MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest pt sie 15, 2025 3:59 am

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Post: pn maja 24, 2010 3:52 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob gru 05, 2009 9:43 pm
Posty: 130
Witam

W jaki sposób odczytać prędkość obrotową silnika za pomocą złącza diagnostycznego ? Na kole pasowym jest czujnik, który zapewne działa jak czujnik ABSu, tzn normalnie brak jest "przejścia", a gdy koło jest w odpowiednim położeniu, pojawia się "przejście" (0 Ohm). Tylko które piny w złączu diag. służą do tego ? Czy można to sczytać zwykłym multimetrem z pomiarem częstotliwości (Hz) ? tzn np 20 Hz będzie odpowiadało 20*60=1200 obrotów/min ?


Na górę
Post: pn maja 24, 2010 5:33 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
To jest czujnik indukcyjny - generuje napięcie kiedy mija go znacznik na kole.
Miernik powinien działać, jednak dużo zależy od układu wejściowego danego ustrojstwa.
Złącze okrągłe - 7,8 para z cewki czujnika, 9 ekran kabla.
A nie lepiej zastosować sygnał TD - kołek 1, lub dostępny na śrubce obok złącza, kabel żółto zielony?

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: pn maja 24, 2010 6:43 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob gru 05, 2009 9:43 pm
Posty: 130
Może napiszę do czego mi to potrzebne: otóż na płytce obrotomierza jest potencjometr, którym można regulować ustawienie obrotomierza. I u mnie ktoś tym kręcił, w związku z tym przy ok. 700 obrotów na obrotomierzu jest ok. 400, przekłamuje o jakieś 300 w całym zakresie.

ukaniu pisze:
generuje napięcie

Generuje napięcie, czy zamyka obwód po minięciu znacznika ?

Czyli jeśli chcę zmierzyć, miernik w piny 7 i 8 ?

Sygnał TD - z koła zamachowego ? Tam impuls jest chyba 3 razy na pełny obrót, więc odczytane Hz*60/3 ?


Na górę
Post: pn maja 24, 2010 7:11 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
Jeśli przekłamanie jest cały czas 300obr to przestawiona jest wskazówka. Jeśli błąd liniowo narasta - przeztawiony pot. w zegarze.
Czujniki indukcyjne generują impuls napięcia. Zmianę oporu (ala zamykanie obwodu) mogą wykazywac czujniki Halla.
Czujniki przy kołach, czujniki na wale w W124 są indukcyjne i generują napięcie.
Na TD jest sygnał proporcjonalny do zapłonów więc w M103 - 3 imp/obr.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: pn maja 24, 2010 7:31 pm 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob gru 05, 2009 9:43 pm
Posty: 130
Wskazówkę przestawiłem, przy 700 obrotach wskazuje dobrze, ale o zgaszeniu silnika jest lekko poniżej 500 na skali, nie leży na "0". Wnioskowałem, że to wina potencjometru, bo wyglądał na przestawiony.
Jeśli byłby to potencjometr, to wyglądałoby to np. tak ?
rzeczywiste->na obrotomierzu
700->800
1400->1600
2100->2500
2800->3600

Dlatego chcę skorzystać z odczytu bezpośredniego, gdyż nie mam drugiego obrotomierza na podmianę, a chciałem porównać to co widzę na obrotomierzu z rzeczywistością.
Proszę jeszcze o podpowiedź: miernik w 7 i 8 pin lub 1<->masa z TD ?


Na górę
Post: pn maja 24, 2010 9:12 pm 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw maja 10, 2007 9:24 pm
Posty: 563
Lokalizacja: Świdnica
TD z masą.
1 to TD.

_________________
W124 260E
LUBLIN INTRALL 3 4CTi90
W201 1,8E => 200E ex.
VW GOLF 2 1,8 ex.
W201 200E => OM601 ex.
W124 300E ex.
W126 260SE ex.
W201 200E ex.
BMW E32 730i ex.
W115 240D => 250 M123 ex.
VW T3 1,6TD => 1,8 RP ex.
LUBLIN 2,9T 2,4 D ex.


Na górę
Post: wt maja 25, 2010 9:03 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
devcrk pisze:
Jeśli byłby to potencjometr, to wyglądałoby to np. tak ?
rzeczywiste->na obrotomierzu
700->800
1400->1600
2100->2500
2800->3600

Tendencja wzrostu błędu od obrotów to problem z pot - więc przykład wskazuje na problem też z pot.
Wskazówką reguluj tak by 1000 pokrywało się z 1000 (położenie 0) a potencjometrem tak aby 6000 z 6000 ("wzmocnienie"). Iteracyjnie do czasu aż oba wskazania będą OK. Dzięki temu ustawisz prawidłowo wskaźnik. Lepiej robić to na stole warsztatowym zadając napięcie z jakiegoś generatora niż grzać silnik pod czerwoną kreskę na luzie.

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: wt maja 25, 2010 10:39 am 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 13, 2005 8:56 am
Posty: 4306
Lokalizacja: Zurich, Debica
ukaniu pisze:
Zmianę oporu (ala zamykanie obwodu) mogą wykazywac czujniki Halla.


Nie zebym sie czepial, ale czujnik Halla rowniez generuje napiecie w dodatku roznicowe... :roll:

_________________
TReneR

W124 230E '87
Drink Beer!


Na górę
Post: wt maja 25, 2010 10:48 am 
Offline
swój chłop

Rejestracja: sob gru 05, 2009 9:43 pm
Posty: 130
Może trochę ciągnę ten temat, ale jeśli wskazówka pokazuje dobrze, nawet przy wyższych obrotach, a po zgaszeniu silnika nie ląduje na "0" to co z tym zrobić ? Poprawię, żeby była na zero, będzie zaniżać o jakieś 300-400 w całym zakresie. Poprawię na zero i podreguluje potencjometrem, przy 700 będzie ok, ale wyżej zacznie źle pokazywać ?....


Na górę
Post: wt maja 25, 2010 11:28 am 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 13, 2005 8:56 am
Posty: 4306
Lokalizacja: Zurich, Debica
Wskazówkę na 0 - tym nic nie wskórasz. Z tego co pamiętam, to obrotomierz ma dwie możliwości regulacji - wzmocnienie i offset. Pierwsze reguluje się potencjometrem, drugie wartością kondensatora.
Nie ma co gdybać. Wyreguluj obroty biegu jałowego na właściwa wartość potencjometrem i sprawdź czy reszta skali się pokrywa. Jeżeli nie, to bez lutowania się nie obejdzie.

_________________
TReneR

W124 230E '87
Drink Beer!


Na górę
Post: wt maja 25, 2010 12:15 pm 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 01, 2006 1:13 pm
Posty: 2628
Lokalizacja: Jaktorów
TReneR pisze:
Nie zebym sie czepial, ale czujnik Halla rowniez generuje napiecie w dodatku roznicowe... :roll:

"Czujnik Halla" w motoryzacji prawie nic nie mówi, może mieć ukłąd wyjściowy wg. widzimisię konstruktora czujnika. Wiadomo tylko, że zawiera element Halla. W fizykę działania tekiego czujnika nie ma co się zagłębiać bo i tak tego od strony kabli widać "Jakiś" układ elektroniczny.


W obrotomierzu offset można regulować położeniem wskazówki a wzmocnienie prkiem. Stąd podałem sposób regulacji na punkty 1000 i 6000.
Kondensator jest elementem układu multiwibratora pozwalającego ustandaryzować impulsy z silnika - i właściwie będzie działał jak prek.
Jeśli wartości przy 1000 i 6000 będą ok to jest jakaś lipa w ukłądzie wskaźnika - duża nieliniowość an początku, blokowanie opiłkiem itd.
Chyba, że układ w 124 jest jakiś mocno wykumany i mamy jeszcze dodatkowo możliwość regulowania ofsetu elektrycznie - w co wątpię bo jak swojeo czasu przy obr. grzebałem to mnie nie wprawił w stan osłupienia inżynierskiego ;-).

_________________
Pamiętaj, że Mercedes daje znać, że go coś boli. Nie bagatelizuj oznak słabości.
190E 2.6 - bez LPG - Megasquirt 3.
Chcesz coś naprawić? skonstruować? - www.ldl-elektronika.pl


Na górę
Post: wt maja 25, 2010 12:49 pm 
Offline
kombatant
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sty 13, 2005 8:56 am
Posty: 4306
Lokalizacja: Zurich, Debica
ukaniu pisze:
"Czujnik Halla" w motoryzacji prawie nic nie mówi, może mieć ukłąd wyjściowy wg. widzimisię konstruktora czujnika.


Tak - to prawda.

ps. na konkurencyjnym forum jest opis przystosowania obrotomierza od benzyny do dizla i jego regulacji.

_________________
TReneR

W124 230E '87
Drink Beer!


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl