MB/8 Club Poland - Klub i forum miłośników samochodów Mercedes-Benz

Forum dyskusyjne klubu właścicieli i miłośników samochodów marki Mercedes-Benz
Dzisiaj jest wt lip 22, 2025 1:35 pm

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Post: czw cze 24, 2010 10:39 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 26, 2006 12:19 am
Posty: 2399
Lokalizacja: [EL] Łódź
Robiłem dziś to pierwszy raz i chętnie się podzielę swoimi doświadczeniami.

Podstawowe narzędzia:
- płaska siedemnastka
- dobry imbus 5mm - polecam kupić nasadkę trzpieniową 3/8 lub 1/2 cala i do tego przedłużkę z dobrym pokrętłem
- oczkowa siedemnastka - nie płasko-oczkowa, tylko taka do odkręcania śrób w zagłębieniu!

Pomocne będą także: nasadowa siedemnastka z grzechotką, jakiś duży płaski wkrętak, kawałek metalu do zablokowania obracania siłownika.

Auto należy podnieść na taką wysokość żeby pod wahaczem pionowo zmieścił się siłownik.
Zamiast podnoszenia auta można wjechać danym kołem na coś o odpowiedniej wysokości - idealne jest jakieś niepotrzebne już koło samochodowe.

U dołu siłownik przykręcony jest do wahacza dwiema śrubami - najwygodniej je odkręcić nasadową 17tką z grzechotką.
U góry siłownik przykręcony jest jedną śrubą - imbus 5mm.
Na górze z boku siłownika przykręcony jest przewód doprowadzający olej. Tutaj potrzebna będzie płaska 17tka do odkręcenia przewodu oraz oczkowa 17tka do odkręcenia króćca przy siłowniku. Aby się dostać do tej części siłownika należy płaskim wkrętakiem podważyć gumową zaślepkę - jest ona parę cm od śruby na imbus.

Operację demontażu najlepiej zacząć od poluzowania wszystkich śrub:
  1. Przewód doprowadzający olej
  2. Górna śruba na imbus - warto czymś zablokować siłownik żeby się nie obracał. Dobrze sprawdza się tutaj jakiś klucz wsadzony w otwór koło przewodu olejowego.
  3. Króciec przy przewodzie - niektórym udaje się zerwać gwint - ale u mnie nie było z nim problemów.
  4. Dolne śruby - także bez problemów.

Siłownik wyciągnąłem dołem, niestety uszkadzając przy tym gumową osłonę. Sam siłownik bez problemu przechodzi przez otwór w wahaczu, ale z osłoną już nie jest tak różowo. Może da się ją jakoś zdjąć z siłownika, ale ciężko to zrobić gdy całość osłania sprężyna...

Za parę dni relacja z demontażu akumulatora ciśnienia oraz montażu nowych części :)

_________________
http://www.malusie.pl - bodziaki dla niemowląt i koszulki dla dzieciaków
Jeep Grand Cherokee 5.2 '96

ex: W123 D30 '83, W126 E28 '83, S123 E23 '85, W201 E23 '92


Na górę
Post: pt cze 25, 2010 1:20 am 
Offline
wiarus junior
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob paź 20, 2007 1:04 pm
Posty: 664
Lokalizacja: Łódź
To taka prośba mała - jakbyś mogł zobić parę zdjęć spod auta - będe wdzięczny, bo czeka mnie proces odtwarzania NIVO.

Pzdr!

