manometrem :-) nie tam, że szukam dziury w całym ale to ciekawe.
Kiedyś podmieniłem całe zegary a i raz był pomiar manometrem - wynik bez zastrzeżeń. Możesz zamontować nawet swój. :)
ukaniu pisze:
A jak jest po przegonieniu? Bo zasadla liniowości - obroty - ciśnienie - zwykle musi być zachowana.

I tu masz trochę racji bo w takim wypadku efekt jest ciut gorszy ale nie budzi obaw. Wskazówka wskakuje na "3" przy max. 1200 obrotach (NAPEWNO nie przy 1500). "1" miewam na wskaźniku rzadko - najczęściej w lecie u niemiaszków na "autobanie". Przy okazji postaram się to uwiecznić bo aparat wożę z sobą ale myślę że trzeba poczekać do lipcowych upałów.
ukaniu pisze:
To pierwszy znany mi silnik bez remontu który trzyma takie ciśnienie, a widziałem też takie co śmigają tylko na syntetyku - w tym swój.
Bardzo mnie to cieszy - są efekty moich starań.
A dodam że jeden jedyny raz wlałem kiedyś półsyntetyk (mniejsza o powody - i tak żałuję). Zachowanie się ciśnienia od razu było mniej więcej takie jak opisujesz. Po 200km poszedł do Fiata żony.

EDIT:
ukaniu pisze:
Oczywiście można zawsze je uzyskać za pomocą sztuczki - magiczki i kółka zębatego oraz łańcuszka pomy z OM603 :-)
Silnik nie był nigdy rozkręcany ani nawet "dotykany" jeżeli chodzi o blok i głowicę oraz pompę oleju, uszczelki są fabryczne oprócz tej od dekla zaworów. Nigdy nie były wymieniane ani robione zawory czy "szklanki" i nie klepią. Fabryczne są przewody WN i cały osprzęt oprócz wirnika alternatora. Zauważ że auto ma "dopiero" 230 tyś km (a dbam od stanu ok. 80tyś km - najpewniej realnego). Ale właśnie mam do wymiany "leżące C" bo wyraźnie (widać) gubi olej - gdzieś litr na 3-4 tyś km.

_________________
Andrzej
W126 300SE '90 - chyba nikt nie ma większego wypasu VIN
W126 300SEL '86 - oryginalny lakier i bez rdzy
W126 300SE '86 - LPG od 1995r
W124 200D '86 - został dawcą dla wielu
W115 240D 3.0 - był ze mną 20 lat... sprzedany :(


Na górę
 Tytuł:
Post: wt mar 16, 2010 8:54 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pn sie 07, 2006 9:56 am
Posty: 291
czyli jaki jest lepszy olej dla m103 syntetyk czy półsyntetyk???


Na górę
 Tytuł:
Post: wt mar 16, 2010 10:42 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Załączone D - obroty jałowe, 20km ostro po Wawie, mniejszego raczej nie notuję - chyba, że w mocny upał - pod czerwoną kreska.
Zasada liniowości raczej w miarę zachowana. Ja nie widzę możliwości przeskoczenia z "1" przy 650 na "3" przy 1000. Bo to są obroty 1,5x większe a ciśnienie rośnie 3x. Chyba, że istnieje jakieś fizyczne uzasadnienie takiego zachowania - może ktoś znający się na zasadach przepływu cieczy wyjaśni. Bo to jest ciekawe :-) że gdyby uznać za fakt - dwa jednakowe siilniki mają różny przebieg wzrostu ciśnienia w zależności od obrotów - przyjmując że początkowe ciśnienie jest identyczne ( ile przyjmiemy, że AndyS piszesz, że bywa iż masz po przegonieniu 1 ale 3 przy 1000 już zawsze).
Obrazek
Obroty dające "2"
Obrazek
Obroty dające "3"
Obrazek

Mamy cały szeroki wątek o olejach i wyższości jednego nad drugimi i odwrotnie, ja zawsze stosuję syntetyk.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
 Tytuł:
Post: śr mar 17, 2010 4:48 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob gru 11, 2004 10:27 pm
Posty: 1053
Lokalizacja: SOPOT (GAS) i (GSP)
Dopiero teraz znalazłem moment czasu. :)
Porównałem wyniki na fotkach i jest to dla mnie zastanawiające. Od tak dawna mam pokazaną sytuację tak że Twoja myślę byłaby dla mnie drażniąca (nie wiem dlaczego bo Twoje wyniki są conajmniej dobre). Bo tak właśnie było kiedy (już pisałem) na chwilę zalałem półsyntetykiem.
Co do porównania - myślę że z tą liniowością masz trochę racji a u mnie po prostu nachylenie krzywej jest z jakiegoś powodu nieco większe.
ukaniu pisze:
AndyS piszesz, że bywa iż masz po przegonieniu 1 ale 3 przy 1000 już zawsze.
Zawsze to znaczy w normalnej eksploatacji.
Napisałem także
AndyS pisze:
bo w takim wypadku efekt jest ciut gorszy ale nie budzi obaw. Wskazówka wskakuje na "3" przy max. 1200 obrotach (NAPEWNO nie przy 1500). "1" miewam na wskaźniku rzadko - najczęściej w lecie u niemiaszków na "autobanie".
Powiedzmy że wskakuje na "3" w połowie między 1000 a 1500. I jest to dla mnie bardzo rzadki widok. 8)

_________________
Andrzej
W126 300SE '90 - chyba nikt nie ma większego wypasu VIN
W126 300SEL '86 - oryginalny lakier i bez rdzy
W126 300SE '86 - LPG od 1995r
W124 200D '86 - został dawcą dla wielu
W115 240D 3.0 - był ze mną 20 lat... sprzedany :(


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz mar 21, 2010 10:23 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: pt gru 18, 2009 8:05 pm
Posty: 130
Numer GG: 1148743
Lokalizacja: Kujawsko-Pomorskie
U mnie jest tak:

http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/ ... 319259.jpg
http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/ ... 319260.jpg
http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/ ... 319261.jpg

Z tymże na ostatnim zdjęciu te 3 otrzymuję przy 1400 obrotów (nie uchwyciłem aparatem)

I raczej jest liniowo bo w lato kiedy obroty mam około 600 to ciśnienie w granicy 1,3


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz mar 21, 2010 5:55 pm 
Offline
wiarus senior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob gru 11, 2004 10:27 pm
Posty: 1053
Lokalizacja: SOPOT (GAS) i (GSP)
Vivalawita pisze:
U mnie jest tak..

I moim zdaniem jest jak najbardziej OK.

_________________
Andrzej
W126 300SE '90 - chyba nikt nie ma większego wypasu VIN
W126 300SEL '86 - oryginalny lakier i bez rdzy
W126 300SE '86 - LPG od 1995r
W124 200D '86 - został dawcą dla wielu
W115 240D 3.0 - był ze mną 20 lat... sprzedany :(


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl