Nawiązując do tematu... obliczałem kiedyś przełożenia skrzyni biegów jako projekt, w pierwszej klasie (dla Fiata 126p). Z tego co pamiętam do wyznaczenia po szczególnych przełożeń potrzebne były dane: moment, moc, ciężar, ciężar na oś napędzaną, promień dynamiczny, sprawność, zakładana V max( m na s )
zakładając że najwyższy bieg ma przeleżenie 1 obliczaliśmy przełożenie główne , następnie bieg (1) z wspóczynika dynamicznego , następnie z obliczaliśmy kolejne biegi... z jakiegoś tam kolejnego wspóczynnika. w sumie wychodziła nam taka tabela
http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/ ... C01306.jpg
Pod sumowując, jeżeli samochód charakteryzuje się dużymi parametrami silnika zalecane jest stosowanie nadbiegów. *Według tej metody pięknie nam wychodziło ile biegów potrzebuje dany pojazd,
aby przy porzuceniu kolejnego biegu, po prostu nam cię nie zadlawil