_________________
W126 280S
Smart 452 Roadster Coupe


Na górę
Post: pt cze 25, 2010 7:12 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 12, 2008 9:27 pm
Posty: 207
Numer GG: 4377992
Lokalizacja: [ DDZ ] DOLNOŚLĄSKIE - LONDYN
Byłbym również wdzięczny koledze,jeżeli nie było by problemu zrobić kilka foto .Będę miał również zabawę przy Niwo w 123 Pull... i 115 Pullmanie, dzięki serdecznie i pozdrawiam

_________________
W115 PULLMAN 240D 75r aut. RHD
W123 PULLMAN 300D 84r aut. LHD
W123 250 78r aut,123 240 78r,123 240
Bus 207 79,208/312 sprint,W202 C200
E38 BMW 754IL,E38 730IA,E32 730IA/E28 [b]M[/b]535IA
SUBARU LEGACY 2,5/3xVW CADDY
NIE TRZEBA BYĆ ASTRONOMEM BY KOCHAĆ GWIAZDY


Na górę
Post: sob cze 26, 2010 3:11 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 26, 2006 12:19 am
Posty: 2399
Lokalizacja: [EL] Łódź
REKIN-M5 pisze:
Będę miał również zabawę przy Niwo w 123 Pull... i 115 Pullmanie

Chyba fotki kombi się nie przydadzą. Poza tym to tak prosty układ że rysunki w EPC są praktycznie wystarczające do jego ogarnięcia ;)

Jeśli się uda to strzelę jakieś fotki, ale mam tylko taniego kompakta więc pewnie i tak na nich nic nie będzie widać. Auto w końcu jest tylko lekko podniesione i trudno zrobić fotkę z odpowiedniej odległości...

_________________
http://www.malusie.pl - bodziaki dla niemowląt i koszulki dla dzieciaków
Jeep Grand Cherokee 5.2 '96

ex: W123 D30 '83, W126 E28 '83, S123 E23 '85, W201 E23 '92


Na górę
Post: sob cze 26, 2010 3:58 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 12, 2008 9:27 pm
Posty: 207
Numer GG: 4377992
Lokalizacja: [ DDZ ] DOLNOŚLĄSKIE - LONDYN
akurat nie miałem jeszcze przyjemności by oglądnąć swoje Nivo z bliska pomimo ze go mam zamontowanego w obydwu mercach z tym ze 115 dalej ono działa wiec tylko krok po kroku wymiana rurek i odświeżenie reszty podzespołów ale w 123 już Nivo umarło... wiec tutaj przydadzą się na pewno jakiekolwiek rysunki czy poglądowe fotki foty,nawet te gorszej jakości [zlosnik] oraz informacje co za co jest odpowiedzialne ..i co z czym się je....

_________________
W115 PULLMAN 240D 75r aut. RHD
W123 PULLMAN 300D 84r aut. LHD
W123 250 78r aut,123 240 78r,123 240
Bus 207 79,208/312 sprint,W202 C200
E38 BMW 754IL,E38 730IA,E32 730IA/E28 [b]M[/b]535IA
SUBARU LEGACY 2,5/3xVW CADDY
NIE TRZEBA BYĆ ASTRONOMEM BY KOCHAĆ GWIAZDY


Na górę
Post: sob cze 26, 2010 10:38 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lis 26, 2006 12:19 am
Posty: 2399
Lokalizacja: [EL] Łódź
Kolejne popołudnie pod autem i operacja naprawy stukającego siłownika NIVO zakończona sukcesem.

Zacznę od opisu usterki. Lewy tył nie amortyzował żadnych nierówności. Na byle dziurze tłukło coś w zawieszeniu...
W zasadzie prawie od początku wiedziałem że hałas to prawdopodobnie wina uszkodzonego przegubu kulistego w dolnym mocowaniu siłownika. Podejrzewałem też że brak amortyzacji może wynikać z uszkodzenia akumulatora ciśnienia - w końcu to one mają tłumić. Zdecydowałem się wymienić zarówno siłownik jak i akumulator ciśnienia.

Opis demontażu siłownika był na pierwszej stronie, montaż w odwrotnej koleności:
  1. Od spodu przez otwór w wahaczu wcisnąć gumową osłonę i siłownik (lub razem jako całość). Należy zwrócić uwagę na to aby otwór na przewód olejowy był skierowany we właściwą stronę - potem jest trudno obrócić siłownik.
  2. Przykręcić dwie śruby dolnego mocowania - klucz 17mm.
  3. Wkrętakiem podciągnąć tłok siłownika do góry za wcześniej wspomniany otwór pod przewód olejowy.
  4. Wkręcić palcami króciec do montażu przewodu olejowego.
  5. Wkręcić śrubę imbusową mocującą siłownik od góry.
  6. Dokręcić króciec i przewód olejowy - oczkowa siedemnastka i płaska siedemnastka.
  7. Z powrotem zamocować na swoim miejscu zaślepkę przy górnym mocowaniu siłownika.

Co do akumulatorów ciśnienia to ich demontać jest chyba nawet prostszy.
Potrzebne narzędzia:
  • Nasadka 13mm z bardzo długą przedłużką. Ja używałem nawet dwóch.
  • Krótki płaski lub oczkowy klucz 11mm.
  • Płaski klucz 17mm.

  1. Poluzować lub całkowicie odkręcić kluczem 11mm przewód idący od regulatora NIVO.
  2. Poluzować lub odkręcić kluczem 17mm przewód idący do siłownika NIVO.
  3. Odkręcić trzy śruby mocujące akumulator do nadwozia za pomocą klucza 13mm.
  4. Odkręcić poluzowane wcześniej przewody.

Montaż w odwrotnej kolejności. Ogólnie obydwa elementy udało się wymienić praktycznie bez większych problemów. Zawieszenie pracuje wreszcie prawidłowo :)

Dolne mocowanie siłownika było w takim stanie że prawdopodobnie niedługo by się całkowicie rozpadło. Będę się starał dowiedzieć czy w takim stanie jest to jeszcze naprawialne.

Fotek tak jak mówiłem nie ma. Schematy w EPC powinny każdemu wystarczyć, a jeśli nie to można wejść pod auto i organoleptycznie zbadać jak to wygląda.

_________________
http://www.malusie.pl - bodziaki dla niemowląt i koszulki dla dzieciaków
Jeep Grand Cherokee 5.2 '96

ex: W123 D30 '83, W126 E28 '83, S123 E23 '85, W201 E23 '92


Na górę
Post: czw lip 01, 2010 12:44 pm 
Offline
kombatant

Rejestracja: pn kwie 29, 2002 9:49 am
Posty: 3594
Lokalizacja: WAWA
Taka drobna uwaga, zanim się zacznie bawić mając nie za dużo czasu, sprawdzić jaką się ma podłogę, bo zależnie od serii były różne i do nich były różne poduszki siłowników. A te też potrafią się wystukać:)

_________________
W108 - 250 S 1967
S123 - 300TD 1982 Rudolf
S123 - 300TD 1985 Burak


Na górę
Post: pt lip 02, 2010 2:08 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
REKIN-M5 pisze:
ale w 123 już Nivo umarło...
Zanim zaczniesz rozbebeszac pol samochodu zacznij od regulacji ukladu bo to najczesciej pomaga w reaktywacji: odkrec lacznik miedzy dzwignia regulatora a ramieniem przymocowanym do stabilizatora, nastepnie sprawdz stan przegubow kulistych. Jezeli sa w porzadku to wyczysc ten lacznik i doprowadz do takiego stanu, zeby po ponownym zamontowaniu mozliwa byla regulacja jego dlugosci. Nastepnie przy pracujacym silniku przesun ramie regulatora (lacznik ciagle odlaczony): gora - podnoszenie (napelnianie), dol - opuszczanie (oproznianie) oraz odpowietrz uklad (odpowietrznik jest w obudowie regulatora - wystarczy na chwile go odkrecic gdy ramie regulatora jest w polozeniu "napelnianie" i dobrze jest przedtem zalozyc na odpowietrznik kawalek igielitowej rurki). Potem wystarczy juz wszystko poskrecac i wyregulowac poziom zawieszenia samochodu. Tak wygladaja efekty reaktywacji nivo w 300 TD:
przed
Obrazek
po
Obrazek

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Post: pt lip 02, 2010 11:33 pm 
Offline
swój chłop
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 12, 2008 9:27 pm
Posty: 207
Numer GG: 4377992
Lokalizacja: [ DDZ ] DOLNOŚLĄSKIE - LONDYN
Wielkie dzięki [zlosnikok] za wskazówki kiełbik, bo muszę przyznać że nie miałem bladego pojęcia :o na temat NIVO,przynajmniej teraz będę już wiedział gdzie i jak zaglądać,a powiedz mi czy 115 ma taki sam układ czy inny,bo przy remoncie budy w Pullmanie (115) na pewno będę musiał wszystko wymontować,martwię się czy przy ponownym założeniu i poskładaniu wszystkiego NIVO zadziała.

_________________
W115 PULLMAN 240D 75r aut. RHD
W123 PULLMAN 300D 84r aut. LHD
W123 250 78r aut,123 240 78r,123 240
Bus 207 79,208/312 sprint,W202 C200
E38 BMW 754IL,E38 730IA,E32 730IA/E28 [b]M[/b]535IA
SUBARU LEGACY 2,5/3xVW CADDY
NIE TRZEBA BYĆ ASTRONOMEM BY KOCHAĆ GWIAZDY


Na górę
Post: pt lip 02, 2010 11:52 pm 
Offline
weteran
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw cze 09, 2005 10:28 pm
Posty: 2823
Numer GG: 578747
Lokalizacja: Katowice/Stuttgart
REKIN-M5 pisze:
czy 115 ma taki sam układ czy inny
Uklad jest taki sam w /8, W123, W201, W124, W126 i pewnie jeszcze w okularach. Jak wszystko prawidlowo poskrecasz to nie ma sily zeby nie zadzialalo ;).

_________________
'68 250, szwajcar
'70 250 C, niemiec
'71 230, austryjok
'71 250 CE, angol


Na górę
Post: wt wrz 25, 2012 1:09 pm 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: sob lip 23, 2005 7:43 pm
Posty: 852
Czy cieknący siłownik można regenerować czy muszę kupić nowy ? Ostatnio zaczął olej kapać :(


Na górę
Post: śr wrz 26, 2012 10:32 am 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt wrz 10, 2002 9:54 pm
Posty: 3156
Lokalizacja: prawie Poznań
Omen pisze:
Czy cieknący siłownik można regenerować czy muszę kupić nowy ? Ostatnio zaczął olej kapać :(


Witaj, mam 2 siłowniki po regeneracji, nigdy nie ciekły, regenerowane były tylko mocowania ok. 2 lata temu, może reflektujesz? Za samą regenerację obu zapłaciłem 650 zł. Obecnie moja kombi otrzymała kompletne nowe nivo i części używane mam na zbyciu, na pewno w dobrej cenie. Są też gruszki, przewody między gruszką a amorem. Jeżeli jesteś zainteresowany to georem@wp.pl lub dzwoń.

_________________
230TE S123 E23'85; 560SEC C126 E56'90; 450SEL W116 E69'75; 280CDI 4MATIC E30D'07
Pozdrowienia z Wielkopolski
604-18-22-31
EX W201E20'86; W124E26'90; W116E28'79; C123E28'81; C126E56'90; C126E56'87; R107E28'78; W126E42'90; R107E50'84; R107E50'88;R129E50'98


Na górę
Post: pn paź 22, 2012 3:48 pm 
Offline
wiarus junior

Rejestracja: sob lip 23, 2005 7:43 pm
Posty: 852
Byłem na kanale dzisiaj i oczom nie wierzę. Ta blacha do której jest przykręcony regulator nivo jest w połowie urwana. Tak że regulator trzyma się na jednej śrubie i jest wygięty w bok. Oby tylko cięgno nie było pokrzywione. Coraz bardziej mnie to nivo denerwuje :evil:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl